Το Grand Prix των Ηνωμένων Πολιτειών F1 στο Ώστιν (Τέξας) σηματοδοτεί ένα ιδιαίτερο ορόσημο όσον αφορά την ασφάλεια: για 500ή φορά, ένα όχημα που φέρει το έμβλημα του αστεριού θα αναλάβει καθήκοντα ως Επίσημο Αυτοκίνητο Ασφαλείας. Η πρώτη εμφάνιση έγινε στις 30 Ιουνίου 1996 στο Μανί – Κουρ (Γαλλία), τότε με μια Mercedes-Benz C 36 AMG.

Συνολικά 13 διαφορετικά μοντέλα οχημάτων έχουν χρησιμοποιηθεί μέχρι σήμερα. Από το 2022, το Mercedes-AMG GT Black Series έχει αναλάβει αυτό το έργο. Ο Μπερν Μεϊλάντερ πρώην οδηγός αγώνων και πρεσβευτής της μάρκας AMG βρίσκεται πίσω από το τιμόνι του αυτοκινήτου ασφαλείας της F1 από το 2000. Η Mercedes-AMG φέρνει τη μακροχρόνια εμπειρία της όχι μόνο στο αυτοκίνητο ασφαλείας αλλά και στο ιατρικό αυτοκίνητο το οποίο επίσης γιορτάζει την 500ή του εμφάνιση στο Ώστιν. Αμφότερα τα οχήματα χρησιμοπιούνται επίσης στις F2, F3 και σε άλλες υποστηρικτικές αγωνιστικές σειρές. Για την επετειακή του εμφάνιση στο Ώστιν, το αυτοκίνητο ασφαλείας θα φέρει ειδικό σχεδιασμό με τον διακριτικό αριθμό 500.

1

 

Το αυτοκίνητο ασφαλείας οδηγεί την κούρσα, όταν υπάρχει κίνδυνος, επιβραδύνει τους χρόνους γύρου και μειώνει τις αποστάσεις. Η ταχύτητα καθορίζεται από τον έλεγχο του αγώνα ανάλογα με την κατάσταση. Μια ιδιαίτερη πρόκληση για τον Μπερν Μεϊλάντερ και την τεχνική ομάδα είναι να πετύχουν τον σωστό ρυθμό επιβραδύνοντας τα μονοθέσια της F1 χωρίς να πέσει πολύ η θερμοκρασία στα λάστιχά τους. Η εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας αποτελεί συχνά στρατηγική πρόκληση για τις ομάδες: Οι αλλαγές ελαστικών υπό το καθεστώς του αυτοκινήτου ασφαλείας διαρκούν σημαντικά λιγότερο ως εκ τούτου, μπορούν να είναι καθοριστικές για τον αγώνα.

Η Mercedes-AMG παρέχει συνολικά τρία αυτοκίνητα ασφαλείας. Δύο από αυτά τα οχήματα βρίσκονται σε ετοιμότητα κάθε αγωνιστικό Σαββατοκύριακο. Μόλις το αυτοκίνητο ασφαλείας βγει στην πίστα, ενεργοποιούνται τα φώτα. Από το 2022, αυτά δεν είναι πλέον τοποθετημένα ως μπάρες στην οροφή του οχήματος, αλλά είναι πλήρως ενσωματωμένα στο όχημα – για βέλτιστη αεροδυναμική. Συνολικά 21 μονάδες LED διασφαλίζουν την ορατότητα: έξι στο παρμπρίζ, δεκατρείς στην πίσω αεροτομή και δύο στην πίσω πινακίδα κυκλοφορίας. Όταν χρησιμοποιούνται τα φώτα, δεκατέσσερα led ανάβουν σταθερά πορτοκαλί, ενώ επτά στο κέντρο της πίσω αεροτομής αναβοσβήνουν. Μαζί με τις ψηφιακές πληροφορίες που παρέχονται στους οδηγούς και τις κατευθύνσεις από τους μηχανικούς αγώνων, γίνεται σαφές ότι πρέπει να παραταχθούν πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας. Όταν τα φώτα γίνουν πράσινα, επιτρέπεται η προσπέραση.

 

Οι περισσότεροι γύροι πίσω από αυτοκίνητο ασφαλείας σε έναν αγώνα συμπληρώθηκαν στη Βραζιλία το 2016. Συνολικά 33 γύροι σε τέσσερις διαφορετικές φάσεις – επτά στην πρώτη, επτά στη δεύτερη, δώδεκα στην τρίτη και άλλοι επτά στην τέταρτη εμφάνιση. Η μεγαλύτερη εμφάνιση αυτοκινήτου ασφαλείας ενείχε 19 γύρους το 2007 στο Φούτζι (Ιαπωνία) με την CLK 63 AMG. Το αυτοκίνητο ασφαλείας χρειάστηκε περισσότερο το 2011 στο Καναδικό Grand Prix. Ο Μεϊλάντερ βγήκε στην πίστα με την SLS AMG συνολικά πέντε φορές, ολοκληρώνοντας τέσσερις, τέσσερις, δεκαπέντε, τέσσερις και τρεις γύρους αντίστοιχα.

 

Ο 51χρονος Σουηδός οδηγεί το αυτοκίνητο ασφαλείας από το 2000. Αποτελεί σταθερή παρουσία στην υπηρεσία της FIA για 25 χρόνια. Υποστηρίζεται από τους Ντάρκερ και Σαντσόνε. Πίσω από το δίδυμο του αυτοκινήτου ασφαλείας βρίσκεται μια καλά συντονισμένη ομάδα συνεργατών της FIA και τρεις τεχνικοί της Mercedes-AMG – ένας συντονιστής, ένας μηχανικός και ένας ηλεκτρολόγος – που διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία του αυτοκινήτου ασφαλείας. Φροντίζουν για τη συντήρηση, τον ανεφοδιασμό και τα εφεδρικά οχήματα. Την Πέμπτη πριν από κάθε αγωνιστικό Σαββατοκύριακο, το αυτοκίνητο ασφαλείας πρέπει να ολοκληρώσει τρεις έως πέντε γύρους υψηλής ταχύτητας και στη συνέχεια κάθε πρωί δοκιμάζει όλα τα συστήματα.

 

 

 

Η 500ή εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας δεικνύει εμπειρία δεκαετιών της Mercedes-AMG. Απεικονίζει την εξέλιξη της τεχνολογίας του αυτοκινήτου ασφαλείας σε σχεδόν τρεις δεκαετίες και υπογραμμίζει τον αναπόσπαστο ρόλο του στην κορυφή του παγκόσμιου μηχανοκίνητου αθλητισμού. Από το 2022 χρησιμοποιείται ως, αυτοκίνητο ασφαλείας η Mercedes-AMG GT Black Series.

 

Εκτός από το ενσωματωμένο σύστημα φωτισμού LED, το αυτοκίνητο ασφαλείας φέρει μια σειρήνα στον μπροστινό δεξιό θόλο τροχού, τεχνολογία επικοινωνίας και ραδιοφώνου συμβατή με την FIA για άμεση σύνδεση με τον κέντρο ελέγχου του αγώνα, πρόσθετες οθόνες στο cockpit, έναν ψηφιακό εσωτερικό καθρέφτη για τον συνοδηγό και μια κάμερα στην πίσω αεροτομή. Ο εξοπλισμός συμπληρώνεται από τηλεμετρία FIA, σύστημα χρονομέτρησης και το ενσωματωμένο σύστημα κάμερας, συμπεριλαμβανομένης της σχετικής κεραίας – παρόμοια με τα μονοθέσιο. Από το 2023, το όχημα τροφοδοτείται καύσιμο 100 οκτανίων που αποτελείται κατά 40% από βιώσιμα συστατικά (10% αιθανόλη, 30% eFuel).

Εξελίχθηκε για την πίστα, συνεχίζοντας την παράδοση των μοντέλων Black Series της Mercedes-AMG από το 2006. Η AMG GT Black Series είναι η πιο ισχυρή Mercedes-AMG με κινητήρα 4.0 lt V8 biturbo, επίπεδο στροφαλοφόρο άξονα και λίπανση ξηρού κάρτερ. Aποδίδει 537 kW (730 hp) και επιταχύνει το όχημα από 0 στα 100 km/h σε μόλις 3,2 δευτερόλεπτα. Η ενεργή αεροδυναμική διασφαλίζει τη μέγιστη σταθερότητα. Ο σχεδιασμός και οι πολυάριθμες τεχνικές λεπτομέρειες προέρχονται από τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της Mercedes-AMG – συμπεριλαμβανομένης της σημαντικά μεγαλύτερης εισαγωγής αέρα ψύξης, η οποία έχει υιοθετηθεί από την Mercedes-AMG GT3.

 

Ιδού όλα τα αυτοκίνητα ασφαλείας της Mercedes

1996: Mercedes-Benz C 36 AMG (W202)
1997 – 1999: Mercedes-Benz CLK 55 AMG (C208)
2000: Mercedes-Benz CL 55 AMG (C215)
2001 – 2002: Mercedes-Benz SL 55 AMG (R230)
2003: Mercedes-Benz CLK 55 AMG (C209)
2004 – 2005: Mercedes-Benz SLK 55 AMG (R171)
2006 – 2007: Mercedes-Benz CLK 63 AMG (C209)
2008 – 2009: Mercedes-Benz SL 63 AMG (R230)
2010 – 2012: Mercedes-Benz SLS AMG (C197)
2012 (since Grand Prix of Germany) – 2014: Mercedes-Benz SLS AMG GT (C197)
2015 – 2017: Mercedes-AMG GT S (C190)
2018 – 2021: Mercedes-AMG GT R (C190)
2022 – today: Mercedes-AMG GT Black Series (C190)

Διαβάστε επίσης:

F1 Mercedes: Ράσελ – Αντονέλι και το 2026

Alfa Romeo: Ιδού η νέα Tonale

Περί κατανάλωσης καυσίμου