• Πολιτισμός

    Ειρήνη Γκόγκουα: Στη Μύκονο με ενδογήινα γλυπτά στην Πινακοθήκη Μαρία Ιγγλέση

    Ειρήνη Γκόγκουα


    Με την έκθεση Υπέρβαση εμπλουτίζει η Μύκονος την εικαστική της διάσταση. Στην Πινακοθήκη Μαρία Ιγγλέση παρουσιάζει τα νέα έργα της η Ειρήνη Γκόγκουα. Πρόκειται για απόπειρα να αιχμαλωτίσει το συναίσθημα της ελευθερίας. Εγκιβωτίζεται σε κάθε αίσθημα αιώρησης ανάμεσα σε δύο καταστάσεις, το παλιό και το «πέταγμα» προς το νέο, με έναν χορευτικό ελιγμό. Τα γλυπτά της ενσωματώνουν αυτήν την αίσθηση της κίνησης και την υποβάλλουν με τρόπο επιτακτικό.

    «Υπέρβαση… Όταν ξεπερνάς… την επιθυμία, την ιδέα, τη δυσκολία, τον εαυτό σου… Ακούγοντας τη λέξη υπέρβαση δημιουργείται μια αίσθηση μεγάλου, δύσκολου, αλλά και άξιου κόπου, ίσως και θυσιών», διαπιστώνει η ελληνογεωργιανή εικαστικός.

    Και συνεχίζει: «Υπέρβαση… κάτι πάνω από το κανονικό, στα όρια του ανέφικτου… Αυτά πίστευα για την υπέρβαση, μέχρι να ανακαλύψω τη δική μου… “βουτιά” προς τα μέσα και όχι προς τα πάνω. Η υπέρβαση δεν χρειάζεται θυσίες, κούραση αλλά ακριβώς τα αντίθετα αυτών.

    Σε αυτή την έκθεση θα δείτε μερικές από τις εικόνες της δικής μου Υπέρβασης, που με κάνει να αισθάνομαι πληρότητα. Θέλω να μοιραστώ μαζί σας κάποιες από τις αποχρώσεις που πηγάζουν από το “είναι” μου. Κάθε μου έργο είναι ένα παράθυρο για το θεατή σε έναν κόσμο που γνωρίζω μέσα από αυτά. Η επιθυμία μου είναι αυτή η έκθεση να σας ταξιδέψει στη δική σας Υπέρβαση!».

    Όπως γράφουν οι επιμελητές:

    Η Ειρήνη Γκόγκουα μεταφέρει το «πηγαίο φως της τέχνης» από το ασυνείδητο στον ορατό κόσμο. Κάθε έργο της ενεργοποιεί όχι μόνο το οπτικό ερέθισμα αλλά και τη φαντασία – ενσυναίσθηση του θεατή που το παρατηρεί.

    Έχοντας ένα κράμα πολιτισμών στο dna της πλέκει αριστοτεχνικά πολιτισμούς και τεχνικές δημιουργώντας εντυπωσιακά έργα τέχνης όπως πίνακες, γλυπτά, τρισδιάστατες δημιουργίες από πλέξιγκλας, ξυλογλυπτική κα. Μοτίβα, έντονα χρώματα, παιχνίδισμα σκιών με κρυμμένα νοήματα και μηνύματα είναι στοιχεία που συνυπάρχουν.

    Ξαφνιάζει το θεατή, καθώς κάθε πίνακάς της εικαστικού φέρει την ιδιαίτερη τεχνοτροπία των αλυσιδωτών έργων συνύπαρξης στο τελικό δημιούργημα. Αυτό το αντιλαμβάνεσαι αν “απομονώσεις” κάθε σημείο και πτυχή ενός πίνακα.

    Η  Ειρήνη Γκόγκουα “μαγεύει” καθρεφτίζοντας μέσα από τα έργα της συναισθήματα και σκέψεις όχι της ίδιας αλλά του κόσμου που τα αντικρίζει.

    Κράμα υλικών και καταγωγής

    Η γνωστή εικαστικός γεννήθηκε πριν από 45 χρόνια. Κατάγεται από τη Γεωργία (από τον πατέρα της), το Ουζμπεκιστάν και την Ελλάδα (από τη μητέρα της). Εξ ού και το «εξωτικό» της επώνυμο. Ζωγραφίζει κυρίως στο Ναύπλιο, όπου εδώ και είκοσι χρόνια διατηρεί το οδοντιατρείο της.

    «Από μωρό η ζωή μου ήταν μοιρασμένη ανάμεσα στην Ελλάδα, τη Γεωργία και το Ουζμπεκιστάν, κουλτούρες τόσο διαφορετικές, που σίγουρα με επηρέασαν. Οι πρώτες προσπάθειες να εκφραστώ ήταν όταν ήμουν φοιτήτρια οδοντιατρικής στην Τιφλίδα. Μου άρεσε από τότε να παρατηρώ τον πραγματικό και τον φανταστικό κόσμο καθώς και το αποτέλεσμα της συνύπαρξης τους» ομολογεί η ίδια.

    Από το 2006 έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις, πέρα από τις ομαδικές. Οι διεθνικές καταγωγές της μεταλαμπαδεύονται στην τέχνη της με τρόπο ασυναίσθητο και όχι εύκολα διακριτό. Εξάλλου, όπως έχει και η ίδια παρατηρήσει, η γλώσσα της τέχνης παραμένει πανανθρώπινη. Ωστόσο, σε ορισμένες εκφάνσεις της τέχνης της μπορεί κανείς να διαβάσει αναφορές στις καταβολές της: Το γαλάζιο για την Ελλάδα (όπως δις έχει παραδεχτεί), το μέταλλο για τη Γεωργία.

    Αισθάνεται άνετα με όλα τα εκφραστικά μέσα -τη ζωγραφική (λάδι, ακρυλικό), τη γλυπτική, την ξυλογλυπτική ενώ δουλεύει με σμάλτο, αλουμινόχαρτο, πηλό, αργαλειό μεταξύ άλλων.. Συχνά χρησιμοποιεί και το πλέξιγκλας για τις τρισδιάστατες δημιουργίες της (όπως και στη συγκεκριμένη έκθεση).

    Ομολογεί μία αλήθεια που στην ελληνική πραγματικότητα δεν έχει γίνει αποδεκτή: Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να έχει σπουδάσει σε ανώτατη σχολή. Πραγματικότητα δεδομένη για όλους τους δημιουργούς στην Αγγλία, στην Αμερική, στη Γαλλία και αλλού.

    Όπως έχει υπογραμμίσει: «Η ζωγραφική είναι ένας χώρος χωρίς κανόνες. Δεν απαιτούνται ειδικές γνώσεις, χρήματα ή περίπλοκα μέσα…ένα κομμάτι χαρτί, μολύβι, ή ακόμα και λίγο κάρβουνο όπως παλιά… Μπορεί να γίνει από τον καθένα και να απευθυνθεί στον καθένα. Αρκεί να έχεις ανοιχτούς ορίζοντες να εκφραστείς και να αισθανθείς».

    Ας σημειωθεί ότι η Πινακοθήκη παίρνει το όνομά της από την μυκονιάτισσα πρωτοπόρο ζωγράφο Μαρία Ιγγλέση (1882-1942).

    Πληροφορίες

    «Transcendence – Υπέρβαση»

    Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου «Μαρία Ιγγλέση», αίθουσα Ματογιάννη

    Από τις 23 έως τις 30 Ιουνίου

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση

    Διαβάστε επίσης https://www.mononews.gr/politismos/marina-vranopoulou-i-mikonos-me-alexanter-rathner-pamplo-benzo



    ΣΧΟΛΙΑ