ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το «Star Wars: Starfighter» γυρίζεται στη Βρετανία, τα στούντιο στην Ουγγαρία είναι γεμάτα και τα post-production houses στην Αυστραλία δουλεύουν πυρετωδώς. Η παγκόσμια κινηματογραφική βιομηχανία συνεχίζει να κινείται κανονικά, παρά τις νέες απειλές του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, για επιβολή δασμών σε ταινίες που παράγονται εκτός Αμερικής.
Ο Τραμπ προτείνει δασμό 100% στις ξένες παραγωγές, με στόχο – όπως λέει – να ανακόψει τη «διαρροή» θέσεων εργασίας σε κινηματογραφικά κέντρα ανά τον κόσμο, επαναφέροντας μια ιδέα που είχε πρωτοαναφέρει τον Μάιο.
Η αρχική εξαγγελία είχε προκαλέσει σοκ στη βιομηχανία, «παγώνοντας» προσωρινά παραγωγές και συμφωνίες διεθνούς χρηματοδότησης, καθώς οι παραγωγοί αξιολογούσαν πώς ο δασμός θα επηρέαζε τη βιωσιμότητα κάθε έργου, σύμφωνα με πηγές που μίλησαν στο Reuters. Αυτήν τη φορά, όμως, η αντίδραση είναι πιο ήπια.
«Πέρα από την αρχική έκπληξη του “το ξαναείπε”, δεν βλέπω τον ίδιο πανικό όπως την πρώτη φορά», δήλωσε ο δικηγόρος Λι Στόουν από το Λονδίνο, που έχει εργαστεί στη βραβευμένη με Emmy σειρά «Adolescence».
Νέα στοιχεία της ProdPro δείχνουν ότι, αν και οι συνολικές δαπάνες παραγωγής έχουν μειωθεί κατά 15% σε σχέση με πέρυσι λόγω κάμψης σε σειρές και blockbusters, δεν υπάρχει ένδειξη ότι το Χόλιγουντ εγκαταλείπει τα διεθνή κέντρα παραγωγής. «Δεν βλέπουμε τα στούντιο να επιστρέφουν στις ΗΠΑ από φόβο για τους δασμούς», είπε ο CEO της ProdPro, Αλεξάντερ ΛοΒέρντε.
Οι ΗΠΑ παραμένουν ο μεγαλύτερος κόμβος παραγωγής με 16,6 δισ. δολάρια δαπανών σε 12 μήνες. Ωστόσο, στο ίδιο διάστημα, τα στούντιο και οι streaming πλατφόρμες ξόδεψαν ακόμη περισσότερα – 24,3 δισ. δολάρια – σε παραγωγές εκτός ΗΠΑ, επωφελούμενα από φορολογικά κίνητρα, χαμηλότερο εργατικό κόστος και κορυφαίες υποδομές.
Η Βρετανία αναδεικνύεται μεγάλος κερδισμένος, προσελκύοντας 8,7 δισ. δολάρια, φιλοξενώντας μεγάλες ταινίες όπως το νέο “Star Wars: Starfighter” με πρεμιέρα το 2027. Ο Καναδάς ακολουθεί με 6,4 δισ. δολάρια, ενώ Αυστραλία, Ιρλανδία, Ουγγαρία και Ισπανία μαζί καλύπτουν σχεδόν το ένα τέταρτο των παραγωγών.
Η πανδημία και οι απεργίες «εξώθησαν» τις παραγωγές εκτός ΗΠΑ
Η COVID-19 και οι απεργίες των σεναριογράφων και ηθοποιών στο Χόλιγουντ επιτάχυναν μια ήδη υπάρχουσα τάση φυγής παραγωγών προς το εξωτερικό.
«Η Αυστραλία έγινε μια “φούσκα παραγωγών”, όπου τα γυρίσματα μπορούσαν να συνεχιστούν ενώ ο υπόλοιπος κόσμος είχε “παγώσει”», εξηγεί η ειδικός Κίρστεν Στίβενς.
Την ίδια στιγμή, πολλές χώρες ενίσχυσαν τα κίνητρα για να προσελκύσουν διεθνείς παραγωγές:
- Η Πράγα αύξησε τα tax rebates στο 25%
- Η Βρετανία προσφέρει 25,5% με ακόμη υψηλότερα ποσοστά για animation και ανεξάρτητες ταινίες.
Ο συνδυασμός χαμηλού κόστους, μακράς παράδοσης στον κινηματογράφο και επαγγελματικής τεχνογνωσίας στην Κεντρική Ευρώπη έχει προσελκύσει μεγάλες παραγωγές όπως:
- «The Gray Man» των Russo Brothers
- «All Quiet on the Western Front» (Netflix, Όσκαρ)
- «Dune: Part Three» της Warner Bros, με γυρίσματα στην Ουγγαρία
«Τα στούντιο στην Ουγγαρία λειτουργούν στο 100%», δήλωσε κυβερνητικός αξιωματούχος, προσθέτοντας ότι ακόμη κι αν αλλάξει η πολιτική των ΗΠΑ, θα χρειαστεί χρόνος για να φανεί στην πράξη.
Παραγωγή… 24 ώρες το 24ωρο
Τα μεγάλα στούντιο αξιοποιούν πολλαπλές χώρες ταυτόχρονα για να μειώσουν χρόνο και κόστος.
«Δεν είναι σπάνιο μια high-end παραγωγή να μοιράζει τη δουλειά σε Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Λονδίνο και αλλού. Έτσι η ταινία “δουλεύεται” 24 ώρες το 24ωρο χάρη στις διαφορετικές ζώνες ώρας», εξηγεί ο ειδικός VFX, Μάικ Σίμορ.
Προτιμούν φορολογικά κίνητρα αντί για δασμούς
Προς το παρόν, «η βιομηχανία λειτουργεί κανονικά», αναφέρει ο δικηγόρος Στέφεν Βάιζενεκερ. Παρ’ όλα αυτά, η αβεβαιότητα θεωρείται ο μεγαλύτερος εχθρός της παραγωγής, αφού μια καθυστέρηση μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια ηθοποιών, σκηνοθετών ή τοποθεσιών.
Γι’ αυτό, σωματεία, συνδικάτα και ο ηθοποιός Τζον Βόιτ ζητούν από τον Τραμπ να θεσπίσει ομοσπονδιακά φορολογικά κίνητρα για να γίνει η αμερικανική παραγωγή πιο ανταγωνιστική, αντί να επιβάλει δασμούς.
Παράλληλα, στο Κογκρέσο έχει κατατεθεί με δικομματική στήριξη το νομοσχέδιο CREATE Act, που προβλέπει παράταση των φοροαπαλλαγών για εγχώριες παραγωγές μετά τον Δεκέμβριο και αύξηση του πλαφόν στις εκπιπτόμενες δαπάνες.
Ωστόσο, η πιθανότητα επιβολής δασμών συνεχίζει να προκαλεί ανησυχία για το μέλλον των διεθνών κινηματογραφικών κόμβων. «Κανείς δεν ξέρει αν τελικά θα εφαρμοστεί, αλλά αν γίνει, θα είναι καταστροφικό», λέει ένας visual artist που μίλησε ανώνυμα.
Διαβάστε επίσης
Μαζικές παρεμβάσεις των ΗΠΑ για τη στήριξη του πέσο – Νέα βουτιά στο νόμισμα της Αργεντινής
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- F1 ΗΠΑ: Νίκη Φερστάπεν στο Sprint
- Λωρίδα της Γάζας: Η Χαμάς θα παραδώσει τις σορούς δύο Ισραηλινών ομήρων
- Ασήμι: Από τα εξαντλημένα αποθέματα στην Ινδία στο πανικό στο Λονδίνο – Πώς συνέβη το χάος στην αγορά αργύρου
- Hellenic Train: Ακινητοποιήθηκε αμαξοστοιχία στη γραμμή Κιάτο – Αίγιο λόγω τεχνικού προβλήματος
