ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΟΟΣΑ: Υποαπασχόληση σε ορισμένους κλάδους παρά την όλο και μεγαλύτερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

  • NewsRoom


Ολοένα και ευκολότερη γίνεται η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για τους νέους, που ολοκληρώνουν τον κύκλο σπουδών τους σε σχολικό επίπεδο, χωρίς αυτό ωστόσο να συμβάλλει ικανοποιητικά στην πλήρωση των θέσεων εργασίας που διατίθενται σε διάφορους κλάδους.

Το γεγονός ότι η πρόσβαση στην τελευταία βαθμίδα της εκπαίδευσης είναι μεγαλύτερη τα τελευταία χρόνια οφείλεται κυρίως στην αύξηση των δημόσιων προϋπολογισμών. Παρ’ όλα αυτά, σε ορισμένους επαγγελματικούς τομείς είναι ακόμη το ίδιο δύσκολο να βρεθεί προσοντούχο εργατικό δυναμικό, για να γεμίσει τις θέσεις που υπάρχουν διαθέσιμες στην αγορά.

Αυτά επισημαίνει η έρευνα του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), που δημοσιοποιήθηκε σήμερα.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην έρευνα, οι μηχανισμοί χρηματοπιστωτικής υποστήριξης συνέβαλαν, έτσι ώστε να βελτιωθεί η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κατά συνέπεια, «στις χώρες όπου τα έξοδα φοίτησης είναι τα πλέον υψηλά, το 70% τουλάχιστον των φοιτητών λαμβάνουν επιδόματα ή σπουδαστικά δάνεια», συμπεραίνει η έρευνα.

Πιο αναλυτικά, τα στοιχεία της έρευνας παραθέτουν ότι, το 2016, οι χώρες του ΟΟΣΑ διέθεσαν κατά μέσο όρο το 3,5% του ΑΕΠ τους στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και μεταλυκειακή, μη τριτοβάθμια εκπαίδευση (μετά την ολοκλήρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως οι σχολές που προετοιμάζουν για την τριτοβάθμια εκπαίδευση).

Ο δημόσιος προϋπολογισμός αυτών των επιπέδων εκπαίδευσης αυξήθηκε κατά 18% από το 2005.

Αναφορικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση συγκεκριμένα, οι δαπάνες αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 28%, ποσοστό που υποδηλώνει διπλάσιο ρυθμό και πλέον του ποσοστού αύξησης του εργατικού δυναμικού που έχει ολοκληρώσει τις εγκύκλιες σπουδές (12%) από το 2005 έως το 2016 στις χώρες του ΟΟΣΑ.

Αξίζει, ωστόσο να αναφερθεί ότι αυτή η ραγδαία ανάπτυξη ανεκόπη, σε κάποιο βαθμό, από το 2010 και μετά, αφού επιβραδύνθηκε ο ρυθμός, τόσο του εργατικού δυναμικού που είχε ολοκληρώσει τις εγκύκλιες σπουδές του, όσο και του συνολικού προϋπολογισμού που δαπανήθηκε στην εκπαίδευση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2016, οι δαπάνες ανά φοιτητή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανέρχονται στα 15.556 δολάρια ΗΠΑ, εκ των οποίων περίπου το ένα τρίτο πηγαίνει στον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης.

Αναφορικά με το μερίδιο των πτυχιούχων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, είναι ξεκάθαρη η αύξηση που παρατηρείται, περνώντας από το 35% των νέων ηλικίας 25-34 ετών το 2008, στο 44% το 2018.

Αναφέρεται ενδεικτικά ότι, σχεδόν στις μισές χώρες του ΟΟΣΑ, περισσότερο από το 40% των νέων ηλικίας 19-20 ετών φοιτούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ο ΟΟΣΑ, ωστόσο, επισημαίνει ότι «οι προκλήσεις παραμένουν», καθώς, όπως αναφέρει, «ορισμένοι τομείς εξακολουθούν να δυσκολεύονται ακόμη βρουν τα προσοντούχα άτομα τα οποία χρειάζονται.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, το 2017, μόνο 14% των πτυχιούχων επέλεξαν τον μηχανολογικό τομέα, τη μεταποιητική βιομηχανία και τον τομέα των κατασκευών και 4% τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας. Παρ’ όλα αυτά, όπως υπογραμμίζει ο ΟΟΣΑ, αυτοί είναι και οι κλάδοι που συνδέονται με τις καλύτερες ευκαιρίες στην αγορά εργασίας.

Σημαντικό στοιχείο, τέλος, της έρευνας που διεξήγαγε ο ΟΟΣΑ είναι ότι οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται στους συγκεκριμένους κλάδους. Στις χώρες του ΟΟΣΑ, οι γυναίκες που απασχολούνται σε αυτούς τους επαγγελματικούς τομείς αντιπροσωπεύουν, κατά μέσο όρο, λιγότερο από το «φτωχό» ποσοστό του 25%.