Η Ελλάδα ετοιμάζεται να γυρίσει σελίδα στην αμυντική της ιστορία. Μετά από δεκαετίες εξαγγελιών, καθυστερήσεων και αποτυχημένων σχεδίων για την ανανέωση του στρατιωτικού στόλου, το υπουργείο Άμυνας φαίνεται αποφασισμένο να προχωρήσει επιτέλους σε μια ουσιαστική αλλαγή.

Ο απαρχαιωμένος στόλος οχημάτων, από τα θρυλικά αλλά γερασμένα REO και Steyer έως τα παλαιά SUV, ετοιμάζεται να δώσει τη θέση του σε μια νέα γενιά σύγχρονων, ευέλικτων και αξιόπιστων στρατιωτικών μέσων.
Η μεγάλη ευκαιρία έρχεται μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος Safe, το οποίο ανοίγει τον δρόμο για ένα από τα μεγαλύτερα εξοπλιστικά προγράμματα των τελευταίων ετών.

1

Οι διαγωνισμοί, που αναμένεται να προκηρυχθούν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026, θα έχουν προϋπολογισμό από 300 έως και 500 εκατομμύρια ευρώ, δίνοντας νέα πνοή όχι μόνο στις Ένοπλες Δυνάμεις αλλά και στην ελληνική αμυντική βιομηχανία.
Αν επιβεβαιωθούν οι σχεδιασμοί, η χώρα θα αποκτήσει επιτέλους τα σύγχρονα μεταφορικά μέσα που χρειάζεται για να στηρίξει τον εκσυγχρονισμό της στρατιωτικής της ασπίδας — μια αλλαγή που μπορεί να σηματοδοτήσει τη μετάβαση από τις υποσχέσεις στην πράξη.

Η αντικατάσταση του απαρχαιωμένου στόλου των κάθε λογής στρατιωτικών οχημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, αποτελεί πλέον για το υπουργείο Άμυνας επιβεβλημένη κίνηση.

Τα οχήματα που χρησιμοποιούνται σήμερα θεωρούνται ήδη ξεπερασμένα, αφού νέα, σύγχρονα οπλικά συστήματα, πύραυλοι, εκτοξευτές πυραύλων αλλά και drones ήρθαν να προστεθούν στην αποτρεπτική δύναμη της χώρας μας.

Kαι απαιτούνται υπερσύγχρονα μεταφορικά μέσα προκειμένου να συνδράμουν στην περαιτέρω ενίσχυση της στρατιωτικής ασπίδας της Ελλάδας.

Η αλήθεια είναι ότι έγιναν προσπάθειες και στο παρελθόν, πολλές φορές με υπερβολές ή με σχεδιασμούς που δεν μπορούσαν ποτέ να υλοποιηθούν.

Από προηγούμενες κυβερνήσεις έγιναν ανακοινώσεις περί της κατασκευής στην Ελλάδα του «εθνικού οχήματος» (μάλιστα τότε οι κατασκευάστριες εταιρείες γέμισαν την Ελλάδα με δείγματα θωρακισμένων), του «εθνικού τυφεκίου», του «εθνικού κράνους» και ούτω καθεξής.

Τα προγράμματα αυτά γρήγορα ναυάγησαν και εγκαταλείφθηκαν λόγω αφενός του υψηλού κόστους και αφετέρου της αμερικανικής δωρεάν βοήθειας που ήρθαν στην χώρα μας με τα M1117 Gurdian αλλά και με την προμήθεια των Humvee.

Τα θρυλικά REO και Steyer πρέπει να αντικατασταθούν
Τα θρυλικά REO και Steyer πρέπει να αντικατασταθούν

Πριν από τρία χρόνια το υπουργείο Άμυνας θέλησε να… ξεφορτωθεί τα γηραιά, τα ιστορικά οχήματα Steyer (Στάγιερ) και ξεκίνησε κάποιες πρόδρομες συζητήσεις για την αντικατάστασή τους.

Αρκετές εταιρείες έσπευσαν να εκδηλώσουν ενδιαφέρον. Μάλιστα έκαναν και δοκιμές καταλληλότητας ώστε να πείσουν το υπουργείο για να επιλέξει τον ανάδοχο της μεγάλης αυτής προμήθειας.

Οι διαδικασίες πάγωσαν λόγω έλλειψης χρημάτων καθώς αρμόδιες πηγές του υπουργείου Αμυνας τότε διεμήνυσαν στις εταιρείες ότι ένα τέτοιο πρόγραμμα θα ξεκινήσει μόνο αν βρεθούν λεφτά.

H μεγάλη ευκαιρία

Με την ένταξη της Ελλάδας στο Safe εμφανίζεται μια ευκαιρία μοναδική για την αντικατάσταση των στρατιωτικών οχημάτων με χαμηλότοκα δάνεια.

Οι διαγωνισμοί αναμένονται να προκηρυχθούν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026, με την προϋπόθεση ότι η Τουρκία δεν πρόκειται να ενταχθεί στο ευρωπαϊκό αυτό πρόγραμμα.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα με προϋπολογισμό που μπορεί να ξεπεράσει τα 300 εκατ. και ίσως να προσεγγίσει τα 500 εκατ. ευρώ.

Παρ’ ότι ακόμη δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις και βεβαίως δεν υπάρχουν ούτε συμφωνίες, άρχισαν ήδη οι ετοιμασίες.

Σύμφωνα με πληροφορίες από στρατιωτικές πηγές δύο επιχειρηματικοί όμιλοι (ανάμεσα σε άλλους), ο όμιλος Συγγελίδη και η Melten τους Ευάγγελου Μυτιληναίου, σε σύμπραξη συζήτησαν με αρμοδίους στο υπουργείο Άμυνας ένα σχέδιο, το οποίο κύριο σημείο του είναι να φέρουν στην Ελλάδα την ιταλική εταιρεία Iveco, ώστε τα οχήματα που θα κατασκευάζει για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων να έχουν ελληνική προστιθέμενη αξία. Υπενθυμίζεται ότι στον Βόλο λειτουργεί ήδη μια σύγχρονη μονάδα της Melten που εστιάζει στην παραγωγή στρατιωτικών αρμάτων και εξαρτημάτων για θωρακισμένα οχήματα.

Πηγές που μίλησαν στο mononews τόνιζαν ότι εκτός της Melten που διαθέτει το εργοστάσιο και η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και τα Ναυπηγεία, θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν μια τέτοια προμήθεια.

Επίσης μας ανέφεραν ότι εμφανίστηκαν και άλλες πολλές εταιρείες οι οποίες δεν έχουν καν τις υποδομές και το know how για να αναλάβουν μια τέτοια παραγωγή οχημάτων, ωστόσο θέλησαν να εκμεταλλευτούν τη συγκυρία των κονδυλίων του Safe.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ακόμα βρισκόμαστε σε συνομιλίες για το συγκεκριμένο πρόγραμμα, τη στιγμή που η Ελλάδα περιμένει την οριστική ένταξή της στο πρόγραμμα Safe, την διενέργεια των απαιτούμενων διαγωνισμών και την έγκριση όλων των προτάσεων από το ΚΥΣΕΑ.