• Πολιτική

    Κομισιόν για Θάνου: Η ελληνική κυβέρνηση έχει το δικαίωμα να νομοθετεί πρόσθετους κανόνες

    • NewsRoom

    Βασιλική Θάνου


    Ξεκάθαρη θέση για το ζήτημα της απομάκρυνσης της Βασιλικής Θάνου από την προεδρία της Επιτροπής Ανταγωνισμού παίρνει η Κομισιόν, μέσω της αρμόδιας Επιτρόπου Μ. Βεστάγκερ, η οποία απάντησε στον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Παπαδημούλη, ο οποίος ζητούσε από την Επιτροπή να καταδικάσει τις ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης.

    Σύμφωνα με την Κομισιόν, η Ελληνική Κυβέρνηση έχει το δικαίωμα να νομοθετήσει επιπρόσθετους κανόνες για τον διορισμό στελεχών σε Ανεξάρτητες Αρχές. Παράλληλα, όπως ξεκαθαρίζει, δεν προκύπτει λόγος ώστε η Κομισιόν να παρέμβει στην υπόθεση.

    Η απάντηση της Μ. Βεστάγκερ κλείνει την πόρτα στις προθέσεις του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ παράλληλα εκφράζει την πλήρη της εμπιστοσύνη στις αποφάσεις που θα λάβει το Ελληνικό Συμβούλιο της Επικρατείας, στο οποίο έχει προσφύγει η πλευρά της Βασιλικής Θάνου. Ξεκαθαρίζει δε πως  η κοινοτική οδηγία που επικαλείται ΣΥΡΙΖΑ ορίζει μόνον τις ελάχιστες απαιτούμενες προστασίες.

    Αναλυτικά η απάντηση της Κομισιόν, μέσω της Μ. Βερστάγκερ: 

    Το ερώτημα της νομιμότητας της τροποποίησης και των αποφάσεων απόλυσης βρίσκεται σήμερα ενώπιον του Ελληνικού Συμβουλίου της Επικρατείας. Η Επιτροπή έχει πλήρη εμπιστοσύνη στην αμερόληπτη κρίση του Δικαστηρίου. Η Επιτροπή κατανοεί από την ελληνική κυβέρνηση ότι σκοπεύει να αποφύγει διορισμούς πολιτικά επηρεασμένους ή αποφάσεις που έχουν ληφθεί από άτομα που εργάστηκαν σε θέσεις κοντά στην κυβέρνηση κατά τη διάρκεια περιόδου χάριτος 5 ετών.

    Σύμφωνα με την Οδηγία 2019/11 (“the ECN+ Directive”), αυτού που χαράζουν την πολιτική  των εθνικών αρχών ανταγωνισμού δεν μπορούν να λαμβάνουν οδηγίες από οποιαδήποτε δημόσια οντότητα, μεταξύ των οποίων και η κυβέρνηση. Για τον λόγο αυτό, ακόμα και αν ένας υπεύθυνος λήψης αποφάσεων μιας εθνικής αρχής ανταγωνισμού είχε προηγουμένως δουλέψει για την κυβέρνηση, αυτός το άτομο θα πρέπει στο μέλλον να διασφαλίσει την  ανεξαρτησία του κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, ενώ δεν υπάρχει κανόνας που εισήγαγε στο Ελληνικό δίκαιο με την τροπολογία. Ενώ η οδηγία ECN+ Directie  προβλέπει ήδη εγγυήσεις πολιτικής παρέμβασης στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων των εθνικών αρχών ανταγωνισμού, δεν εμποδίζει τα κράτη μέλη να θεσπίζουν αυστηρότερους όρους για διορισμούς ως πρόσθετη εγγύηση κατά των πολιτικών παρεμβάσεων. Από την άποψη αυτή, η οδηγία ECN + θέτει μόνο ένα ελάχιστο επίπεδο προστασίας.

    Η οδηγία ECN+ προβλέπει πως οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων μιας εθνικής αρχής ανταγωνισμού μπορούν να απορριφθούν μόνο εάν έχουν κριθεί ένοχοι σοβαρών παραπτωμάτων ή δεν πληρούν πλέον τις προϋποθέσεις για την εκπλήρωση των καθηκόντων τους όπως καθορίζονται εκ των προτέρων.

    Ωστόσο, η περίοδος εφαρμογής της οδηγίας ECN+ δεν λήγει μέχρι τον Φεβρουάριο του 2021. Κατά την περίοδο αυτή, το νομικό αποτέλεσμα της οδηγίας δεν είναι το ίδιο με εκείνο μετά τη λήξης της προθεσμίας. Υπό τις συνθήκες αυτές, δεν φαίνεται δικαιολογημένο να αναληφθεί περαιτέρω δράση σε αυτό το στάδιο.

    Η Επιτροπή βρίσκεται σε στενή επαφή με τα κράτη μέλη όσον αφορά την εφαρμογή της οδηγίας 2019/1. Μόλις μεταφερθεί, η οδηγία ECN + θα διασφαλίσει ότι οι εθνικές αρχές ανταγωνισμού διαθέτουν την απαραίτητη ανεξαρτησία, τα εργαλεία και τους πόρους που χρειάζονται για να είναι πλήρως αποτελεσματικοί φορείς επιβολής.

    Η απάντηση στα αγγλικά: 

    Answer given by Ms Vestager on behalf of the European Commission (7.10.2019)

    The question of legality of the amendment and the dismissal orders is presently before the Greek Council of State. The Commission has full trust in the impartial assessment by this Court. The Commission understands from the Greek government that it intends to avoid politically influenced appointments or decisions by individuals having worked in positions close to the government during a cooling off period of 5 years.

    According to Directive 2019/11 (“the ECN+ Directive”), decision makers of national competition authorities cannot take instructions from any public entity, including the government. Therefore, even if a decision maker of a national competition authority would have previously worked for the government, that individual should in the future be guaranteed independence in the performance of his/her duties also absent the type of rule introduced in Greek law by the amendment. While the ECN+ Directive already foresees guarantees from political interference in the decision making of the national competition authorities, it does not prevent Member States from introducing stricter conditions for appointments as an extra safeguard against political interference. In this regard, the ECN+ Directive only sets a minimum standard of protection.

    The ECN+ Directive foresees that the decision makers of national competition authorities can be dismissed only if they have either been found guilty of serious misconduct or no longer fulfil the conditions for the performance of their duties as laid down in advance in law.

    However, the implementation period of the ECN+ Directive does not expire until February 2021. In this period, the legal effect of the Directive is not the same as after the expiry of the deadline. In these circumstances, it does not appear justified to take further action at this stage.

    The Commission is in close contacts with the Member States as regards the implementation of Directive 2019/1. Once transposed, the ECN+ Directive will ensure that national competition authorities have the necessary independence, tools and resources they need to be fully effective enforcers.



    ΣΧΟΛΙΑ