Όταν ο Μαρκ Σπίγκελ της Innovation Capital αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα να αγοράσει έναν σύλλογο, έκανε το γύρο του κόσμου.
Είδε ομάδες σε 20 χώρες, έφτασε μια ανάσα από την Αγγλία, αλλά τελικά κατέληξε στην άσημη, σε πολλούς, Κερετάρο. Και με το deal του Ιουλίου έγινε ο πρώτος ξένος που αποκτά τον έλεγχο ομάδας της Liga MX. Πρώτος, αλλά σε καμία περίπτωση τελευταίος. Η αγορά, τον περασμένο Ιούλιο, από τον Χόρχε Αλμπέρτο Χάνκε του Grupo Caliente (διαχειρίζεται τη μεγαλύτερη μεξικάνικη στοιχηματική εταιρεία), έφτασε τα 120 εκατ. δολάρια!
Το Μεξικό μπαίνει σε μια τετραετία που θα τινάξει στα ύψη την εμπορική του δυναμική. Το Μουντιάλ του 2026 (το συνδιοργανώνει με ΗΠΑ και Καναδά), με 13 αγώνες σε πόλεις–brand όπως η Πόλη του Μεξικού, η Γουαδαλαχάρα και το Μοντερέι, θα προσφέρει στο ποδόσφαιρο της χώρας διεθνή ορατότητα που είχε να δει τέσσερις δεκαετίες. Και όπως συμβαίνει πάντα όταν η βιτρίνα γυαλίζεται, τα λεφτά μυρίζονται ευκαιρία.
Δεν είναι όμως μόνο το Μουντιάλ. Η ίδια η Liga MX βρίσκεται –επιτέλους– σε φάση ωρίμανσης. Για επενδυτές όπως ο Σπίγκελ, η εξίσωση ήταν ξεκάθαρη: οι ευρωπαϊκές λίγκες έχουν φτάσει σε σημείο κορεσμού. «Δεν μπορείς να περιμένεις αύξηση εσόδων 30%–50% σε ώριμες αγορές» έλεγε. Και δεν έχει άδικο.
Ευρώπη και MLS: πανάκριβες αγορές, μηδενικό περιθώριο
Η Ευρώπη έχει γίνει «καζίνο» για βαριά πορτοφόλια. Οι κορυφαίοι σύλλογοι κοστολογούνται σε δισεκατομμύρια. Ακόμα και η δεύτερη κατηγορία της Αγγλίας (EFL Championship) έχει κατακλυστεί από fund που ανεβάζουν τις τιμές και μετατρέπουν το στοίχημα της ανόδου σε ρώσικη ρουλέτα. Ένας τραπεζίτης το περιέγραψε ωμά: «το πιο ακριβό καζίνο στον πλανήτη».
Αντίστοιχα, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η αμερικάνικη MLS εδώ και χρόνια πουλάει όνειρο στους επενδυτές, με αποτέλεσμα οι τιμές να έχουν εκτοξευτεί. Οι ομάδες αποτιμώνται 9 με 10 φορές τα ετήσια έσοδά τους. Λος Άντζελες, Μαϊάμι, Νέα Υόρκη έχουν πλέον ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο δολάρια η καθεμία. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι για τους περισσότερους επίδοξους επενδυτές, η αγορά είναι απλώς απρόσιτη.
Liga MX, μια αγορά «σωστής τιμής»
Εδώ βρίσκεται η μεγάλη ευκαιρία. Η Κερετάρο κόστισε στον Σπίγκελ λίγο πάνω από 120 εκατομμύρια ευρώ. Ποσό που μοιάζει… χάδι μπροστά στα αντίστοιχα ευρωπαϊκά ή αμερικανικά δεδομένα. Γι’ αυτό και δεν είναι μόνο ο Σπίγκελ. Ο Ράιαν Ρέινολντς και ο Ρομπ ΜακΕλενι έχουν ήδη επενδύσει στη Νεκάξα. Το ίδιο και ονόματα όπως η Εύα Λονγκόρια, ο Τζάστιν Βερλάντερ ή ο Μεσούτ Εζίλ.
Το Μεξικό δεν είναι εύκολο περιβάλλον — βία στα γήπεδα, σκάνδαλα, δικαστικές κόντρες. Όμως η αγορά δείχνει να «μαζεύεται». Η Liga MX προχωρά σε θεσμικές αλλαγές που ξαναγράφουν το πλαίσιο λειτουργίας της. Και το σημαντικότερο: προετοιμάζει το έδαφος για ξένα κεφάλαια.

Το χρυσό πακέτο
Το μεγαλύτερο project της λίγκας –και το πιο προσοδοφόρο– είναι η κεντρικοποίηση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων. Σήμερα κάθε ομάδα διαπραγματεύεται μόνη της. Κλαμπ όπως η Αμέρικα και η Σίβας Γουαδαλαχάρα εισπράττουν τεράστια ποσά, αφήνοντας τους μικρούς στην… πείνα. Η αλλαγή είναι μονόδρομος. Σύμφωνα με τραπεζίτη που συμμετέχει στη διαδικασία, η κεντρικοποίηση μπορεί να διπλασιάσει την αξία των τηλεοπτικών deals, με κάθε σύλλογο να εισπράττει γύρω στα 40 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Αλλάζει τελείως η οικονομική γεωγραφία της λίγκας.
Ταυτόχρονα, καταργείται η δυνατότητα ενός ιδιοκτήτη να ελέγχει πάνω από μία ομάδα — κάτι που απαγορεύεται παντού στην Ευρώπη και που στο Μεξικό προκάλεσε μέχρι και αποκλεισμό της Λεόν από το Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων. Όλες οι ομάδες με διπλή συμμετοχή θα πρέπει να έχουν ξεκαθαρίσει το μετοχολόγιό τους μέχρι το 2027.
Αυτή η μεταρρύθμιση έφερε στο ράφι και την Κερετάρο, αφού οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες διαχειρίζονταν και την Τιχουάνα. Ομοίως, ο όμιλος Orlegi ετοιμάζεται να πουλήσει την Άτλας Γουαδαλαχάρα κρατώντας τη Σάντος Λαγκούνα.
Περισσότεροι ιδιοκτήτες σημαίνουν περισσότερα κεφάλαια. Και λιγότερο ρίσκο για όποιον σκέφτεται να μπει στην αγορά.
Το αμερικανικό κοινό: το μεγαλύτερο διαμάντι
Εδώ κρύβεται το πραγματικό game changer. Στις ΗΠΑ ζουν 45 εκατομμύρια Μεξικανοί. Όσοι δηλαδή και ολόκληρος ο πληθυσμός της Ισπανίας. Και είναι παθιασμένοι με τη Liga MX. Σε σημείο που τα ματς της ξεπερνούν συστηματικά την τηλεθέαση της MLS. Τον Ιούλιο, οι αγώνες της Apertura άγγιξαν πάνω από 500.000 θεατές κατά μέσο όρο στο TelevisaUnivision — όταν η MLS στον Apple Season Pass κινούνταν στα 120.000.
Όταν, δε, οι μεξικανικές ομάδες παίζουν επί αμερικανικού εδάφους, καταγράφουν εικόνες που η MLS δεν μπορεί ούτε να ονειρευτεί. Στάδια NFL να γεμίζουν, διπλάσια από τον μέσο όρο προσέλευσης της MLS, και το 80% των φιλάθλων να φοράει τα χρώματα της Κλαμπ Αμέρικα.
Γι’ αυτό και η αμερικανική αγορά βλέπει τη Liga MX ως την πιο υποτιμημένη λίγκα στον κόσμο. Το deal με την Apollo —ύψους περίπου 1,25 δισ. ευρώ— δεν προχώρησε πέρυσι λόγω ενστάσεων για την αποτίμηση. Στην πραγματικότητα όμως, κανείς δεν θεωρεί πως έχει «καεί». Με τη νέα ηγεσία της λίγκας, και με μια αγορά που δείχνει να ωριμάζει μέρα με τη μέρα, οι περισσότεροι πιστεύουν ότι θα κλείσει.
Και όταν κλείσει, θα λειτουργήσει σαν εγγύηση προς τα μεγάλα funds που διστάζουν να μπουν σε μια αγορά που ακόμη μυρίζει «ρίσκο». Ο Αλεχάντρο Ιραραγκορί εκτιμά ότι σε πέντε χρόνια το μισό πρωτάθλημα θα έχει ξένους ιδιοκτήτες.
Μια Βόρεια Αμερική που αλλάζει επίπεδο
Το ενδιαφέρον είναι ότι οι ίδιοι άνθρωποι που επενδύουν στη Liga MX θεωρούν ότι η άνθηση του μεξικανικού ποδοσφαίρου θα βοηθήσει έμμεσα και την MLS. Με μεγαλύτερη κοινή βάση φιλάθλων, περισσότερα τηλεοπτικά χρήματα και ισχυρότερο brand σε όλη τη Βόρεια Αμερική, η ήπειρος μπορεί να χτίσει κάτι που σήμερα φαίνεται αδιανόητο.
Ίσως ακόμη και μια «North American Super League». Το είπε ο Σπίγκελ χωρίς περιστροφές: «Αν οι λίγκες συνεργάζονταν, θα είχαμε έναν θεσμό που θα γινόταν αμέσως ο δεύτερος ισχυρότερος στον κόσμο μετά την Premier League».
Το μόνο σίγουρο είναι ότι το Μεξικό μπαίνει σε χρυσή εποχή. Και οι Αμερικανοί επενδυτές έχουν ήδη ανοίξει τα πορτοφόλια τους. Το στοίχημα είναι μεγάλο, αλλά τα περιθώρια ανάπτυξης τεράστια — μεγαλύτερα από κάθε άλλη αγορά που απομένει στον παγκόσμιο χάρτη του ποδοσφαίρου.