• Business

    Σκληραίνει η κόντρα στην αγορά μπίρας – Ποιοι κερδίζουν, ποιοι χάνουν-Ο Α. Δανιηλίδης ο μεγάλος χαμένος

    Απο τα αριστερά προς τα δεξιά: O Επικεφαλής της ΕΖΑ ο Αθανάσιος Συριανός, o Επικεφαλής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας Αλέξανδρος Δανιηλίδης, ο ιδρυτής της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Δημήτρης Πολιτόπουλος και ο CEO της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας Dejan Beko


    Το κίνημα υπέρ των Ελλήνων παραγωγών φαίνεται πως πιάνει τόπο στην κατηγορία της μπίρας. Οι καταναλωτές, όπως δείχνουν στοιχεία της Nielsen που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας για το πρώτο πεντάμηνο του έτους αρχίζουν και βάζουν στο καλάθι τους μπίρες από 100% ελληνικά ζυθοποιεία, στηρίζοντας την εγχώρια παραγωγή. Αντίθετη πορεία ακολουθούν οι μπίρες που ανήκουν σε πολυεθνικούς ομίλους, οι οποίες παρότι παραμένουν οι αδιαφιλονίκητοι πρωταγωνιστές της κατηγορίας (ελέγχουν σχεδόν το 70%) φαίνεται να χάνουν έδαφος.

    Παράγοντες της αγοράς, αν και αναγνωρίζουν πως τα ελληνικά σήματα έχουν κάνει πρόοδο τα τελευταία χρόνια, σπεύδουν να επισημάνουν πως ακόμη είναι νωρίς για οριστικά συμπεράσματα, μιας και η σεζόν της μπίρας, δηλαδή η περίοδος που κορυφώνεται η κατανάλωση, έχει μόλις αρχίσει και υπάρχει ακόμη πολύ δρόμος μπροστά.

    Η μεγάλη ήττα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας

    Με βάση την εικόνα στο πρώτο πεντάμηνο του έτους, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η οποία κυριαρχεί στην κατηγορία με τις μπίρες Amstel, Heineken, Άλφα, Μάμος και Fisher αποτελεί τον μεγάλο χαμένο. Σύμφωνα με την Nielsen, οι πωλήσεις της στο πρώτο πεντάμηνο του έτους υποχώρησαν κατά 3,6% σε όγκο και 0,7% σε αξία. Η ζυθοποιία, η οποία ελέγχεται από τον ολλανδικό κολοσσό Heineken επιχειρεί να δώσει νέα ώθηση στις πωλήσεις της, προτάσσοντας μεταξύ άλλων και το γεγονός πως το μεγαλύτερο μέρος των προϊόντων της παράγονται στην Ελλάδα από εγχώριες πρώτες ύλες. Πρόσφατα, μάλιστα, ο νέος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ο κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης παρουσίασε το πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού σε συνεργασία με Έλληνες αγρότες, ως ένα από τα «μεγάλα ατού» της.

    Από την άλλη πλευρά, η φήμη της εταιρείας έχει πληγεί από τις αθέμιτες πρακτικές που εφάρμοζε για πάνω από μια δεκαετία στην ελληνική αγορά μπίρας, αποκλείοντας την είσοδο μικρότερων παικτών. Για αυτή την υπόθεση μάλιστα, βρίσκεται στα δικαστήρια με την Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης (Βεργίνα).

    Στους  μεγάλους χαμένους είναι και η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, η οποία ανήκει στον δανέζικο όμιλο Carlsberg και μεταξύ άλλων παράγει τα σήματα Μύθος, Fix, Kaiser, Somersby. Η δεύτερη μεγαλύτερη ζυθοποιία της χώρας, παρότι δαπανά πολλά σε διαφήμιση και προβολή, -όπως και η Αθηναϊκή- «έχασε» τους πέντε πρώτους μήνες του έτους πωλήσεις 3,3% σε αξία και 12,7% σε όγκο. Η εταιρεία, πάντως, υπό την καθοδήγηση του Dejan Beko εμφανίζεται αποφασισμένη να συνεχίσει τις επενδύσεις για την προώθηση των προϊόντων της, αν και πολλοί έχουν αρχίσει να αμφιβάλλουν για την ικανότητά τους να διατηρεί δυο εργοστάσια στη χώρα.

    Χαμένη και η ΑΜΒΥΞ

    Έδαφος έχασαν και οι εισαγόμενες μπίρες, οι οποίες διανέμονται από την Άμβυξ και την OK Athens. Ειδικότερα, οι πωλήσεις της Άμβυξ, η οποία έχει στο χαρτοφυλάκιό της σήματα όπως η Beck’s, η Bud, η Franziskaner και η Stella Artois περιορίσθηκαν κατά 20,5% σε αξία και 25% σε όγκο. Η Άμβυξ, ανήκει στην οικογένεια Ρεβάχ και είναι η μεγαλύτερη αμιγώς ελληνική εταιρεία εισαγωγής και διανομής αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα. Σημαντική πτώση κατά 59,6% σε αξία και 71% σε όγκο κατέγραψαν επίσης οι πωλήσεις της Ok Athens, η οποία διαθέτει μεταξύ άλλων τις μπίρες Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro, Veltins και Woodpecker.

    Οι κερδισμένοι 

    Στον αντίποδα βρίσκονται οι 100% ελληνικές ζυθοποιίες, οι οποίες διευρύνουν σταθερά την απήχησή τους τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα, η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης (ΕΖΑ) ενίσχυσε τις πωλήσεις της 31,9% σε όγκο και 41,3% σε αξία. Η ζυθοποιία του Αθανάσιου Συριανού, στην οποία συμμετέχει το fund του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, με όπλο την ελληνικότητά της αλλά και μεγάλες επενδύσεις στην επέκταση των γραμμών παραγωγής, κατάφερε μέσα στην κρίση να διευρύνει σημαντικά το αποτύπωμά της. Μάλιστα, η καμπάνια της με τίτλο «Διεκδικούμε χώρο για την Ελλάδα» προκάλεσε την ενόχληση των πολυεθνικών ανταγωνιστών της. Η ΕΖΑ παράγει τις μπίρες Pils Hellas, ΕΖΑ Premium Pilsner, EZA Fine Lager, Blue Ιsland, Odyssey, Berlin και απασχολεί περίπου 180 άτομα προσωπικό.

    Στους μεγάλους κερδισμένους είναι και η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης, με την αύξηση των πωλήσεών της στο πρώτο πεντάμηνο του έτους να διαμορφώνεται σε 54,8% σε όγκο και 42,8% σε αξία. Η εταιρεία που είναι περισσότερο γνωστή από την μπίρα Βεργίνα, παρότι μικροζυθοποιία κινείται ιδιαίτερα επιθετικά στη Βόρεια Ελλάδα, όπου έχει πιστούς καταναλωτές. Μάλιστα, ο ιδιοκτήτης της, Δημήτρης Πολιτόπουλος, είχε πρωτοστατήσει στον αγώνα κατά των αθέμιτων πρακτικών που εφάρμοζε η Αθηναϊκή και σήμερα διεκδικεί από τον όμιλο Heineken αποζημίωση ύψους 100 εκατ. ευρώ.

    Τέλος, αλματώδη ανάπτυξη παρουσιάζει η ροδίτικη εταιρεία «Κουγιός», με την μπίρα ΒΑΠ που έφθασε μέχρι και τα σούπερ μάρκετ της Αθήνας ενώ σταθερή αξία αποτελούν οι μπίρες ιδιωτικής ετικέτας, οι οποίες παραμένουν ο τρίτος παίκτης της αγοράς. Έδαφος κερδίζουν και οι διάφορες ανά την Ελλάδα ζυθοποιίες, οι οποίες επιλέγονται από όλο και περισσότερους καταναλωτές.

    Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, οι 10 πιο δημοφιλείς μπίρες στο πεντάμηνο ήταν οι: Alfa, Amstel, Fix, Heineken, Mythos, Βεργίνα, Kaiser, Hellas Pils και Z.

    Απο τα αριστερά προς τα δεξιά: O Επικεφαλής της ΕΖΑ ο Αθανάσιος Συριανός, o Επικεφαλής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας Αλέξανδρος Δανιηλίδης, ο ιδρυτής της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Δημήτρης Πολιτόπουλος και ο CEO της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας Dejan Beko



    ΣΧΟΛΙΑ