• Top Stories

    Το εφιαλτικό σενάριο του Brexit μπορεί να κοστίζει 173 δισεκ. λίρες στη Βρετανία


    Τα βρετανικά νοικοκυριά μπορούν να χάσουν ως και 173 δισεκ. λίρες κάθε χρόνο αν το εφιαλτικό σενάριο του Brexit – να φύγει το Ηνωμένο Βασίλειο από την Ευρωπαϊκή Ένωση – τελικά γίνει πραγματικότητα, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που έκανε το London School of Economics.

    Η μελέτη από το Κέντρο Οικονομικών Επιδόσεων (CEP) του LSE έδειξε ότι, πολύ σύντομα, οι επιπτώσεις ενός Brexit στις άμεσες ξένες επενδύσεις στη Βρετανία και το διεθνές εμπόριο, μπορούν να μεταφραστούν και ως απώλειες 6,400 λιρών ετησίως για τα βρετανικά νοικοκυριά.

    Η μελέτη αναφέρει πως το «να φύγει η Βρετανία από την Ευρωπαϊκή Ένωση και να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Ζώνη (EEA), (αυτό) θα μειώσει και το ετήσιο κατά κεφαλήν εισόδημα των Βρετανών πολιτών από 6,3% ως και 9,5% (4,.500 ως 6.400 λίρες ετησίως)».

    Σε απλά μαθηματικά αυτό σημαίνει ότι – πολλαπλασιάζοντας το νούμερο επί 27 εκατομμύρια νοικοκυριά στο Ηνωμένο Βασίλειο – στη χειρότερη περίπτωση το Brexit θα κοστίσει 172,8 δισεκ. λίρες μακροπρόθεσμα.

    Εδώ, είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι αυτό αποτελεί το χειρότερο μακροπρόθεσμο σενάριο και ότι τα μεσοπρόθεσμα σενάρια του CEP προβλέπουν απώλειες της τάξεως των 26 και 55 δισεκατομμυρίων λιρών για τη βρετανική οικονομία. Όποιο κι αν είναι το κόστος πάντως, η μελέτη του LSE δείχνει ότι τόσο το εμπόριο όσο και η FDI θα υποφέρουν σημαντικά και κυρίως θα μειωθεί και το επίπεδο ζωής των Βρετανών πολιτών.

    Παρακάτω ακολουθεί (μεταφρασμένο) κομμάτι της εισαγωγής της μελέτης:

    «Ενώ είναι πάντοτε δύσκολο να εκτιμηθεί το τι μπορεί να φέρει το οικονομικό μέλλον και υπάρχει πολλή αβεβαιότητα, συνεχώς βρίσκουμε ότι το να μειώσουμε το εμπόριο, με ένα Brexit θα μειωθεί και το επίπεδο ζωής των Βρετανών. Κυρίως, η πτώση του κατά κεφαλήν εισοδήματος που θα είναι αποτέλεσμα του μειωμένου εμπορίου, παραπάνω από αντισταθμίζει τα όποια οφέλη έχει το Ηνωμένο Βασίλειο από τις μειωμένες δημοσιονομικές συνεισφορές στο budget της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

    Και εδώ είναι ένα (επίσης μεταφρασμένο) κομμάτι από το κυρίως σώμα της μελέτης:

    «Τα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν θεσπίσει κοινή εμπορική πολιτική και αντιπροσωπεύονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε όλες τις διεθνείς εμπορικές συναλλαγές. Μετά το Brexit, το Ηνωμένο Βασίλειο θα γίνει ανεξάρτητος παράγοντας, απελευθερωμένο να επιλέγει το ίδιο τις εμπορικές συμφωνίες του με τον υπόλοιπο κόσμο. Η Βρετανία μπορεί έτσι να διεκδικήσει νέες συμφωνίες με χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία και οι ΗΠΑ.

    Το μοντέλο μας δείχνει ότι το εμπόριο με τέτοιες χώρες μη-μέλη της ΕΕ όντως αυξάνεται με το Brexit. Αλλά το μέγεθος αυτής της αύξησης δεν είναι αρκετά μεγάλο για να αντισταθμίσει τη μείωση του εμπορίου με την ΕΕ. Το να είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν περιορίζει τις δυνατότητες των βρετανικών εταιρειών να κάνουν εμπόριο με τον υπόλοιπο κόσμο, αλλά επειδή είναι και ο κοντινότερος γείτονάς μας και η μεγαλύτερη αγορά του κόσμου, η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ο φυσικός εμπορικός εταίρος της Μεγάλης Βρετανίας».

    Οι καμπάνιες για το Brexit επιχειρηματολογούν υπέρ του να θεσπίσει η Βρετανία εμπορική συμφωνία με την ΕΕ αντίστοιχη με αυτή του Καναδά και της Ελβετίας, όμως με την κυκλοφορία της μελέτης την Παρασκευή, ένας από τους συγγραφείς, ο Thomas Sampson, είπε ότι «το να θεωρούμε πως κάτι τέτοιο θα σταματήσει τις επιπτώσεις στο FDI είναι μπαρούφες.

    «Ένας λόγος που οι ξένες τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων και των Ελβετικών, συρρέουν στο City του Λονδίνου, είναι το ότι έχουν ελεύθερη πρόσβαση στην Ευρωπαϊκή Αγορά. Όλο αυτό το θέτουμε σε κίνδυνο με το να εγκαταλείψουμε το πλοίο», πρόσθεσε σύμφωνα και με μια αναφορά των Financial Times.

    Οι επίσημες καμπάνιες για το δημοψήφισμα για την Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησαν το πρωί της Παρασκευής, πράγμα που σημαίνει ότι τα γκρουπ “Remain” και “Leave” θα πάρουν για πρώτη φορά κρατική επιχορήγηση και θα προσπαθήσουν στις επόμενες 10 βδομάδες να πείσουν τους Βρετανούς ψηφοφόρους να στηρίξουν την κάθε πλευρά.

    Διαβάστε ακόμη:

    Οι Ευρωπαίοι αγοράζουν πιο πολλά αμάξια αλλά εγκαταλείπουν τελείως τη Volkswagen



    ΣΧΟΛΙΑ