Η εξαγορά του 50% του τηλεοπτικού σταθμού Alpha TV από τη United Media Sarl, μέλος του πολυεθνικού ομίλου United Group, συνιστά μια από τις σημαντικότερες κινήσεις αναδιάταξης στο πεδίο των ελληνικών ΜΜΕ. Σε μια περίοδο ρευστότητας και αναζήτησης νέων ισορροπιών, η συναλλαγή αυτή σηματοδοτεί την πλήρη είσοδο ενός διεθνούς media player στην ελεύθερη τηλεόραση της χώρας, με σαφή στρατηγικό προσανατολισμό, κεφαλαιακή επάρκεια και τεχνογνωσία.
Η United Media Sarl ανακοίνωσε ότι έλαβε άνευ όρων έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εξαγορά του 50% του Alpha TV από την Primos Media Sarl, θυγατρική που διατηρούσε το ποσοστό αυτό. Το υπόλοιπο 50% συνεχίζει να ανήκει στην Motor Oil Hellas, συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη. Επιπλέον, ο Alpha διατηρεί το 50% της Green Pixel, μιας από τις πιο παραγωγικές εταιρείες τηλεοπτικού περιεχομένου στην Ελλάδα.
Μέσω της συμφωνίας αυτής, η United Media αποκτά άμεση παρουσία σε στρατηγικής σημασίας μέσα ενημέρωσης στην ελληνική αγορά και ειδικότερα στον τομέα της ελεύθερης τηλεόρασης, ενισχύοντας τη θέση της στην ευρωπαϊκή περιφέρεια, όπου ήδη δραστηριοποιείται δυναμικά.
Η επένδυση συνοδεύεται και από την τοποθέτηση κορυφαίων στελεχών του ομίλου στη διοίκηση του σταθμού: η Κική Σιλβεστριάδου αναλαμβάνει Αναπληρώτρια Διευθύνουσα Σύμβουλος και Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Alpha TV, ενώ παράλληλα παραμένει CEO της Nova Media.
Η τοποθέτηση της Σιλβεστριάδου ως Αναπληρώτριας CEO του Alpha, σε συνδυασμό με τη διατήρησή της στη θέση της CEO της Nova Media, συμβολίζει την ενοποίηση στρατηγικής μεταξύ τηλεπικοινωνιών και τηλεόρασης, ένα μοντέλο που η United εφαρμόζει σε όλες τις αγορές που δραστηριοποιείται.
Στο Διοικητικό Συμβούλιο εντάσσεται επίσης ως μη εκτελεστικό μέλος ο Γιώργος Λάμπρου, CEO της Nova.
Η συμπαρουσία της Motor Oil και της United Media στον Alpha διαμορφώνει ένα νέο μοντέλο συνεπένδυσης, με πιθανές προεκτάσεις και σε άλλους τομείς του media οικοσυστήματος (ραδιόφωνα, ψηφιακές πλατφόρμες, παραγωγή περιεχομένου), ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στον εγχώριο τηλεοπτικό χάρτη – ένα κεφάλαιο με έντονο ευρωπαϊκό αποτύπωμα.
United Media – Ένας πολυεθνικός παίκτης ΜΜΕ στα Βαλκάνια και την Ευρώπη
Η United Media αποτελεί έναν σημαντικό όμιλο μέσων ενημέρωσης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, και ανήκει στον πολυεθνικό όμιλο United Group, με έδρα την Ολλανδία. Η παρουσία της εκτείνεται σε οκτώ χώρες, μεταξύ των οποίων η Σερβία, η Σλοβενία, η Κροατία, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη, η Βουλγαρία, το Μαυροβούνιο, η Ρουμανία και πλέον η Ελλάδα.
Η εταιρεία αριθμεί πάνω από 4.200 εργαζομένους και αποτελεί αξιόλογο παραγωγό πρωτότυπου τηλεοπτικού περιεχομένου, με πάνω από 40.000 ώρες παραγωγής ετησίως. Το περιεχόμενο αυτό διανέμεται σε περισσότερους από 40 εκατομμύρια θεατές μέσω τόσο συνδρομητικών όσο και ελεύθερων πλατφορμών, αποκτώντας σταδιακά αξιοσημείωτη θέση σε κάθε αγορά όπου δραστηριοποιείται.
Το χαρτοφυλάκιο της United Media περιλαμβάνει:
- Περισσότερα από 60 τηλεοπτικά κανάλια, μεταξύ των οποίων ονόματα-σταθμοί για την περιοχή, όπως η Nova S, το Sport Klub και το Grand TV
- 45 ψηφιακές πύλες (news & lifestyle)
- 9 έντυπες εκδόσεις και
- 5 ραδιοφωνικούς σταθμούς
Η United Media λειτουργεί με στρατηγική πολυπλατφορμικής ανάπτυξης και επενδύει συστηματικά σε σύγχρονα μέσα διανομής, τεχνολογικές υποδομές και native advertising λύσεις, απευθυνόμενη σε brands και διαφημιζόμενους με όρους αποδοτικότητας και ακρίβειας. Με την εξαγορά ποσοστού στον Alpha TV, η United Media επιβεβαιώνει τη φιλοδοξία της να αποκτήσει στρατηγικά ερείσματα σε εθνικής εμβέλειας Μέσα, διευρύνοντας το περιεχομενικό και διαφημιστικό της αποτύπωμα και εισερχόμενη επίσημα στον πυρήνα της ελληνικής τηλεοπτικής αγοράς.
Alpha TV – Ένας από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής τηλεόρασης
Ο Alpha TV αποτελεί έναν από τους πλέον αναγνωρίσιμους και δημοφιλείς τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας στην Ελλάδα. Με πλούσια πορεία άνω των δύο δεκαετιών, έχει κατακτήσει ισχυρή θέση στη συνείδηση του κοινού, προσφέροντας ένα πρόγραμμα με ξεκάθαρο οικογενειακό χαρακτήρα, ισχυρές ψυχαγωγικές εκπομπές και σοβαρό ενημερωτικό πυρήνα.
Στο πρόγραμμά του περιλαμβάνονται:
-Καθημερινές ζωντανές εκπομπές υψηλής τηλεθέασης
-Δημοφιλείς ειδησεογραφικές εκπομπές και αναλύσεις της επικαιρότητας
-Πλούσια ελληνική τηλεοπτική μυθοπλασία
-Επιλεγμένες ξένες σειρές και ταινίες, παγκόσμιας απήχησης
Ο Alpha έχει επενδύσει τα τελευταία χρόνια σε ψηφιακή μετάβαση και προσφέρει πλήρως λειτουργική HbbTV πλατφόρμα για διαδραστική εμπειρία, καθώς και online παρουσία μέσω του alpha.gr, προσεγγίζοντας το κοινό και εκτός τηλεοπτικής οθόνης.
Σημαντικό στοιχείο της εξωστρέφειας του σταθμού είναι η παγκόσμια διανομή του περιεχομένου του, μέσω συνεργασιών με δίκτυα όπως το Dish στις ΗΠΑ, το MySat στην Αυστραλία, καθώς και παρουσία σε Καναδά, Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική, απευθυνόμενος κυρίως στην ελληνική ομογένεια.
Η συμμετοχή της Motor Oil και της οικογένειας Βαρδινογιάννη στην ιδιοκτησία του Alpha εξασφάλισε μέχρι σήμερα τη σταθερότητα και τη χρηματοδοτική υποστήριξη του σταθμού. Η είσοδος της United Media σηματοδοτεί το επόμενο βήμα: τη συνύπαρξη δύο μεγάλων δυνάμεων, ελληνικής και διεθνούς, στο τιμόνι ενός από τους σημαντικότερους τηλεοπτικούς φορείς της χώρας.
Το ιστορικό της μετοχικής εξέλιξης στον Alpha TV (2022–2025)
Η πορεία προς τη σημερινή μετοχική και επιχειρησιακή διαμόρφωση του Alpha TV είναι αποτέλεσμα μιας στρατηγικά σταδιακής διαδικασίας, που ξεκίνησε επίσημα το καλοκαίρι του 2022 και συνεχίστηκε έως και το 2025. Ακολουθεί αναλυτική αποτύπωση του ιστορικού:
1 Ιουλίου 2022 – Εμφάνιση της Primos Media S.à r.l.
Η Motor Oil Hellas, συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη, ανακοινώνει την πώληση του 50% των μετοχών του Alpha TV στην εταιρεία Primos Media S.à r.l., με έδρα το Λουξεμβούργο, έναντι 41 εκατ. ευρώ.
Επίσημα, η Primos παρουσιάζεται ως θυγατρική επενδυτικού ομίλου, ωστόσο η ταυτότητά της παραμένει ασαφής, γεγονός που τροφοδοτεί σενάρια. Ορισμένοι παρατηρητές θεώρησαν ότι ενδέχεται να λειτουργεί για λογαριασμό της ίδιας της οικογένειας Βαρδινογιάννη ή να αποτελεί προθάλαμο για την είσοδο ξένου στρατηγικού επενδυτή.
Μάρτιος 2023 – Η αποκάλυψη της United Group
Στις αρχές του 2023 επιβεβαιώνεται η σύνδεση της Primos Media με την United Group, τον πολυεθνικό βαλκανικό όμιλο τηλεπικοινωνιών και μέσων. Η είσοδος του νέου παίκτη κατέστη δυνατή μετά την άρση της απαγόρευσης συμμετοχής παρόχων συνδρομητικής τηλεόρασης (όπως η Nova) σε ελεύθερα κανάλια. Στην πράξη, η κυβέρνηση, καταργεί με το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών τη διάταξη του άρθρο 43 του Ν. 4779/2021 (Ν. Πέτσα – Λιβάνιου) η οποία δεν επέτρεπε σε συνδρομητικά δίκτυα να επενδύουν στην ελεύθερη τηλεόραση τη στιγμή που το αντίστροφο ήταν αποδεκτό και ήδη εφαρμοζόταν με την ενεργοποίηση του ΑΝΤ1+ του ομίλου ΑΝΤΕΝΝΑ που κατέχει και το ελεύθερο κανάλι ΑΝΤ1.
H United Media η οποία και διαχειρίζεται την εταιρεία Nova Media, είναι αλήθεια ότι ευθύς εξ αρχής, δηλαδή από τότε που απέκτησε τη συνδρομητική πλατφόρμα, έπαιξε με ανοιχτά χαρτιά αναφορικά με τις προθέσεις της να εισέλθει και στο πεδίο της ελεύθερης τηλεόρασης. Πράγματι, με την εξαγορά της Nova τον πρώτο μήνα του 2020 αλλά και πιο πρόσφατα, η Victoriya Boklag Chief Executive Officer του United Group, είχε αποκαλύψει τις προθέσεις της στο πεδίο αυτό οι οποίες έγιναν ακόμη πιο προφανείς με την προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την άρση της νομοθεσίας που απέκλειε τη Nova από το πεδίο της ελεύθερης TV.
Σημείο-κλειδί: Η συμφωνία προβλέπει shared ownership 50%-50% με τη Motor Oil, με τον όμιλο Βαρδινογιάννη να διατηρεί τον επιχειρησιακό έλεγχο (CEO: Μανόλης Δραϊνάκης) και την United Group να έχει λόγο σε στρατηγικά και οικονομικά ζητήματα.
Καλοκαίρι–Φθινόπωρο 2023 – Προετοιμασία για επόμενη φάση
Παρά την ισορροπία 50/50, οι πληροφορίες θέλουν την United Group να σχεδιάζει αύξηση του ποσοστού της. Το σενάριο που εξετάζεται τότε, ήταν να ανέλθει στο 66,66%, ενώ η Motor Oil να περιοριστεί στο 33,33% με δικαιώματα μειοψηφίας (minority blocking). Αυτό θα επέτρεπε στην United να έχει την πλειοψηφία χωρίς να αποκλείσει τον όμιλο Βαρδινογιάννη από κρίσιμες αποφάσεις. Ωστόσο, η συμφωνία προβλέπει πάγωμα αλλαγών έως και τις εθνικές εκλογές του 2023, κάτι που καταδεικνύει τον πολιτικό συγχρονισμό της στρατηγικής.
2024–2025 – Ενίσχυση συνεργασίας και πολυεπίπεδη συνύπαρξη
Η συνεργασία των δύο πλευρών δεν περιορίζεται στον Alpha.
Η United Group αποκτά πρόσβαση και σε άλλα μέσα συμφερόντων Βαρδινογιάννη, όπως η εταιρεία παραγωγής Green Pixel, ραδιόφωνα και ψηφιακές πλατφόρμες. Παράλληλα, στελέχη της Nova, όπως η Κική Σιλβεστριάδου, συμμετέχουν στα διοικητικά συμβούλια εταιρειών της ευρύτερης μιντιακής δομής του ομίλου Βαρδινογιάννη, όπως η European Media Services.
Ιούνιος 2025 – Η έγκριση της ΕΕ και η επίσημη ανακοίνωση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκρίνει άνευ όρων την εξαγορά του 50% του Alpha TV από την United Media Sarl, θυγατρική της United Group, μέσω της Primos.
Η κίνηση αυτή θεσμοθετεί τη συνιδιοκτησία και ενισχύει την ευρωπαϊκή παρουσία της United στην ελεύθερη τηλεόραση.
Γιατί ο Dragan Šolak επενδύει στην Ελλάδα;
Ο Σέρβος μεγιστάνας των media και τηλεπικοινωνιών «βλέπει» στην Ελλάδα μια μοναδική αγορά στρατηγικής αξίας και μακροπρόθεσμης ανάπτυξης.
Ο Dragan Šolak, ιδρυτής και επικεφαλής του ομίλου United Group, o οποίος χθες ωστόσο εξεδιώχθη από τον Ν. Σταθόπουλο, δεν επενδύει τυχαία. Ο άνθρωπος που δημιούργησε έναν από τους μεγαλύτερους τηλεπικοινωνιακούς και media ομίλους στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, «ποντάρει» στην Ελλάδα όχι μόνο ως αγορά αλλά ως γέφυρα: μεταξύ περιφερειακής επιρροής και ευρωπαϊκής δυναμικής. Οι κινήσεις του δεν είναι βιαστικές – είναι αποτέλεσμα προσεκτικής ανάγνωσης του γεωπολιτικού και οικονομικού τοπίου.
Για τον Šolak, η Ελλάδα αποτελεί ιδανική πλατφόρμα σύγκλισης περιεχομένου, τεχνολογίας και διανομής. Η αγορά είναι ώριμη, αλλά παραμένει ανοιχτή σε νέες ισορροπίες. Το κοινό είναι απαιτητικό, αλλά δεκτικό στην καινοτομία. Και οι επενδύσεις σε media δεν είναι πλέον απλώς θέμα θεάματος, αλλά εργαλείο επιρροής, εμπορικής απόδοσης και εδραίωσης παρουσίας.
Ο Šolak επενδύει σε μια Ελλάδα που μετασχηματίζεται, σε ένα τηλεοπτικό περιβάλλον που συγκλίνει με το ψηφιακό, και σε ένα πολιτικό-οικονομικό κλίμα που, αν και ανταγωνιστικό, παρέχει πια θεσμικές εγγυήσεις και σταθερότητα. Με την εξαγορά του Alpha TV, αποκτά όχι μόνο πρόσβαση σε τηλεθέαση και διαφημιστικά έσοδα, αλλά και μια νέα «φωνή» στο ελληνικό κοινό.
Και καθώς η United Group ενοποιεί Nova, Wind και Alpha, διαμορφώνει πλέον έναν κάθετο όμιλο επικοινωνίας και περιεχομένου με ισχυρό αποτύπωμα – από την ταχύτητα του internet μέχρι τις ειδήσεις του δελτίου.
Είχε ανάγκη η οικογένεια Βαρδινογιάννη την επένδυση του Šolak, διαθέτοντας πλέον μικρότερη επιρροή;
Δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα….
Ο Όμιλος Βαρδινογιάννη διατηρεί διαχρονικά μια από τις πιο σταθερές και μεθοδικές παρουσίες στον χώρο των ελληνικών ΜΜΕ, ακολουθώντας στρατηγική ισχύος που βασίζεται όχι αποκλειστικά στην απόλυτη πλειοψηφία, αλλά στη συμμετοχή με επιρροή, την εμπιστοσύνη της αγοράς και τις δικτυώσεις στον πολιτικό και επιχειρηματικό χώρο.
Η οικογένεια μπήκε στο πεδίο των media ήδη από το 1982, με την εξαγορά της Μεσημβρινής, και από τότε επένδυσε συστηματικά στη διαμόρφωση μιντιακής παρουσίας, ενισχύοντας την πολιτική και κοινωνική της επιρροή. Σήμερα, παρότι το ιδιοκτησιακό της αποτύπωμα περιορίζεται σε σχέση με το παρελθόν, η επικοινωνιακή της επιρροή παραμένει αναντίστοιχα υψηλή, χάρη στη σύνθετη και διασυνδεδεμένη παρουσία της σε δομές, πρόσωπα και εταιρείες-κλειδιά του media οικοσυστήματος.
Ο Alpha TV, στον οποίο μέχρι πρότινος κατείχε έμμεσα το 100%, πλέον περνά σε συνιδιοκτησία με την United Media, με τις δύο πλευρές να κατέχουν από 50%. Ωστόσο, σύμφωνα με τη συμφωνία, η πλευρά Βαρδινογιάννη διατηρεί τον πλήρη έλεγχο του management και το δικαίωμα καταστατικού βέτο, διαμορφώνοντας έτσι ένα σχήμα όπου η ιδιοκτησία περιορίζεται, αλλά η πραγματική διοικητική ισχύς παραμένει.
Ανάλογη είναι η κατάσταση και στο Star Channel, το οποίο ελέγχεται από εταιρείες συμφερόντων της οικογένειας (Visbia και Paxana Holdings), αλλά και από δομές συνδεδεμένες με στελέχη όπως η Mirjana Solak, αδελφή του Dragan Šolak, του ισχυρού άνδρα της United Group. Η συνύπαρξη αυτών των δυνάμεων φανερώνει ότι ο Όμιλος επιδιώκει ισορροπίες και συμμαχίες, χωρίς να παραχωρεί πλήρως τον έλεγχο.
Παράλληλα, η παρουσία σε ραδιόφωνα (Alpha 98.9, Δίεση, Δρόμος FM), η επένδυση στο pod.gr, καθώς και οι παραγωγικές εταιρείες όπως η Green Pixel, εντάσσονται σε μια στρατηγική κάθετης ενσωμάτωσης περιεχομένου και διανομής, η οποία εξασφαλίζει στον Όμιλο λόγο και ρόλο στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης.
Η σύνδεση με πολιτικά πρόσωπα, κυρίως με τη Νέα Δημοκρατία, ενισχύει το πεδίο επιρροής. Οικογενειακά μέλη έχουν ιστορικούς δεσμούς με την πολιτική, από τον Παύλο Βαρδινογιάννη έως την Όλγα και τον Γιάννη Κεφαλογιάννη, γεγονός που προσδίδει στον όμιλο πρόσβαση σε κυβερνητικά και θεσμικά κέντρα λήψης αποφάσεων.
Τέλος, ο Όμιλος Βαρδινογιάννη διατηρεί κρίσιμες θέσεις στον επιχειρηματικό χάρτη της χώρας, με συμμετοχές και θυγατρικές στη Motor Oil Renewable Energy, στην Optima Bank, στο NJV Athens Plaza, στον Όμιλο AVE (Allou Fun Park), στην Air Lift, τη Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής και δεκάδες άλλες δραστηριότητες, που προσδίδουν όχι μόνο οικονομική δύναμη αλλά και τη δυνατότητα στήριξης ενός πολυεπίπεδου media project.
Συμπερασματικά, ο Όμιλος μπορεί να αποχωρεί από την πλειοψηφία σε επίπεδο μετοχών, όμως δεν αποχωρεί από το τραπέζι της ισχύος. Διατηρεί επιρροή, λόγο και πρόσβαση – και αυτή είναι μια μορφή παρουσίας πιο διακριτική, αλλά ίσως ακόμη πιο αποτελεσματική από την τυπική ιδιοκτησία.
Το παράδειγμα Κυριακού
Η Οικογένεια Βαρδινογιάννη δεν είναι η πρώτη μηντιακή φαμίλια που συνάπτει συμφωνία εξαγοράς με διεθνή παίκτη. Προηγήθηκε ο Θοδωρής Κυριακού με το deal που κατάφερε να φέρει εις πέρας, εκμεταλλευόμενος την εμπειρία του με τις διεθνείς επενδυτικές πρωτοβουλίες, με το MBC Group.
Ο αραβικός κολοσσός των media που εδρεύει Ντουμπάι απέκτησε ποσοστό 30% στον όμιλο Αντέννα Ελλάδος, έναντι 225 εκατ. ευρώ, τα οποία έδωσε μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου. Μάλιστα, η συγκεκριμένη κίνηση ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα, καθώς πρόκειται για συμφωνία που πρωταγωνιστεί στον χώρο των media διεθνώς.
Διαβάστε επίσης:
United Media: Όλο το παρασκήνιο της απομάκρυνσης Σόλακ – Απόλυτος κυρίαρχος ο Νίκος Σταθόπουλος
Σαββίδης – Μυστακίδης: Ο πόλεμος των billionaires για τον ΠΑΟΚ και η νέα σύρραξη με το Μαξίμου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Οι ΗΠΑ διαβεβαιώνουν πως το Ιράν δεν μετέφερε αλλού το εμπλουτισμένο ουράνιό του πριν από τους αμερικανικούς βομβαρδισμούς
- Η φθορά ως πολυτέλεια: Η νέα αφήγηση του Daniel Arsham για την Tiffany & Co.
- Τα σαγηνευτικά μερίσματα (ΓΕΚ κ.λπ.), ποιος εξπέρ αγοράζει ΕΛΠΕ, γιατί «σφάζονται» Σταθόπουλος – Σόλακ, ο κος Πόρτας ώχετο απιών, το νέο deal των Λαιμών, η υπόσχεση του Στάσση, το sprint Εξάρχου και οι Coustas στο Capri
- Στάσσης: Πώς θα γίνει η ΔΕΗ ισχυρός περιφερειακός πρωταγωνιστής στην ενέργεια και την τεχνολογία
