ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα εργαλεία αγορών που υποστηρίζονται από τεχνητή νοημοσύνη συνέβαλαν σημαντικά στην άνοδο των online δαπανών κατά τη Black Friday στις ΗΠΑ, καθώς πολλοί καταναλωτές απέφυγαν τα πολυσύχναστα καταστήματα και στράφηκαν σε chatbots για σύγκριση τιμών και εξασφάλιση εκπτώσεων, εν μέσω ανησυχιών για αυξήσεις τιμών λόγω δασμών.
Οι Αμερικανοί αγοραστές ξόδεψαν ποσό-ρεκόρ 11,8 δισ. δολαρίων στο διαδίκτυο, αυξημένο κατά 9,1% σε σχέση με το 2024, σύμφωνα με την Adobe Analytics, η οποία παρακολουθεί 1 τρισ. επισκέψεις χρηστών σε ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως αναφέρει το Reuters.
Η φετινή εορταστική περίοδος βρίσκει τους καταναλωτές με πιο περιορισμένους προϋπολογισμούς, την ανεργία κοντά στο υψηλότερο επίπεδο τετραετίας, την καταναλωτική εμπιστοσύνη στο χαμηλότερο σημείο επτά μηνών και τις τιμές να πιέζουν τα νοικοκυριά.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο ενισχύθηκε, καθώς οι καταναλωτές επέδειξαν μεγαλύτερη ευελιξία και προσαρμοστικότητα. Σύμφωνα με τη Mastercard SpendingPulse, οι πωλήσεις e-commerce την Black Friday αυξήθηκαν κατά 10,4%, έναντι 1,7% αύξησης στα φυσικά καταστήματα το 2024.
Η κίνηση που δημιουργήθηκε από εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης στα αμερικανικά e-shops αυξήθηκε κατά 805% σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με την Adobe, όταν υπηρεσίες όπως το Sparky της Walmart ή το Rufus της Amazon δεν είχαν ακόμη κυκλοφορήσει.
«Οι καταναλωτές χρησιμοποιούν νέα εργαλεία που τους βοηθούν να βρίσκουν ταχύτερα αυτό που χρειάζονται», σημείωσε η Suzy Davidkhanian, αναλύτρια της eMarketer, προσθέτοντας ότι τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα κάνουν τη διαδικασία αναζήτησης δώρων πιο άμεση και καθοδηγούμενη.
Ανάμεσα στα δημοφιλέστερα προϊόντα της Black Friday ήταν τα σετ LEGO, οι κάρτες Pokemon, οι κονσόλες Nintendo Switch και PlayStation 5, καθώς και Apple AirPods και μίξερ KitchenAid.
14,2 δισ. δολάρια στις παγκόσμιες online πωλήσεις
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Τεχνητή Νοημοσύνη επηρέασε online αγορές ύψους 14,2 δισ. δολαρίων κατά τη Black Friday, εκ των οποίων τα 3 δισ. δολάρια προήλθαν μόνο από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με τη Salesforce.
Η Salesforce – που καταγράφει και αγορές βασικών ειδών όπως τρόφιμα – αναφέρει ότι οι Αμερικανοί καταναλωτές ξόδεψαν συνολικά 18 δισ. δολάρια online, αυξημένα κατά 3% σε ετήσια βάση, με την πολυτελή ένδυση και τα αξεσουάρ να πρωταγωνιστούν.
Παρά τη συνολική αύξηση των δαπανών, οι ανατιμήσεις περιόρισαν τη ζήτηση, με τους καταναλωτές να αγοράζουν λιγότερα προϊόντα ανά καλάθι σε σύγκριση με πέρυσι. Οι εκπτώσεις παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με το 2024, καθώς το αυξημένο κόστος παραγωγής και οι δασμοί δυσχέραναν τους λιανέμπορους στο να προσφέρουν βαθύτερες μειώσεις τιμών.
Η Davidkhanian σημείωσε ότι οι φετινές προσφορές μπορεί να φαίνονται λιγότερο ελκυστικές λόγω υψηλότερων τιμών, ενώ ο οικονομολόγος Michael Ashley Schulman υπογράμμισε ότι η πραγματική αξία των φετινών «ευκαιριών» έχει μειωθεί για τους καταναλωτές.
Οι παραγγελίες υποχώρησαν κατά 1%, καθώς η μέση τιμή πώλησης αυξήθηκε κατά 7%, ενώ οι μονάδες ανά συναλλαγή μειώθηκαν κατά 2% ετησίως, σύμφωνα με τη Salesforce.
«Δύο παράγοντες ωθούν προς τα πάνω τη μέση τιμή πώλησης στις ΗΠΑ», δήλωσε η Caila Schwartz, διευθύντρια καταναλωτικών insights της Salesforce. «Πρώτον, ο αντίκτυπος των δασμών, ειδικά σε προϊόντα υψηλής ζήτησης. Δεύτερον, η ενισχυμένη αγοραστική δύναμη των υψηλόμισθων καταναλωτών, κάτι που αποτυπώνεται στην άνοδο των αγορών πολυτελείας».
Η αύξηση των δαπανών της Black Friday δημιουργεί προσδοκίες για ακόμη μεγαλύτερο Cyber Monday, με την Adobe να προβλέπει πωλήσεις 14,2 δισ. δολαρίων, αυξημένες κατά 6,3% και τις μεγαλύτερες της χρονιάς. Τα ηλεκτρονικά είδη αναμένεται να έχουν εκπτώσεις έως 30%, ενώ ισχυρές προσφορές προβλέπονται και για ένδυση και υπολογιστές.
Στα φυσικά καταστήματα, πάντως, η εικόνα ήταν πιο υποτονική, με αρκετούς καταναλωτές να δηλώνουν πως φοβούνται την υπερκατανάλωση, λόγω του επίμονου πληθωρισμού, της αβεβαιότητας στο παγκόσμιο εμπόριο και της αδυναμίας της αγοράς εργασίας.
Διαβάστε επίσης
Aσήμι: Νέο ρεκόρ με φόντο την περιορισμένη προσφορά και τις προσδοκίες για μείωση επιτοκίων
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ντόναλντ Τραμπ: Επέλεξε πρόεδρο για την Fed, αναμένεται πτώση επιτοκίων
- FT για Κυριάκο Πιερρακάκη: Στρατηγική, πειθαρχία και υλοποίηση η προσέγγιση του Έλληνα υποψηφίου για το Eurogroup
- Τσιάρας: Κατανοώ ότι είναι μια δύσκολη περίοδος για τους αγρότες, μέχρι ένα ορισμένο σημείο
- Φαβορί από την Ιταλία και την Πορτογαλία