Top Stories

Στη Βουλή η δικογραφία για τις φρεγάτες. Αναζητούνται ποινικές ευθύνες για τον Γιάννο

Γιάννος Παπαντωνίου

Γιάννος Παπαντωνίου


Την ώρα που η κυβέρνηση ψηφίζει τροπολογία με την οποία ουσιαστικά νομιμοποιούνται όλες οι λίστες φοροδιαφυγής, την ίδια ώρα η εισαγγελία Διαφροράς εντοπίζει κακουργηματικές ποινικές ευθύνες στη σύμβαση, που υπεγράφη στις 12 Φεβρουαρίου 2003, έναντι συμβατικού τιμήματος 381.578.580 ευρώ, με κύριο ανάδοχο τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ και κύριο υποκατασκευαστή την εταιρία THALES NEDERLAND B.V.

Η εν λόγω σύμβαση υπεγράφη με αφορμή τη σύμβαση Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής έξι (6) φρεγατών τύπου «S» του Πολεμικού Ναυτικού. Πιο συγκεκριμένα, ο επίκουρος εισαγγελέας Διαφθοράς Αντώνης Ελευθεριάνος που ερευνησε την υπόθεση – με εντολή της εισαγγελέως Διαφθοράς Ελένης Ράικου – άσκησε ποινική δίωξη για απιστία, σε βαθμό κακουργήματος, σε βάρος του πρώην Γενικού Γραμματέα Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων Σπυρίδωνα Τραυλού. Ακόμη δίωξη ασκήθηκε και σε βάρος επτά ακόμη υπηρεσιακών παραγόντων  του υπ. Άμυνας.

Ταυτόχρονα, αντίγραφα της δικογραφίας διαβιβάζονται στη Βουλή μέσω της Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου, προκειμένου να διερευνηθούν τυχόν ποινικές ευθύνες του Γιάννου Παπαντωνίου, υπουργού Εθνικής Άμυνας κατά το χρόνο υπογραφής της σύμβασης.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσουμε ότι κατά τη διάρκεια  της προκαταρκτικής εξέτασης πραγματοποιήθηκε ανάλυση των Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων από ειδικό επιστημονικό προσωπικό, το οποίο διατέθηκε στο Γραφείο της Εισαγγελέως Εγκλημάτων Διαφθοράς από τη Μονάδα Ειδικού Ελέγχου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Από την έρευνα προέκυψε ότι η Σύμβαση 09/03 υπογράφηκε κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας και των Κατευθυντήριων Οδηγιών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας με αποτέλεσμα να προκληθεί ζημία στην περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου.

Πλέον, η δικογραφία ανατέθηκε σε ανακριτή κατά της Διαφθοράς, ο οποίος θα καλέσει σε απολογία τους κατηγορούμενους.

Ο εισαγγελέας εντόπισε έξι ύποπτα σημεία και συγκεκριμένα  εξής:

1) Μη νόμιμη μείωση της πιστωτικής υποχρέωσης της αντισυμβαλλομένης εταιρίας, με αποτέλεσμα να συνομολογηθούν υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου Αντισταθμιστικά Ωφελήματα ονομαστικής αξίας μειωμένης κατά το ποσό των 23 εκατ. ευρώ τουλάχιστον.

2) Μη αναπροσαρμογή, λόγω της παρόδου χρόνου, της πιστωτικής υποχρέωσης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων της εταιρίας THALES NEDERLAND B.V., με αποτέλεσμα να συνομολογηθούν υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου Αντισταθμιστικά Ωφελήματα ονομαστικής αξίας μειωμένης κατά το ποσό των 10 εκατ. ευρώ τουλάχιστον.

3) Μη νόμιμη μείωση της κάλυψης ποσοστού προγραμμάτων υποκατασκευής ή αγοράς από 50% σε 40% της πιστωτικής αξίας της Σύμβασης 09/03, εκ της οποίας η ζημία που προκλήθηκε στο Ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να ποσοτικοποιηθεί.

4) Μη νόμιμη αναγνώριση πιστωτικού πλεονάσματος στην εταιρία THALES NEDERLAND B.V., εκ της οποίας η ζημία που προκλήθηκε στο Ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να ποσοτικοποιηθεί.

5) Μη νόμιμη συνομολόγηση προγράμματος Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων με αντικείμενο τη δωρεάν παροχή υλικών και υπηρεσιών προς το Πολεμικό Ναυτικό, που όμως αποτελούσαν αντικείμενο έτερου προγράμματος Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, στο οποίο τα εν λόγω υλικά και υπηρεσίες χαρακτηρίζονταν ως αντικείμενο υποκατασκευαστικού έργου, με αποτέλεσμα τη μη συνομολόγηση αντίστοιχου νόμιμου προγράμματος Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, ονομαστικής αξίας άνω των 8 εκατ. ευρώ.

6) Μη νόμιμη συνομολόγηση προγράμματος Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων με αντικείμενο την άμεση επένδυση σε ελληνική αμυντική εταιρία, η οποία όμως χρησιμοποιήθηκε με σκοπό την απόκτηση υφιστάμενης εταιρίας αξίας πολλές φορές υποπολλαπλάσιας της χρησιμοποιηθείσας επένδυσης, με αποτέλεσμα την επαύξηση της ιδιωτικής περιουσίας της οικογένειας στην οποία ανήκε η εταιρία που ενεπλάκη στην επένδυση και τη μη συνομολόγηση νόμιμου προγράμματος Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, ονομαστικής αξίας άνω των 3 εκατ. ευρώ.


ΣΧΟΛΙΑ