F

Άρθρα

Τάνκερ: Ο κύκλος των χαμένων… ναύλων


Μετά από μία θετική πορεία το φθινόπωρο και τον χειμώνα, τα πρόσφατα γεγονότα με τον κοροναϊό έχουν δημιουργήσει απαισιόδοξες προοπτικές για τη βραχυπρόθεσμη πορεία του κλάδου των τάνκερ.

Σε ανάλυση της η VesselsValue κάνει μία αναδρομή της πορείας των ναύλων των δεξαμενόπλοιων από το περασμένο καλοκαίρι, με τα γεγονότα που τη σηματοδότησαν. Πέρυσι το Σεπτέμβριο οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις σε μονάδες της COSCO Shipping, της μεγαλύτερης ιδιοκτήτριας εμπορικών πλοίων στον κόσμο. Καθώς οι ναυλωτές  δεν ήταν ενήμεροι σχετικά με το ποια ακριβώς τάνκερ είχαν περιλαμβάνονταν στις κυρώσεις, εμφανίστηκαν επιφυλακτικοί στις κινήσεις τους αποφεύγοντας τα πλοία του κινέζικου ομίλου, με αποτέλεσμα να μειωθεί η διαθέσιμη προσφορά και να εκτιναχθούν τα ναύλα των τάνκερ στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας.

Αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με τις τρομοκρατικές επιθέσεις στην περιοχή του Κόλπου, αλλά και την απόσυρση σημαντικού αριθμού πλοίων στο πλαίσιο των εργασιών για τον εξοπλισμό τους με scrubbers, μετέτρεψαν την αγορά των δεξαμενόπλοιων σε γη της επαγγελίας για πλήθος πλοιοκτητών που επωφελήθηκαν από τα υψηλά ναύλα και είδαν τα κέρδη τους να πολλαπλασιάζονται κατά το τελευταίο πεντάμηνο.

Αξίζει να θυμηθούμε ότι τον περασμένο Οκτώβριο, οι ημερήσιες τιμές ναύλων για τα VLCCs για μεταφορές πετρελαίου στην Κίνα από τον Περσικό Κόλπο είχαν σημειώσει αύξηση κατά 90% ξεπερνώντας τα 300.000 δολάρια ημερησίως, σύμφωνα με τότε στοιχεία του Baltic Exchange στο Λονδίνο.

Ωστόσο, μία σειρά γεγονότων που σημειώθηκαν τις τελευταίες ημέρες αλλάζουν και πάλι το σκηνικό.

Η άρση των κυρώσεων σε βάρος της Cosco Shipping Tanker (Dalian) από την αμερικανική κυβέρνηση, μπορεί να προκάλεσε ανακούφιση στην κινεζική εταιρεία, όμως παράλληλα πυροδότησε ανησυχίες για υπερβολική προσφορά τάνκερ στην αγορά. Η εξέλιξη αυτή έβαλε και πάλι στο “παιχνίδι” πάνω από 40 δεξαμενόπλοια, σε μία περίοδο κατά την οποία η ζήτηση για πλοία στη spot αγορά είναι αναιμική, εν μέσω ανησυχιών για τη ζήτηση πετρελαίου, λόγω της επιδημίας του κορονοϊού.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της VesselsValue, παρά το γεγονός ότι οι επιπτώσεις του κοροναϊού δεν έχουν γίνει ακόμη αισθητές στο συγκεκριμένο κλάδο, η παράταση των μέτρων προστασίας από την Κίνα μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη ζήτηση πετρελαίου, επηρεάζοντας κατ’ επέκταση και την αγορά των τάνκερ.

Επιπλέον πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι βρισκόμαστε στην αρχή της συνήθους εποχικής ύφεσης για τη ζήτηση πετρελαίου καθώς βαδίζουμε προς την άνοιξη.

Τέλος, από τον Απρίλιο του 2019, η ποσοστιαία αύξηση της προσφοράς για VLCCs ξεπέρασε την ποσοστιαία μεταβολή της ζήτησης. Σύμφωνα με τα δεδομένα της VesselsValue, τον Απρίλιο του 2019 υπήρχαν 741 πλοία εν ενεργεία και σήμερα υπάρχουν 785, αντιπροσωπεύοντας αύξηση της προσφοράς κατά 6%.

Όλα τα παραπάνω δεδομένα εκπέμπουν προειδοποιητικά σήματα, κατά τους αναλυτές, για την αγορά των τάνκερ.

Αντισταθμιστικό παράγοντα, ωστόσο, μπορεί να αποτελέσουν οι διαλύσεις πλοίων. Δεδομένου ότι από το καλοκαίρι του 2019 παρατηρείται μία ανοδική τάση στις τιμές των πλοίων που οδηγούνται στα διαλυτήρια, αν αυτή συνεχιστεί τότε υπάρχει ενδεχόμενο ορισμένες ναυτιλιακές να εξετάσουν το ενδεχόμενο απόσυρσης των μεγαλύτερης ηλικίας και λιγότερο οικονομικά δεξαμενόπλοια του στόλου τους.

 

 

 



ΣΧΟΛΙΑ