• Ναυτιλία

    Slide2Open Shipping Finance 2021: Η κοινωνική ευθύνη των ναυτιλιακών

    • NewsRoom


    Η Slide2Open Communications, πιστή στο ετήσιο ραντεβού της με τον κόσμο της Ναυτιλίας, διοργανώνει το 4ο Συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2021. Φέτος ετοίμασε ένα συνεδριακό show με συνδυασμό βιντεοσκοπημένων συνεντεύξεων, ομιλιών και ζωντανών συζητήσεων πάνελ μεταξύ απομακρυσμένων ομιλητών και φυσικά παρόντων σε τηλεοπτικό πλατό συντονιστών – ένα συνέδριο που πραγματοποιείται στην Αθήνα και σε όλο τον κόσμο από την Τρίτη 16 έως και την Πέμπτη 18 Μαρτίου 2021, ώρες 16:30 – 20:30 (ΕΕΤ).

    Η δεύτερη ημέρα του συνεδρίου ξεκίνησε με τον χαιρετισμό και τη συνέντευξη της ΑΕ Julie Lymberopoulos, Πρέσβειρας και Γενικής Προξένου του Παναμά στην κα Δανάη Μπεζαντάκου. Αναφέρθηκε στις προκλήσεις που δημιούργησε η πανδημία και την άμεση αντίδραση του νηολογίου του Παναμά. Η τεχνολογία και η καινοτομία αποτέλεσαν προτεραιότητα για τις νέες ψηφιακές διαδικασίες και η επιτυχία του εγχειρήματος στηρίχθηκε (α) στην στήριξη της κυβέρνησης και τις ναυτιλιακές αρχές του Παναμά και (β) στο εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό.

    Η αλλαγή των πληρωμάτων ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα και ο Παναμάς ήταν από τα πρώτα κράτη που εφάρμοσαν τις συστάσεις του ΙΜΟ. Ως αποτέλεσμα της άμεσης αντίδρασης στην πανδημία, το 2020 το νηολόγιο αυξήθηκε κατά 1.033 πλοία. Για το μέλλον, προβλέπει πλήρη ανασχηματισμό των διαδικασιών και καλύτερες υπηρεσίες που θα είναι προσανατολισμένες στους πελάτες.

    Στον χαιρετισμό της, η κα Έλπη Πετράκη σημείωσε ότι η τεχνολογία βοηθά στη καθημερινή λειτουργία της ναυτιλίας, αναφέρθηκε στο σημαντικό ρόλο των γυναικών σε αυτό τον μετασχηματισμό και τόνισε ότι η ναυτιλία χρειάζεται περισσότερες γυναίκες.

    Ο κος Μανώλης Κόντος παρουσίασε την Inform η οποία, ενώνοντας τις δυνάμεις της  με άλλες επιχειρήσεις και βασιζόμενη στη σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες της, είναι σε θέση να παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες αυτοματισμού. Χρησιμοποιεί τεχνολογίες αιχμής και επενδύει στην ψηφιακή ανάπτυξη

    Ο κος Ronald Spithout ξεκίνησε την ομιλία του αναφέροντας ότι το πιο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο είναι το πλήρωμα και ότι υπάρχει υστέρηση στις επενδύσεις στο ανθρώπινο δυναμικό. Η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει στη νοητική, φυσική και κοινωνική ευημερία του προσωπικού, ιδίως όταν είναι πιο προσωποποιημένη. Η πανδημία έφερε την πληροφορική στο επίκεντρο των εξελίξεων στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, ενώ η ψηφιοποίηση ξεπερνά τα όρια των επιχειρήσεων και επεκτείνεται σε όλη τη ναυτιλία. Η ασφάλεια, η έξυπνη χρήση της τεχνολογίας, η επίγνωση ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι έχουν ένα συμφέρον και το επιδιώκουν αποτελούν ζητήματα που χρήζουν προσοχής.

    Ο κος Κρίστιαν Βακαρέλης  παρουσίασε το σύστημα Quazar, που έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες στους υπεύθυνους πληροφορικής των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Περικλείει όλο το υλικό και λογισμικό και πλήρεις υπηρεσίες ανάπτυξης και υποστήριξης, κατά οικονομικό, σύμφωνο με τους νέους κανονισμούς, τυποποιημένο και ασφαλή τρόπο.

    Στο πρώτο πάνελ της ημέρας, η κα Κατερίνα Ραπτάκη είχε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με  την κα Ευτυχία Μπενάκη, τον κο Γιώργο Μπονίκο, τον κο Juan Manuel Puertas, τον κο Rohald Spithout και την Δρ Άννα Βαζιντάρη για το πώς επηρέασε η χρήση της τεχνολογίας τις εργασίες των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Οι συμμετέχοντες στο πάνελ συμφώνησαν πως οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες ήταν αρκετά έτοιμες και ότι αν η πανδημία είχε συμβεί πριν από 15 χρόνια θα ήταν πραγματική καταστροφή. Πλέον σημαντικές εργασίες γίνονται εξ αποστάσεως (από επιθεωρήσεις μέχρι επίλυση προβλημάτων) ενώ οι μηχανές δεν θα αντικαταστήσουν τους ανθρώπους, απλώς θα αναλάβουν ορισμένες εργασίες. Σημαντική διαπίστωση είναι ότι τα τμήματα πληροφορικής έρχονται πλέον στο κέντρο της λειτουργίας και στρατηγικής ανάπτυξης  των ναυτιλιακών εταιρειών.

    Ο Δρ Κωνσταντίνος Παπαπαναγιώτου ανέφερε ότι η ψηφιακή εποχή είναι ήδη εδώ και η τεχνολογία εξελίσσεται διαρκώς επιδρώντας θετικά στη ζωή μας. Παράλληλα όμως, προκύπτουν και προκλήσεις, ιδίως σε ό,τι αφορά την ασφάλεια. Συγκεκριμένα, οι κυβερνοεπιθέσεις δεν είναι επιστημονική φαντασία και αφορούν άμεσα τα πλοία και τον χώρο της ναυτιλίας. Όπως επισημάνθηκε, ο όμιλος ΟΤΕ προσφέρει ένα ολοκληρωμένο portfolio λύσεων που μπορούν να ενισχύσουν την ασφάλεια στην ναυτιλία.

    Στο δεύτερο πάνελ της ημέρας η κα Ειρήνη Λιαδή συνομίλησε με τον κο Χρήστο Γιορδαμλή, τον κο Δημήτρη Κοντίνο, τον κο Βασίλη Πετρολέκα, τον κο Κρίστιαν Βακαρέλη και τον κο Κωνσταντίνο Κουτσουράδη για τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία στο κλάδο της ναυτιλίας. Η συζήτηση άγγιξε θέματα όπως τη χρήση αισθητήρων για την άντληση πραγματικών στοιχείων (αντί προβλέψεων), τις καινοτόμες λύσεις λογισμικού, την τεχνητή νοημοσύνη, τους πολλαπλούς ρόλους των “IT managers”, την κυβερνοασφάλεια, την επίδραση των νέων κανονισμών και τη συμμόρφωση προς αυτούς, με την αναγκαία αλλαγή του ρόλου των τμημάτων πληροφορικής στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην ναυτιλιακή κοινότητα προϋποθέτει αλλαγές, όπως τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων και την εκπαίδευση του επιχειρησιακού δυναμικού, με στόχο την μείωση του κόστους, την ανάπτυξη της επιχείρησης και την ευημερία αυτής σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά.

    Οι καθηγητές Περικλής Παπαδόπουλος και Hua Harry Li παρουσίασαν επιτεύγματα στη διαστημική τεχνολογία και στην τεχνητή νοημοσύνη που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη ναυτιλία, με εφαρμογές από την πλοήγηση, τη διαχείριση του στόλου, την ανάλυση συμπεριφοράς μέχρι τις διαδικασίες τελωνείου και συνομίλησαν με τον Dinno, το ανθρωποειδές ρομπότ της COSMOTE και τόνισαν ότι τα ρομπότ θα μπορούσαν να αναλάβουν πολλές εργασίες μέσα σε ένα πλοίο.

    Ο κος Κωνσταντίνος Οικονόμου αναφέρθηκε διεξοδικά στον αντίκτυπο που είχε η πανδημία στα ταξίδια και, κατ’ επέκταση, στις αλλαγές πληρωμάτων. Η πρόοδος του εμβολιασμού, η χαλάρωση των κρατικών μέτρων, τα ψηφιακά διαβατήρια υγείας και η ανάκαμψη των αεροπορικών εταιρειών θα αποτελέσουν θετικές εξελίξεις για την καλύτερη διαχείριση των ταξιδιών.

    Στο τρίτο πάνελ της ημέρας, ο κος Άγγελος Ρούπας Πανταλέων συνομίλησε με τον κο Evan Cohen, τον κο Christian Speer και την κα Ελένη Βρεττού για τα διλήμματα που αντιμετωπίζει ένας υπεύθυνος χορήγησης πιστώσεων στη ναυτιλία. Ζούμε σε έναν διαφορετικό κόσμο, οι νέοι κανονισμοί μπορεί να δημιουργούν δυσχέρειες και καθυστερήσεις, ενδεχομένως να αφαιρούν την χαρά του επαγγέλματος, αλλά ο σημερινός κόσμος είναι πιο ασφαλής. Η αντικυκλική χορήγηση δανείων αποτελεί πάντα δύσκολο θέμα, οι προσωπικές επαφές εξακολουθούν να είναι σημαντικές, αλλά όχι όσο τα οικονομικά στοιχεία, ενώ υπάρχουν αξιόλογοι υποψήφιοι που μπορούν να ενταχθούν στο χώρο και με τον καιρό να αποκτήσουν την απαραίτητη εμπειρία.

    Στη συνέντευξή του στον κο Κωνσταντίνο Ιωάννου, ο κος Βασίλειος Τερζής ανέφερε ότι οι ελληνικές τράπεζες επενδύουν στην ελληνική ναυτιλία, κυρίως όμως στις μεγάλες εταιρείες – είναι μάλλον δύσκολο για τις μικρομεσαίες ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν πρόσβαση σε τραπεζικά δάνεια. Τα επενδυτικά ταμεία δεν δίνουν ιδιαίτερη σημασία στις μικρότερες εταιρείες, καθώς βρίσκουν περισσότερη ασφάλεια στις μεγαλύτερες. Οι μικρές, οικογενειακές ναυτιλιακές εταιρείες χρειάζονται εξειδικευμένα δάνεια και οι τράπεζες αξίζει να πάρουν το ρίσκο.

    Στο τελευταίο πάνελ της ημέρας, ο κος Άγγελος Ρούπας Παντελέων συνομίλησε με τον κο Ιωάννη Δράγνη, τον κο Γιώργο Γουρδομιχάλη, τον κο Γιώργο Μάγκο και τον κο Βασίλη Παπαγιαννόπουλο για το χθες και το αύριο της ναυτιλίας. Οι βασικές αρχές παραμένουν σταθερές: γρήγορες αποφάσεις, συχνά με ανεπαρκείς πληροφορίες, σαφής ηγεσία, γνώση του αντικειμένου, ευελιξία, προσαρμοστικότητα, υπομονή και πάθος. Οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν την κοινωνική ευθύνη να τηρούν τα πλοία ασφαλή και να συμμορφώνονται με τους κανονισμούς.

    Η ποιότητα είναι πιο σημαντική από το μέγεθος: στο τμήμα των λειτουργιών και των τεχνικών θεμάτων, αυτό που παίζει ρόλο είναι πόσο καλός είναι κανείς στη δουλειά του, αλλά όταν πρόκειται για χρηματοδότηση το μέγεθος της εταιρείας είναι σημαντικός παράγοντας. Όλοι οι συμμετέχοντες τόνισαν πόσο σημαντικός είναι ο παράγοντας του χρόνου, μίλησαν για τη διαφορετική εξέλιξη των επιμέρους τμημάτων της αγοράς και επανέλαβαν ότι η ναυτιλία χρειάζεται γερό στομάχι, καλούς συνεργάτες και ισχυρές σχέσεις.



    ΣΧΟΛΙΑ