ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αντιμέτωπος με την πίεση από Αμερικανούς που ανησυχούν για τον πληθωρισμό, ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε τη Δευτέρα στους ιδιοκτήτες, διαχειριστές και προμηθευτές της αλυσίδας fast food McDonald’s ότι η κυβέρνησή του σημειώνει πρόοδο στην αντιμετώπιση του πληθωρισμού, αλλά απομένει ακόμα σημαντική δουλειά.
Ο Τραμπ, ο οποίος είχε υποσχεθεί κατά την προεκλογική εκστρατεία του 2024 ότι θα μειώσει το κόστος ζωής, υποστηρίζει ότι οι φορολογικές περικοπές της κυβέρνησής του και οι πρωτοβουλίες για επαναπατρισμό της βιομηχανικής παραγωγής θα ενισχύσουν τα πραγματικά εισοδήματα των Αμερικανών και θα τονώσουν την ανάπτυξη. Παρ’ όλα αυτά, έχει παραδεχτεί πρόσφατα ότι τα μέτρα αυτά μπορεί να χρειαστούν χρόνο για να αποδώσουν.
«Ως πρόεδρος, αγωνίζομαι καθημερινά για να στηρίξω μικρές επιχειρήσεις όπως τη δική σας», είπε στο ακροατήριο. «Απομένουν πολλά να γίνουν, αλλά σημειώνουμε αξιοσημείωτη πρόοδο».
Η ομιλία Τραμπ
Οι τιμές στις ΗΠΑ συνεχίζουν να αυξάνονται, εν μέρει λόγω των εκτεταμένων δασμών που έχει επιβάλει ο Τραμπ σχεδόν σε όλες τις χώρες. Οι ανησυχίες για τον πληθωρισμό συνέβαλαν στις πρόσφατες επιτυχίες των Δημοκρατικών σε τοπικές και πολιτειακές εκλογές, ενώ τα ποσοστά αποδοχής του Τραμπ παραμένουν χαμηλά καθώς οι Αμερικανοί δείχνουν ολοένα και πιο απογοητευμένοι από τις υψηλές τιμές.
Στην ομιλία του τη Δευτέρα προς τη μεγαλύτερη αλυσίδα fast food στη χώρα, ο Τραμπ δεν ανακοίνωσε νέα μέτρα. Αντ’ αυτού, μίλησε για επιθέσεις σε ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις, για την προσωπική του αδυναμία στα προϊόντα της McDonald’s, ακόμη και για τη μετονομασία του Κόλπου του Μεξικού — παρεμβάλλοντας παράλληλα ψευδείς ή παραπλανητικούς ισχυρισμούς σχετικά με την πορεία της οικονομίας υπό τη διακυβέρνησή του.
«Εργάζομαι για τη μείωση του πληθωρισμού»
Ο διευθύνων σύμβουλος της McDonald’s, Κρις Κεμπτσίνσκι, προειδοποίησε αυτόν τον μήνα ότι οι καταναλωτές χαμηλού εισοδήματος βρίσκονται αντιμέτωποι με «σημαντικές αυξήσεις τιμών». Η εταιρεία, γνωρίζοντας πόσο ευάλωτοι είναι αυτοί οι καταναλωτές, διατηρεί εδώ και πάνω από έναν χρόνο το γεύμα αξίας 5 δολαρίων.
Ο Τραμπ θύμισε μια στάση της προεκλογικής του εκστρατείας το 2024, όταν σέρβιρε πατάτες τηγανητές σε ένα McDonald’s στην περιοχή της Φιλαδέλφειας, και είπε στο δίκομματικο «Impact Summit» της εταιρείας ότι η κυβέρνησή του εργάζεται για τη μείωση του πληθωρισμού. «Θα το ρίξουμε λίγο ακόμα», είπε, χωρίς να δώσει λεπτομέρειες.
Την Παρασκευή, ο Τραμπ αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι οι δασμοί μπορεί «σε ορισμένες περιπτώσεις» να αυξάνουν τις τιμές, παρότι επί χρόνια υποστήριζε το αντίθετο. Ταυτόχρονα ανακοίνωσε την κατάργηση δασμών σε περισσότερα από 200 εισαγόμενα τρόφιμα, όπως καφέ και μπανάνες.
Έχει επίσης προτείνει μια επιταγή 2.000 δολαρίων χρηματοδοτούμενη από δασμούς για νοικοκυριά χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος — μέτρο που θα απαιτούσε έγκριση του Κογκρέσου. Πρότεινε ακόμη και ενυπόθηκα δάνεια 50 ετών ως λύση για να γίνουν τα σπίτια πιο προσιτά, παρότι αυτό θα σήμαινε υψηλότερο συνολικό κόστος για τους ιδιοκτήτες.
Προεκλογικές εμφανίσεις με επίκεντρο την οικονομία
Ο Τραμπ σχεδιάζει να πραγματοποιήσει προεκλογικές συγκεντρώσεις σε κρίσιμες πολιτείες τους επόμενους μήνες, προκειμένου να προβάλει την οικονομική του ατζέντα ενόψει των ενδιάμεσων εκλογών του επόμενου Νοεμβρίου, σύμφωνα με αξιωματούχους της κυβέρνησης.
Ο ίδιος επιμένει ότι ο πληθωρισμός είναι πολύ χαμηλότερος σήμερα απ’ ό,τι επί της κυβέρνησης του Δημοκρατικού προκατόχου του, Τζο Μπάιντεν, όταν οι τιμές καταναλωτή είχαν εκτιναχθεί κοντά στο 9%. Παρ’ όλα αυτά, πολλοί Αμερικανοί παραμένουν επιφυλακτικοί.
Ο «δείκτης Big Mac» του Economist — που συγκρίνει την τιμή του ομώνυμου μπέργκερ διεθνώς — κατέγραψε μέση τιμή 6,01 δολαρίων τον Ιούλιο, αυξημένη από 5,69 δολάρια έναν χρόνο πριν και 5,15 δολάρια τρία χρόνια νωρίτερα.
Οι τιμές του κρέατος αποτελούν ιδιαίτερη «πληγή»: η τιμή του κιμά (ground chuck) έφτασε τα 6,33 δολάρια το Σεπτέμβριο, σημειώνοντας αύξηση 13,5% μέσα σε έναν χρόνο.
Ο δείκτης τιμών καταναλωτή (CPI), το πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο μέτρο για τον πληθωρισμό, ήταν αυξημένος κατά 3% τον Σεπτέμβριο σε ετήσια βάση — το υψηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο — με περισσότερες από τις μισές κατηγορίες προϊόντων να εμφανίζουν αυξήσεις πάνω από το γενικό 3%.
Το ετήσιο κόστος για τρόφιμα στο σπίτι αυξήθηκε κατά 2,7% τον Σεπτέμβριο, το μεγαλύτερο ποσοστό των τελευταίων δύο ετών.
Οι καταναλωτές παραμένουν εξαντλημένοι από τις υψηλές τιμές, κάτι που πολλές εταιρείες ανέφεραν στις ανακοινώσεις κερδών του τρίτου τριμήνου. Χαμηλόμισθοι και μεσαίου εισοδήματος πολίτες επιβαρύνονται περισσότερο από τις αυξήσεις σε τρόφιμα, ενοίκια και άλλα βασικά έξοδα. Εταιρείες όπως η Procter & Gamble, η Coca-Cola και η Colgate-Palmolive έχουν επίσης επισημάνει τις αυξανόμενες πιέσεις κόστους και το διευρυνόμενο χάσμα μεταξύ χαμηλών και υψηλών εισοδημάτων.
Η McDonald’s, γνωρίζοντας καλά πόσο ευαίσθητοι είναι οι χαμηλόμισθοι σε αυξήσεις τιμών, συνεχίζει να προσφέρει το γεύμα των 5 δολαρίων εδώ και πάνω από έναν χρόνο.
Διαβάστε επίσης
Πώς μια 23χρονη καλλονή αλλάζει το ιταλικό ποδόσφαιρο!
Η ενεργειακή απομόνωση της Τουρκίας και η γεωπολιτική αναβάθμιση της Ελλάδας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γιάννης Πλούταρχος: Ένοχη η 48χρονη που παρενοχλούσε για χρόνια τον τραγουδιστή – Οι περιοριστικοί όροι
- Πόσο βαθιά είναι η κρίση στα crypto; Απώλειες 1,2 τρισ. δολαρίων μέσα σ’ ένα μήνα
- Βολές σε πολιτικά πρόσωπα από τον Θανάση Κουκάκη στη δίκη για το Predator
- Ο ρόλος των Big Data στο στοίχημα: Τι βλέπουν οι στοιχηματικές πριν από σένα;