• Πολιτική

    Κεραμέως: Οι τρεις άξονες που θα καταστήσουν εκπαιδευτικό κόμβο την Ελλάδα

    • NewsRoom

    Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως στο DELPHI FORUM VIII


    Τους τρείς άξονες με βάση τους οποίους μπορεί η Ελλάδα να καταστεί εκπαιδευτικός κόμβος, απαρίθμησε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, στην τοποθέτησή της κατά την πρώτη ημέρα εργασιών του Οικονομικού Forum των Δελφών.

    Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά εκτός άλλων η υπουργός, «Η κυβέρνηση προτεραιοποίησε την εξωστρέφεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος εν συνόλω, από το άνοιγμα των εκπαιδευτικών δομών στην κοινωνία και τη σύνδεσή τους με τους τοπικούς και εθνικούς αναπτυξιακούς στόχους, ως τη σύναψη διεθνών συμφωνιών για τα πανεπιστήμιά μας και την τοποθέτηση της χώρας μας σε περίοπτη θέση του διεθνούς ακαδημαϊκού χάρτη».

    «Τα ΑΕΙ μας έχουν πλέον το θεσμικό πλαίσιο, τα χρηματοδοτικά εργαλεία και κάθε στήριξη να κατακτήσουν στον διεθνή χάρτη τη θέση που τους αξίζει», πρόσθεσε. Οι πρωτοβουλίες που έχουν παρθεί, αλλά και οι προκλήσεις του μέλλοντος για να καταστεί η Ελλάδα ένας διεθνής εκπαιδευτικός κόμβος απασχόλησαν το πάνελ στο οποίο συμμετείχε η υπουργός.

    Η κ. Κεραμέως απαρίθμησε τρεις άξονες, με βάση τους οποίους μπορεί η Ελλάδα να καταστεί εκπαιδευτικός κόμβος: πρώτον, τη θέσπιση ενός ευρέους και ευέλικτου νομοθετικού πλαισίου, δεύτερον με την αύξηση πόρων και τρίτον, μέσω στρατηγικών συνεργασιών.

    Ενδεικτικά, αναφέρθηκε στα κοινά και διπλά πτυχία, θερινά προγράμματα και τα κοινά ερευνητικά προγράμματα που μπορούν να εκπονούν τα δημόσια ΑΕΙ, στην από κοινού ίδρυση εταιρίας των ΑΕΙ για την προβολή τους στο εξωτερικό,το Study in Greece, την εξασφάλιση πόρων για επισκέπτες καθηγητές και ερευνητές, τις συνεργασίες με 30 από τα κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ, με πανεπιστήμια του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης ( European Universities Initiative).

    Πέραν των πρωτοβουλιών, όπως ανέφερε, το βασικό όφελος είναι να αναδειχθούν οι δυνατότητες των ελληνικών ΑΕΙ, ώστε να μπορέσουν να κατακτήσουν τη θέση που τους αξίζει στο διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη. «Κοινός μας στόχος, με τα πανεπιστήμια, είναι να καταστήσουμε την Ελλάδα έναν διεθνή εκπαιδευτικό κόμβο», κατέληξε.

    Μεταρρυθμίσεις για να αναβαθμιστoύν οι υποδομές

    Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε η Ντέμπορα Γουίνς-Σμιθ (Deborah Wince-Smith), πρόεδρος του Global Federation of Competitiveness Councils (GFCC), των ΗΠΑ. Όπως σημείωσε, διανύουμε μία εποχή μετασχηματισμού και ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν το περιθώριο να αναβαθμιστούν περαιτέρω μέσω συνεργασιών. Μάλιστα, κάλεσε τα ελληνικά πανεπιστήμια να συμμετέχουν στο GFCC.

    Πρότεινε, συνολικά για την αναβάθμιση των πανεπιστημίων την διασύνδεση της έρευνας με την αγορά και τις ακαδημαϊκές συνεργασίες και για τον πλήρη μετασχηματισμό της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα, την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος.

    Από την πλευρά του, ο Endy Zemenides, executive director Hellenic American Leadership Council των ΗΠΑ, τόνισε ότι ο στόχος να καταστεί η Ελλάδα κόμβος είναι σωστός και μπορεί να κατακτηθεί. Ειδικά σε σχέση με την προσέλκυση φοιτητών από τις ΗΠΑ, σημείωσε ότι είναι πολύ εύκολο, καθώς στην κουλτούρα των αμερικανών φοιτητών οι σπουδές, έστω και βραχυχρόνιες, στο εξωτερικό θεωρείται κάτι δεδομένο.

    «Χρειάζονται μεταρρυθμίσεις, για να αναβαθμιστoύν οι υποδομές και να “πάμε όπου υπάρχει ενδιαφέρον”», προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος, σύμφωνα με τον κ. Zemenides.

    O Αλέξης Φυλακτόπουλος, Πρόεδρος του College Year in Athens/ΔΙΚΕΜΕΣ (Διεθνές Κέντρο Ελληνικών και Μεσογειακών Σπουδών), επεσήμανε τους λόγους για τους οποίους η εξωστρέφεια είναι σημαντική: «Είναι καλό για την ακαδημαϊκή κοινότητα, αυξάνεται η ήπια δύναμη της χώρας αυξάνεται κατακόρυφα και τρίτον, το οικονομικό όφελος για την Ελλάδα θα είναι τεράστιο».

    Όπως τόνισε, στο ίδιο πλαίσιο με τον κ. Zemenides, χρειάζεται να αντιληφθούμε τη σημασία των βραχυχρόνιων σπουδών, που στην Αμερική είναι πολύ σημαντικές. Στη συνέχεια, τοποθετήθηκε η Χριστίνα Κουλούρη, Πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου, η οποία τόνισε ότι θα πρέπει στόχος της εξωστρέφειας να είναι πρωτίστως να υπάρξουν οφέλη για τους φοιτητές και για το διδακτικό προσωπικό.

    «Το άνοιγμα σε αλλοδαπούς φοιτητές είναι προφανώς επιβεβλημένο, αλλά θα πρέπει να υπακούει σε κανόνες και σε προτεραιότητες ακαδημαϊκές, εκπαιδευτικές και επιστημονικές», τόνισε και επεσήμανε ότι είναι πολύ σημαντικό τα ελληνικά ΑΕΙ να διατηρήσουν και να εμβαθύνουν την ποιότητα.

    Τέλος, τις εργασίες του πάνελ έκλεισε ο Θάνος Δημόπουλος, πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σημειώνοντας ότι παρά την υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση των ελληνικών ΑΕΙ, που αποτελούν τροχοπέδη ανάτπυξης, έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες για την ενίσχυση της έρευνας και την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της για την παραγωγή ωφέλιμων, καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών για το κοινωνικό σύνολο.

    «Στόχος μας, είναι η διασφάλιση της ποιότητας σπουδών για τους φοιτητές μας και τους αποφοίτους μας, ώστε να μπορέσουν να διαπρέπουν στην Ελλάδα και το εξωτερικό», είπε.

    Αναφέρθηκε στα 15 Κέντρα Αριστείας του ΕΚΠΑ, τα 18 Κέντρα Εμπειρογνωμοσύνης Σπάνιων Νοσημάτων, το Γραφείο Προσέλκυσης Χρηματοδοτήσεων και το Κέντρο Έρευνας Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας «Αρχιμήδης».

    Επίσης, τόνισε ότι το ΕΚΠΑ έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο στον τομέα της διασφάλισης ποιότητας των προγραμμάτων σπουδών του και παράλληλα έχει θέσει σε εφαρμογή μία στρατηγική διεθνοποίησης, με στόχο την προώθηση του εκπαιδευτικού, ερευνητικού και κοινωνικού έργου του Πανεπιστημίου και την ανάδειξη του διεθνούς προφίλ του.

    Ενδεικτικά, αναφέρθηκε στις συνεργασίες του ΕΚΠΑ µε Πανεπιστήμια όπως το  Harvard και το Yale, Ερευνητικά Κέντρα, διεθνή δίκτυα Πανεπιστημίων, καθώς και εκπαιδευτικές οργανώσεις παγκοσμίως, αλλά και στα αγγλόφωνα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών και τη συμμετοχή του ΕΚΠΑ στην Ευρωπαϊκής Συμμαχίας CIVIS.

    Διαβάστε επίσης 

    Υπουργείο Παιδείας: Τακτική επιχορήγηση ύψους 117,12 εκατ. ευρώ για τα ΑΕΙ



    ΣΧΟΛΙΑ