Η σούπερ σταρ Σακίρα Ισαμπέλ Μεμπαράκ Ριπόλ – η σκέτη Σακίρα για όλο τον πλανήτη – παιδί θαύμα, φαινόμενο από τα δεκατρία της, μούσα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες και θηρίο των ρεκόρ, των βραβείων, των πωλήσεων και των επιτυχιών, έχει περάσει καλοκαίρια στην Ελλάδα που άφησαν ιστορία.

Ανεπιβεβαίωτες φήμες την ήθελαν ξανά φέτος, κρυφά, στην Ερμιονίδα, στο περιθώριο της παγκόσμιας περιοδείας της και παρ’ ότι φαίνεται όλο αυτό αστικός μύθος, η σχέση της σταρ με το ελληνικό καλοκαίρι είναι, ήδη, κομμάτι του διεθνούς celebrity lore της.

1

Και ένα ακόμα, viral ξεκίνησε από μία συνέντευξη της Σακίρα στον Τζίμι Φάλον, όπου, σύμφωνα με όσα γράφτηκαν, αποκάλυψε πως ο πρώτος της έρωτας ήταν με έναν Έλληνα ναυτικό στη Μύκονο.

Αλήθεια ή άλλος ένας μύθος, τι σημασία έχει; Από τη στιγμή που το ελληνικό καλοκαίρι μπαίνει στην ποπ μυθολογία της Σακίρα, η καλή ιστορία έχει, ήδη, κερδίσει!

Από αυτόν τον πρώτο ελληνικό της έρωτα στη Μύκονο, μέχρι τη συναυλία της στην Αθήνα το 2006 με δεκάδες χιλιάδες φανς να χορεύουν ασταμάτητα, και τις επιστροφές της στο νησί των ανέμων με τον Ζεράρ Πικέ, η Σακίρα έχει γράψει, με πόζες στον ήλιο, τη δική της μικρή ιστορία στην Ελλάδα, την χώρα, που μοιάζει να μετράει τα καλοκαίρια της σε celebrities.

Από την Μπαρανκίγια στο κόσμο, μόλις 14 ετών

Γεννημένη το 1977 στη Μπαρανκίγια της Κολομβίας, με πατέρα λιβανέζικης καταγωγής και μητέρα Κολομβιανή, η Σακίρα έμοιαζε να ξέρει από μωρό ποια θα ήταν η πορεία της.

Ο πατέρας της, ο Γουίλιαμ Μεμπάρακ Τσαντίτ, την έπαιρνε τα βράδια μαζί του σε λιβανέζικα εστιατόρια και, από τεσσάρων ετών, η μικρή Σακίρα χόρευε αυθόρμητα στον ρυθμό της νταρμπούκας – ή τουμπελέκι, όπως θα το λέγαμε εδώ – κάνοντας τους θαμώνες να την κοιτούν μαγεμένοι.

Στο σχολείο, αργότερα, θέλησε να μπει στη χορωδία. Οι δάσκαλοί της την απέρριψαν, λέγοντας πως η φωνή της «ήταν πολύ δυνατή, πολύ διαφορετική και θα ξεχώριζε από τις άλλες». Η Σακίρα γύρισε σπίτι της κλαίγοντας.

Η μητέρα της, η Νίδγια ντελ Κάρμεν Ριπόλ, την παρηγόρησε: η φωνή της είναι ξεχωριστή, της είπε, ακριβώς επειδή δεν μπορεί να χαθεί μέσα στο πλήθος. Η Σακίρα πείσμωσε.

Χρόνια αργότερα θα παραδεχόταν ότι εκείνη η απόρριψη ήταν «το πρώτο σκαλοπάτι» για να βρει τη δική της φωνή – κυριολεκτικά και μεταφορικά. Ο πατέρας της ήταν ευκατάστατος κοσμηματοπώλης, μέχρι που χρεοκόπησε όταν η Σακίρα ήταν οκτώ ετών.

Η οικογένεια έχασε τα πάντα: αυτοκίνητο, έπιπλα, τηλεόραση, ακόμη και το ηλεκτρικό. Εκείνη την περίοδο, η μικρή Σακίρα γνώρισε ορφανά παιδιά στους δρόμους και υποσχέθηκε στον εαυτό της ότι, αν μπορούσε ποτέ, θα τους έδινε βοήθεια.

Στα δεκαοκτώ της, τήρησε την υπόσχεσή της ιδρύοντας την οργάνωση Pies Descalzos, που χτίζει σχολεία για φτωχά και ορφανά παιδιά στην Κολομβία.

Το πρώτο της τραγούδι το έγραψε παιδί ακόμη και υπέγραψε δισκογραφικό συμβόλαιο στις αρχές της εφηβείας, κυκλοφορώντας το πρώτο της άλμπουμ στα δεκατέσσερά της.

Οι δύο πρώτες προσπάθειες πέρασαν απαρατήρητες, ώσπου τα Pies Descalzos και Dónde Están los Ladrones? την εκτόξευσαν στο επίκεντρο της λατινοαμερικανικής ποπ. Το πραγματικό άνοιγμα ήρθε το 2001, με το Laundry Service. Από εκείνη τη στιγμή, ήταν πια σταρ.

Τιτάνας της Latin Pop

Βραβεία, παγκόσμιες περιοδείες, συνεργασίες κορυφής. Και μια σπάνια ικανότητα: να ενώνει λατινικούς, ποπ και μεσανατολικούς ρυθμούς σε ένα σώμα.

Η μουσική της πορεία, η φιλανθρωπία της μέσω του Pies Descalzos και οι τεράστιες επιτυχίες της, έτυχαν θριαμβικής αποδοχής.

Αποκορύφωμα, οι ύμνοι του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, που έλεγε για τη Σακίρα πως «κανείς δεν μπορεί να τραγουδήσει ή να χορέψει με την αθώα αισθησιακότητα, που μοιάζει ότι εκείνη έχει εφεύρει» και πως «η μαγεία γεννιέται μέσα της». Οι New York Times την έχουν αποκαλέσει «Τιτάνα της Latin Pop».

Το Economist τη χαρακτηρίζει «βασίλισσα του crossover», υπογραμμίζοντας τη μοναδική της ικανότητα να περνά από τη λατινόφωνη στην αγγλόφωνη αγορά, γεφυρώνοντας μουσικές κουλτούρες. Το Billboard τη στέφει «βασίλισσα του Μουντιάλ» για το Waka Waka, που έγινε παγκόσμιο σύμβολο.

Στην Κολομβία, η εφημερίδα El Espectador τη θεωρεί «σύμβολο εθνικής ταυτότητας», σημειώνοντας πως κατάφερε να ανεβάσει την εικόνα της χώρας σε παγκόσμιο καλλιτεχνικό επίπεδο. Και το Culturs Magazine σχολιάζει ότι «η μουσική της ξεπερνά τα πολιτισμικά όρια και αποκτά δική της προσωπικότητα», καθώς ενώνει με φυσικότητα ήχους, γλώσσες και παραδόσεις.

Ο πρώτος έρωτας με έναν Έλληνα ναυτικό, στη Μύκονο

Ήταν ήδη σε τροχιά διασημότητας, όταν στα δεκαεπτά της πέρασε το πρώτο της καλοκαίρι στη Μύκονο. Το νησί ζούσε τότε τις χρυσές του μέρες, όταν η αυθεντική μοναδικότητα συναντούσε τη νεανική ανεμελιά και τη νυχτερινή υπερβολή.

Δημοσιογράφοι του εγχώριου, παντοδύναμου, τότε, life style τύπου θυμούνται ακόμη το καλοκαίρι του 1994, εκείνη τη λεπτόσωμη, μικροσκοπική Σακίρα, να λέει με παιδική σχεδόν αφέλεια πως «θα γίνω πολύ διάσημη τραγουδίστρια».

Την πείραζαν πίσω από την πλάτη της και την αποκαλούσαν ειρωνικά «Μαντόνα», μιας και το I’ll Remember ακουγόταν παντού, στα beach bars της Μυκόνου και στον πλανήτη ολόκληρο.

Δώδεκα χρόνια αργότερα, τον Ιούλιο του 2006, αυτοί οι ίδιοι άνθρωποι και μαζί τους χιλιάδες Αθηναίοι, πλήρωναν εισιτήριο για να τη δουν στο Ολυμπιακό Στάδιο.

Ξεκίνησε τη μεγάλη συναυλία της με το Whenever, Wherever, παρασύροντας το στάδιο σε έναν παλμό και έναν ενθουσιασμό που έμειναν αξέχαστα σε όσους το έζησαν. Εκείνο το καλοκαίρι του ’94, όμως, η 17χρονη Σακίρα γνώρισε και τον πρώτο της μεγάλο έρωτα. Έναν Έλληνα ναυτικό.

Η αποκάλυψη ήρθε πρόσφατα, στην εκπομπή του Τζίμι Φάλον, και έκανε αμέσως τον γύρο του πλανήτη. Σε άλλη συνέντευξή της, η Σακίρα εκμυστηρεύτηκε πως, στον απόηχο εκείνου του καλοκαιρινού ειδυλλίου, έγραψε το τραγούδι Antología. Ένα κομμάτι που, σχεδόν τριάντα χρόνια μετά, εξακολουθεί να συγκινεί το κοινό της όσο και την ίδια.

«Me enseñaste a quererte como no lo había hecho antes», δηλαδή «μου έμαθες να αγαπώ, όπως δεν είχα αγαπήσει ποτέ πριν». Και κοίτα, που ο Έλληνας ναυτικός, ο οποίος παραμένει ανώνυμος, άφησε το σημάδι του σε έναν από τους πιο τρυφερούς ύμνους της λατινικής ποπ και στη καρδιά μιας σούπερ σταρ.

Επιστροφή στη Μύκονο, με τον μοιραίο Ζεράρ Πικέ

Και ενώ η Σακίρα είναι το απόλυτο ίνδαλμα στον πλανήτη, το Waka Waka για το Μουντιάλ δεν της χαρίζει μόνο ένα ακόμη παγκόσμιο σουξέ· της φέρνει στη ζωή και τον άσο των γηπέδων, τον ακριβοπληρωμένο Ζεράρ Πικέ.

Κι αν, όπως έχει γράψει ο Αλμπέρ Καμύ, «στη μέση του χειμώνα, έμαθα επιτέλους ότι υπήρχε μέσα μου ένα αήττητο καλοκαίρι», τότε για τη Σακίρα η Μύκονος ήταν η φυσική της επιλογή. Εκεί, το 2011, έζησε τον έρωτα με φόντο το Αιγαίο, αυτή τη φορά με τον «μοιραίο» Πικέ.

Με τα διεθνή μέσα να καταγράφουν κάθε τους βήμα, το ζευγάρι έφτασε διακριτικά στο νησί και βρέθηκε στο Kivotos, το boutique ξενοδοχείο στον Όρνο.

Τους είδαν να περπατούν χέρι-χέρι στα Ματογιάννια, να χαμογελούν, να φιλιούνται, σε ειδυλλιακές μέρες που έγιναν κομμάτι της ερωτικής τους ιστορίας, σε θέα όλου του πλανήτη.

Παντρεύτηκαν, απέκτησαν δύο παιδιά, τον Μιλάν και τον Σάσα, το 2013 και το 2015, και εγκαταστάθηκαν στη Βαρκελώνη. Και το παγκόσμιο κέντρο βάρους της Σακίρα αλλάζει τροχιά.

Η Λατινική Αμερική και οι ΗΠΑ, η παλιά της αυτοκρατορία, μένουν αναγκαστικά στο περιθώριο, ενώ η Ευρώπη, σχεδόν τυχαία, γίνεται η νέα της σκηνή. Όμως η Βαρκελώνη είχε παρενέργειες.

Η σχέση της με την Ισπανία έγινε περίπλοκη, με την Καταλανοί να τη στραβοκοιτάζουν επειδή προσπαθούσε να τραγουδήσει στη διαλεκτό τους, η τοπική showbiz και ο Ισπανικός τύπος, τη σχολίαζαν αδυσώπητα, ενώ αργότερα οι φορολογικές αρχές την έσυραν στη δημοσιότητα για «μαύρες τρύπες» στα εισοδήματα της.

Η καριέρα της δεν κατέρρευσε, αλλά για πρώτη φορά έδειχνε να χάνει το παλιό της momentum. Οι τεράστιες επιτυχίες έδιναν, πια, τη θέση τους σε πιο προσεκτικές κινήσεις, οι παγκόσμιες περιοδείες περιορίστηκαν, κι εκείνο το αήττητο pop φαινόμενο έμοιαζε να μπαίνει σε φάση επανεκκίνησης.

Ήταν η εποχή που το προσωπικό άρχισε να μπερδεύεται επικίνδυνα με το επαγγελματικό. Και η Σακίρα, χωρίς να το πολυκαταλάβει, έμπαινε τη μεγαλύτερη δυσκολία της ζωής και σε λίγο θα γινόταν θέμα και θέαμα σε όλο τον κόσμο!

Απατώντας τη Σακίρα και ένας άγριος χωρισμός σε παγκόσμια θέα

Άλλοι αγάπησαν, χώρισαν, βρέθηκαν στα δικαστήρια, έβρισαν, συμφιλιώθηκαν. Η Σακίρα και ο Πικέ, όμως, έδωσαν στο δράμα λατινικό πάθος όσο λίγοι.

Αν εξαιρέσεις το διεθνές, πολύγλωσσο, ισπανοαγγλικό του πράγματος, στην περίπτωσή τους κορυφώθηκε το «μακριά σου ένα χρόνο κι ανάσανα» και το «δεν αντέχω σ’ άλλο πόνο, σ’ άλλα βάσανα»! Η Σακίρα έχει πει πως με τον χωρισμό βίωσε «τη μεγαλύτερη σκοτεινιά» της ζωής της.

Μετά από δέκα χρόνια σχέσης και δύο παιδιά με τον καλύτερο αμυντικό της γενιάς του, τον Ζεράρ Πικέ, ανακάλυψε ότι την απατούσε. Και πώς το κατάλαβε; Από ένα βάζο μαρμελάδα. Έλειπε διακοπές με τα αγόρια της, γύρισε σπίτι και βρήκε το κλειστό βαζάκι στο ψυγείο… σχεδόν άδειο.

Ποιος το είχε φάει, αφού ο Πικέ και τα παιδιά της την απεχθάνονται; Η ερωμένη, φυσικά! Κι αν όλα αυτά ακούγονται τερατολογικά, ήρθε η απόδειξη, όταν οργισμένη ταβερνιάρισσα κατήγγειλε στα social ότι ο Πικέ δεν υπέγραψε αυτόγραφο στον γιο της, γιατί ήταν απασχολημένος να χαριεντίζεται με ωραία 20χρονη στο καπηλειό.

Η Κλάρα Τσία Μάρτι, απόφοιτη διαφήμισης και δημοσίων σχέσεων, εργαζόμενη στην εταιρεία ταλέντων του, μένει πια επίσημα στο σπίτι των γονιών του.

Το οποίο, όλως τυχαίως, είναι μεσοτοιχία με το σπίτι της Σακίρα. Και η Κλάρα κάνει ηλιοθεραπεία στο μπαλκόνι, ακριβώς για να τη βλέπει.

Τα Χριστούγεννα, πήγε μαζί με τους γονείς του Πικέ διακοπές στο ειδυλλιακό χωριό όπου η Σακίρα έχει σπίτι. Η σταρ δεν το άφησε να περάσει έτσι.

Κυκλοφόρησε ένα βιωματικό, άκρως επιθετικό τραγούδι: «Αξίζω δύο 22χρονες… Αντάλλαξες ένα Rolex με ένα Casio, μια Porsche με ένα Twingo».

Μέσα σε 24 ώρες έσπασε ρεκόρ, με 82 εκατομμύρια views στο YouTube! Ο Πικέ απάντησε με τον δικό του, σιωπηλό αλλά σρακαστικό τρόπο. Εμφανίστηκε φορώντας… Casio και οδηγώντας ένα… Twingo! Μπλέχτηκαν εταιρείες, διαφημιστικές, social media, νούμερα.

Μόνο η λαίντη Άντζελα, θα ταίριαζε για μουσική υπόκριση και το «Και ποια θυσία; Ποια θυσία έχει κάνει αυτή για σένα;», ή, καλύτερα, «Qué sacrificio? Qué sacrificio? Ha hecho ella por ti?».

Τραγούδια, σουξέ και η… κακιά πεθερά

«Με άφησες με τη μαμά σου ως γειτόνισσα», τραγουδάει η τότε 45χρονη σούπερ σταρ. Και συνεχίζει με τον ίδιο ρυθμό, πως ο Πικέ την κλώτσησε όταν ήταν ήδη πεσμένη, με το ανεξόφλητο χρέος στην εφορία, που ήταν πάνω από 14 εκατομμύρια δολάρια και την απειλούσε με φυλάκιση έως οκτώ χρόνια.

«Ο Τύπος στην πόρτα μου και ένα χρέος με το υπουργείο Οικονομικών», τραγουδούσε, ενώ στους στίχους της μιλούσε και για τον πατέρα της, που τότε βρισκόταν στην εντατική. Το τραγούδι, που πολλοί το χαρακτήρισαν ως «κατινέ», έγινε viral.

Λίγο αργότερα κυκλοφόρησε ξανά το βίντεο που έγραψε ιστορία, με τη μητέρα του Πικέ, τη γιατρός Μονσεράτ Μπερναμπέου, της πιάνει το πρόσωπο και της κάνει με το δάχτυλο το γνωστό νόημα «σώπα».

Ο Πικέ δίπλα τους, ατάραχος. Και η μαυροντυμένη Σακίρα, μαζεμένη. Να, που οι πεθερές συμβαίνουν και στις πιο λαμπερές οικογένειες, διεθνώς! Και η κόντρα κλιμακώθηκε!

Η πεθερά, που αγκάλιασε στοργικά τη νεαρή αγαπημένη του γιου της, παραπονέθηκε δημόσια πως η Σακίρα δεν την αφήνει να βλέπει τα εγγόνια και τους απαγορεύει να την αποκαλούν «γιαγιά».

Η Σακίρα, από την άλλη, δεν έμεινε με σταυρωμένα χέρια. Έστησε στο μπαλκόνι της μια κούκλα-μάγισσα, σε φυσικό μέγεθος, με μυτερό καπέλο και κάπα, στραμμένη προς το σπίτι της πρώην πεθεράς της.

Και φροντίζει η οικονόμος της να τη βουρτσίζει καθημερινά, ώστε τα μαλλιά της μάγισσας να μένουν… αψεγάδιαστα, που, τυχαία, έχουν το ίδιο χρώμα και κούρεμα με εκείνα της γιατρού!

Το τραγούδι σημειώνει τεράστια επιτυχία και η Σακίρα το γιορτάζει με θορυβώδες πάρτι στο σπίτι της, αξίας 15 εκατομμυρίων δολαρίων.

Το βάζει να παίζει στο τέρμα, ξανά και ξανά, ενώ από το μπαλκόνι στέλνει φιλιά στους φανς που έχουν μαζευτεί απ’ έξω για να τη στηρίξουν. Και αν τυχόν ο Πικέ πάρκαρε απέξω και της φώναζε «χαμήλωσε τη μουσική, εμείς δουλεύουμε αύριο»;

Θα του έπρεπε απλώς να του πετάξει το αιώνιο άσμα της μοναδικής Κατερίνας Στανίση, «Δεν άκουσα. Πώς είπατε; Ορίστε; Συγγνώμη, κύριε, ποιος είστε;». Μα δεν τα ξέρει αυτά η Σακίρα μας!

Sale el Sol

Στα τέλη του 2022, αποφασίστηκε ότι η Σακίρα θα μετακόμιζε με τα παιδιά της στο Μαϊάμι. Από την άνοιξη του 2023, ζει και δημιουργεί στη Φλόριντα, αλλά, μέσα σε όλα, η Ελλάδα συνέχισε να εμφανίζεται στις άκρες της ιστορίας. Η Μύκονος παραμένει τόπος διάσπαρτων sightings, οι φήμες αναζωπυρώνονται κάθε καλοκαίρι.

Το ταξίδι του 2011 είναι από τα λίγα αποδεδειγμένα, με πηγές και εικόνες. Για το 2024 υπήρξαν αναφορές ότι ο Πικέ βρέθηκε στην Πελοπόννησο με τη σύντροφό του, όπως και η Σακίρα ήταν στην Ελλάδα, όμως, δεν έχει καταγραφεί με βεβαιότητα.

Στις πολλές φήμες που τη θέλουν να έχει ξεκλέψει χρόνο και φέτος, όχι για τη Μύκονο, αλλά για την πιο ήσυχη και private Ερμιονίδα, επίσης, δεν βρέθηκε καμία επίσημη επιβεβαίωση. Και άλλο η γοητεία ενός story, άλλο το τεκμήριο!

Η Σακίρα, βρίσκεται, όλο το 2025, στη μεγαλύτερη περιοδεία της εδώ και χρόνια. Το Las Mujeres Ya No Lloran World Tour ξεκίνησε με φιλοδοξία να γεμίσει στάδια, όμως οι αριθμοί δεν ήταν αυτοί που περίμενε η βιομηχανία.

Στη Μαϊάμι, το κοινό την αποθέωσε, αλλά στην Ευρώπη αρκετές ημερομηνίες είχαν χαμηλές πωλήσεις. Οι κριτικές, πάντως, μιλούν για βραδιές που αναμειγνύουν τις παλιές επιτυχίες με τα νέα τραγούδια, με ρυθμό και παραγωγή που πατά πάνω στην αντοχή της.

Το Antología, το εφηβικό της κομμάτι, στη μνήμη του Έλληνα ναυτικού, βρήκε ξανά θέση σε αμερικανικό late-night, με την ίδια να το χαρίζει σε ένα κοινό που το ξέρει απ’ έξω.

Η Σακίρα έχει μιλήσει ελληνικά στη σκηνή, έχει συνθέσει τραγούδια με δικές μας λέξεις και πάντα επιστρέφει στις ελληνικές θάλασσες.

Από την Αθήνα του 2006 έως τη Μύκονο του 2011, από τον πρώτο μεγάλο έρωτα μέχρι το σήμερα που τα τραγούδια της γεμίζουν – ή προσπαθούν— στάδια ξανά, το ελληνικό κομμάτι της ιστορίας υπάρχει και είναι εκεί.

Και κάθε καλοκαίρι, όσο φυσάει το μελτεμάκι πάνω από το Αιγαίο, οι φήμες επιστρέφουν, οι αναμνήσεις ξυπνούν και τα ίδια ρεφρέν παίζουν ξανά.

Όχι όμως της Μαντόνα, όπως τότε, το καλοκαίρι του ’94, όταν η μικροσκοπική Σακίρα έλεγε στους δημοσιογράφους της Μυκόνου ότι «μια μέρα θα γίνω διάσημη» κι εκείνοι γελούσαν πίσω από την πλάτη της.

Τριάντα χρόνια μετά, τα beach bars έχουν αλλάξει playlist και τα ρεφρέν, όπως το λέγε πάντα, είναι τα δικά της