Η IKEA σχεδιάζει να προμηθεύεται περισσότερα προϊόντα από εργοστάσια στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως δήλωσε στη Reuters η κορυφαία υπεύθυνη της εφοδιαστικής αλυσίδας του ομίλου, καθώς οι δασμοί που έχει επιβάλει ο Ντόναλντ Τραμπ αυξάνουν το κόστος εισαγωγής βιβλιοθηκών, στρωμάτων και καναπέδων.

Η κίνηση αυτή σηματοδοτεί σημαντική αλλαγή πορείας για την εταιρεία, καθώς το ποσοστό των προϊόντων που κατασκευάζονται εντός ΗΠΑ είχε μειωθεί την τελευταία δεκαετία. Η Inter IKEA —το σχήμα που διαχειρίζεται το brand— διατηρούσε παλαιότερα εργοστάσιο στο Danville της Βιρτζίνια, το οποίο έκλεισε το 2019 μεταφέροντας την παραγωγή πίσω στην Ευρώπη.

1

Η ενίσχυση της παραγωγής κοντά στις αγορές πώλησης αποτελεί μέρος της στρατηγικής ανάπτυξης της IKEA στη Βόρεια και Λατινική Αμερική —μια περιοχή όπου, πέρα από τις ΗΠΑ, λειτουργούν καταστήματα σε Καναδά, Μεξικό, Χιλή και Κολομβία, ενώ σχεδιάζονται νέα σημεία σε Κόστα Ρίκα και Παναμά.

«Σχεδιάζουμε την εφοδιαστική μας αλυσίδα ώστε να γίνει πιο ανθεκτική, πιο στιβαρή και πιο ευέλικτη», ανέφερε η Susanne Waidzunas, Διευθύντρια Παγκόσμιου Εφοδιασμού της Inter IKEA. Όπως εξήγησε, τα καταστήματα της εταιρείας στη Βόρεια και Νότια Αμερική εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από εισαγόμενα έπιπλα με μεγάλους χρόνους παράδοσης. «Όσο πιο κοντά παράγουμε, τόσο γρηγορότερα μπορούμε να ανταποκριθούμε στις μεταβολές της ζήτησης».

Αν και το σχέδιο για ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής είχε δρομολογηθεί πριν από τα φετινά κύματα δασμών, η Waidzunas παραδέχεται ότι η συγκυρία λειτουργεί υπέρ της IKEA. Η εταιρεία, που είναι γνωστή για τις χαμηλές τιμές της, αναγκάστηκε να προχωρήσει σε αυξήσεις σε ορισμένα προϊόντα στις ΗΠΑ για να αντισταθμίσει το κόστος των δασμών — μια κίνηση που συνέβαλε στη μείωση των πωλήσεων τα δύο τελευταία χρόνια.

Υψηλότερο κόστος παραγωγής, αλλά χαμηλότερο κόστος μεταφοράς

Η SBA Home, λιθουανός συνεργάτης της IKEA, αυξάνει την παραγωγή στο πρώτο της εργοστάσιο στις ΗΠΑ, στη Βόρεια Καρολίνα. Πρόκειται για επένδυση 70 εκατ. δολαρίων, η οποία θα παράγει δημοφιλή προϊόντα της IKEA, όπως τα ράφια KALLAX. Η CEO της εταιρείας, Jurgita Radzevice, δήλωσε ότι η αυτοματοποιημένη μονάδα αυξάνει σταθερά τη δυναμικότητά της, με στόχο να φτάσει τα 2 εκατ. τεμάχια ετησίως.

Η IKEA στηρίζεται περισσότερο στις εισαγωγές στις ΗΠΑ σε σχέση με άλλες αγορές: μόλις το 15% των προϊόντων που πωλούνται στην αμερικανική αγορά παράγονται εντός χώρας, έναντι 19% το 2014. Στην Ευρώπη, το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το 70%, ενώ στην Ασία αγγίζει το 80%. Οι μεγαλύτερες χώρες προέλευσης προϊόντων της IKEA παραμένουν η Κίνα, η Γερμανία, η Ιταλία, η Λιθουανία και η Πολωνία.

Παρότι η παραγωγή στις ΗΠΑ είναι ακριβότερη, το κόστος και η αβεβαιότητα της διεθνούς μεταφοράς έχουν αυξηθεί σημαντικά μετά την πανδημία. Η IKEA σχεδιάζει να επεκτείνει τις συνεργασίες της με αμερικανικούς προμηθευτές —όπως η Sauder Woodworking από το Οχάιο— και να αναζητήσει νέους, ειδικά για ογκώδη προϊόντα. Στόχος είναι, για παράδειγμα, η κάλυψη του μεγαλύτερου μέρους των αναγκών της σε στρώματα από την εγχώρια αγορά.

 

Διαβάστε επίσης 

Δάνεια σε ελβετικό φράγκο: Σήμερα η «μάχη» στο Άρειο Πάγο για 3.700 δανειολήπτες

Πώς το «ιερό» Kennedy Center, έδρα της κλήρωσης του Μουντιάλ 2026, έχασε την απολιτίκ του ταυτότητα

Η Cosco επεκτείνεται και στη ναυτιλιακή τεχνολογία