• Business

    Στηβ Βρανάκης στο mononews: Rebranding δεν είναι μάρκετινγκ, χρειαζόμαστε μια πραγματική βαθιά αλλαγή

    Στηβ Βρανάκης Chief Creative Officer στην Προεδρία της Ελληνικής Κυβέρνησης


    Δεν ήρθε για να κάνει μάρκετινγκ αλλά για να πυροδοτήσει μια δομική αλλαγή.

    Ο Στηβ Βρανάκης μιλώντας αποκλειστικά στο mononews.gr περιγράφει τις κρυμμένες δυνατότητες της χώρας μας και την πίστη του σε μια βαθιά αλλαγή που μπορεί να συμβεί, αν πιστέψουμε στους εαυτούς μας και επιστρατεύσουμε τις δυνάμεις των Ελλήνων σε όλο τον κόσμο. Το μεγάλος στέλεχος της Google που άφησε μια καριέρα ζωής για να προσφέρει στη χώρα του, συγκινεί με τη στάση και τα λόγια του.

    Στόχος του, δεν είναι να αλλάξει την εξωτερική εικόνα της χώρας, αλλά να  αλλάξει τον τρόπο που οι Έλληνες αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους και τις δυνατότητές τους, να φέρει πίσω τη χαμένη εμπιστοσύνη κλείνοντας τις πληγές που άνοιξε η κρίση. «Μόνο μια πραγματική αλλαγή από μέσα μπορεί να φέρει την αλλαγή στην εικόνα και στο εξωτερικό», τονίζει…

    Τι σημαίνει rebranding για μια χώρα και πώς θα το πετύχετε; Υπάρχει αρνητική εικόνα της χώρας και πώς αλλάζει;

    H προσέγγιση που πρέπει να έχουμε είναι πέρα από τις αρνητικές εντυπώσεις να περάσουμε ένα θετικό μήνυμα σχετικά με το ποια είναι η Ελλάδα σήμερα, με το ποια μπορεί να είναι και τι μπορεί να κάνει. Θέλω να ενισχύσουμε τις θετικές εντυπώσεις γιατί είναι τόσα πολλά τα θετικά που έχουν υποτιμηθεί εξαιτίας των αρνητικών.

    Το rebranding δεν είναι ένας όρος μάρκετινγκ όταν μιλάμε για την Ελλάδα. Έχει περισσότερο να κάνει με μια πρόκληση και αυτό που ελπίζω να κάνουμε είναι  ένα νέο αφήγημα που πρέπει να προσφέρουμε στους νέους ανθρώπους για να τους ενθαρρύνουμε. Και αυτό το αφήγημα αφορά το ποιοι είμαστε και τί μπορούμε να καταφέρουμε. Και μετά ως αποτέλεσμα, θα αλλάξει και η εικόνα της χώρας στο εξωτερικό.

    Χρειαζόμαστε μια βαθιά αλλαγή και έχουμε τη δυνατότητα να την κάνουμε αν πιστέψουμε ότι μπορούμε. Τα έχουμε καταφέρει για χιλιάδες χρόνια και μπορούμε να το επαναλάβουμε. Χρειαζόμαστε μια μικρή αλλαγή στο πώς σκεφτόμαστε και να αυξήσουμε την αλληλεγγύη. Αυτή είναι η δομική αλλαγή, που μπορεί να επηρεάσει και την οικονομία και την εικόνα της χώρας προς τα έξω.

    Πώς θα συνεργαστείτε με το Υπουργείο Εξωτερικών και το  Enterprise Greece;

    Δεν πρόκειται για μια ατομική προσπάθεια, είμαστε ομάδα. Δουλεύουμε στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας με τους Υπουργείο Εξωτερικών και Enterprise Greece αλλά ταυτόχρονα και με άλλους φορείς, για να απευθυνόμαστε σε ευρύτερες ομάδες, όπως ομάδες τεχνολογίας και startups κ.α..

    Ο στόχος είναι να βοηθάμε ο ένας τον άλλον να στραφούμε στη βελτίωσή μας, να αναβαθμιστούμε όλοι, να γίνουμε καλύτεροι και να έχουμε καλύτερες δουλειές. Το να περάσουμε προς τα έξω ένα μήνυμα μιας αλλαγής,  αν δεν συνοδεύεται από πραγματική αλλαγή στάσης, βαθιά δομική αλλαγή, το μήνυμα είναι χωρίς νόημα.

    Για αυτό προσέχω με την έννοια rebranding που προέρχεται από το μάρκετινγκ, γιατί εδώ δε μιλάμε για μάρκετινγκ. Αλλά για  μια βαθιά δομική αλλαγή, μια αλλαγή στάσης, που θα εμπνεύσει τους ανθρώπους και θα θέλουν να αναβαθμίσουν τον εαυτό τους, τη δουλειά τους και τη ζωή τους. Και χρειαζόμαστε την επικοινωνία, την αλληλεγγύη την κοινότητα και όχι την απομόνωση. Κι αφού νιώσουμε έτσι, εμπιστοσύνη στους εαυτούς μας και σε αυτά που μπορούμε να καταφέρουμε μετά το εξωτερικεύουμε, μετά μας νοιάζει η εικόνα.

    Ακόμη και σε επίπεδο μάρκας, η διαφήμιση και το μάρκετινγκ δεν μπορούν να κάνουν τίποτα αν πρώτα δεν υπάρχει το προϊόν. Πρώτα πρέπει να ξέρουμε ποιοι είμαστε και γιατί αγωνιζόμαστε και μετά το μήνυμα θα αναδυθεί μόνο του.

    -Όμως αυτό δεν είναι πολύ πιο δύσκολο; Η κρίση δεν είναι ακριβώς παρελθόν. Οι μισθοί είναι καθηλωμένοι και η ανεργία ψηλά. Επομένως δεν αρκεί να αλλάξει η ψυχολογία, αλλά και οι πραγματικές συνθήκες….

    Δεν γίνεται αλλιώς. Ένα μήνυμα πρέπει να έχει αλήθεια μέσα του αλλιώς κανείς δεν θα το πιστέψει.

    Η πραγματικότητα με την εικόνα βέβαια συνδέονται. Οι πραγματικές συνθήκες είναι η βάση για την εικόνα. Δεν μπορούμε να μιλάμε για τη Νέα Ελλάδα αν τίποτα δεν έχει αλλάξει, απλά γιατί κανείς δεν θα το πιστέψει. Οι ευκαιρίες για όλους, οι δυνατότητες επιτυχίας, το όραμα που  γίνεται πραγματικότητα, αποτελούν τη βάση.

    Το πρόβλημα είναι ότι η οικονομική κρίση έφερε κρίση εμπιστοσύνης στον εαυτό μας. Η οικονομία δεν είναι ο τομέας μου, αλλά το έργο μας έχει να κάνει με το πώς θα επαναφέρουμε την εμπιστοσύνη στους ανθρώπους ώστε να μπορούν να πιστέψουν στους εαυτούς τους και στην επιτυχία τους. Για να μπορούν  να κάνουν ξεκινήματα, να αρχίσουν startups να πιστέψουν στις δυνάμεις τους. Γίνεται αυτό. Γίνεται κάθε μέρα σε όλο τον κόσμο, από ανθρώπους που τα καταφέρνουν και πετυχαίνουν ενώ ξεκινούν από το μηδέν.

    Ωστόσο αναγνωρίζω τη δυσκολία…Μια ολόκληρη γενιά έχει ζήσει μια κρίση που διήρκεσε περισσότερο από τη μεγάλη κρίση των ΗΠΑ του 1929. Θέλουμε να στείλουμε  ένα μήνυμα ελπίδας, πρώτα στους Έλληνες, να δουν τα θετικά, όσα έχουν πετύχει και να αναδείξουμε πόσα ακόμη μπορούν να κάνουν και να τους ενθαρρύνουμε να τα κάνουν. Να δουλέψουμε μαζί για να ανοίξουμε δρόμους στην τεχνολογία, δημιουργικότητα, την καινοτομία τη βιωσιμότητα. Τίποτα δεν μπορεί να γίνει στην απομόνωση, πιστεύω πολύ στη δύναμη της ομάδας και της κοινότητας στην αλληλεγγύη.

     Πώς θα είναι η Ελλάδα σε 5 χρόνια από σήμερα;

    Θέλουμε να είναι όπως ήταν το 2004, όταν είχαμε τις μεγάλες εθνικές επιτυχίες, την Ολυμπιάδα, και πήραμε το Euro. Θέλουμε να έχουμε αυτή την ευφορία, αυτή την αίσθηση επιτυχίας, αυτή την περηφάνια και αυτοπεποίθηση. Να είμαστε πάλι ενωμένοι και με πίστη.

    Έχοντας μεγαλώσει εκτός Ελλάδας και επιστρέφοντας τώρα στην Ελλάδα, βλέπω τη διαφορά τους δύο κόσμους, την Ελλάδα που έχουν στο μυαλό τους οι ομογενείς όπως οι γονείς μου και αυτή που βλέπουν όσοι ζουν εδώ…

    Όμως το 2004 η Ελλάδα ήταν μια άλλη χώρα, οι μισθοί ήταν πολλαπλάσιοι…

    Σίγουρα η οικονομία είναι η βάση και πρέπει να γίνουν οι αλλαγές όλες μαζί. Οι επιχειρηματίες όμως είναι που φέρνουν τις δουλειές και η σημερινή κατάσταση μπορεί να αλλάξει. Και όταν βλέπω την πίστη των Ελλήνων του εξωτερικού, το  θεωρώ ότι είναι ένα σημάδι, γιατί αν έρθουν πίσω να επενδύσουν εδώ, μπορεί να φέρουν την αλλαγή.

    Εγώ άφησα μια εξαιρετική δουλειά για να πετύχω αυτό το στόχο στη χώρα μου. Νομίζω ότι όλοι οι Έλληνες του εξωτερικού ονειρεύονται να επιστρέψουν στην Ελλάδα και αγωνίζονται να βρουν λόγους για να το κάνουν. Τους κρατούν στο εξωτερικό οι ευκαιρίες και το επίπεδο ζωής που έχουν κερδίσει.

    Όμως η μεγάλη μου επαγγελματική επιτυχία στην Google, όπου δούλεψα στο Δημιουργικό, στο πιο επιτυχημένο τμήμα στον κόσμο,  ήταν ότι δημιούργησα τις συνθήκες και το περιβάλλον ώστε οι άλλοι να πετύχουν. Και τώρα αυτό καλούμαι να κάνω, να δημιουργήσω τις συνθήκες και το περιβάλλον ώστε οι άλλοι να τα καταφέρουν. Κι όταν τα καταφέρουν, τότε θα το δουν κι άλλοι και θα επιστρέψουν ενισχύοντας με τη δύναμή τους τη χώρα.

    Πώς όμως θα πετύχει το brain gain, πώς θα αποφασίσει κάποιος να αφήσει ένα πολλαπλάσιο εισόδημα στο εξωτερικό για ένα πολύ μικρότερο στην Ελλάδα; Εσείς πώς το αποφασίσατε;

    Είμαι μια τέτοια περίπτωση, άφησα μια Senior θέση στη Google για να έρθω να διαμορφώσω μια ομάδα και να επιχειρήσουμε ένα δύσκολο εγχείρημα στην Ελλάδα. Πάντα μου ασκούσαν έλξη οι καταστάσεις που ενείχαν δυσκολία, στην αντιμετώπιση της δυσκολίας είναι που γεννιέται η δημιουργικότητα και τότε είναι που κάτι ενδιαφέρον και σημαντικό αναδύεται.

    Έχουμε πολλά θετικά, αν δουλέψουμε όλοι μαζί.  Πρώτα κάποιοι λίγοι που θα δημιουργήσουμε ένα μομέντουμ και θα στείλουμε ένα σήμα, ότι κάτι γίνεται εδώ και μετά θα ακολουθήσουν κι άλλοι.

    Όταν ανακοινώθηκε η νέα μου θέση, έλαβα χιλιάδες μηνύματα από όλο τον κόσμο σε όλες μου τις σελίδες στα social media από στελέχη από όλο τον κόσμο που δήλωσαν έτοιμοι να βοηθήσουν. Όλοι ενδιαφέρονται για την Ελλάδα και τώρα που βλέπουν ότι γίνεται μια προσπάθεια, θέλουν να συμμετέχουν, υπάρχει τόση ενέργεια τόσος ενθουσιασμός. Το είδα από πρώτο χέρι. Και η παρουσία μου στέλνει αυτό το σήμα, ότι αν είσαι ταλαντούχος, δημιουργικός και έχεις να προσφέρεις στη χώρα, έλα!

    Ποιο είναι το όραμά σας για τη χώρα;

    Το όραμά μου είναι να συνδεθούν και πάλι οι δύο εποχές, η ένδοξη Ελλάδα του παρελθόντος και η Ελλάδα με την προοπτική του μέλλοντος. Γιατί η χώρα που είναι γνωστή για την αρχαία της δόξα, έχει και σήμερα, εξαιρετικούς ανθρώπους, ταλέντα σε όλους τους τομείς σε όλον τον κόσμο που ξεχνάει να αναγνωρίζει τη σημασία τους και τα επιτεύγματά τους. Το όραμά μου είναι πάντα να θυμόμαστε την αρχαία ιστορία μας, αλλά να κοιτάζουμε μπροστά και να ρίξουμε φως στους ξεχωριστούς Έλληνες που σήμερα πρέπει να συνδεθούν και να δημιουργήσουν μια  σύγχρονη λαμπρή εποχή…

    Ποιος είναι ο Στηβ Βρανάκης

    Ο Στηβ Βρανάκης είναι ο Chief Creative Officer στην Προεδρία της Ελληνικής Κυβέρνησης με στόχο να προσπαθήσει να συμβάλει σε μια βαθιά αλλαγή της Ελλάδας, σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών και το Enterprise Greece.  Ο πατέρας του κατάγεται από τα Σφακιά και η μητέρα  του από την Καλαμάτα, ενώ ο ίδιος μεγαλωμένος στο Βανκούβερ του Καναδά  δεν κρύβει την αγάπη για τη χώρα του για την οποία αφήνει μια καριέρα στη Google.

    Ο κ. Βρανάκης έχει βραβευτεί για δημιουργίες του, έχοντας εργαστεί σε έργα της Apple και της Amazon στο Ηνωμένο Βασίλειο, για λογαριασμό της NASA, των Ηνωμένων Εθνών και της UNICEF, ενώ με το re-branding της χώρας έχει καταπιαστεί και το 2013. Τα τελευταία οκτώ χρόνια εργαζόταν στο Δημιουργικό Εργαστήριο της Google σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική. Πρόκειται για το τμήμα του τεχνολογικού κολοσσού που απαρτίζεται από designers, κειμενογράφους, animators, παραγωγούς, κινηματογραφιστές και πολλούς ακόμη οι οποίοι συνεργάζονται με όλα τα τμήματα με στόχο την προώθηση των brand της Google αλλά και τη δημιουργία νέων.

    Στο Δημιουργικό Εργαστήριο της Google βρέθηκε το 2011 μετά από 20 χρόνια επαγγελματικής διαδρομής στην επικοινωνία. Μία δημιουργία του εργαστηρίου που τραβά αμέσως τα φώτα της δημοσιότητας είναι η ψηφιακή ξενάγηση στα θρυλικά Abbey Road Studios στο Λονδίνο που έχουν φιλοξενήσει ηχογραφήσεις των Beatles και των Pink Floyd.

    Το πρώτο Project που αναλαμβάνει ο ίδιος είναι η δημιουργία μίας πλατφόρμας που θα επέτρεπε τα παιδιά όλου του κόσμου να στείλουν τα πειράματά φυσικής τους στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό για να τα εκτελέσουν οι αστροναύτες. Το Project θεωρείται μικρό για την Google αλλά είχε 20 εκατομμύρια προβολές την πρώτη εβδομάδα και οι 50 εκατομμύρια εγγεγραμμένους στο κανάλι που ανέβηκε στο Youtube. Η επιτυχία αυτή έφερε   περισσότερους συνεργάτες και μεγαλύτερο προϋπολογισμό.

    Το Δημιουργικό Εργαστήριο της Google, με επικεφαλής τον Στηβ Βρανάκη,  απέκτησε  ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα και παράγει δύο σημαντικά έργα: Το ένα δημιουργείται το 2015 στην κορύφωση της προσφυγικής κρίσης. Οι άνθρωποι που φτάνουν από τη Συρία κατά εκατοντάδες στα ελληνικά νησιά δεν ξέρουν που να πάνε, πώς θα βρουν τα camp φιλοξενίας και τα σημεία ιατρικής περίθαλψης. Η ομάδα του Βρανάκη σε συνεργασία με Διεθνή Επιτροπή Διάσωσης μέσα σε 36 ώρες φτιάχνει το Refugee.Info Hub. Πρόκειται για μία εφαρμογή για smartphone, ανοιχτού λογισμικού, η οποία παρέχει χρήσιμες πληροφορίες στους πρόσφυγες, τους βοηθά, και τους καθοδηγεί. Η εφαρμογή θα βοηθήσει 170.000 πρόσφυγες με τον Βρανάκη να επισκέπτεται ο ίδιος τη Λέσβο για να δει από κοντά την πρακτική εφαρμογή του εγχειρήματος.

    Επίσης το Εργαστήρι της Google σε συνεργασία με τη Unicef και τον ΟΗΕ παρουσίασαν το project “Assembly of Youth”. Μια εφαρμογή που βασίστηκε  στην επιστολή SMS από παιδιά που αναφέρουν τα θέματα που τους απασχολούν, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στις τοπικές κοινωνίες με τα μηνύματα αυτά να εμφανίζονται σε φωτεινούς πίνακες στα κεντρικά γραφεία του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών στη Ν.Υόρκη αλλά και στα social media της Unicef. Έτσι τα παιδιά   μπορούν να μοιράζονται απευθείας με τους ηγέτες τους φόβους αλλά και τις προσδοκίες τους.



    ΣΧΟΛΙΑ