• Κοινωνία

    Υπουργείο Υποδομών: Δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων για τα Τέμπη


    Στη δημοσιότητα δόθηκε το πόρισμα της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων για την τραγωδία  στα Τέμπη. Στο εν λόγω πόρισμα γίνεται μία προσπάθεια κατανόησης των αιτιών που οδήγησαν στη σύγκρουση των δύο τρένων και η τριμελής επιτροπή εξετάζει τις πράξεις τους σταθμάρχη και των μηχανοδηγών ενώ αναφέρεται στον τρόπο λειτουργίας του διαχειριστή της υποδομής (ΟΣΕ) και του διαχειριστή των τρένων (Hellenic Train), ενώ γίνεται και λόγος για τη λειτουργία των συστημάτων τηλεδιοίκησης.

    Αναλυτικότερα, στο πόρισμα αναφέρεται το δυστύχημα αποτελεί συνέπεια της συνδρομής πολλών παραγόντων, που αφορούν το επίπεδο λειτουργίας, το ανθρώπινο δυναμικό και τον τεχνολογικό εξοπλισμό καθώς και το διοικητικό επίπεδο.

    Σχετικά με τον σταθμάρχη στο πόρισμα επισημαίνεται ότι προχώρησε σε αλλαγή πορείας χωρίς να ενημερώσει το μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας (IC62) και φαίνεται να μην το είχε αντιληφθεί. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο μηχανοδηγός να μην επικοινωνήσει με το σταθμάρχη, όπως μπορούσε να κάνει μέσω του συστήματος VHF, και να αποτραπεί το μοιραίο.

    Επιπλέον, τονίζεται ότι η ύπαρξη ενός δεύτερου σταθμάρχη θα μείωνε σημαντικά το ενδεχόμενο του ανθρωπίνου λάθους, ενώ όσον αφορά τα συστήματα επικοινωνίας (GSM-R) αναφέρεται ότι είχε εγκατασταθεί το 2018 για το τμήμα Κιάτο- Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας στις γραμμές του ΟΣΕ και στο τροχαίο υλικό που
    ήταν τότε στην ιδιοκτησία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

    Ωστόσο, όπως αναφέρεται στη συνέχεια του πορίσματος εκκρεμεί η εγκατάστασή του σε μέρος των τρένων της Hellenic Train. Αν  αυτό είχε γίνει, τότε είναι πολύ πιθανό ο Μηχανοδηγός του IC 62 να είχε επικοινωνήσει με τον Σταθμάρχη Λάρισας αλλά και
    με τον Μηχανοδηγό της εμπορικής αμαξοστοιχίας, κάτι που θα μπορούσε να συμβάλλει στην αποτροπή του δυστυχήματος.

    Σχετικά με τη λειτουργία της φωτεινής σηματοδότησης μεταξύ Λάρισας – Ν. Πόρων αυτή  ήταν εκτός λειτουργίας από το 2019 και η διαδικασία εξασφάλισης ελεύθερης γραμμής γινόταν με ανταλλαγή τηλεγραφημάτων μεταξύ των σταθμαρχών.

    Επίσης, θεωρείται ότι αν λειτουργούσε η φωτεινή αμφίδρομη σηματοδότηση μεταξύ Λάρισας – Ν. Πόρων, με την αναχώρηση του επιβατικού συρμού IC 62 την ώρα 23:04 από Λάρισα προς Ν. Πόρους, το φωτόσημα κατά την έξοδο από Ν. Πόρους προς Λάρισα θα είχε μεταπέσει αμέσως στην ένδειξη κόκκινο. Επομένως, εάν έστω ένας εκ των δύο μηχανοδηγών είχε δει τη σήμανση τότε η εμπορική αμαξοστοιχία θα ακινητοποιούταν.

    Τονίζεται, εντούτοις, ότι η φωτεινή σηματοδότηση από μόνη της δεν έχει μηχανισμό τηλεειδοποίησης του αρμόδιου σταθμάρχη στην
    (άκρως και εξαιρετικά) απίθανη περίπτωση παραβίασης του κόκκινου φωτοσήματος πριν την είσοδο στην ανοιχτή γραμμή καθόδου, εφόσον φυσικά είχε αποκατασταθεί και λειτουργούσε η φωτεινή σηματοδότηση μεταξύ Λάρισας – Ν. Πόρων. Η φωτεινή σηματοδότηση επομένως θα επαύξανε καθοριστικά το επίπεδο ασφαλείας, δεν μπορούσε όμως από μόνη της να αποκλείσει το ακραίο ενδεχόμενο παραβίασης του κόκκινου σηματοδότη κατά την έξοδο του εμπορικού συρμού από τον σταθμό Ν. Πόρων.

    Διαβάστε εδώ το πλήρες πόρισμα

    Διαβάστε επίσης:



    ΣΧΟΛΙΑ