«Δεν χρειάζεται να είσαι παχύσαρκος για να ξεκινήσεις ένα φάρμακο GLP-1», αναφέρεται σε διαφήμιση μιας startup τηλεϊατρικής, ενώ μια άλλη δείχνει μια γυναίκα ενθουσιασμένη, αλλά κατά τα άλλα λεπτή, που όμως επιθυμεί να χάσει λίγο βάρος πριν από τον γάμο της.

Σε μια ακόμη διαφήμιση μιας πλατφόρμας, αναφέρεται ότι οι ασθενείς μπορούν να χάσουν 7 κιλά σε δύο μήνες χορηγώντας μικροδόσεις αντιγράφου του Ozempic.

1

Αυτή είναι η νέα τάση, που θέλει τα φάρμακα για την απώλεια βάρους, να προσεγγίζουν νέα είδη πελατών, ενώ οι πλατφόρμες τηλεϊατρικής δράττουν την ευκαιρία να επωφεληθούν με τις επιθετικές τους καμπάνιες.

Σύμφωνα με το Bloomberg, μια εκστρατεία μάρκετινγκ με θέμα το «thin is in», βρίσκεται σε εξέλιξη τους τελευταίους μήνες, η οποία περιλαμβάνει διαφημίσεις τοποθετημένες σε πινακίδες, σε σταθμούς του μετρό και φυσικά στο διαδίκτυο.

Όλο και περισσότερο, το μάρκετινγκ των εταιρειών τοποθετεί τις επιτυχημένες δόσεις απώλειας βάρους όχι ως φάρμακα για τη θεραπεία της παχυσαρκίας ή του διαβήτη, αλλά ως «ελιξίρια» για όποιον θέλει να χάσει μερικά κιλά.

Ωστόσο, τα φάρμακα GLP-1 δεν έχουν εγκριθεί για χρήση σε άτομα των οποίων ο δείκτης μάζας σώματος (ΔΜΣ), βρίσκεται κάτω από 27, επισημαίνει το Bloomberg.

Οι γιατροί προειδοποιούν ότι τέτοιοι ασθενείς θα μπορούσαν να θέσουν τους εαυτούς τους σε κίνδυνο για πιθανές σοβαρές παρενέργειες, όπως γαστρεντερικά προβλήματα και βλάβες στο πάγκρεας, με ελάχιστα έως καθόλου οφέλη για την υγεία.

Οι ειδικοί ανησυχούν επίσης ότι αυτό αφήνει τους ανθρώπους ευάλωτους στην ανάπτυξη μιας ανθυγιεινής σχέσης με το φαγητό και το σώμα τους.

Τι λένε οι επίσημες εταιρείες

Σημειώνεται ότι η Eli Lilly, η οποία παρασκευάζει τα Mounjaro και Zepbound, και η Novo Nordisk με τα δημοφιλή Ozempic και Wegovy, αντιτίθενται στη χρήση των προϊόντων τους για την αισθητική απώλεια βάρους.

Λόγω των κανόνων της Υπηρεσίας Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ, απαγορεύεται να διαθέτουν στην αγορά τα φάρμακά τους για αυτούς τους σκοπούς και πρέπει να τα προωθούν με τρόπο που να συνάδει με τις ετικέτες.

Ένας εκπρόσωπος της Lilly δήλωσε ότι η εταιρεία «ανησυχεί βαθιά» για τις εταιρείες τηλεϊατρικής που «ενθαρρύνουν τη χρήση «καλλυντικών» και κάνουν ψευδείς και παραπλανητικούς ισχυρισμούς σχετικά με την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα μη δοκιμασμένων και μη αποδεδειγμένων» εκδοχών των φαρμάκων της.

Παρότι η Novo αρνήθηκε να σχολιάσει, και οι δύο εταιρείες έχουν καταθέσει αγωγές κατά εταιρειών τηλεϊατρικής και φαρμακείων που παρασκευάζουν αντίγραφα των φαρμάκων τους.

Ωστόσο, οι πλατφόρμες τηλεϊατρικής και η προώθηση των GLP-1 έχουν πολλαπλασιαστεί σε μεγάλο βαθμό και ανεξέλεγκτα.

Μέχρι πρόσφατα, ο FDA αγνοούσε για μεγάλο χρονικό διάστημα τις πρακτικές τους, γεγονός που οδήγησε σε μια σειρά διαφημίσεων που εκμεταλλεύονται τη γοητεία της λεπτότητας από εταιρείες όπως η Willow Health Services, η EllieMD, η Midi Health και η Fridays Health.

Παρόλο που ο FDA ισχυρίζεται ότι ασκεί την ίδια εποπτεία ως προς αυτές με τις φαρμακευτικές εταιρείες, οι εταιρείες τηλεϊατρικής παρακάμπτουν τους κανόνες παραλείποντας από τις διαφημίσεις τους επώνυμα φάρμακα όπως το Ozempic, το Wegovy ή το Zepbound.

Μάλιστα, εμφανίζουν εικόνες φιαλιδίων που μερικές φορές φέρουν τις γενικές ονομασίες των φαρμάκων ή προωθούν την κατηγορία των φαρμάκων αντί για μία συγκεκριμένη θεραπεία.

Περίπου το 93% των διαφημίσεων τηλεϊατρικής για τα GLP-1 που αναλύθηκαν πέρυσι δίνουν έμφαση σε ένα αδύνατο ή «ιδανικό» σώμα και δίνουν προτεραιότητα στα οφέλη έναντι των κινδύνων, σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε η Erin Willis, καθηγήτρια διαφήμισης υγείας στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο.

Οργή στις ρυθμιστικές αρχές

Σύμφωνα με το Bloomberg, το επιθετικό μάρκετινγκ αρχίζει να προκαλεί την οργή των ρυθμιστικών αρχών.

Η κυβέρνηση Τραμπ λαμβάνει αυστηρά μέτρα κατά των διαφημίσεων των εταιρειών τηλεϊατρικής, αναφέροντας ότι πρέπει να αποκαλύπτουν περισσότερες παρενέργειες και να ακολουθούν τους ίδιους κανόνες με τις φαρμακευτικές εταιρείες.

Τον Σεπτέμβριο, ο FDA έστειλε περίπου 100 επιστολές παύσης και διακοπής, μερικές από τις οποίες κατηγόρησαν τις πλατφόρμες τηλεϊατρικής ότι χρησιμοποιούν παραπλανητικές τακτικές για την πώληση GLP-1.

Το σχετικό δελτίο Τύπου ανέφερε ότι το 88% των διαφημίσεων για τα φάρμακα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις δημοσιεύονται από άτομα και οργανισμούς που δεν τηρούν τις οδηγίες δίκαιης ισορροπίας του FDA, ενώ σημείωσε ότι ο οργανισμός «δεν θα ανεχθεί πλέον τέτοιες παραπλανητικές πρακτικές».

Παρά τις αμφιβολίες ορισμένων γιατρών, άτομα που δεν είναι παχύσαρκα ή διαβητικά, λαμβάνουν φάρμακα απώλειας βάρους τόσο από εταιρείες τηλεϊατρικής όσο και από παραδοσιακά ιατρεία.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο διαπίστωσε ότι οι συνταγές τύπου Ozempic εκτός ενδείξεων για άτομα που δεν ήταν παχύσαρκα, υπέρβαρα ή διαβητικά, αυξήθηκαν από 3% το 2018 σε 30% το 2023.

Για το Wegovy εκτός ενδείξεων, αυξήθηκε έως και 38%.

Να σημειωθεί επίσης ότι ο FDA έχει εγκρίνει τα εμβόλια για άτομα με ΔΜΣ 27 ή περισσότερο, όμως οι ασθενείς σημειώνουν ότι μπόρεσαν να λάβουν συνταγές την ίδια ημέρα, χωρίς επαλήθευση βάρους.

Από την άλλη, οι ίδιοι οι διευθύνοντες σύμβουλοι των εταιρειών τηλεϊατρικής λένε ότι λαμβάνουν μικροδόσεις GLP-1, παρά το γεγονός ότι δεν πάσχουν από παχυσαρκία.

Διαβάστε επίσης: 

Novo Nordisk: Βουτιά έως και 11% για τη μετοχή της

Αγγειακό Εγκεφαλικό Επεισόδιο: Τι είναι αυτό που έχει τη μεγαλύτερη σημασία για την καλύτερη δυνατή έκβαση;

Saudi Aramco: Σχεδιάζει εκποιήσεις άνω των $10 δισ. – Οι μεγαλύτερες στην ιστορία της