Το παγκόσμιο εμπόριο είναι σήμερα σε χειρότερη κατάσταση απ’ ότι σε οποιαδήποτε άλλη περίοδο μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.
Ο δείκτης Baltic Dry Index, που αποτελεί μέτρο του πόσο κοστίζει η μεταφορά ακατέργαστων υλών, έπεσε κάτω από τις 500 μονάδες για πρώτη φορά στην καταγεγραμμένη ιστορία τον περασμένο Νοέμβριο, και έκτοτε συνεχίζει να πέφτει.
Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης, ο δείκτης μόλις τον περασμένο Αύγουστο βρισκόταν στις 1.222 μονάδες, και πλέον παρουσιάζει πτώση κατά 84% από το υψηλό του, στα τέλη του 2013, στις 2.330 μονάδες.
Ο Baltic Dry Index χρησιμοποιείται συχνά σαν ένδειξη για την κατάσταση της οικονομίας διεθνώς και για το πώς τα πηγαίνει το διεθνές εμπόριο. Αν η τιμή του είναι χαμηλή, σημαίνει πως το εμπόριο επιβραδύνεται.
Αναλυτές της Deutsche Bank, με επικεφαλής τον Amit Mehrotra, έχουν παρακολουθήσει στενά την τάση αυτή. Η πτώση ήταν τόσο απότομη, που πλοία διαλύονταν με ταχύτερο ρυθμό από αυτόν που κατασκευάζονταν. Ακολουθούν τα κύρια σημεία πρόσφατης αναφοράς τους, όπως τα καταγράφει το Business Insider:
– Η συνολική χωρητικότητα των εν ενεργεία πλοίων μειώθηκε κατά σχεδόν ένα εκατομμύριο τόνους (καθαρά) την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς ο ρυθμός των παραγγελιών επιβραδύνθηκε και οι διαλύσεις πλοίων παρέμειναν αυξημένες.
– Περίπου 16 πλοία πουλήθηκαν για διάλυση την περασμένη εβδομάδα, συνολικής χωρητικότητας 1,6 εκατομμυρίων τόνων. Ο αριθμός αυτός ξεπερνά κατά πολύ τις 9 νέες παραγγελίες, με καθαρό αποτέλεσμα μείωση κατά 7 πλοία.
– Οι διαλύσεις της προηγούμενης εβδομάδας θα αναπαριστούσαν (με αναγωγή σε ετήσια βάση) έναν ρυθμό του 11% της εγκατεστημένης χωρητικότητας, που είναι σχεδόν διπλάσιο από το ρεκόρ όλων των εποχών που σημειώθηκε το 1986 και ήταν 6,3%.
– Οι μέχρι στιγμής διαλύσεις πλοίων φέτος είναι αυξημένες κατά 80% συγκριτικά με την ίδια περίοδο το 2015.
Αυτά είναι άσχημα νέα, καθώς σημαίνουν ότι οι πλοιοκτήτες αναμένουν η ζήτηση για μεταφορές να παραμείνει αδύναμη μακροπρόθεσμα – και γενικά είναι πολύ καλοί στο να προβλέπουν τις τάσεις στο παγκόσμιο εμπόριο.
Το παρακάτω γράφημα της Capital Economics δείχνει πόσο στενά ακολουθεί ο Baltic Dry Index τους παγκόσμιους όγκους εμπορίου: