Πριν από μια εβδομάδα οι ελεγκτές του πρώτου Τελωνείου Θεσσαλονίκης ξεσκέπασαν μεγάλη τριγωνική απάτη με ελληνικές εταιρείες μεταχειρισμένων οχημάτων που «ξέπλεναν» πολυτελή οχήματα μέσω εταιρείας – βιτρίνας στην Βουλγαρία. Η ζημιά για το ελληνικό δημόσιο μόνο από αυτή την υπόθεση με τα 19 supercars ξεπερνούσε τα 212.000 ευρώ.

Με νέα διάταξη που περιλαμβάνεται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τα κοινωφελή ιδρύματα και τις σχολάζουσες κληρονομιές, κλείνουν τα «παραθυράκια» που είχαν βρει οι επιτήδειοι και έφερναν στην Ελλάδα σχεδόν αφορολόγητα αυτοκίνητα.

1

Στο εξής όλοι οι έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα πρέπει να δηλώσουν στην ΑΑΔΕ όλα τα οχήματα που αγοράζουν από το εξωτερικό και δηλώνονται με το ειδικό καθεστώς περιθωρίου κέρδους. Με αυτό τον τρόπο ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα γνωρίζει ποιο όχημα έχει καταβάλει τους αναλογούντες φόρους και σε ποιο έχει εξαντληθεί η φορολόγηση για την αποφυγή διπλής φορολογίας.

Το “κόλπο” με το περιθώριο κέρδους

Το «κόλπο» είχε στηθεί πάνω σε αυτό το ειδικό καθεστώς, το λεγόμενο “margin scheme”, ένα ειδικό καθεστώς ΦΠΑ δηλαδή, με τον οποίο ο φόρος δεν υπολογίζεται πάνω στο συνολικό ποσό της πώλησης, αλλά μόνο με βάση το περιθώριο κέρδους του εμπόρου. Το πλαίσιο αυτό υιοθετήθηκε, καθώς οι ενδοκοινοτικές συναλλαγές δεν έχουν ΦΠΑ, ενώ όταν ένα προϊόν ή μια υπηρεσία έχει επιβαρυνθεί με ΦΠΑ στην αρχική του πώληση (σε συναλλαγή εντός ΕΕ) θα πρέπει να αποφεύγεται η διπλή φορολόγηση.

Οι απάτες τύπου «καρουζέλ» με το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ έχουν συγκεκριμένη «δομή» με τους εμπλεκόμενους να καταλήγουν να εισπράττουν όλο το κέρδος στην τσέπη τους χωρίς να πληρώνουν φόρους:

-Η βουλγάρικη εταιρεία – βιτρίνα αγόραζε αυτοκίνητα από γερμανικές εταιρείες. Επειδή πρόκειται για ενδοκοινοτική συναλλαγή, δεν επιβάλλεται ΦΠΑ και μάλιστα όταν ο αγοραστής είναι σε κράτος μέλος με ενεργό και έγκυρο VAT number. Αυτόν τον αριθμό διέθετε η βουλγάρικη εταιρεία ώστε να φαίνονται όλα νομότυπα.

-Στη συνέχεια η ίδια βουλγάρικη εταιρεία – βιτρίνα δηλώνει πως κατέβαλε στον Γερμανό πωλητή ΦΠΑ, κάτι όμως που δεν συνέβη ποτέ και με τα κατάλληλα «τιμολόγια» δημιουργεί μια διαφορετική αξία συναλλαγής και κέρδους.

-Τέλος πουλά το όχημα σε ελληνική εταιρεία μεταχειρισμένων οχημάτων, με το τιμολόγιο να αναφέρει πως εφαρμόζεται το καθεστώς περιθωρίου κέρδους.

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι το αυτοκίνητο πωλήθηκε με “κανονικό” ΦΠΑ στη Γερμανία και όχι με το καθεστώς περιθωρίου κέρδους, τότε ο Έλληνας έμπορος θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι οφείλει ολόκληρο τον ΦΠΑ στην Ελλάδα και για όλη την αξία του οχήματος. Με αυτή τη διαδρομή της απάτης, όμως το όχημα φτάνει στην Ελλάδα σχεδόν αφορολόγητο, ζημιώνοντας σημαντικά το ελληνικό δημόσιο.

Στήνεται ηλεκτρονικό μητρώο

Για να μπει τέλος σε αυτά τα «κόλπα», στην ΑΑΔΕ συστήνεται ηλεκτρονικό μητρώο, στο οποίο όσοι -στο πλαίσιο της επαγγελματικής τους δραστηριότητας – αγοράζουν οχήματα είτε από το εσωτερικό της χώρας είτε από άλλα κράτη μέλη, να δηλώνουν ότι τα απέκτησαν με ειδικό καθεστώς περιθωρίου κέρδους (“margin scheme”).

Κάθε έμπορος μεταχειρισμένων οχημάτων θα πρέπει να εγγραφεί υποχρεωτικά στο νέο ηλεκτρονικό μητρώο της ΑΑΔΕ και μάλιστα, τα στοιχεία που θα πρέπει να επικαιροποιεί φέρουν αποκλειστικά τη δική τους ευθύνη. Στην πράξη, ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα μπορεί να «βλέπει» ανά πάσα στιγμή αν ένα όχημα έχει πουληθεί στη χώρα με το ειδικό καθεστώς, ενώ κάθε μεταβολή θα πρέπει να καταγράφεται στο μητρώο. Όταν καταχωρηθεί θα δίνεται ένας μοναδικός Αριθμός Εμπόρου Μεταχειρισμένων Οχημάτων του ειδικού καθεστώτος. Κάθε φορά που στο ψηφιακό μητρώο θα εγγράφεται ένα αυτοκίνητο, τότε θα εκδίδονται πιστοποιητικά ταξινόμησης στο όνομά τους για την έκδοση άδειας κυκλοφορίας του οχήματος.

Σε περίπτωση που ένας έμπορος (νομικό ή φυσικό πρόσωπο) εκμεταλλευθεί παράνομα το ειδικό καθεστώς, θα διαγραφεί από το ψηφιακό μητρώο και για τρια χρόνια δεν θα μπορεί να συμμετέχει ως μέλος σε άλλη εταιρεία που δραστηριοποιείται ή συναλλάσσεται με εταιρείες που χρησιμοποιούν το ειδικό καθεστώς του “margin scheme”.

Διαβάστε επίσης

e-ΕΦΚΑ: Ολοκληρώθηκε η ψηφιοποίηση σε πάνω από 10 εκατ. καρτέλες ενσήμων

Γιάννης Στουρνάρας: Τέλος οι μειώσεις επιτοκίων από την ΕΚΤ – «Η Ευρώπη χρειάζεται βαθιές μεταρρυθμίσεις»

ΑΑΔΕ: Έλεγχος στον Σπύρο Μαρτίκα – Που βρήκε τα 720.000 ευρώ που λέει ότι έδωσε στους ψευτοεπενδυτές