• First Top Stories

    ΔΝΤ: Μακρινό σενάριο η εκταμίευση του δανείου των 1,6 δισ. ευρώ

    Λαγκαρντ Λαγκάρντ EKT Lagarde lagard

    Κριστίν Λαγκάρντ, EKT


    Στο πακέτο των εκθέσεων και των κειμένων του νέου Μνημονίου που συνοδεύουν την Κατ’ Αρχήν Έγκριση μίας προληπτικής συμφωνίας Stand-By για δάνειο 1,6 δισ. ευρώ, το ΔΝΤ -του οποίου η έγκριση πραγματοποιήθηκε λίγο μετά τα μεσάνυχτα της Παρασκευής- γνωστοποιεί τους πίνακες που δείχνουν τις προσδοκίες στις οποίες βασίζει τις εκτιμήσεις του για τις τράπεζες, το χρέος, τις χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας βάζοντας στις “παραμέτρους” ακόμη και την εκτίμηση για τις πολιτικές εξελίξεις μετά το μέσο του 2018 αλλά και προβλέψεις για εμπροσθοβαρή εφαρμογή του αφορολόγητου το 2019.

    Οι συγκεκριμένοι πίνακες φανερώνουν πως δεν υπάρχει κάποια πρόβλεψη για την εκταμίευση δανείου 1,6 δισ. ευρώ. Σε αναλυτικό πίνακα για την χρηματοδότηση της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια βασίζεται σε σενάριο για έξοδο στις αγορές από το 2018 (1,2 δισ. ευρώ) με κορύφωση το 2019 (15,6 δισ. ευρώ) και συνέχεια με 4,9 δισ. ευρώ το 2020 που σταματούν οι εκτιμήσεις.

    Στο ίδιο σενάριο αξιολογεί ότι φέτος θα ολοκληρωθεί και η 3η αξιολόγηση που θα φέρει ακόμη 5 δισ. ευρώ δόσεις από τον ESM αλλά και οι αξιολογήσεις του 2018 που θα φέρουν επιπλέον 13,4 δισ. ευρώ.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι στην “σειρά” που αναφέρει την δική του συμμετοχή το ποσό είναι μηδέν. Και τούτο όταν σε άλλον πίνακα, δεν διστάζει να παραδεχτεί ότι έχει ήδη εγκρίνει 330 εκατ. ευρώ/τρίμηνο με αρχή από την Παρασκευή και 2η δόση τον Νοέμβριο (όταν εκτιμά ότι θα τελειώσει η 3η αξιολόγηση με την ΕΕ).

    Παρά ταύτα, με βάση την απόφαση και εν αντιθέσει με άλλα προγράμματα ανάλογου τύπου του Ταμείου (επί της αρχής συμφωνίες) που απαιτούν να εκπληρωθούν οι όροι ενεργοποίησής τους εντός 30 ημερών (σ.σ. εν προκειμένω ο όρος είναι η απόφαση για τις παρεμβάσεις στο χρέος), δεν υπάρχει χρόνος ενεργοποίησης. Μάλιστα γίνεται σαφές ότι αυτό συμβαίνει για να βοηθηθούν οι θεσμοί αλλά και το κλίμα στις αγορές.

    Ακόμη λοιπόν κι αν το το πρόγραμμα λήξει την 1η Σεπτεμβρίου του 2019 χωρίς να εκταμιευθεί ούτε ένα ευρώ και αυτό σύμφωνα με τον εν λόγω πίνακα της έκθεσης του Ταμείου αποτελεί ένα σχεδόν βέβαιο ενδεχόμενο.

    Τα αντίμετρα και η πιθανότητα για πλεονάσματα

    Το ΔΝΤ θεωρεί επίσης στην έκθεσή του ότι τα αντίμετρα της κυβέρνησης μπορούν να εφαρμοσθούν το νωρίτερο το 2023, όταν θεωρούν ότι θα χαλαρώσουν οι δημοσιονομικοί στόχοι. Αφήνει ωστόσο και παράθυρο για “χαλάρωση” των δημοσιονομικών στόχων λέγοντας ότι το 2018 αν πιαστεί στόχος πλεονάσματος έστω 2,2% του ΑΕΠ (αντί για 3,5% που ορίζει το μνημόνιο με την ΕΕ) “οι ευρωπαίοι εταίροι συμφώνησαν ότι η πρόσβαση στις δόσεις του ESM θα συνεχισθεί και ότι οι στόχοι του ESM θα προσαρμοσθούν. Προεξοφλούν επίσης και την εμπροσθοβαρή περικοπή του αφορολόγητου το 2019,

    Στενεύει τον “κλοιό” για τις τράπεζες

    Οι παραδοχές του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για την κατάσταση του χρηματοπιστωτικού συστήματος χειροτέρεψαν σε σχέση με την προηγούμενη έκθεση (σ.σ. που δημοσιεύτηκε το Φεβρουάριο του 2017) και πλέον “απαιτούν” νέα τεστ αντοχής… τώρα για να φανεί αν χρειάζονται ακόμη και πάνω από 10 δισ. ευρώ για νέα ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

    Ουσιαστικά το ΔΝΤ κάνει σαφές ότι θα πρέπει πριν το τέλος του προγράμματος και όσο ακόμη είναι δυνητικά διαθέσιμα τα έως τα 86 δισ. ευρώ του δανείου του ESM να δοθεί μία ξεκάθαρη εικόνα για το αν υπάρχουν ανάγκες νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών οι οποίες μάλιστα εκτιμά ότι μπορεί και να ξεπεράσουν τα 10 δισ. ευρώ, δηλαδή την πρόβλεψη στην οποία αναφερόταν στην έκθεση για την Ελλάδα του προηγούμενου Φεβρουαρίου.

    Συνιστά για αυτό το σκοπό να γίνουν τάχιστα (εντός του καλοκαιριού) όλες οι εναπομείνασες παρεμβάσεις αναφορικά με τα κόκκινα δάνεια, τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και την κεφαλαιακή επάρκεια των μη συστημικών τραπεζών. Ακολούθως ζητείται η ολοκλήρωση νέων Ελέγχων Δανειακών Χαρτοφυλακίων (ΑQR) στο τραπεζικό σύστημα πολύ πριν από το τέλος του προγράμματος, ως απαραίτητο στοιχείο για τον προσδιορισμό των συνεπειών για τη διατηρησιμότητα του χρέους. Μάλιστα η κα Λαγκάρντ στην δήλωσή της αναφέρει ότι πέρα από τα AQR θα χρειαστούν και νέα τεστ αντοχής…

    Τι θα γίνει με τους κεφαλαιακούς ελέγχους

    Το ΔΝΤ στην έκθεσή του ξεκαθαρίζει ότι αν δεν τηρηθούν επακριβώς οι νέοι όροι του προγράμματος και δεν λυθεί άμεσα το θέμα των τραπεζών τότε μπορεί να υπάρξουν και άλλες σημαντικές “παρενέργειες”: να παρατεθεί το θέμα αποφάσεων επί των μεσοπρόθεσμών μέτρων του χρέους, του οδικού χάρτη χαλάρωσης των Capital Controls και βέβαια να υπάρξει ανάγκη τον Αύγουστο του 2018 για ένα νέο πρόγραμμα της Ελλάδας…

    Το χρέος και οι θεσμοί

    Η νέα αυτή παράμετρος για τις τράπεζες επηρεάζει προφανώς και τα δεδομένα και το μελλοντικό ύψος του χρέους, τη (μη) βιωσιμότητά του (εκτιμάται ως εξαιρετικά μη βιώσιμο) και τις αναγκαίες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν από πλευράς των δανειστών της ΕΕ προκειμένου αυτό να καταστεί βιώσιμο.

    Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, εντός του Εκτελεστικού Συμβουλίου του ΔΝΤ που συνεδρίασε το βράδυ της Πέμπτης εκφράστηκε και το ερώτημα γιατί ήδη οι δανειστές της ΕΕ στο πλαίσιο της επιτήρησης της Ελληνικής οικονομίας δεν έχουν ήδη προωθήσει ανάλογους επαναληπτικούς ελέγχους στις τράπεζες, δεδομένου ότι το ύψος των εν NPLs παραμένει σταθερά υψηλό.

    Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με αναλυτές όλα τα παραπάνω δεδομένα είναι πολύ πιθανό να επηρεάζουν πλέον το χρόνο των τελικών αποφάσεων για το χρέος.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Απότομη προσγείωση από τη S&P: Η αναβάθμιση του αξιόχρεου της Ελλάδας αναβάλλεται για το μέλλον!

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Αυτά είναι τα 21 προαπαιτούμενα που δεσμεύτηκε ο Τσίπρας στο ΔΝΤ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Αποκάλυψη: Αυτό είναι το πρόγραμμα του ΔΝΤ για την Ελλάδα



    ΣΧΟΛΙΑ