• Ναυτιλία

    Σίριαλ χωρίς τέλος για πλοίο που εξαγόρασε ελληνική εταιρεία σε δημοπρασία

    • Εριέττα Κομνηνού
    Μια ζωγραφιά με ένα χέρι να κρατά ένα σφυρί δημοπρασίας


    Το ανώτατο δικαστήριο της Μάλτας δικαίωσε για μία ακόμη φορά την δικαιούχο ενυπόθηκου δανείου, ιταλική εταιρεία Jebmed SRL σχετικά με πλοίο που είχε κατασχέσει, παρά το γεγονός ότι αυτό είχε προηγουμένως δημοπρατηθεί στη Τζαμάικα και πουληθεί σε νέο ιδιοκτήτη, την ελληνικών συμφερόντων Bluefin Marine.

    Ειδικότερα, η Jebmed SRL ήταν πρώτη στη λίστα με τους πιστωτές του φορτηγού πλοίου μεταφοράς ξηρού φορτίου χωρητικότητας 22.988 dwt, Bright Star, το οποίο τότε ονομάζονταν Trading Fabrizia, ήταν καταχωρημένο στη Μάλτα και επιβαρυμένο με υποθήκη επίσης εγγεγραμμένη στη Μάλτα.

    Το πλοίο έπλεε στα ύδατα της Τζαμάικας στα τέλη Οκτωβρίου 2016 όταν κατασχέθηκε για λογαριασμό της Jebmed, για χρέος σχεδόν 700.000 δολαρίων που της όφειλε η πλοιοκτήτρια Capitalease.

    Μετά από ακροάσεις στο Κίνγκστον, το Ανώτατο Δικαστήριο αποφάνθηκε ότι ο δικαστικός επιμελητής της Τζαμάικα, Augustus Sherriah, θα έπρεπε να εκτιμήσει και να πουλήσει το πλοίο αν η Capitalease δεν κατάφερνε να προτείνει εναλλακτική δικλείδα ασφαλείας αξίας άνω των 1,9 εκατ. δολαρίων για να ικανοποιήσει την Jebmed και τρεις ακόμη δικαιούχους. Οι τρεις τελευταίοι  υπέβαλαν αξιώσεις για τα καύσιμα του πλοίου, τις αμοιβές του πληρώματος, την συντήρηση του κ.α.

    Η δημοπρασία

    Πλειοδότης στη δημοπρασία που πραγματοποιήθηκε τελικά τον Ιανουάριο του 2018, αναδείχθηκε η ελληνική ναυτιλιακή Bluefin Marine, η οποία κατέβαλε 10,3 εκατομμύρια δολάρια για το Trading Fabrizia, το οποίο στη συνέχεια επανεγγράφηκε στη Λιβερία με το νέο όνομα Bright Star.

    Η Jebmed, της οποία το χρέος δεν είχε ακόμη καταβληθεί, υπέβαλε αίτημα στις αρχές της Μάλτας για την κατάσχεση του πλοίου. Έτσι, το Bright Star κατασχέθηκε εκ νέου τον Ιούνιο του 2018, ενώ ανεφοδιάζονταν στα θαλάσσια ύδατα της Μάλτας, με το επιχείρημα ότι η πώληση στην ελληνική εταιρεία δεν θα μπορούσε να αναγνωριστεί ως «ελεύθερη και χωρίς επιβάρυνση», δεδομένου ότι το δικαστήριο της Τζαμάικα δεν έλαβε υπόψη του την υποθήκη της Jebmed.

    Στην πρώτη εκδίκαση της υπόθεσης το Αστικό Δικαστήριο της Μάλτας, που ασχολείται με εμπορικά θέματα, αποφάνθηκε αρχικά κατά του αιτήματος της Jebmed, αλλά η απόφαση αυτή ανατράπηκε από το Ανώτατο Εφετείο της Μάλτας, τον περασμένο Φεβρουάριο, το οποίο αποφάνθηκε ότι η κατάσχεση του πλοίου ήταν έγκυρη.

    Μετά την απόφαση του Φεβρουαρίου, οι  δικηγόροι του πλοίου κατέθεσαν νέα προσφυγή σχετικά με το αν η υποθήκη που είχε εγγραφεί στο πλοίο πριν από την πώληση στην Τζαμάικα παρέμεινε συνδεδεμένη με το ίδιο το πλοίο. Σημειώνεται ότι η προσφυγή έγινε στο όνομα του πλοίου και όχι της Bluefin.

    Ωστόσο, το Εφετείο της Μάλτας απεφάνθη ότι η πώληση στη Τζαμάϊκα δεν μπορεί ποτέ να αναγνωριστεί ως “ελεύθερη και χωρίς επιβαρύνσεις” όταν η υποθήκη που ήταν εγγεγραμμένη στο πλοίο δεν αναγνωρίστηκε ποτέ. Ως εκ τούτου, τα συμφέροντα του δικαιούχου της υποθήκης δεν ικανοποιήθηκαν από τα έσοδα από την πώληση.

    Tο πλοίο Trading Fabrizia, νυν Bright Star



    ΣΧΟΛΙΑ