ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Να γίνει το κύριο σημείο εισόδου για το παγκόσμιο LNG στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη σχεδιάζει η Πολωνία, καθώς η Ευρώπη απομακρύνεται οριστικά από το ρωσικό φυσικό αέριο, μια μετατόπιση που θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει τις ροές καυσίμων σε όλη την περιοχή και να δώσει στους γείτονές της μια πιο σταθερή εναλλακτική λύση στις εισαγωγές μέσω αγωγών.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η χώρα αξιοποιεί τη δυναμική που δημιούργησε μετά τη μείωση των παραδόσεων από την Gazprom το 2022, όταν η πρώιμη διαφοροποίηση της Πολωνίας την άφησε καλύτερα προετοιμασμένη από πολλούς ανταγωνιστές.
Τώρα, με την Ευρώπη να σχεδιάζει να εγκαταλείψει πλήρως τις ρωσικές προμήθειες το 2027, η Πολωνία εξετάζει νέες υποδομές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), προκειμένου να μεταμορφωθεί σε μια περιφερειακή πύλη.
Η Gaz-System, η εταιρεία διαχείρισης του δικτύου αγωγών της, θα αποφασίσει μέχρι το α’ εξάμηνο του επόμενου έτους εάν θα κατασκευάσει έναν ακόμη πλωτό τερματικό σταθμό εισαγωγής LNG στη Βαλτική Θάλασσα, δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο διευθύνων σύμβουλος Σλαγουμίρ Χινκ (Slawomir Hinc), αναφέροντας «μια ορατή αύξηση του ενδιαφέροντος για το LNG, τόσο στην Πολωνία όσο και σε άλλες χώρες της περιοχής μας».
Σημειώνεται ότι η χώρα της ανατολικής Ευρώπης λειτουργεί ήδη έναν τερματικό σταθμό 8,3 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων στην πόλη-λιμάνι Σβινούιστσιε της Βαλτικής, ενώ κατασκευάζει έναν πλωτό τερματικό σταθμό χωρητικότητας 6,1 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων που αναμένεται να είναι έτοιμος το 2028.
Η Πολωνία πρωτοπορεί στις αφίξεις LNG στην Ανατολική Ευρώπη
Όπως αναφέρει το Bloomberg, την ώρα που η Κροατία, η Ελλάδα και η Λιθουανία έχουν επίσης αρχίσει να εδραιώνουν την παρουσία τους στο LNG στην περιοχή, η κεντρική θέση της Πολωνίας στο δίκτυο φυσικού αερίου της Ευρώπης θα συνέδεε αρκετές βασικές οδούς εφοδιασμού.
Για παράδειγμα, θα επέτρεπε την αποθήκευση καυσίμων που εισάγονται από τις ΗΠΑ σε τεράστιες υπόγειες αποθήκες στην Ουκρανία ή την πρόσβαση σε ηπειρωτικούς γείτονες όπως η Τσεχική Δημοκρατία, η Σλοβακία ή η Ουγγαρία.
«Η Πολωνία έχει κάποια πλεονεκτήματα – με το πιο σημαντικό, την πρόσβαση στη θάλασσα», δήλωσε ο Μιχαίλο Σβίτσκο (Mykhailo Svyshcho), αναλυτής της ExPro Consulting στο Κίεβο.
«Για δεκαετίες, σχεδόν ολόκληρη η περιοχή εξαρτιόταν από το ρωσικό φυσικό αέριο μέσω αγωγών και κατέβαλε πολύ περιορισμένες προσπάθειες για διαφοροποίηση. Η Πολωνία, αντίθετα, συνέχισε να αναπτύσσει τις δικές της υποδομές και αυτό το πρώιμο ξεκίνημα την τοποθετεί τώρα σε πολύ ισχυρότερη θέση», συμπλήρωσε.
Να σημειωθεί ότι η χώρα ήδη στέλνει αμερικανικό LNG στην Ουκρανία και η Orlen έχει δηλώσει ότι είναι έτοιμη να αυξήσει τη διαμετακόμιση σε πάνω από 1 δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα το επόμενο έτος από 600 εκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2025.
Η Ουκρανία εισάγει επίσης LNG μέσω της Λιθουανίας, με το καύσιμο να διασχίζει την πολωνική επικράτεια – μια μακρύτερη και ακριβότερη διαδρομή που θα μπορούσε να βελτιωθεί εάν υπήρχε διαθέσιμη πρόσθετη δυναμικότητα εισαγωγής πιο κοντά.
Συνομιλίες σε εξέλιξη
Συνομιλίες βρίσκονται επίσης σε εξέλιξη με τη Σλοβακία, η οποία αναζητά εναλλακτικές λύσεις αντί του ρωσικού φυσικού αερίου.
Η Gaz-System βρίσκεται τώρα σε συνομιλίες με πιθανούς χρήστες για να καταλήξει σε έναν τρόπο που θα κάνει το τερματικό πιο ελκυστικό.
Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα κρίσιμο βήμα για να λειτουργήσουν οι φιλοδοξίες της Πολωνίας για το LNG, αναφέρει το Bloomberg.
Διαβάστε επίσης:
Τι συμβαίνει με τον Κάθετο Διάδρομο και τη μεταφορά αμερικανικού LNG
Σνάμπελ (ΕΚΤ): «Συμφωνεί» με όσους στοιχηματίζουν σε αύξηση των επιτοκίων (γραφήματα)
Πετρέλαιο: Σε υψηλά δύο εβδομάδων ενόψει πιθανής μείωσης επιτοκίων από τη Fed
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Παύλος Μαρινάκης: Οι νόμιμοι αγρότες θα πάρουν περισσότερα – Θέλουμε διάλογο αλλά με ανοικτούς δρόμους
- Ανεστάλη η λειτουργία του αεροδρομίου Ηρακλείου – Οι αγρότες μπήκαν μέσα στον αεροδιάδρομο
- Cener: Δύο νέα πακέτα με μέση τιμή στα 15,35
- Todd Combs: Ο άνθρωπος του Buffett σε θέση – κλειδί στην JPMorgan