• Πολιτική

    Επιστολή Μητσοτάκη σε Μέρκελ – Μακρόν: Προτάσεις για την συμφωνία ΕΕ – Ερντογάν

    • NewsRoom


    Επιστολή προς τον πρόεδρο της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν και την καγκελάριο της Γερμανίας Άνγκελα Μέρκελ, απέστειλε ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, αναφορικά με την τηλεδιάσκεψη την οποία πραγματοποίησαν οι δύο ηγέτες με τον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

    Ο κ. Μητσοτάκης μέσω της επιστολής, διατυπώνει ένα εύρος προτάσεων, ως προς την καθιέρωση ενός νέου μηχανισμού χρηματοδότησης της Άγκυρας που να συνδέεται ευθέως με την πλήρη συμμόρφωση της γείτονος στις συμφωνίες με την Ευρωπαϊκή Ενωση.

    Ο μηχανισμός που εισηγείται ο Έλληνας πρωθυπουργός, στηρίζεται στην αρχή «περισσότερη χρηματοδότηση για λιγότερες ροές» και «λιγότερη χρηματοδότηση για περισσότερες ροές».

    Ο κ. Μητοστάκης επισημαίνει ότι «η συνεχής πίεση και ακόμη η κλιμάκωση των ενεργειών και της ρητορικής της Τουρκίας στο υψηλότερο επίπεδο αποτελούν σαφή απόδειξη ότι πρόκειται για ένα οργανωμένο σχέδιο εκβιασμού της Ευρώπης με στόχο την επίτευξη γεωπολιτικών στόχων, μέσω της εργαλειοποίησης ανθρώπων που έχουν ανάγκη και κατά παράβαση και απόλυτη αδιαφορία για οποιαδήποτε ανθρωπιστική θεώρηση. Αυτό υπήρξε ένα γεγονός με επιπτώσεις στη σταθερότητα ολόκληρης της περιοχή».

    Επιπλέον ο Έλληνας πρωθυπουργός επισήμανε την ανάγκη, έως ότου ολοκληρωθεί μια νέα συμφωνία, να εφαρμοστεί η κοινή δήλωση Ε.Ε. – Τουρκίας του 2016, η οποία παραβιάστηκε ουσιαστικά από την Τουρκία τις τελευταίες ημέρες, ως το μόνο διαθέσιμο εργαλείο που συμφώνησαν οι δύο πλευρές να σταματήσουν τις παράνομες μεταναστευτικές ροές και να πάρουν πίσω τους αιτούντες άσυλο που απορρίπτονται και τους παράνομους υπηκόους τρίτων χωρών.

    Η επιστολή του Κυριάκου Μητσοτάκη σε Μακρόν – Μέρκελ

    Το κείμενο της κοινής επιστολής την οποία απηύθυνε ο Ελληνας προς τον πρόεδρο Μακρόν και την καγκελάριο Μέρκελ έχει ως εξής:

    «Αθήνα, 16 Μαρτίου 2020

    Εν όψει της επερχόμενης πολύ σημαντικής τηλεδιάσκεψής σας με τον Πρόεδρο της Τουρκίας Ερντογάν στις 17 Μαρτίου, δράττομαι της ευκαιρίας να σας ενημερώσω για τα πρόσφατα προκλητικά γεγονότα στα εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε. με την τεχνητή μεταναστευτική και προσφυγική κρίση, την οποία σχεδίασε η Τουρκία, και την ανάγκη να ασκηθεί μεγαλύτερη πίεση στην Αγκυρα για το θέμα αυτό.

    Εχουμε ήδη την ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις σχετικά με την πρόσφατη οργανωμένη προσπάθεια μετά την ανάληψη, εκ μέρους των τουρκικών αρχών, δεκάδων χιλιάδων μεταναστών για παραβίαση των ελληνικών συνόρων και τη μέχρι τώρα επιτυχημένη ανταπόκριση των ελληνικών δυνάμεων ασφαλείας για την αποφυγή της εισόδου τους την επικράτεια της Ε.Ε. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και στις δύο μορφές του -Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων, καθώς και Εξωτερικών Υποθέσεων- απέρριψε έντονα τη χρήση της μεταναστευτικής πίεσης από την Τουρκία για πολιτικούς σκοπούς, επιβεβαιώνοντας ότι η κατάσταση στα εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε. δεν είναι αποδεκτή.

    Είμαστε σε κρίσιμη καμπή. Από τις 28 Φεβρουαρίου οι επιπτώσεις για την ασφάλεια και τη σταθερότητα στην Ευρώπη από την τουρκική συμπεριφορά έγιναν ακόμα πιο εμφανείς. Η συνεχής πίεση και ακόμη η κλιμάκωση των ενεργειών και της ρητορικής της Τουρκίας στο υψηλότερο επίπεδο αποτελούν σαφή απόδειξη ότι πρόκειται για ένα οργανωμένο σχέδιο εκβιασμού της Ευρώπης με στόχο την επίτευξη γεωπολιτικών στόχων, μέσω της εργαλειοποίησης ανθρώπων που έχουν ανάγκη και κατά παράβαση και απόλυτη αδιαφορία για οποιαδήποτε ανθρωπιστική θεώρηση. Αυτό υπήρξε ένα γεγονός με επιπτώσεις στη σταθερότητα ολόκληρης της περιοχής. Εάν η Ελλάδα δεν μπόρεσε να προστατεύσει τα σύνορά της, θα αντιμετωπίζαμε μια εντελώς διαφορετική κατάσταση.

    Πιστεύουμε ακράδαντα ότι εναπόκειται στην Τουρκία να αναλάβει τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να αποκλιμακωθεί η κατάσταση, επίσης εν όψει του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 26ης Μαρτίου, αποσύροντας τους ανθρώπους που αναγκάστηκαν στα σύνορα και αποδεχόμενη την επιστροφή τους, που εκτιμώνται σε περισσότερους από 2.000, οι οποίοι από τις 28 Φεβρουαρίου κατάφεραν παράνομα να διασχίσουν τα σύνορα και κρατούνται από τις ελληνικές αρχές.

    Από αυτή την άποψη, έχουμε λάβει ανάμεικτα μηνύματα από την τουρκική πλευρά. Από τη μία πλευρά, αντιμετωπίζουμε συνεχείς πιέσεις και προκλήσεις, υποδεικνύοντας ότι η Τουρκία “στρατιωτικοποιεί” την κατάσταση. Από την άλλη πλευρά, οι παράνομες αφίξεις στα νησιά μας έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο. Αυτό αποδεικνύει επίσης ότι η Τουρκία έχει την ικανότητα να ελέγχει πλήρως τις ροές.

    Η συνεργασία της Τουρκίας είναι αναμφισβήτητα καθοριστική για τη διαχείριση των μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είμαστε της άποψης ότι μια λειτουργική και συνολική συμφωνία με την Τουρκία αποτελεί αναπόσπαστο μέρος κάθε ευρωπαϊκής λύσης επί του θέματος. Από την άποψη αυτή, και έως ότου ολοκληρωθεί μια νέα συμφωνία, πρέπει να εφαρμοστεί η κοινή δήλωση Ε.Ε. – Τουρκίας του 2016, η οποία παραβιάστηκε ουσιαστικά από την Τουρκία τις τελευταίες ημέρες, ως το μόνο διαθέσιμο εργαλείο που συμφώνησαν οι δύο πλευρές να σταματήσουν τις παράνομες μεταναστευτικές ροές και να πάρουν πίσω τους αιτούντες άσυλο που απορρίπτονται και τους παράνομους υπηκόους τρίτων χωρών, δεδομένου ότι η Τουρκία δεν εφαρμόζει ούτε τη συμφωνία επανεισδοχής του 2014 με την Ε.Ε. ούτε το σχετικό διμερές πρωτόκολλο του 2001 που έχει υπογράψει με την Ελλάδα.

    Προκειμένου να διαμορφωθεί μια αναθεωρημένη δήλωση Ε.Ε. – Τουρκίας, πρέπει να υποστηριχθούν οι ακόλουθες βασικές γραμμές:

    1. Να ενισχυθεί ο ρόλος της Frontex με την καθιέρωση τακτικών περιπολιών στα ελληνικά χωρικά ύδατα και, εν τέλει, να συνδυαστεί με κοινές περιπολίες Frontex – Τουρκίας τόσο στα χερσαία σύνορα όσο και κατά μήκος της τουρκικής ακτής.

    2. Ενας μηχανισμός χρηματοδότησης της Τουρκίας, σε αναγνώριση του βάρους που αναλαμβάνει η Τουρκία για τη φιλοξενία μεγάλου αριθμού προσφύγων, κυρίως Σύριων, αλλά με την αρχή “περισσότερη χρηματοδότηση για λιγότερες ροές” και “λιγότερη χρηματοδότηση για περισσότερες ροές”. Ο μηχανισμός αυτός θα πρέπει επίσης να περιλαμβάνει μια μηνιαία παρακολούθηση των στοιχείων, η οποία θα καταγράφει τις νέες αφίξεις από την Τουρκία και τις επιστροφές που δέχεται η Τουρκία.

    3. Και τελικά μια αναθεώρηση της εφαρμογής της συμφωνίας όσον αφορά τις επιστροφές, για να συμπεριληφθούν άτομα που βρίσκονται τόσο στα νησιά όσο και στην ενδοχώρα, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα πρέπει πλέον να εφαρμόζεται γεωγραφικός περιορισμός.

    Oπως αποδείχθηκε σαφώς τις τελευταίες αυτές ημέρες, η Ελλάδα έχει συμβάλει ήδη περισσότερο από το μερίδιό της στη διασφάλιση των ευρωπαϊκών συνόρων. Αυτή η επιλογή σημαίνει ότι καταβάλλει ένα βαρύτατο τίμημα από πλευράς πόρων, ανθρώπινου κεφαλαίου και μέσων, σε μια πολύπλοκη πραγματική συγκυρία οικονομικής ύφεσης και μείζονος σημασίας για τη δημόσια υγεία λόγω της εξάπλωσης του COVID-19. Η κατάσταση δεν είναι βιώσιμη για πολύ μεγάλο διάστημα.

    Καθώς είμαστε έτοιμοι να διαπραγματευτούμε ένα νέο σύμφωνο για τη Μετανάστευση και το Ασυλο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Ελλάδα πιστεύει ότι το ζήτημα των επιστροφών είναι καθοριστικής σημασίας για τη διαμόρφωση μιας βιώσιμης πολιτικής ασύλου. Σε αυτό το πλαίσιο, εκτός από την ανάγκη αλληλεγγύης και κοινής ευθύνης που πρέπει να τηρούνται από όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε., είναι απαραίτητη μια υπεύθυνη, συνεργατική και νόμιμη συμπεριφορά όλων των τρίτων φορέων. Ο ρόλος της Τουρκίας θα παραμείνει στο προσεχές μέλλον τόσο κρίσιμος όσο ήταν και τα προηγούμενα χρόνια. Πιστεύω ότι οι επερχόμενες συνομιλίες σας με τον πρόεδρο Ερντογάν θα θέσουν τη βάση για ένα βιώσιμο νέο πλαίσιο συνεργασίας με τη γείτονά μας».



    ΣΧΟΛΙΑ