Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κολοσσοί της Δύσης αντιμετωπίζουν κρίσεις σε πολλαπλά μέτωπα, με πτώση των κερδών, απολύσεις και ευρείες περικοπές κόστους.

Από την αύξηση του κόστους παραγωγής έως τους αμερικανικούς δασμούς, τον έντονο ανταγωνισμό, τις διακοπές στην αλυσίδα εφοδιασμού και τις ρυθμιστικές πιέσεις, αλλά και τη δύσκολη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα, οι κορυφαίοι κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (OEMs) βρίσκονται σε μια «τέλεια καταιγίδα», αναφέρει το CNBC.

1

Όπως δήλωσε πρόσφατα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes-Benz Group, Ola Källenius: «Η βιομηχανία μας βιώνει ταυτόχρονα έντονη βροχή, χαλάζι, καταιγίδες και χιόνι».

«Πραγματικά μοιάζει με πολυκρίση», είπε η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Ο όρος «πολυκρίση» αναφέρεται σε ταυτόχρονες αντιξοότητες που αλληλεπιδρούν και ενισχύουν η μία την άλλη, δημιουργώντας μια κατάσταση πιο σοβαρή από το άθροισμα των επιμέρους προβλημάτων.

«Ήταν ήδη πολύ δύσκολο, η μεγαλύτερη μεταμόρφωση στην ιστορία της βιομηχανίας, να μεταβούμε σε οχήματα μηδενικών εκπομπών. Και ο κυρίαρχος δρόμος εκεί είναι τα ηλεκτρικά οχήματα — και αυτό θα παραμείνει έτσι», δήλωσε η de Vries στο CNBC μέσω βιντεοκλήσης.

Η ACEA εκπροσωπεί 16 μεγάλους ευρωπαϊκούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen, BMW, Ferrari, Renault και Volvo.

Συνάντηση με την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν

Πολλοί Διευθύνοντες Σύμβουλοι αναμένεται να συναντηθούν με την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στις 12 Σεπτεμβρίου για περαιτέρω συζητήσεις σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης των βασικών προκλήσεων του κλάδου.

«Για εμάς, πολιτικά, αυτή είναι μια πολύ σημαντική στιγμή», δήλωσε η de Vries της ACEA, σημειώνοντας ότι η ΕΕ διαθέτει σήμερα τους «πιο φιλόδοξους» και «αυστηρότερους» κανόνες για τις εκπομπές άνθρακα στον κόσμο.

«Θέλουμε να το κάνουμε να λειτουργήσει, αυτό είναι πολύ σημαντικό, αλλά νιώθουμε ότι έχουμε τα χέρια δεμένα. Δεν μπορούμε να επιτύχουμε αυτόν τον στόχο μόνοι μας. Χρειαζόμαστε και τα άλλα μέρη της εξίσωσης», πρόσθεσε η de Vries.

Στο πλαίσιο των σχεδίων της ΕΕ για επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050, το μπλοκ των 27 χωρών έχει επιβάλει μείωση των εκπομπών άνθρακα κατά 55% στις εκπομπές άνθρακα από τα νέα αυτοκίνητα έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021.

Η ΕΕ έχει επίσης θέσει ως στόχο όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται από το 2035 να έχουν μηδενικές εκπομπές άνθρακα, καταργώντας ουσιαστικά την πώληση νέων βενζινοκίνητων ή πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Έκτοτε, έχει επιβεβαιώσει εκ νέου αυτόν τον στόχο, παρά τις έντονες πιέσεις από ομάδες λόμπι για να μετριάσει την προσέγγισή της.

«Η παγκοσμιοποίηση υποχωρεί»

Η Rella Suskin, αναλύτρια μετοχών στη Morningstar, είπε ότι ο CEO της Mercedes δεν ήταν ο μόνος που έκανε «μεγάλες δηλώσεις» για το μέγεθος των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η βιομηχανία.

«Δεν απευθύνονται άμεσα στην κυβέρνηση ή στην Επιτροπή της ΕΕ, αλλά κατά τη γνώμη μου, είναι μια υπόδειξη ότι χρειάζεται μεγαλύτερη υποστήριξη», δήλωσε η Suskin στο CNBC μέσω βιντεοκλήσης.

«Το ένα μεγάλο ζήτημα είναι η ρυθμιστική βεβαιότητα. Οι κανονισμοί της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών είναι απλά απαράδεκτοι. Ενώ η Κίνα έχει στηρίξει πολύ τη βιομηχανία της, οι κανονισμοί της ΕΕ έκαναν το ακριβώς αντίθετο», πρόσθεσε.

Σημειώνεται ότι η Κίνα, έχει βοηθήσει την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία με ισχυρά μέτρα, όπως επιδοτήσεις, φορολογικά κίνητρα και χρηματοδότηση έρευνας και ανάπτυξης, ιδιαίτερα για τα ηλεκτρικά οχήματα. Η αυξανόμενη κυριαρχία των EV της Κίνας προκαλεί σοκ σε πολλά τμήματα της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτων.

«Οι κανονισμοί έχουν αναγκάσει όλους τους Ευρωπαίους να επενδύσουν δισεκατομμύρια σε νέες διαδικασίες παραγωγής και στην ανάπτυξη δυναμικότητας για ηλεκτρικά οχήματα, αλλά μετά καταργούν τα κίνητρα, οπότε η ζήτηση μειώνεται. Έτσι, μένεις με ένα τεράστιο κόστος κεφαλαίου και δεν έχεις έσοδα για να το στηρίξεις», είπε η Suskin.

Ο Henner Lehne, αντιπρόεδρος ανάλυσης αγοράς και προβλέψεων στη S&P Global Mobility, δήλωσε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της Δύσης «υφίσταται σαφώς μια βαθιά δομική αναταραχή», με πολλαπλές συστημικές πιέσεις να συγκλίνουν ταυτόχρονα.

«Αυτό το περιβάλλον απαιτεί στρατηγική επαναθεώρηση στις επενδύσεις, τον προγραμματισμό προϊόντων και τις παγκόσμιες λειτουργίες», είπε στο CNBC μέσω email.

Ο έντονος ανταγωνισμός από τους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων παραμένει συνεχής ανησυχία για τους Δυτικούς παίκτες, ενώ το καθεστώς δασμών της κυβέρνησης Τραμπ και οι γενικότερες προστατευτικές τάσεις αναδιαμορφώνουν τη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου.

«Η παγκοσμιοποίηση βρίσκεται σε αποδόμηση», είπε ο Lehne. «Αυτό που κάποτε ήταν μια ενιαία παγκόσμια αγορά, τώρα είναι κατακερματισμένο, απαιτώντας τοπικές στρατηγικές παραγωγής, προσαρμοσμένα προϊόντα ανά αγορά και αναθεωρημένα μοντέλα περιθωρίου κέρδους».

Καινοτομία

Σε απάντηση στις προκλήσεις της βιομηχανίας, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν συνήθως υιοθετήσει στρατηγική «αξίας αντί για όγκου», δίνοντας προτεραιότητα σε μοντέλα υψηλού περιθωρίου αντί για μαζικά οχήματα, σύμφωνα με το Transport & Environment.

Οι γίγαντες της Δύσης έχουν επίσης επιδιώξει να διαφοροποιήσουν την προσφορά τους, εστιάζοντας σε υβριδικά οχήματα, μεταφέροντας την παραγωγή σε χώρες με χαμηλότερο κόστος και προχωρώντας σε στρατηγικές συνεργασίες με κινεζικές εταιρείες.

Ένας εκπρόσωπος του Γερμανικού Συνδέσμου Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA), που εκπροσωπεί τις Volkswagen, Mercedes-Benz Group και BMW μεταξύ εκατοντάδων άλλων, δήλωσε ότι «χωρίς αμφιβολία, αυτοί είναι προκλητικοί καιροί για τη βιομηχανία αυτοκινήτων».

«Η αυξανόμενη γεωπολιτική ένταση, οι πολλαπλές κρίσεις και η εξάπλωση του προστατευτισμού ασκούν ολοένα μεγαλύτερη πίεση στη βιομηχανία μας», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με την VDA η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα επικεντρωθεί περαιτέρω στην καινοτομία τα επόμενα χρόνια και θα παρουσιάσει το όραμά της στην επερχόμενη κορυφαία έκθεση αυτοκινήτου IAA Mobility.

Αυτό σημαίνει επένδυση περίπου 320 δισεκατομμυρίων ευρώ (372,5 δισ. δολάρια) σε έρευνα και ανάπτυξη μεταξύ 2025 και 2029, με 220 δισ. ευρώ να διατίθενται σε κεφαλαιουχικές επενδύσεις.

Διαβάστε επίσης:

Guardian: Η Ιαπωνία άνοιξε τον πρώτο της ωσμωτικό σταθμό παραγωγής ενέργειας – Τι είναι και πώς λειτουργεί;

Orsted: Πτώση έως 17% μετά από εντολή αναστολής έργου αιολικού πάρκου στις ΗΠΑ

Κίνα: Σειρά προσωρινών κανόνων για τις σπάνιες γαίες