Ναυτιλία

Μαρία Αγγελικούση: Με τα 45 πλοία της Maran Gas μεταφοράς φυσικού αερίου μπορεί να βγάζει από 22,5 εκατ. έως και 45 εκατ. δολάρια την ημέρα

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Μαρία Αγγελικούση, επικεφαλής Maran Dry

Μαρία Αγγελικούση, επικεφαλής Maran Dry


Διαθέτει στόλο με 156 πλοία

Αν επαληθευτεί η πρόβλεψη του αναλυτή Pareto Eirik Haavaldsen ότι “οι ναύλοι μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου θα μπορούσαν να ξεπεράσουν το 1 εκατομμύριο δολάρια την ημέρα το τέταρτο τρίμηνο”, τότε η κορυφαία Ελληνίδα Μαρία Αγγελικούση μπορεί να βγάζει στις προσεχείς εβδομάδες από 22,5 εκατ. μέχρι και 45 εκατ. δολάρια την ημέρα, με δεδομένο ότι διαθέτει 45 πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου που η χωρητικότητα τους είναι 9.452.474 cdm.

Οι αναλυτές επιμένουν: “Το να πληρώνεις ένα εκατομμύριο δολάρια την ημέρα μπορεί να ακούγεται τρελό, αλλά όλα εξαρτώνται από το κέρδος που μπορεί να έχει ένας ναυλωτής σε ένα φορτίο”.

Η S&P Global Commodity Insights που ανέφερε ότι την περασμένη εβδομάδα, το πλοίο LNG Yiannis της Maran Gas συνδέθηκε με τη Shell με 400.000 δολάρια την ημέρα για ένα ταξίδι εντός του Ατλαντικού, τροφοδότησε διάφορα σενάρια ευφορίας στον τομέα του LNG. Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι σχεδόν όλος ο παγκόσμιος στόλος LNG είναι απασχολημένος σε μακροπρόθεσμες ναυλώσεις, αλλά, σε αυτή την περίοδο τα κέρδη από την αγορά και την πώληση του ίδιου του φορτίου είναι πιο ελκυστικά απο τη ναύλωση, ενώ η περισσότερη χωρητικότητα πλοίου συνδέεται με πλωτές αποθήκες.

Το επιχειρηματικό ρίσκο που πήρε έγκαιρα η Μαρία Αγγελικούση για την επέκταση της Maran Gas και την γιγάντωση του στόλου, της μεταφοράς φυσικού αερίου τις προσδίδει σήμερα μια δυναμική υψηλής κερδοφορίας.

Σήμερα η εταιρεία διαθέτει 45 πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου που η χωρητικότητα τους ανέρχεται σε 9.452.474 cdm.

Επισημαίνεται ότι η Μαρία Αγγελικούση διευθύνει επίσης την Maran Tankers που έχει 53 δεξαμενόπλοια και ναυπηγεί άλλα τέσσερα, καθώς επίσης και την Maran Dry, που διαχειρίζεται 41 φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Η συνολική χωρητικότητα των πλοίων ανέρχεται σε 23.558.301 dwt.

Όσον αφορά στη ναυτιλιακή εταιρεία Maran Gas της Μαρίας Αγγελικούση, πρέπει να αναφέρουμε ότι ναυπηγεί ακόμη έντεκα πλοία μεταφοράς LNG, 174.000 κυβικών μέτρων το κάθε ένα πλοίο, που η συνολική αξία τους ανέρχεται στα 2,640 δισ. δολάρια. Επίσης, ναυπηγεί και άλλα 4 δεξαμενόπλοια.

Συνολικά οι δύο εταιρείες της Μαρίας Αγγελικούση, Maran και Tankers ναυπηγούν 15 πλοία , από τα οποία θα παραδοθούν 4 το 2023 και τα 11 πλοία μεταφοράς LNG θα παραδοθούν σταδιακά από το Αύγουστο του 2023 έως τον Ιούνιο του 2026.

maran gas coronis αγγελικουσης
Το δεξαμενόπλοιο μεταφοράς LNG “Maran Gas Coronis” της Maran Gas είναι χωρητικότητας 145.000-cbm και κατασκευής του έτους 2007

Επισημαίνεται ότι η τιμή για τη ναυπήγηση ενός πλοίου μεταφοράς LNG 174.000 κυβικών μέτρων προσεγγίζει τα 240 εκατομμύρια δολάρια κατά μέσο όρο.

Η Μαρία Αγγελικούση είναι τρίτης γενιάς καραβοκύρισσα, κόρη του Γιάννη Αγγελικούση και εγγονή του Αντώνη Αγγελικούση, που στην Κατοχή συμμετείχε στην απαγωγή του Γερμανού Στρατηγού Κράιπε στην Κρήτη και θεωρείται ο ιδρυτής της οικογενειακής ναυτιλιακής επιχείρησης. Φέρει το όνομα της γιαγιάς της Μαρίας Παπαλιού, της ιστορικής ναυτικής οικογένειας.

Ο Γιάννης Αγγελικούσης με την κόρη του Μαρία

Σπούδασε γιατρός, συμμετείχε σε αποστολές στη ζούγκλα της Αφρικής, αλλά τώρα διευθύνει την κορυφαία ναυτιλιακή Angelicoussis Shipping Group, από το Μέγαρο της εταιρείας που καταλαμβάνει ένα ολόκληρο τετράγωνο στην Καλλιθέα με πρόσοψη στη λεωφόρο Συγγρού.

Διαχειρίζεται 156 πλοία, εκ των οποίων τα περισσότερα ταξιδεύουν με ελληνική σημαία, και απασχολεί εκατοντάδες Έλληνες ναυτικούς.

Αναλυτικότερα ο στόλος της Maran Gas αποτελείται από 45 πλοία και 11 υπό ναυπήγηση. Από όλα τα πλοία 49 είναι με ελληνική σημαία και τα άλλα πέντε πλοία με σημαία Marshall Islands.

Επίσης, η Maran Tankers , αποτελείται από 53 δεξαμενόπλοια, συμπεριλαμβανομένων και των 4 υπό ναυπήγηση τάνκερ.

Εξάλλου, η Maran Dry έχει 43 πλοία, από τα οποία τα 36 είναι με ελληνική σημαία, 6 με σημαία Μάλτας και 1 με σημαία Marshall Island.

Με άλλα λόγια, περίπου ένα στα τέσσερα ποντοπόρα πλοία που είναι νηολογημένα στην Ελλάδα ανήκουν στη Μαρία Αγγελικούση.

Η Μαρία Αγγελικούση, από την πρώτη ημέρα που ανέλαβε την ευθύνη της διεύθυνσης του ναυτιλιακού κολοσσού που δημιούργησε ο παππούς της και γιγάντωσε ο πατέρας της Γιάννης, έδειξε τις προθέσεις της. Απομάκρυνε έμπειρα στελέχη που ήταν δίπλα στον πατέρα της, τα οποία φεύγοντας πρέπει να έμειναν απόλυτα ικανοποιημένοι από την γενναιοδωρία της.

Για τον νέο σχεδιασμό και την ανάπτυξη της εταιρείας και του στόλου LNG, η Μαρία Αγγελικούση προχώρησε σε μια σημαντική επιλογή: Προσέλαβε τον Sveinung Stohle, ο οποίος κατείχε την θέση του CEO της νορβηγικής Hoegh LNG.

Sveinung Stohle

Η Μαρία, μεγάλωσε και σπούδασε ιατρός στη Μεγάλη Βρετανία, όπου και εργάστηκε για αρκετά χρόνια. Όμως, την έπεισε ο πατέρας της Γιάννης Αγγελικούσης να ασχοληθεί συστηματικά με την ναυτιλιακή επιχείρηση. Άλλωστε, έφερε το όνομα της γιαγιάς της Μαρίας, κόρης του εφοπλιστή Παπαλιού και κληρονόμησε ισχυρά ναυτιλιακά γονίδια.

Η Μαρία, ως γιατρός, έκανε ταξίδια στη Νότια Αφρική, συμμετέχοντας σε ανθρωπιστικές αποστολές. Σε συνέντευξη της και απαντώντας στο ερώτημα «πως μια γιατρός θα ασχοληθεί με την ναυτιλία», απάντησε: «Η συναναστροφή ως γιατρός με πολύ κόσμο και η ικανότητα που αποκτάς να διαβάζεις τους ανθρώπους είναι και αυτό κλειδί για την ενασχόλησή μου με τη ναυτιλία».

Η Μαρία Αγγελικούση είναι παντρεμένη με τον Σερβικής καταγωγής πρίγκιπα, απόγονο του τέως Βασιλιά Καραγεώργεβιτς της Σερβίας.

Η οικογένεια Αγγελικούση έχει βαθιές ρίζες στη ναυτιλία. Ο παππούς Αντώνης είχε ναυπηγήσει στη Σύρο το ιστιοφόρο «Ταξιάρχης», χωρητικότητας 750 τόνων. Η καταγωγή της οικογένειας είναι από την Χίο. Γεννήθηκε στα Καρδάμυλα της Χίου το 1918. Εκεί φοίτησε στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο. Αμέσως μετά ακολούθησε τον θαλασσινό δρόμο.

Αντώνης Αγγελικούσης

Πολέμησε εναντίον των εισβολέων Γερμανών το 1944. Με την επικράτηση των Γερμανικών Στρατευμάτων, μετέβη στη Μέση Ανατολή. Στην Αίγυπτο ήρθε σε επαφή με τους Συμμάχους και κατ’ εντολή τους μαζί με Έλληνα αξιωματικό πήγε κρυφά με υποβρύχιο στην Κρήτη και συντόνιζε τις πατριωτικές οργανώσεις. Μάλιστα ο ίδιος συμμετείχε ενεργά στην ριψοκίνδυνη αποστολή της απαγωγής και αιχμαλωσίας του Γερμανού Στρατηγού Κράϊπε, που έγινε στις 26 Απριλίου 1944.

Μετά τον πόλεμο σταδιοδρόμησε στο εμπορικό ναυτικό, ως ασυρματιστής. Το 1949 -50 αποφάσισε να κάνει το μεγάλο άλμα. Έγινε εφοπλιστής, ρισκάροντας τις οικονομίες του.

Ο Αντώνης Αγγελικούσης, ήταν ένας αυτοδημιούργητος εφοπλιστής. Μέσα σε 20 χρόνια εξελίχθηκε ανάμεσα στους κορυφαίους της Ακτής Μιαούλη. Η ναυτιλιακή κρίση στη δεκαετία του ’80 τον βρήκε στη διαδικασία ανάπτυξης του στόλου του και ήταν από τους ελάχιστους εφοπλιστές που δεν υπέστειλε την ελληνική σημαία από τα πλοία του.

Άνθρωπος διορατικός, δημιούργησε σε συνεργασία με την Τράπεζα American Express, εταιρεία πλοιοκτησίας και διαχείρισης πλοίων και άντλησε από τη διεθνή χρηματαγορά κεφάλαια για την απόκτηση πλοίων.

Το 1946, νυμφεύθηκε με την Μαρία Παπαλιού και έκαναν δύο παιδιά. Τον Γιάννη και την Άννα.

Σε μια συνέντευξη του, ο Αντώνης Αγγελικούσης αναφέρθηκε σε συνεργασία με ένα φίλο του που του έλεγε «να μην έχει όλα τα αβγά σε ένα καλάθι» και τον έπεισε να συμμετέχει στην κατασκευή και εκμετάλλευση μιας ξενοδοχειακής μονάδας.

Για αυτή την εμπειρία του, σχολίαζε: «εκτός από το αρχικό κεφάλαιο που κατέθεσα, κάθε χρόνο με την έκδοση του ισολογισμού, καταθέτω και το δικό μου μερτικό στις ζημιές. Τα αβγά δεν πρέπει να τα βάζεις όλα σε ένα καλάθι, αλλά όταν τα βάλεις και σε δεύτερο, πρέπει να έχεις εξασφαλίσει τον έλεγχο και την παρακολούθηση, αλλιώς τα αβγά θα σπάσουν ή θα τα κλέψει αυτός που τα παρακολουθεί».

Το 1989, ο Αντώνης Αγγελικούσης πέθανε και τον διαδέχθηκε ο γιος του Γιάννης. Έκτοτε, η ναυτιλιακή επιχείρηση προχώρησε με ταχείς ρυθμούς, αυτόνομη και χωρίς να αντλήσει κεφάλαια από τα Χρηματιστήρια.

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες ο στόλος της οικογενειακής επιχείρησης γιγάντωσε και βρίσκεται στην κορυφή της ελληνικής ναυτιλίας, αναζητώντας συνεχώς νέους δρόμους στη διαχείριση των πλοίων με σεβασμό στην παράδοση που θέλει να παραμένει πιστή στην ελληνική σημαία.

Ο πατέρας της Μαρίας, Ιωάννης Αγγελικούσης (1948-2021) γεννήθηκε στον Πειραιά, θεωρείται ένας από τους πιο διορατικούς εφοπλιστές της σύγχρονης εποχής.

Ο Ιωάννης Αγγελικούσης κληρονόμησε μια επιχείρηση μεταφοράς ξηρού φορτίου, συμπεριλαμβανομένης της Anangel-American Shipholdings, η οποία ήταν εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Λουξεμβούργου και στο Nasdaq. Ωστόσο, σύντομα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ότι ήταν καλύτερο για τις ναυτιλιακές εταιρείες να παραμένουν ιδιωτικές, χωρίς τις δεσμεύσεις των Χρηματιστηρίων.

Γιάννης Αγγελικούσης

Το 1993 παρήγγειλε τα πέντε πρώτα capesize bulkers του ομίλου στη Hyundai Heavy Industries. Εκείνη την εποχή ήταν τα μεγαλύτερα bulker που παρήγγειλε ποτέ Έλληνας πλοιοκτήτης.

Ταυτόχρονα, ο Αγγελικούσης επεκτάθηκε σε μεγάλο βαθμό στα δεξαμενόπλοια χρησιμοποιώντας αρχικά την Kristen Navigation ως όνομα της εταιρείας διαχείρισης δεξαμενόπλοιων. Το 2003, ίδρυσε την Maran Gas Maritime ως την πρώτη πλήρως ελληνόκτητη εταιρεία μεταφοράς LNG.

Το όνομα Maran ήταν ένα μείγμα των ονομάτων Μαρία και Αντώνη, προς τιμήν των γονιών του, και αργότερα η επωνυμία υιοθετήθηκε επίσης για τους στόλους δεξαμενόπλοιων και ξηρών φορτηγών, που τώρα διαχειρίζονται οι Maran Tankers και Maran Dry αντίστοιχα.

Όταν πέθανε το 2021, ο όμιλος Αγγελικούση κατείχε 151 πλοία στους τρεις τομείς λειτουργίας του και θεωρούνταν η μεγαλύτερη αμιγώς ιδιωτική ναυτιλιακή αυτοκρατορία παγκοσμίως.

Το 2010 δημιούργησε το Φιλανθρωπικό Ίδρυμα “Αντώνιος και Ιωάννης Αγγελικούσης”, με στόχο να βοηθήσει ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Από την σύστασή του, το Ίδρυμα έχει παράσχει ουσιαστική υποστήριξη σε παιδιά, νοσοκομεία και σχολεία στην Ελλάδα.

Διαβάστε επίσης

Big deal για την Μαρία Αγγελικούση: Ναύλωσε LNG carrier έναντι 400.000 δολαρίων ημερησίως

 



ΣΧΟΛΙΑ