Κάτω από τη βάση είναι η βαθμολόγηση των δήμων της Αθήνας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τα στοιχεία της αξιολόγησης της δημόσιας διοίκησης από τους πολίτες, που δημοσίευσε το υπουργείο Εσωτερικών.

Στον αέρα είναι πλέον από χθες, Τετάρτη 4 Ιουνίου 2025 όλα τα αποτελέσματα της αξιολόγησης της δημόσιας διοίκησης από τους πολίτες. Η δράση του υπουργείου Εσωτερικών σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής διακυβέρνησης έλαβε σάρκα και οστά για πρώτη φορά με τους πολίτες να λένε με παρρησία τη γνώμη τους για τις προσφερόμενες υπηρεσίες από τη δημόσια διοίκηση, βαθμολογώντας τες από το 1 έως το 10, ανάλογα με τον βαθμό ικανοποίησής τους.

1

«Η Δημόσια Διοίκηση έκανε σήμερα άλλο ένα βήμα απολύτως αυτονόητο, αλλά καθόλου δεδομένο μέχρι πρότινος», δήλωσε μεταξύ άλλων ο υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος. «Με την πλατφόρμα axiologisi.ypes.gov.gr δίνουμε φωνή και λόγο σε όποιον πολίτη επιθυμεί, να μας πει ανοιχτά αυτό που πιστεύει για την ποιότητα των υπηρεσιών που λαμβάνει από το κράτος. Κοιτάμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη, με ειλικρίνεια και σοβαρότητα, και βλέπουμε όχι μόνο το πού είμαστε, αλλά κυρίως, το πού πρέπει να φτάσουμε. Είναι στο χέρι μας να λάβουμε το μήνυμα των πολιτών και να συνεχίσουμε την προσπάθεια, όχι μόνο για τα μεγάλα και οραματικά, αλλά, κυρίως, για τα καθημερινά που κάνουν τη ζωή μας ευκολότερη», πρόσθεσε.

Η βαθμολόγηση των δήμων Αθήνας, Πειραιά και Θεσσαλονίκης

Χαμηλές είναι οι βαθμολογίες που συγκέντρωσαν οι τρεις μεγάλοι δήμοι της χώρας. Πιο συγκεκριμένα, στον δήμο Αθήνας (ενδεικτικά) οι ψηφιακές υπηρεσίες έλαβαν βαθμολογία 4,9, κατατάσσοντάς τον στην (37η θέση), οι δρόμοι 4,6 (73η θέση), η καθαριότητα 3,6 (154η θέση), ο ηλεκτροφωτισμός 4,9 (100η θέση), οι κοινωνικές υπηρεσίες 4,3 (140η θέση), οι κτιριακές υποδομές των σχολείων 3,9 (162η θέση), το πράσινο 3,8 (118η θέση) και οι παιδικές χαρές 3,9 (118η θέση).

Αντίστοιχη είναι και η βαθμολόγηση και για τον δήμο Πειραιά. Για τις ψηφιακές υπηρεσίες ο δήμος έλαβε βαθμολογία 4,9 (38η θέση), για τους δρόμους 4,7 (52η θέση), για την καθαριότητα 4,9 (46η θέση), για τον ηλεκτροφωτισμό 5,8 (23η θέση), για τις κοινωνικές υπηρεσίες 5,1 (61η θέση), για τις κτιριακές υποδομές των σχολείων 4,3 (106η θέση), για το πράσινο 3,9 (108η θέση) και για τις παιδικές χαρές 4,2 (83η θέση).

Όσον αφορά στον δήμο της Θεσσαλονίκης,  η βαθμολόγηση ήταν και εδώ ανάλογη. Οι ψηφιακές υπηρεσίες έλαβαν βαθμολογία 4,9 (28η θέση), οι δρόμοι 4,5 (77η θέση), η καθαριότητα 4 (118η θέση), ο ηλεκτροφωτισμός 5,1 (75η θέση), οι κοινωνικές υπηρεσίες 4,5 (122η θέση), οι κτιριακές υποδομές των σχολείων 4 (154η θέση), το πράσινο 3,7 (127η θέση) και οι παιδικές χαρές 4 (111η θέση).

Οι πρωταθλητές δήμοι

Εντός και εκτός Αττικής εντοπίζονται και πρωταθλητές δήμοι με τη βαθμολόγησή τους να ξεπερνά της βάση του 5, όπως παρουσιάζουμε παρακάτω ενδεικτικά.

Στις ψηφιακές υπηρεσίες πρωταθλητές αναδείχθηκαν οι δήμοι Γλυφάδας (6,4),  Αλίμου (5,8) και Ελληνικού – Αργυρούπολης (5,8), με τις βαθμολογίες τους να ξεπερνούν τη βάση. Στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητας δήμου, την υψηλότερη βαθμολογία έλαβαν οι δήμοι Γλυφάδας (6,4), Δυτικής Λέσβου (5,8/Ενδεικτική βάση ερωτώμενων) και Ελληνικού – Αργυρούπολης (5,8).

Οι δύο ανταποδοτικές υπηρεσίες των δήμων (καθαριότητα και ηλεκτροφωτισμός) συγκεντρώνουν ελαφρά καλύτερη βαθμολογία σε σχέση με τον μέσο όρο των υπόλοιπων υπηρεσιών. Στην καθαριότητα ο Νο1 δήμος είναι ο δήμος Καστοριάς με βαθμολογία 6,5 και ακολουθούν ο δήμος Αίγινας με 6,4 και οι δήμοι Αλίμου και Μετεώρων με βαθμολογία 6,1 έκαστος.  Στον ηλεκτροφωτισμό, πρωταθλητής αναδεικνύεται ο δήμος Αλίμου (6,9) και ακολουθούν οι δήμοι Γλυφάδας (6,5) και  Άργους Ορεστικού (6,5).

Αντιστοίχως, για τις κοινωνικές υπηρεσίες τη μεγαλύτερη βαθμολογία συγκεντρώνουν οι δήμοι Γλυφάδας (6,8), Αλίμου (6,7) και Μετεώρων (6,4).

Στις υποδομές σχολικών κτιρίων την πρωτιά κατέκτησαν οι δήμοι Άργους Ορεστικού (7,3), Μονεμβασίας (6,0) και Μυκόνου (5,9), ενώ στους χώρους πρασίνου/ πάρκα, πρώτοι έρχονται οι δήμοι Γλυφάδας (6,5), Ελληνικού – Αργυρούπολης (6,4) και Άργους Ορεστικού (6,3).

Ιδιαίτερα υψηλές βαθμολογίες ωστόσο, συναντάμε στην κατηγορία υπηρεσιών «ΚΑΠΗ και λέσχες φιλίας». Τις υψηλότερες βαθμολογίες σε αυτή την κατηγορία συγκέντρωσαν οι δήμοι Γλυφάδας (7,7), Αργοστολίου (7,4) και Νεάπολης – Συκεών (7,3)

Σημειώνεται ότι στον τομέα της αυτοδιοίκησης, υπάρχουν περιπτώσεις δήμων με σχετικά υψηλή βαθμολογία τόσο σε μεγάλες αστικές περιοχές, όσο και σε μικρότερους, περιφερειακούς δήμους. Η σχετική βαθμολογία των αρμοδιοτήτων της αυτοδιοίκησης είναι χαμηλότερη σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες ερωτήσεων, γεγονός όμως, απολύτως λογικό, καθώς οι εν λόγω αρμοδιότητες έχουν να κάνουν με τον βασικό πυρήνα της καθημερινότητας των πολιτών.

Πώς τα πήγαν οι περιφέρειες

Ωστόσο, βαθμολογία κάτω από τη βάση πήραν και όλες οι περιφέρειες, με την περιφέρεια Ιονίων Νήσων να λαμβάνει βαθμολόγηση μόλις 2,8 και η περιφέρεια Κρήτης 2,9! Περιφέρεια Αττικής, Βορείου Αιγαίου, Θεσσαλίας και Δυτικής Μακεδονίας έκαστη έλαβε βαθμολογία 4,3, που ναι μεν είναι η υψηλότερη, αλλά συνεχίζει να είναι κάτω από τη βάση.

Αξιολόγηση ΥΠΕΣ

Πώς αξιολόγησαν οι πολίτες τις κρατικές υπηρεσίες

Οι υπηρεσίες που αξιολογήθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας κατατάσσονται στις παρακάτω  4 μεγάλες κατηγορίες:

1. Υπηρεσίες του Κεντρικού Κράτους (ΑΑΔΕ, e-ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ, Κτηματολόγιο, Αστική Συγκοινωνία, Υπηρεσίες αδειών διαμονής αλλοδαπών)
2. Ψηφιακές Υπηρεσίες Κεντρικού Κράτους (Ψηφιακές υπηρεσίες ΑΑΔΕ, MyHealth, Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση, Ψηφιακές Υπηρεσίες Κτηματολογίου)
3. Ψηφιακές Υπηρεσίες Gov.gr
4. Υπηρεσίες Αυτοδιοίκησης

Από τις παραπάνω κατηγορίες, οι υπηρεσίες με τις περισσότερες αξιολογήσεις, που έλαβαν ποσοστό άνω του 90% έχουν να κάνουν με την κατάσταση των πεζοδρομίων, την καθαριότητα, τον ηλεκτροφωτισμό, την  Υπεύθυνη Δήλωση / Εξουσιοδότηση, τους Χώρους Πρασίνου / Πάρκα, τους Χώρους Στάθμευσης, τις Ψηφιακές υπηρεσίες ΑΑΔΕ/Εφορία, την Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση, την κατάσταση οδικού δικτύου αρμοδιότητας Δήμου, την κατάσταση οδικού δικτύου Περιφέρειας, το Ηλεκτρονικό Παράβολο, τις υποδομές για ΑμεΑ και την ανακύκλωση απορριμμάτων.

Αντιστοίχως, λιγότερες αξιολογήσεις συγκέντρωσαν το Gov.gr wallet –εισιτήρια για αγώνες, οι Κοινωνικές Υπηρεσίες, το Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς, το Πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», τα ΚΑΠΗ / Λέσχες Φιλίας, η αναφορά περιστατικού παραβατικότητας ανηλίκων
και οι υπηρεσίες αδειών διαμονής αλλοδαπών.

Κρατικές υπηρεσίες

Όσον αφορά στην αξιολόγηση των κρατικών υπηρεσιών, οι δύο μεγάλοι κρατικοί φορείς (e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ) εμφανίζουν μια σχετικά ομοιόμορφη αξιολόγηση. Ωστόσο οι πιο προβληματικές περιοχές βρίσκονται στο Ιόνιο, στην Κρήτη, στην Ξάνθη και στη Βοιωτία. Επίσης, η αξιολόγηση των φορέων για τους οποίους οι ερωτώμενοι ρωτήθηκαν αν τους έχουν επισκεφτεί κατά το τελευταίο έτος (ΑΑΔΕ, ΔΥΠΑ, Διευθύνσεις Αλλοδαπών και Κτηματολόγιο) είναι ελαφρώς μικρότερη σε σχέση με όσους δεν τους έχουν επισκεφτεί.

Από την άλλη, η πρόσβαση του δήμου στο μετρό έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην αξιολόγηση των αστικών συγκοινωνιών, με του δήμους που δεν έχουν πρόσβαση σε μέσο σταθερής τροχιάς να εμφανίζουν τις χαμηλότερες αξιολογήσεις. Αντίθετα, στη Θεσσαλονίκη η αξιολόγηση είναι πιο ομογενής.

Παράλληλα, η αξιολόγηση των διευθύνσεων αλλοδαπών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων συναρτάται ευθέως από τον όγκο εργασίας. Χαμηλή αξιολόγηση παρατηρείται σε περιοχές με υψηλή ζήτηση εποχιακού προσωπικού (π.χ. Ηλεία, Κέρκυρα, Ρόδος, Ηράκλειο, Εύβοια, Αττική), ενώ η κατάσταση είναι σχετικά καλύτερη σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας.

Προβλήματα αντιμετωπίζει και το Κτηματολόγιο και ειδικά σε περιοχές στις οποίες η κτηματογράφηση έχει καθυστερήσει (όπως πχ Κέρκυρα, αλλά και Ηράκλειο) ή υπάγονται στον κτηματολογικό κανονισμό Δωδεκάνησου (Ρόδος και δευτερευόντως Κως) να έχουν χαμηλή αξιολόγηση.

Τι ισχύει για τις ψηφιακές υπηρεσίες

Η ΑΑΔΕ, το My Health, η ηλεκτρονική συνταγογράφηση και οι ψηφιακές υπηρεσίες του κτηματολογίου, έλαβαν υψηλή βαθμολογία στις ηλικίες άνω των 65 ετών, γεγονός που αποδεικνύει ότι ολοένα και περισσότεροι πολίτες φεύγουν από το στάδιο των ηλεκτρονικά αναλφάβητων και προβαίνουν στην ψηφιακή μετάβαση των υπηρεσιών

Το προφίλ των πολιτών που συμμετείχαν στην αξιολόγηση

64.789 πολίτες που ζουν στην Ελλάδα συμμετείχαν εθελοντικά στην αξιολόγηση, που διήρκησε 26 ημέρες (6-31 Μαΐου 2025). Οι περισσότεροι πολίτες που συμμετείχαν στην αξιολόγηση ανήκουν στην ηλικιακή κλίμακα 45-54 ετών (29,3% του δείγματος), ενώ η αμέσως επόμενη κλίμακα είναι πολίτες 55-64 ετών (22,4% του δείγματος), ενώ μικρότερη συμμετοχή έλαβαν οι πολίτες που ανήκουν στην ηλικιακή κλίμακα 18-24 ετών (3,5% του δείγματος).

Ηλικιακή κλίμακα - αξιολόγηση Μάιος 2025, ΥΠΕΣ
Πηγή: Υπουργείο Εσωτερικών

Επιπλέον, εξίσου ενδιαφέρον όπως διαφαίνεται και στον παρακάτω πίνακα, παρουσιάζει και η γεωγραφική κατανομή του δείγματος, με την περιφέρεια Αττικής και την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, να έχουν τους περισσότερους εθελοντές.

Γεωγραφική κατανομή δείγματος

Να σημειωθεί δε, ότι σε επίπεδο δήμων, οι δήμοι με τις περισσότερες απαντήσεις είναι ο Δήμος Αθηναίων με 4.962 απαντήσεις, ο Δήμος Θεσσαλονίκης με 2.809 απαντήσεις, ο Δήμος Ηρακλείου Κρήτης με 1.666 απαντήσεις, ο δήμος Πατρέων με 1.530 απαντήσεις και οι δήμοι Πειραιά και Περιστερίου με 1.192 απαντήσεις έκαστος.

Γεωγραφική κατανομή δείγματος - Δήμοι

Η επόμενη αξιολόγηση των υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης από τους πολίτες μέσω του εργαλείου αξιολόγησης axiologisi.ypes.gov.gr  θα πραγματοποιηθεί την περίοδο του Οκτωβρίου-Νοεμβρίου του 2025.

Στόχος του υπουργείου Εσωτερικών είναι με τον περιοδικό χαρακτήρα της έρευνας, να δίνονται μετρήσιμα στοιχεία σχετικά με τη βελτίωση των υπηρεσιών κατά το ενδιάμεσο χρονικό διάστημα, ενώ από τη μελέτη των στοιχείων θα συγκροτείται άμεση εικόνα των αναγκών των πολιτών, με αποτέλεσμα οι φορείς να κρίνουν σε ποιους τομείς πρέπει να δοθεί προτεραιότητα και συγχρόνως θα ελέγχεται και η μεταβλητότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Διαβάστε επίσης:

Λιβάνιος: Πρόγραμμα 3 ταχυτήτων για την αξιολόγηση του δημοσίου

Λυμπερόπουλος κατά Κυρανάκη: Κάνατε deal με την Uber

Νέος ΚΟΚ: Κριτικές και ενστάσεις λίγο πριν την εισαγωγή στις επιτροπές της Βουλής