• Ναυτιλία

    Οι «καρχαρίες»-εφοπλιστές θέλουν να κατασπαράξουν τους «αδύνατους»;

    Πέτρος Μιχαλόπουλος, Αλίκη Παληού, Γιώργος Οικονόμου, Πέτρος Παναγιωτίδης, Γιάννης Κούστας

    Πέτρος Μιχαλόπουλος, Αλίκη Παληού, Γιώργος Οικονόμου, Πέτρος Παναγιωτίδης, Γιάννης Κούστας


    Η αγορά μετοχών της εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας Eagle Bulk από τον Γιάννη Κούστα και τον Πέτρο Παναγιωτίδη είναι γεγονός ότι ξάφνιασε την Ακτή Μιαούλη. Όμως, η πιο πρόσφατη «επιθετική» αγορά μετοχών από τον εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου της εταιρείας που ελέγχεται από το ζεύγος Αλίκης Παληού και Ανδρέα Μιχαλόπουλου, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και προβληματισμούς.

    Τι πραγματικά συμβαίνει;

    Πρόκειται για απλές επενδυτικές κινήσεις με τις οποίες προσδοκούν οι αγοραστές να αποκομίσουν σημαντικά κέρδη από τις υποτιμημένες ναυτιλιακές μετοχές;

    Ή έχουν εκτιμήσει ότι λόγω του ότι οι μετοχές των εταιρειών αυτών κινούνται σε χαμηλά επίπεδα, είναι ευκαιρία να αποκτήσουν με ευκολία μια εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία και να διαχειριστούν τα περιουσιακά τους στοιχεία.

    Πρόκειται, δηλαδή για μια επιθετική κίνηση των «Καρχαριών της ελληνικής ναυτιλίας» που θέλουν να «κατασπαράξουν τους μικρούς και ευάλωτους;»;

    Σε κάθε περίπτωση, η «άλωση» των δύο ναυτιλιακών εταιρειών δεν θα είναι εύκολη υπόθεση, ενώ αυτές οι ενέργειες προσκρούουν και σε ένα άτυπο ηθικό κώδικα που ισχύει ανάμεσα στους παραδοσιακούς Έλληνες εφοπλιστές.

    Οι απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά είναι σίγουρα ότι θα δοθούν στους αμέσως επόμενους μήνες και θα εξαρτηθούν από την στρατηγική που θα ακολουθήσουν οι εφοπλιστές – επενδυτές.

    Πάντως, μετά την είσοδο του Γιώργου Οικονόμου στην Performance, η μετοχή της διαμορφώθηκε την Παρασκευή στα 2,17 δολάρια. Εκτιμάται ότι ο Γιώργος Οικονόμου αγόρασε τις μετοχές κάτω από 1 δολάριο.

    Να υπενθυμίσουμε ότι ο Γιώργος Οικονόμου, αγόρασε μέσω του Χρηματιστηρίου σταδιακά 1,033 εκατομμύριο κοινές μετοχές, καταβάλλοντας 1,48 εκατομμύρια δολάρια δολαρίων, που αντιστοιχεί σε ποσοστό 9,5%.

    Προχθές η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας διαμορφώθηκε στα 24,82 εκατ. δολάρια

    H Performance Shipping, της Αλίκης Παληού και του Ανδρέα Μιχαλόπουλου, διαχειρίζεται ένα στόλο από οκτώ σύγχρονα δεξαμενόπλοια, τύπου aframax και ναυπηγεί ένα ακόμη LR2 tanker, το οποίο θα μπορεί να καίει LNG και θα παραδοθεί το 2025.

    Η εταιρεία Performance Shipping, διαθέτει συνολικά 10,91 εκατομμύρια κοινές μετοχές και ο Γιώργος Οικονόμου μέσω της Sphinx Investment Corp., η οποία είναι θυγατρική της Maryport Navigation Corp. απέκτησε το 9,5% των μετοχών της.

    Με επιστολή της προς την Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC), η Sphinx Investment Corp. που ελέγχεται από τον Γιώργο Οικονόμου, υποστήριξε τα εξής:

    «Η Sphinx πιστεύει ότι η κεφαλαιακή διάρθρωση της Performance Shipping σε δύο κατηγορίες (dual-class) και η προσφορά ανταλλαγής (Exchange Offer) του 2022 μέσω της οποίας η εταιρεία εφάρμοσε την εν λόγω διάρθρωση, παραβιάζουν τη νομοθεσία των Νησιών Μάρσαλ και τους κανόνες εισαγωγής στον Nasdaq» και διευκρινίζει:

    «Οι παραβιάσεις είναι οι ακόλουθες: η διάρθρωση σε δύο κατηγορίες έχει ως αποτέλεσμα τη σοβαρή μείωση της τιμής των κοινών μετοχών. Η Performance Shipping είχε 199 εκατ. δολάρια σε κεφάλαιο μετόχων στις 30 Ιουνίου του 2023. Ωστόσο, η κεφαλαιοποίηση των κοινών μετοχών ήταν μόλις 19,96 εκατ. δολάρια στο κλείσιμο της αγοράς στις 30 Αυγούστου 2023, δηλαδή μόλις το 1/10 των ιδίων κεφαλαίων. Η Sphinx υποστηρίζει ότι αυτό σχεδιάστηκε και δεν ήταν σύμπτωση. Το προφανές σχέδιο ήταν να αφαιρεθούν τα δικαιώματα ψήφου και να μειωθεί η οικονομία αξία των κοινών μετόχων, προς όφελος του μεγαλομετόχου της Performance Shipping, Mango Shipping Corp., μιας οντότητας που ελέγχεται από την Αλίκη Παληού, η οποία είναι η πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου και κόρη του ιδρυτή της εταιρείας και για να προστατευθεί ο έλεγχος και η οικονομική θέση της Mango από την διασπορά λόγω των αναμενόμενων βραχυπρόθεσμων αυξήσεων κεφαλαίου. Το κύριο όχημα γι’ αυτό το σχέδιο ήταν η προσφορά της Performance Shipping τον Ιανουάριο του 2022 για την ανταλλαγή διαπραγματεύσιμων κοινών μετοχών με μη ρευστοποιήσιμες προνομιούχες μετοχές χωρίς δικαίωμα ψήφου της σειράς Β, οι οποίες αργότερα θα μετατρέπονταν σε μη ρευστοποιήσιμες προνομιούχες μετοχές της σειράς C με σημαντικό δικαίωμα ψήφου» συμπληρώνει η Sphinx».

    Επίσης, «η Sphinx απαιτεί από το Διοικητικό Συμβούλιο της Performance Shipping να αναγνωρίσει αμέσως δημόσια, πρώτον: την ακαταλληλότητα και την ακυρότητα της τρέχουσας δομής διπλής κατηγορίας, η οποία εφαρμόστηκε μέσω μιας εξαναγκαστικής προσφοράς ανταλλαγής και άλλων συναλλαγών που πραγματοποιήθηκαν ως αποτέλεσμα πολλαπλών παραβιάσεων των καθηκόντων εμπιστοσύνης, δεύτερον: ότι η ψηφοφορία μετατροπής και άλλα προνομιακά δικαιώματα που φέρονται να έχουν οι προνομιούχες μετοχές της σειράς C είναι άκυρα και τρίτον: ότι καμία ψήφος ή συναίνεση που φέρεται να έχει δοθεί από τους κατόχους των προνομιούχων μετοχών της σειράς C και καμία αίτηση μετατροπής των προνομιούχων μετοχών της σειράς C σε κοινές μετοχές δεν θα καταμετρηθεί ή αναγνωριστεί».

    Ποιοι είναι οι πλοιοκτήτες της Performance

    Η εταιρεία Performance, διευθύνεται από το ζεύγος Αλίκης Παληού και Ανδρέα Μιχαλόπουλου.

    Η Αλίκη Παλιού, θυγατέρα του Συμεών Παληού, ανέλαβε αρχικά ως σύμβουλος τον Φεβρουάριο του 2020 και ως Πρόεδρος του Διοικητικού μας Συμβουλίου από την ετήσια συνέλευση των μετόχων του 2022. Επίσης, είναι Διευθύντρια, Αντιπρόεδρος και Ταμίας της Unitized Ocean Transport Limited από τον Ιανουάριο του 2020. Από το 2010 έως το 2015, εργάστηκε ως Διευθύντρια και Ταμίας της Alpha Sigma Shipping Corp. Η Αλίκη Παλιού σπούδασε Θεατρικές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Κεντ στο Canterbury, UK και απέκτησε M.A. στη Σκηνογραφία στο Central Saint Martins School of Art and Design στο Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο. Το 2005 αποφοίτησε με άριστα από την Ελληνική Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα,.

    Ο Ανδρέας Μιχαλόπουλος υπηρετεί ως Διευθύνων Σύμβουλος της Performance Shipping Inc. από τον Οκτώβριο του 2020 και ως Διευθυντής από τον Φεβρουάριο του 2020. Από τον Οκτώβριο του 2019 έως τον Οκτώβριο του 2020, διετέλεσε Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος. Από τις 13 Ιανουαρίου 2010 έως τον Οκτώβριο 2020, διετέλεσε και Οικονομικός Διευθυντής μας. Ο Ανδρέας Μιχαλόπουλος διετέλεσε Οικονομικός Διευθυντής και Ταμίας της Diana Shipping Inc. από τον Μάρτιο του 2006 έως τον Φεβρουάριο του 2020 και διετέλεσε Διευθυντής της Diana Shipping Inc. από τον Αύγουστο του 2018 έως τον Φεβρουάριο του 2020. Ξεκίνησε την καριέρα του το 1993 όταν εντάχθηκε στη Merrill Lynch Private Banking στο Παρίσι. Το 1995 έγινε International Corporate Auditor με τη Nestle SA με έδρα το Vevey της Ελβετίας και το 1998 μετακόμισε στη θέση του Trade Marketing and Merchandising Manager. Από το 2000 έως το 2002, εργάστηκε για την McKinsey and Company στο Παρίσι της Γαλλίας ως Associate Generalist Consultant πριν ενταχθεί σε έναν σημαντικό Ελληνικό Φαρμακευτικό Όμιλο με δραστηριότητα Ε&Α στις ΗΠΑ ως Αντιπρόεδρος Διεθνούς Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής το 2002 όπου παρέμεινε έως το 2005.

    Από το 2005 έως το 2006, εντάχθηκε στην Diana Shipping Agencies S.A. ως Project Manager. Ο Ανδρέας Μιχαλόπουλος αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Paris IX Dauphine με Άριστα το 1993 αποκτώντας MSc στα Οικονομικά και μεταπτυχιακό στις Επιστήμες Διοίκησης με ειδίκευση στα Χρηματοοικονομικά. Το 1995 απέκτησε επίσης μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από το Imperial College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Ο Ανδρέας Μιχαλόπουλος είναι παντρεμένος με την Αλίκη Παλιού, η οποία είναι επίσης εκ των Διευθυντών μας και νυν Πρόεδρος του ΔΣ μας.

    Τα οικονομικά στοιχεία

    Η Performance είχε κατά το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους κέρδη που αποδίδονται στους κοινούς μετόχους, ύψους 17,9 σε εκατομμυρίων δολαρίων.

    Την ίδια περίοδο του 2022 το εισόδημα ήταν 3,9 εκατομμύρια δολάρια και το καθαρό εισόδημα που αποδόθηκε σε κοινούς μετόχους ήταν 3,7 εκατομμύρια δολάρια.

    Τα κέρδη ανά μετοχή, για το δεύτερο τρίμηνο του 2023 είναι 1,53 δολάρια.

    Τα συνολικά έσοδα της εταιρείας ήταν 31,5 εκατομμύρια δολάρια για το δεύτερο τρίμηνο του 2023, σε σύγκριση με 16,7 εκατομμύρια δολάρια για την ίδια περίοδο το 2022.

    Ο μέσος ναύλος για το δεύτερο τρίμηνο του 2023 ήταν 41.868 δολάρια, σε σύγκριση με το μέσο ναύλο 24.921 δολάρια, που ήταν την ίδια περίοδο το 2022.

    Τα καθαρά έσοδα για το εξάμηνο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2023, ανήλθαν σε 34,1 εκατομμύρια δολάρια, σε σύγκριση με καθαρό εισόδημα 1,8 εκατομμυρίων δολαρίων για το εξάμηνο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2022.

    Τα καθαρά έσοδα που αποδίδονται σε κοινούς μετόχους για το εξάμηνο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2023, ανήλθαν σε 22,5 εκατομμύρια δολάρια και είχαν ως αποτέλεσμα κέρδη ανά μετοχή, 2,43 και 1,00 δολάρια, αντίστοιχα.

    Τα ταμειακά διαθέσιμα στο τέλος του δευτέρου τριμήνου ανέρχονταν σε περίπου 70,7 εκατ. δολάρια, ποσό αυξημένο κατά 78% σε σχέση με τα διαθέσιμα στο τέλος του 2022.

    Στην άλλη εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία- στόχο, υπάρχει σε αυτή τη φάση «ισορροπία», δεδομένου ότι μετά την είσοδο του Γιάννη Κούστα και του Πέτρου Παναγιωτίδη, υπήρξε άμεση αντίδραση από την ηγετική μετοχική ομάδα της Eagle Bulk.

    Οι δύο Έλληνες εφοπλιστές, διαθέτουν πλέον πάνω από το 31% του μετοχικού κεφαλαίου της ναυτιλιακής εταιρείας Eagle Bulk.

    Υπενθυμίζεται ότι ο Πέτρος Παναγιωτίδης εξασφάλισε μέσω χρηματιστηρίου 1.390.000 μετοχές της Eagle Bulk, που αντιπροσωπεύει ποσοστό 14,99%, ενώ ο Γιάννης Κούστας και η Danaos Corporation κατέχουν ήδη το 16,7% των μετοχών της Eagle Bulk, ενώ σχεδόν ταυτόχρονα η Eagle Bulk αγόρασε από την Oaktree του 28% του μετοχικού κεφαλαίου, έναντι περίπου 219,3 εκατ. δολαρίων.

    Ο Γιάννης Κούστας, με επιστολή του, είχε επισημάνει ότι η Eagle Bulk αγόρασε ολόκληρο το μερίδιο 28% της Oaktree στην εταιρεία με προσαύξηση 35% χωρίς να ζητήσει προηγούμενη έγκριση από τους μετόχους. Αυτές οι συναλλαγές, επισημάνθηκε στην επιστολή, άλλαξαν επίσης τη μετοχική σύνθεση της εταιρείας.

    Η Danaos αμφισβήτησε ακόμη, πώς η επαναγορά των μεριδίων της Oaktree, έναντι 219 εκατομμυρίων δολαρίων προστάτευσε όλους τους μετόχους και πώς ήταν επωφελής για τους μετόχους της Eagle Bulk.

    Η Eagle Bulk, δικαιολόγησε την κίνηση αγοράς, ως μείωση της «πιθανότητας να αποκτήσει οποιοδήποτε άτομο ή ομάδα τον έλεγχο της εταιρείας μέσω συσσώρευσης στην ανοιχτή αγορά ή άλλων καταχρηστικών τακτικών που ενδεχομένως βλάπτουν τα συμφέροντα όλων των μετόχων».

    Όμως, ο Γιάννης Κούστας, καυτηρίασε την κίνηση της διοίκησης της εταιρείας και υποστήριξε τα εξής:

    «Έκπληκτοι είδαμε την ανακοίνωση της επαναγράς από την εταιρεία του συνόλου του μεριδίου 28% της Oaktree Capital με σχεδόν 35% premium σε σχέση με τη μέση τιμή της μετοχής των τελευταίων 45 ημερών, χωρίς να ζητήσει προηγούμενη έγκριση από τους μετόχους. Είναι αυτονόητο ότι αυτές οι συναλλαγές αλλάζουν ριζικά τη σύνθεση της εταιρείας.

    Ως αποτέλεσμα της επαναγοράς των μετοχών της Oaktree, υπάρχουν 9.283.499 κοινές μετοχές σε κυκλοφορία και πλέον κατέχουμε το 16,7% των μετοχών της εταιρείας, αύξηση από το περίπου 11,3% που αγοράσαμε σε συναλλαγές ανοικτής αγοράς. Επιπλέον, μας απαγορεύεται πλέον να αγοράσουμε επιπλέον μετοχές χωρίς να ενεργοποιήσουμε τις προϋποθέσεις που υιοθετήθηκαν πρόσφατα από την εταιρεία».

    Οι εξελίξεις σε αυτές τις δύο εταιρείες κεντρίζουν το ενδιαφέρον και άλλων εφοπλιστών και επενδυτών, ενώ υπάρχουν πληροφορίες ότι υπάρχουν και άλλοι Έλληνες εφοπλιστές που έχουν επενδύσει σε μετοχές εισηγμένων ελληνόκτητων εταιρειών.

    Όμως, να επισημάνουμε ότι η κινητικότητα των ελληνόκτητων ναυτιλιακών εταιρειών εμφανίζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον τους τελευταίους μήνες με την δημιουργία spin off, αναδιαρθρώσεων των εταιρειών, πωλήσεων παλαιότερων πλοίων και αποκομίζουν σημαντικά κέρδη από τις υπεραξίες και προχωρούν στην ναυπήγηση νεότευκτων πλοίων.

    Ωστόσο, το ερώτημα παραμένει: Οι «καρχαρίες» μυρίστηκαν «αίμα» ή συμβαίνει κάτι άλλο…

    Διαβάστε επίσης:

    Αυξήθηκαν κατά 4,4% πρώτη φορά τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια – Το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου που έφτασαν τα 10.222 

    Πάνος Λασκαρίδης: Κατέπλευσε το «Περσεύς» που θα ενισχύσει το Πολεμικό Ναυτικό

    Drewry: Πτώση των ναύλων που διαμορφώθηκαν στα 1.739,59 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο



    ΣΧΟΛΙΑ