• City Stories

    Αχίλλειο: Ένα «κόσμημα» στην Κέρκυρα που… καταστρέφεται (pics)

    • NewsRoom

    Το Αχίλλειο στην Κέρκυρα


    Θλίψη προκαλούν οι εικόνες εγκατάλειψης που κατέγραψε τοπικό μέσο της Κέρκυρας μέσα από το παραμυθένιο ανάκτορο του Αχίλλειου.

     

    Διαβρωμένοι τοίχοι, σοβάδες που πέφτουν από την οροφή, ρωγμές σε κολώνες, ξεφτισμένοι τοίχοι, είναι μερικά από τα προβλήματα που εντοπίστηκαν μέσα στο ανάκτορο.

    Το Μουσείο του Αχίλλειου, το οποίο επισκέπτονται ετησίως χιλιάδες τουρίστες, ανήκει στην ΕΤΑΔ, αλλά τα τελευταία χρόνια είναι αρκετές οι καταγγελίες και τα παράπονα για την εικόνα που παρουσιάζει.

    Ενώ τα έσοδα από τις εισπράξεις των εισιτηρίων των επισκεπτών ανέρχονται σε εκατομμύρια ετησίως, δυστυχώς δεν επανεπενδύεται μέρος των χρημάτων για τις αναγκαίες παρεμβάσεις τόσο στους χώρους του Μουσείου όσο και στον χώρο που υπάρχουν τα αγάλματα.

     

    Δείτε τις χαρακτηριστικές φωτογραφίες

    «Μνημεία» και χάλκινα γλυπτά κοσμούν τους κήπους του

    Το Αχίλλειο είναι μία από τις γνωστότερες βασιλικές επαύλεις της Ευρώπης και ίσως το σημαντικότερο αξιοθέατο αρχιτεκτόνημα της Κέρκυρας. Βρίσκεται στον οικισμό Γαστούρι, περίπου 10 χλμ. από την πόλη της Κέρκυρας. Ένα οίκημα νεοκλασικού ρυθμού, χτισμένο μέσα σε μια κατάφυτη έκταση και με έναν υπέροχο κήπο με πολλά αγάλματα αρχαϊκού τύπου.

    Το πιο γνωστό άγαλμα είναι ο Θνήσκων Αχιλλέας του Herter που παρουσιάζει τον Αχιλλέα να σφαδάζει και να προσπαθεί να αφαιρέσει το βέλος μετά το χτύπημα που δέχτηκε στη φτέρνα. Το άγαλμα φτιάχτηκε το 1884.

    Εκτός από τον Θνήσκοντα Αχιλλέα εντύπωση προκαλεί το ορειχάλκινο άγαλμα που στέκεται στον κήπο και φέρει τον τίτλο, ο «Νικών Αχιλλεύς». Έχει ύψος περίπου 8 μέτρα και είναι εξαιρετικά μεγαλοπρεπές και επιβλητικό.

    Στο περιστύλιο του Αχίλλειου, πριν κατέβει κανείς τις σκάλες προς την αυλή, υπάρχουν τα αγάλματα των εννέα μουσών της Ελληνική Μυθολογίας. Τα αγάλματα είναι φτιαγμένα ακολουθώντας την παράδοση την γλυπτική παράδοση των Αρχαίων Ελλήνων.

    Οι εξωτερικοί χώροι του Αχίλλειου είναι πραγματικά μοναδικά σχεδιασμένοι και καλοδιατηρημένοι, με φοινικόδεντρα, εξωτικά λουλούδια και αιωνόβια δέντρα.

    Μέσα στο Αχίλλειο οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν τις υπέροχες τοιχογραφίες και τους πίνακες που κοσμούν τους χώρους υποδοχής.

    Η ιστορία του παραμυθένιου παλατιού

    Η έπαυλη σχεδιάστηκε από τους Ιταλούς αρχιτέκτονες Ραφαέλε Καρίττο (Raffaele Caritto) και Αντόνιο Λάνντι (Antonio Landi) με επόπτη τον πρόξενο της Αυστρίας στην Κέρκυρα Αlexander Warssderg στην αρχή, και μετά τον θάνατό του τον βαρόνο Von Bucowitz, σε πομπηιανό ρυθμό και χτίστηκε το 1890 με εξ ολοκλήρου δαπάνη της αυτοκράτειρας Ελισάβετ της Αυστρίας, η οποία λόγω της ευαίσθητης υγείας της ζήτησε την οικοδόμησή της.

    Η Ελισάβετ δολοφονήθηκε το 1898 και το 1904, κατ΄ άλλους το 1907, ο αυτοκράτορας της Γερμανίας Γουλιέλμος Β΄ (γνωστός και ως «Κάιζερ») αγόρασε το Αχίλλειο, στο οποίο και διέμενε κατά τις τακτικές ανοιξιάτικες επισκέψεις του στη Κέρκυρα. Υπήρξε άνδρας ιδιαίτερα καλλιεργημένος και λάτρης του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Τοποθέτησε ένα κολοσσιαίο άγαλμα του Αχιλλέα με την επιγραφή «Στον μέγιστο των Ελλήνων από τον μέγιστο των Γερμανών».

    Το Αχίλλειο κατά τον Α’ παγκόσμιο πόλεμο είχε χρησιμοποιηθεί και σαν στρατιωτικό νοσοκομείο, τις δεκαετίες του 70, 80 και 90 ανήκε σε Γερμανική εταιρεία που το είχε μετατρέψει στο γνωστό καζίνο της Κέρκυρας.

    Ιστορικά έγγραφα, φωτογραφίες από οικογενειακές στιγμές των ένοικων του Αχίλλειου, σπάνια βιβλία και αναμνηστικά μετάλλια αναβιώνουν σημαντικά στιγμιότυπα από την Ιστορία του ανακτόρου.

    Ξεχωρίζουν τριάντα τρεις φωτογραφίες, εκτυπωμένες την εποχή που τραβήχτηκαν, οι περισσότερες από τις οποίες απεικονίζουν τον αυτοκράτορα της Γερμανίας, Γουλιέλμο Β’ και μέλη της οικογένειάς του. Φωτογραφία του Θεοντόρ Γιούργκενσεν αποτυπώνει τον Γουλιέλμο Β’ στους κήπους του Αχιλλείου (1908-1910). Έργο του ίδιου φωτογράφου είναι και η αποτύπωση στιγμιοτύπου από συνάντηση της οικογένειας του Κάιζερ με τη βασιλική οικογένεια της Ελλάδας στις 12 Απριλίου του 1905, αλλά και επίσκεψη του Γουλιέλμου στις ανασκαφές του ναού της Αρτέμιδος (1908-1911). Το υλικό αυτό αποτελεί μάρτυρα της αγάπης του Γουλιέλμου για την τέχνη της φωτογραφίας.

    Σημαντικά φωτογραφικά ντοκουμέντα αποτελούν το στιγμιότυπο της σύλληψης του δολοφόνου της Ελισάβετ και η μεταφορά της σορού της Ελισάβετ, έργα άγνωστων φωτογράφων. Σημειώνεται ότι κάποιες από τις φωτογραφίες αυτές αποτελούν τεκμήρια σημαντικά και για τη μουσειολογική πρόταση, καθώς αποτυπώνουν με ακρίβεια το εσωτερικό του Αχίλλειου.

    Δακτυλογραφημένες σημειώσεις για την οργάνωση του νοικοκυριού στο ανάκτορο την περίοδο του Γουλιέλμου Β’, αλλά και χειρόγραφες σημειώσεις για το πρόγραμμα των ταξιδιών της θαλαμηγού του ίδιου περιγράφουν την καθημερινότητα του αυτοκράτορα.

    Στη συλλογή περιλαμβάνονται και σπάνια βιβλία, όπως οι 18 από τους 20 τόμους των απάντων του Χάινριχ Χάινε, του 1864, από τη συλλογή της Ελισάβετ. Στα κηρυγμένα μνημεία συγκαταλέγονται και 22 μετάλλια και πλακέτες για εξέχοντα γεγονότα, όπως ορειχάλκινο μετάλλιο του γάμου του διαδόχου της Αυστρίας Ροδόλφου με την πριγκίπισσα του Βελγίου, Ευγενία (1881) ή αναμνηστικό μετάλλιο για την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου πολέμου (1914).

    Ακόμα, κηρύχθηκαν ως μνημεία 29 γλυπτά, χάλκινα και ορειχάλκινα, που βρίσκονται στους κήπους και τις αίθουσες του Αχιλλείου, καθώς και μία σιδερένια θύρα από το πάρκο του μνημειακού κτίσματος.

    Σήμερα έχει περιέλθει στην ιδιοκτησία του Δήμου Κέρκυρας και έχει μετατραπεί μόνιμα σε Μουσείο και ιστορικό χώρο.



    ΣΧΟΛΙΑ