• Ναυτιλία

    Η χαμένη δεκαετία του Πειραιά στην κρουαζιέρα (πίνακας)

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    • Του Λάμπρου Καραγεώργου

    ΟΛΠ


    Μια χαμένη δεκαετία φαίνεται να είναι για τον Πειραιά ο τομέας της κρουαζιέρας καθώς είναι το το δεύτερο από τα 15 μεγαλύτερα σε επιβάτες κρουαζιέρας λιμάνια της Μεσογείου που στη δεκαετία 2010-2019 καταγράφει μία μείωση  έστω και μικρή (-4%) στη διακίνηση επιβατών κρουαζιέρας. Μείωση μεγαλύτερη (-14%) το ίδιο διάστημα καταγράφει και το λιμάνι  του Ντουμπρόβνικ .

    Την  μεγαλύτερη αύξηση στη δεκαετία 2010-2019 καταγράφει η Μασσαλία (+167%) ενώ πρώτο  λιμάνι σε απόλυτο αριθμό επιβατών είναι βέβαια η Βαρκελώνη με 3.137.918 επιβάτες. Ο Πειραιάς βρίσκεται το 2019, στην όγδοη θέση με 1.098.091 επιβάτες.

    Όπως αναφέρουν οι αρθρογράφοι του Porteconomics.eu Θάνος Πάλλης, Αιμιλία Παπαχρήστου και Γιώρος Βαγγέλας ενώ η κρουαζιέρα και τα λιμάνια σε όλο τον κόσμο επανεξετάζουν το μέλλον τους σε μια νέα  “κανονικότητα» το PortE Economics παρουσιάζει τα 15 κορυφαία λιμάνια στη Μεσόγειο Θάλασσα για το 2019 καθώς και τις τάσεις σε σύγκριση με το 2018 και την εξέλιξη της κρουαζιέρας κίνηση επιβατών από τις αρχές της δεκαετίας του 2010.

    Οι τρεις συγγραφείς αναφέρουν,ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκε μια αξιοσημείωτη ανάπτυξη των λιμένων της Μεσογείου πριν από την εμφάνιση  της πανδημίας COVID-19.

    Το 2019, τα κορυφαία 15 λιμάνια φιλοξένησαν 22,74 εκατομμύρια κινήσεις επιβατών, 5,5 εκατομμύρια περισσότερα από ό, τι στις αρχές της δεκαετίας και 2,5 εκατομμύρια περισσότερα από το προηγούμενο έτος (+ 13%).

    Η Βαρκελώνη ξεπέρασε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το όριο των 3 εκατομμυρίων επιβατών. Φιλοξένησε επιβατών 3,1 εκατ. (+ 3% σε σύγκριση με το 2018) παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο λιμάνι κρουαζιέρας σε όλη την Ευρώπη.

    Τρία Μεσογειακά λιμάνια κρουαζιέρας κατέγραψαν περισσότερες  από δύο εκατομμύρια κινήσεις επιβατών το 2019, όλα με παρόμοια αύξηση 9%: Αυτά είναι τα νησιά Βαλεαρίδες, η Civitavecchia (+ 9%) και η Γένοβα / Σαβόνα.

    Η Νάπολη (+36%, 1.454.023 επιβάτες) και η Σαντορίνη +32%, 980.771 επιβάτες) είναι τα δύο λιμάνια που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση επιβατών το 2019 σε σύγκριση με το 2018. Ο Πειραιάς (+ 14%) ήταν το τέταρτο λιμάνι της Μεσογείου που γνώρισε ανάπτυξη πάνω από το μέσο όρο ανάπτυξης των λιμένων στη λίστα το 2019 σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο.

    Στις αρχές της δεκαετίας, τα κορυφαία 15 λιμάνια της Μεσογείου φιλοξένησαν πάνω από 17 εκατομμύρια μετακινήσεις επιβατών – που ήταν σχεδόν τριπλάσιο από το αντίστοιχο αριθμό του 2000. Αυτοί οι αριθμοί θεωρούσαν τα τέλη του 2019 ως «μέτρια». Και ακόμη και η αύξηση 34% του λιμανιού της Βαρκελώνης από το 2010 δεν εντυπωσιάζει όσο το +72 των Βαλεαρίδων νησιών μέσα σε μια δεκαετία, το + 83% της Βαλέτας και το + 167% της Μασσαλίας.

    Τέλος τώρα  που “τέλεια καταιγίδα” λόγω Covid 19 χτύπησε την κρουαζιέρα οι τρεις συγγραφείς επισημαίνουν ότι το ενδιαφέρον μετατοπίζεται στο πως ο κλάδος θα προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και θα επιστρέψει και πάλι στα υψηλά επίπεδα δραστηριότητας των προηγούμενων χρόνων.

    Τα σχέδια του ΟΛΠ

    Αναφορικά με το μέλλον του ΟΛΠ στον κλάδο κρουαζιέρας, να επισημανθεί ότι στη ετήσια οικονομική έκθεση της η διοίκηση του ΟΛΠ για το 2019 αναφέρεται στους στρατηγικούς στόχους για την κρουαζιέρα που είναι η κατάκτηση ηγετικής θέσης για την homeport κρουαζιέρα στη Μεσόγειο: Σημειώνεται ότι η διοίκηση στοχεύει στην προσέλκυση πρόσθετων 580.000 επιβατών της homeport κρουαζιέρας (ως λιμάνι εκκίνησης) από τους οποίους στόχος είναι οι 100.000 να προέρχονται από την Κίνα, με σκοπό να δημιουργηθεί σημαντικό όφελος στην τοπική οικονομία. Θα γίνουν οι απαραίτητες υποστηρικτικές επενδύσεις που θα αφορούν στην αναβάθμιση της ξενοδοχειακής υποδομής, σε εμπορικές και άλλες δραστηριότητες. Σε αυτή την κατεύθυνση αναμένεται να συμβάλλει και η κατασκευή  του νέου Επιβατικού Σταθμού Κρουαζιέρας, σύμφωνα με την διοίκηση.



    ΣΧΟΛΙΑ