• Ναυτιλία

    Μείωση της διακίνησης κοντέινερ είχαν στο 9μηνο ο Πειραιάς και η Αλχεθίρας


    Οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά υποχώρησαν κατά 1% στο 9μηνο του τρέχοντος έτους στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, ενώ την μεγαλύτερη πτώση είχε το λιμάνι της Αλχεθίρας κατά 6,1%. Τα στοιχεία αυτά προέρχονται από την επεξεργασία των στοιχείων του Port Economics.

    Το λιμάνι του Πειραιά διατηρεί την τέταρτη θέση ανάμεσα στα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης, ωστόσο απειλείται από το λιμάνι της Βαλένθια, που είχε αύξηση κατά 6,7% στο εννεάμηνο.

    Το λιμάνι του Πειραιά, που το διαχειρίζεται η κινεζική εταιρεία Cosco και το λιμάνι του Γκντανσκ της Πολωνίας, κατέγραψαν αρνητικά ποσοστά ανάπτυξης το προηγούμενο έτος 2020, αλλά μόνο το Γκντανσκ κατόρθωσε να ανατρέψει την αρνητική τάση στο 9μηνο  του 2021.

    Η μείωση της κίνησης κατά 6,1% στο ισπανικό κόμβο μεταφόρτωσης Algeciras έρχεται σε αντίθεση με την απότομη ανάπτυξη κατά 30% περίπου στο Μαροκινό λιμάνι Tanger Med στα στενά του Γιβραλτάρ.

    Το 2020 από τα δεκαπέντε μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης διακινήθηκαν συνολικά 74.354.000 teu, ενώ τα τρία πρώτα λιμάνια διακίνησαν 34.900.000 teu.

    Ωστόσο, η συντριπτική πλειονότητα των κορυφαίων 15 λιμένων κατέγραψε αρνητικά ποσοστά ανάπτυξης το 2020, αν και αυτές οι απώλειες ήταν γενικά αρκετά μικρότερες από ό,τι κατά το έτος της οικονομικής κρίσης 2009. Μεγάλες διαφορές μπορούν να παρατηρηθούν με ορισμένα λιμάνια όπως η Βαλένθια, το Αλχεθίρας και το Μπρεμερχάβεν καταγράφουν πολύ μέτρια πτώση, ενώ άλλα χρειάστηκε να δεχτούν διψήφια πτώση, δηλαδή , όπως η Χάβρη, η Βαρκελώνη, το Marsaxlokk και η Γένοβα.

    Το λιμάνι της Αμβέρσας ήταν το μόνο λιμάνι των δέκα κορυφαίων λιμένων στην Ευρώπη που παρουσίασε θετικά στοιχεία ανάπτυξης το 2020 (+1,4%). Το άλλο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων του Βελγίου, το Zeebrugge, διακίνησε 1,8 εκατομμύρια TEU (+7,7%) που προέκυψε από τον πρόσθετο όγκο που παράγεται στον τερματικό σταθμό της Cosco.

    Η Gioia Tauro και η Sines, που διαχειρίζονται και οι δύο σημαντικές ροές μεταφόρτωσης, έκλεισαν επίσης το 2020 με θετικά στοιχεία ανάπτυξης. Ο κόμβος μεταφόρτωσης της Μεσογείου Gioia Tauro κατέγραψε ισχυρή ανάπτυξη της τάξης του 27% καθώς το Terminal Investment Limited έγινε ο απόλυτος ιδιοκτήτης του Medcenter Container Terminal στο Gioia Tauro, μετά την απόκτηση του 50% από την Contship Italia το καλοκαίρι του 2019. Αυτή η κίνηση είχε τα αποτελέσματά της με περισσότερες ροές εμπορευματοκιβωτίων των πλοίων της MSC να κατευθύνονται μέσω του λιμένα Gioia Tauro.

    Κατά τους πρώτους 9 μήνες του 2021 ισχυρή ανάπτυξη είχαν τα μικρά λιμάνια της Ευρώπης. Τα λιμάνια που υπέστησαν διψήφιες απώλειες όγκου το 2020 ανέκαμψαν σημαντικά: με τη Χάβρη (+49%) και τη Βαρκελώνη (+30,5%) να παρουσιάζουν την ισχυρότερη ανάκαμψη. Η Χάβρη αρχικά επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από την εθνική απεργία της Γαλλίας τον Δεκέμβριο του 2019 και τον Ιανουάριο του 2020 και τη μείωση του ασιατικού φορτίου το πρώτο εξάμηνο του 2020, αλλά το γαλλικό λιμάνι ανέκαμψε εντυπωσιακά το 2021, βοηθούμενο από τα προβλήματα που διαπιστώθηκαν με καθυστερήσεις στα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης.

    Η πτώση στη Βαρκελώνη το πρώτο εξάμηνο του 2020 οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στην κατάρρευση της διαμετακομιστικής κίνησης. Οι ροές εμπορευματοκιβωτίων εισαγωγών και εξαγωγών στο λιμάνι της Καταλονίας επηρεάστηκαν λιγότερο. Το 2021, η Βαρκελώνη ενίσχυσε τη θέση της.

    Η Γένοβα κατέγραψε ισχυρή ανάπτυξη το πρώτο τρίμηνο του 2021, παρόλο που η γειτονική νέα εγκατάσταση Vado Ligure περιόρισε τις δυνατότητες της.

    Το λιμάνι Sines, το μεγαλύτερο λιμάνι της Πορτογαλίας, διαχειρίστηκε 1,6 εκατομμύρια TEU το 2020 (+13%), και ανέκαμψε από την πτώση της κυκλοφορίας κατά 19% το 2019. Τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους, το πορτογαλικό λιμάνι πρόσθεσε άλλο 22,5% στην κίνηση εμπορευματοκιβωτίων.

    Το γερμανικό λιμενικό σύστημα δεν μπόρεσε να παρουσιάσει θετικά στοιχεία ανάπτυξης το 2020. Το λιμάνι Bremerhaven μπόρεσε να περιορίσει τη ζημιά μόνο στο -1,8%, ενώ το Αμβούργο έχασε κίνηση το 2020 (-7,9%).

    Η απόσταση μεταξύ του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας διευρύνθηκε στο 9μηνο του 2021, ενώ τα προβλήματα συμφόρησης των λιμανιών ενίσχυσαν την ανάπτυξη του λιμένα Zeebrugge. Επισημαίνεται ότι οι λιμενικές αρχές της Αμβέρσας και του Zeebrugge βρίσκονται σε διαδικασία συγχώνευσης για να σχηματίσουν το Port of Antwerp-Bruges το 2022.

    Διαβάστε επίσης

    Στην πρώτη θέση της Κατηγορίας «Α» του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) εξελέγη η Ελλάδα

    Συνάντηση του Κώστα Κατσαφάδου με τον πρόεδρο της Γαλλικής Γερουσίας Gerard Larcher

    Υπογραφή Μνημονίου κατανόησης από Ακτοφυλακή ΗΠΑ-Υπ. Εσωτερικής Ασφάλειας και Λιμενικού



    ΣΧΟΛΙΑ