Αντικείμενο σφοδρής συζήτησης έγινε πρόσφατα ο Άνταμ Σίλβερ, καθώς χαρακτήρισε το μπάσκετ «άθλημα βασισμένο στα highlights», ήτοι στιγμιότυπα. Μια δήλωση που παρουσιάστηκε σε πολλά media ως παραδοχή ότι η λίγκα δεν δίνει πλέον έμφαση στις ζωντανές μεταδόσεις, σε μια περίοδο που οι τιμές των εισιτηρίων ανεβαίνουν και οι φίλαθλοι χρειάζονται πολλαπλές συνδρομές για να παρακολουθήσουν αγώνες.

Ο κομισάριος του ΝΒΑ, όμως, επανήλθε για να ξεκαθαρίσει το τοπίο. «Υπάρχει τεράστιος όγκος περιεχομένου που καταναλώνεται δωρεάν μέσω Instagram, TikTok, X και YouTube», σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι δεν πρόκειται για υποτίμηση των live αγώνων αλλά για αναγνώριση των νέων συνηθειών, ειδικά των νεότερων γενεών φιλάθλων.

1

Τα 71 δισ. ευρώ που γράφουν ιστορία

Την ώρα που η φράση του Σίλβερ προκάλεσε αντιδράσεις, το ΝΒΑ ολοκληρώνει την πλέον προσοδοφόρα τηλεοπτική συμφωνία όλων των εποχών. Τα νέα συμβόλαια με Amazon, ESPN και NBC αποτιμώνται σε 76 δισ. δολάρια, δηλαδή περίπου 71 δισ. ευρώ.

Το τίμημα αυτό εκτοξεύτηκε λόγω του αμείωτου ενδιαφέροντος των καναλιών να αποκτήσουν premium περιεχόμενο που προσελκύει εκατομμύρια θεατές σε πραγματικό χρόνο. Το μπάσκετ του ΝΒΑ, με τον γρήγορο ρυθμό, τα παγκόσμια αστέρια και την έντονη συναισθηματική φόρτιση, αποτελεί «χρυσό» προϊόν.

Η στρατηγική κατανομής των δικαιωμάτων δείχνει την αλλαγή φιλοσοφίας. Αφενός περισσότερη δωρεάν μετάδοση (από 15 αγώνες πέρυσι, φέτος θα μεταδοθούν 75 σε ανοιχτά κανάλια – ABC, NBC) και προσβάσιμη DTC εμπειρία (όλλοι οι εθνικά τηλεοπτικοί αγώνες θα είναι διαθέσιμοι σε direct-to-consumer πλατφόρμες με ευέλικτα πακέτα, χωρίς υποχρεωτικό καλωδιακό δέμα) έως ανατροπή στα τοπικά τηλεοπτικά: πολλές ομάδες εγκαταλείπουν τα παραδοσιακά αθλητικά, τηλεοπτικά δίκτυα, λανσάροντας δικές τους υπηρεσίες streaming ή συνεργαζόμενες με τοπικά free-to-air δίκτυα.

Νομικές διαμάχες και αλλαγή συνηθειών

Η απογείωση της κατανάλωσης στιγμιοτύπων δεν είναι απλώς μια μόδα, αλλά κομμάτι της στρατηγικής. Η Warner Bros. Discovery, για παράδειγμα, που έχασε τη διεκδίκηση ζωντανών αγώνων, αποδέχτηκε να πάρει τα ψηφιακά δικαιώματα highlights στο πλαίσιο εξωδικαστικής συμφωνίας με το ΝΒΑ. Ένα deal που αποδεικνύει πως τα στιγμιότυπα έχουν πια τεράστια εμπορική αξία.

Ο Σίλβερ επέμεινε ότι η στροφή αυτή δεν συνδέεται με «αποκλεισμό» των φιλάθλων από το live προϊόν, αλλά με τις επιλογές τους: «Πολλοί νέοι προτιμούν τα highlights. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αγαπούν το μπάσκετ. Είναι απλώς ένας διαφορετικός τρόπος κατανάλωσης».

Η Βρετανία ως μεγάλη ευκαιρία

Παράλληλα με τις ΗΠΑ, το ΝΒΑ επενδύει στρατηγικά στην Ευρώπη. Γαλλία, Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο φιλοξενούν πλέον αγώνες κανονικής περιόδου, ενώ στο τραπέζι βρίσκεται η ιδέα μιας νέας πανευρωπαϊκής λίγκας, της λεγόμενης NBA Europe.

Η Βρετανία ξεχωρίζει. Παρά την ισχυρή κουλτούρα μπάσκετ σε επίπεδο σχολείων και κοινοτήτων, η χώρα διαθέτει ελλιπή επαγγελματική υποδομή. Εδώ το ΝΒΑ βλέπει τη μεγαλύτερη ανεκμετάλλευτη ευκαιρία στην Ευρώπη.

Σε συνεργασία με την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου, η λίγκα επενδύει 10 εκατ. λίρες, ήτοι 13,6 εκατ. ευρώ, για την αναβάθμιση γηπέδων, την προώθηση συμμετοχής σε υποεκπροσωπούμενες κοινωνικές ομάδες και τη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος για νέους αθλητές.

Στρατηγική με κοινωνικό πρόσημο

Ο αναπληρωτής κομισάριος Μαρκ Τέιτουμ τόνισε: «Η βρετανική κυβέρνηση μοιράζεται τη δέσμευσή μας να αξιοποιήσουμε το μπάσκετ για κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη και για να προωθήσουμε έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Μαζί θα δημιουργήσουμε ασφαλείς χώρους για όλους και θα χτίσουμε τις βάσεις μιας πιθανής νέας πανευρωπαϊκής λίγκας».

Η πρωτοβουλία αυτή δεν είναι μεμονωμένη. Το ΝΒΑ έχει επενδύσει σημαντικά σε κοινωνικά projects σε Αφρική, Λατινική Αμερική και Ασία, θέλοντας να ενισχύσει όχι μόνο τη διεθνή του απήχηση αλλά και το κοινωνικό του αποτύπωμα. Η Βρετανία αποτελεί το πιο πρόσφατο και πιο φιλόδοξο παράδειγμα.

Ο Σίλβερ ξέρει ότι η ισορροπία είναι λεπτή. Το live προϊόν παραμένει ο «βασιλιάς» των εσόδων, αλλά τα highlights κερδίζουν καθημερινά έδαφος στη νέα γενιά. Και την ίδια στιγμή, το ΝΒΑ φροντίζει να επενδύει εκεί που το μέλλον μοιάζει πιο ανοιχτό: σε κοινότητες, σε κοινωνικά projects, σε νέες αγορές.