• Πολιτισμός

    Στο Μουσείο Σαλίνας του Παλέρμο το άγαλμα της Αθηνάς – Ο δρόμος που καλείται να ακολουθήσει και η Βρετανία

    Στο Μουσείο Σαλίνας του Παλέρμο το άγαλμα της Αθηνάς - Ο δρόμος που καλείται να ακολουθήσει και η Βρετανία

    Από την τελετή παράδοσης του αγάλματος της Αθηνάς


    Με την ανάκρουση του Εθνικού ΄Υμνου της Ελλάδας και της Ιταλίας άρχισε  σήμερα το πρωί στο Μουσείο Antonino Salinas στο Παλέρμο η τελετή για την παράδοση  του αγάλματος της θεάς Αθηνάς από Μουσείο της Ακρόπολης.

    Παρουσία της ελληνίδας υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη και με υποδοχή εξαιρετική, τιμώντας τη συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Σικελία στο πνεύμα μιας σύγχρονης αντιμετώπισης ζητημάτων που έχουν να κάνουν με την απόδοση πολιτιστικών θησαυρών στις χώρες όπου ανήκουν, το γλυπτό αποτελεί την ανταπόδοση της χώρας μας στη χειρονομία και την πολιτική βούληση της κυβέρνησης της Σικελίας, να επιστρέψει στην Ελλάδα το θραύσμα Fagan από την ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα. Για οκτώ χρόνια αρχικά, όπως είναι γνωστό, καθώς έχει ήδη αιτηθεί από την κυβέρνηση της Ιταλίας η εσαεί παραμονή του στην Αθήνα.Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κατά την τελετή παράδοσης του αγάλματος της Αθηνάς στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Παλέρμο

    Στη γενναιοδωρία της Περιφερειακής Κυβέρνησης της Σικελίας και ιδιαίτερα του Συμβούλου δρ Αλμπέρτο Σαμονά και της διευθύντριας του μουσείου δρ. Κατερίνα Γκρέκο αναφέρθηκε έτσι στην ομιλία της η κυρία Μενδώνη, τονίζοντας τη βούλησή τους όχι μόνον να καταθέσουν προς έκθεση το θραύσμα Fagan, για μακρό χρονικό διάστημα στο Μουσείο της Ακρόπολης, αλλά και να ζητήσουν από το υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλικής Δημοκρατίας τον οριστικό επαναπατρισμό του στην Αθήνα. Επισημαίνοντας ότι είναι με τη συμφωνία αυτή υποδεικνύεται ο δρόμος που μπορεί να ακολουθήσει και το Λονδίνο.Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και (από αριστερά) ο Σύμβουλος Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Σικελικής  Αλμπέρτο Σαμονά, η διευθύντρια του Μουσείου Σαλίνας Κατερίνα Γκρέκο, ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης Νίκος Σταμπολίδης και η υφυπουργός Πολιτισμού της Ιταλίας,  Λουτσία Μποργκοντσόνι  

    «Η εκπεφρασμένη αυτή πολιτική βούληση επιβεβαιώνει τους μακρότατους δεσμούς πολιτιστικής συνάφειας και αδελφοσύνης της Ελλάδας και της Σικελίας, καθώς και την εμπράγματη αναγνώριση της κοινής μεσογειακής ταυτότητας», είπε η κυρία Μενδώνη για να προσθέσει: «H επιστροφή και η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα αποτελεί ηθική υποχρέωση για όλη την Ευρώπη, στο πλαίσιο της προστασίας της κοινής πολιτισμικής της κληρονομιάς. Και η μεγαλύτερη δύναμη για την επανένωσή τους είναι η πίστη των ίδιων των Ευρωπαίων, όπως και των βρετανών πολιτών για τη σημασία του Παρθενώνα, του μέγιστου αυτού μνημείου για τον ευρωπαϊκό πολιτισμό».Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κατά την ομιλία της  στην τελετή παράδοσης του αγάλματος

    Η ίδια εξάλλου δήλωσε για μια ακόμη φορά κατηγορηματικά ότι τα αρχιτεκτονικά γλυπτά του Παρθενώνα βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο ως προϊόν κλοπής. «Η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει  οποιοδήποτε δικαίωμα κυριότητας, κατοχής και νομής επ’ αυτών. Αντίθετα, υποχρεούται συνταγματικά και νομιμοποιείται ηθικά να αξιώνει και να επιδιώκει, με κάθε νόμιμο και πρόσφορο μέσο, την οριστική, μόνιμη και αμετάκλητη επιστροφή τους, προς επανόρθωση του δικαίου και της ηθικής τάξης, και κυρίως της αποκατάστασης της ακεραιότητας του μνημείου», όπως τόνισε η υπουργός Πολιτισμού.Συντηρητές τοποθετούν το άγαλμα στη βάση του

    Παρούσα επίσης στην τελετή η υφυπουργός Πολιτισμού της Ιταλίας,  Λουτσία Μποργκοντσόνι  υπογράμμισε, ότι  οι ήδη στενές  σχέσεις μεταξύ της Ελλάδας και της Ιταλίας γίνονται ακόμη στενότερες. «Αυτό που συμβαίνει σήμερα είναι μία πολιτική πράξη μεταξύ της Ελλάδας και της Ιταλίας και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία», όπως είπε. «Ο κόσμος αξίζει να δει τα Γλυπτά του Παρθενώνα επανενωμένα. Την ίδια κατεύθυνση έδειξε και η UNESCO. Είμαι πολύ περήφανη, που η Ιταλία και η Σικελία κάνουν την πρώτη κίνηση. Αυτή τη στιγμή πρόκειται για κατάθεση, αλλά εργαζόμαστε στο Υπουργείο, προκειμένου το θραύσμα να μείνει στην Αθήνα για πάντα. Η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Πολιτισμού έχει ήδη αρχίσει τις αναγκαίες διαδικασίες».Συντηρητές τοποθετούν το άγαλμα στη βάση του

    «Η Σικελία κάνει σήμερα το πρώτο βήμα και ελπίζω ότι και άλλες χώρες θα ακολουθήσουν αυτό το παράδειγμα ώστε να χτιστεί ένας καινούργιος ουμανισμός του Πολιτισμού», δήλωσε εξάλλου ο Σύμβουλος  της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Σικελικής Ταυτότητας, δρ. Αλμπέρτο Σαμονά. Ενώ η διευθύντρια του Μουσείου Antonino Salinas Κατερίνα Γκρέκο σημείωσε ότι στους επόμενους μήνες η πολιτιστική συνεργασία μεταξύ των δύο μουσείων θα αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη υπόσταση με ένα πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει περισσότερες πρωτοβουλίες και «θα βασίζεται στο αρχαίο υπόστρωμα του ελληνικού αποικισμού, που από τον 8ο αι. π.Χ. συνέδεσε για πάντα τη Σικελία με την ελληνική πατρίδα», όπως είπε.Στην αίθουσα του Σελινούντα του Μουσείου Σαλίνας ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης Νίκος Σταμπολίδης με την διευθύντρια του Μουσείου Σαλίνας Κατερίνα Γκρέκο και συνεργάτες τους

    «Το θραύσμα του Παλέρμο, που μας παραχωρήσατε στις 10 Ιανουαρίου, μεταφέρθηκε στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα και εν τέλει εντάχθηκε στον τόπο καταγωγής του, στον οποίο ανήκε για αιώνες, ενώνοντας ξανά το υπόλοιπο σώμα της θεάς Άρτεμης», ανέφερε όμως και ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης Νίκος Σταμπολίδης. «Η επανένωση αυτού του θεϊκού σώματος ανεβάζει την επιθυμία και την ανθρώπινη χειρονομία των Σικελών φίλων μας σε ανάλογο επίπεδο, στην επιθυμία τους να φέρουν πίσω στην Αθήνα το «Θραύσμα Fagan» του Περιφερειακού Αρχαιολογικού Μουσείου Antonino Salinas».  Τελος ο επίτιμος πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, καθηγητής Λουί Γκοντάρ τόνισε, ότι «Οι σημερινές ελληνικές αρχές ορθώς πιστεύουν, ότι μόνο μια κίνηση πολιτιστικής διπλωματίας όπως αυτή που εφαρμόσει η Ιταλία τα τελευταία χρόνια, μπορεί να οδηγήσει στην υπογραφή συμφωνίας με τη Μεγάλη Βρετανία και το Βρετανικό Μουσείο και τελικά να οδηγήσει στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην πατρίδα τους».Το άγαλμα της Αθηνάς όπως τοποθετήθηκε στο μουσείο

    Θυμίζουμε ότι το άγαλμα της θεάς Αθηνάς από το Μουσείο της Ακρόπολης, χρονολογείται ανάμεσα στα 420-400 π.Χ. Η θεά Αθηνά λυγίζει το κορμί της καθώς στηρίζεται στο, χαμένο σήμερα, δόρυ που κρατούσε στο αριστερό χέρι. Φορά πέπλο, που οι πτυχές του αγκαλιάζουν τις καμπύλες του σώματος, και από πάνω στενή αιγίδα, περασμένη λοξά κάτω από την αριστερή μασχάλη. Στο κέντρο της αιγίδας υπήρχε αρχικά γοργόνειο, πιθανότατα μεταλλικό, προσαρμοσμένο στις οπές που ανοίγονται εκεί. Έπειτα από την έκθεσή του για τέσσερα χρόνια στο μουσείο Antonino Salinas, το άγαλμα θα αντικατασταθεί με ένα γεωμετρικό αγγείο.Η είσοδος του Αρχαιολογικού Μουσείου Αντονίνο Σαλίνας στο Παλέρμο

    Πριν από την τελετή εξάλλου, στο Μουσείο Antonino Salinas, o Πρόεδρος της Περιφέρειας της Σικελίας Νέλο Μουσουμέτσι καλωσόρισε τη Λίνα Μενδώνη στο Palazzo Orléans λέγοντας ότι «Είναι αδύνατο να σκεφτούμε την ιστορία της Σικελίας χωρίς τον ελληνικό πολιτισμό. Η πρόσφατη συμφωνία που υπογράφηκε μεταξύ των μουσείων της Σικελίας και της Ελλάδας είναι το σημείο εκκίνησης μιας συνέργειας που έχει ξεκινήσει, απόδειξη του ανανεωμένου ενδιαφέροντος για την επανέναρξη των σχέσεων συνεργασίας με τις μεσογειακές χώρες. Είναι το πρώτο βήμα μιας μακράς διαδρομής που ελπίζουμε θα συνεχιστεί στο όνομα των πολιτιστικών ανταλλαγών». Απαντώντας η κυρία Μενδώνη, αφού μετέφερε τους  χαιρετισμούς του έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, σημείωσε ότι η Ελλάδα είναι ανοιχτή σε περαιτέρω συνεργασία με την Περιφέρεια της Σικελίας, καθώς θα εμπιστευθεί, επίσης, ορισμένα αρχαιολογικά ευρήματα που σχετίζονται με τον μύθο και τη μορφή του Οδυσσέα, ώστε να εκτεθούν σε έκθεση στην Γκέλα τους επόμενους μήνες, η οποία είναι αφιερωμένη στον πρωταγωνιστή της Οδύσσειας.

    Διαβάστε επίσης

    UNESCO: Η μεγάλη κρίση στον πολιτισμό είναι εδώ – Χαμένες δέκα εκατομμύρια θέσεις εργασίας

    Η μεγάλη γιορτή του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για τα πέντε χρόνια του

    Από το Μουσείο Ακρόπολης στο Παλέρμο – Η θεά Αθηνά ταξιδεύει και ο «Monde» ζητά τα Γλυπτά



    ΣΧΟΛΙΑ