Ναυτιλία

Φρενίτιδα για τα μεγάλα τάνκερ οδηγεί και πάλι στα ύψη τα ναύλα


Νέος γύρος ανόδου των τιμών των ναύλων για τα μεγάλα τάνκερ VLCC ξεκίνησε αυτή την εβδομάδα, καθώς διυλιστήρια, έμποροι και παραγωγοί πετρελαίου προσπαθούν να εξασφαλίσουν πλοία για τη μεταφορά ή την αποθήκευση αργού πετρελαίου, που πλημμυρίζει την αγορά.

Τα ναύλα στα VLCC για διαδρομή από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής προς την Κίνα αυξήθηκαν στα 180.000 δολάρια ημερησίως από 125.000 δολάρια την Παρασκευή, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, αναφέρει το reuters.

Σύμφωνα με την Tanker InternationaI, η Unipec ναύλωσε το χωρητικότητας 297,900-dwt δεξαμενόπλοιο New Prospect (κατασκευής 2009) για τη συγκεκριμένη διαδρομή σε τιμή που κυμαίνεται στα 225.500 δολάρια ημερησίως.

Αναλυτές αποδίδουν το νέο ράλι ανόδου των τιμών στο γεγονός ότι ορισμένες εταιρείες σπεύδουν να ναυλώσουν πλοία για πλωτή αποθήκευση πετρελαίου, με αποτέλεσμα να περιορίζουν τη διαθεσιμότητα τάνκερ στη spot αγορά.

Για παράδειγμα η Aramco Trading όπως αναφέρουν πηγές έχει ναυλώσει τρία VLCC τάνκερ για αποθήκευση, ακολουθώντας το παράδειγμα των άλλων μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών, όπως οι Shell, Vitol και Trafigura που έχουν ναυλώσει δεξαμενόπλοια για να επωφεληθούν από την υπερπροσφορά αργού στην αγορά, τώρα που οι τιμές του μαύρου χρυσού έχουν υποχωρήσει σε χαμηλό 17 ετών.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Stifel, με τον ΟΠΕΚ να συνεχίζει τον πόλεμο των τιμών του πετρελαίου και με τη ζήτηση για το εμπόρευμα να υποχωρεί δραματικά λόγω του κορονοϊού, το contago πετρελαίου έξι μηνών μπορεί να διευρυνθεί σε τουλάχιστον 15 δολάρια το βαρέλι,  δικαιολογώντας μια τιμή ναύλωσης για πλωτή αποθήκευση στα 160.000 δολάρια ημερησίως.

Ξεχωρίζει η ναύλωση του VLCC, Eliza, της ναυτιλιακής Dynacom του Γιώργου Προκοπίου, για εξάμηνη πλωτή αποθήκευση, στην τιμή των 120.000 δολαρίων ημερησίως. Επίσης οι Frontline και Cosco Shipping Energy Transportation έκλεισαν, σύμφωνα με πληροφορίες, συμφωνίες για τρία τάνκερ VLCC του στόλου τους, χρονικής διάρκειας έξι μηνών, με ναύλα 100.000 δολάρια ημερησίως.

«Είναι δύσκολο να πούμε εάν θα διατηρηθούν ή όχι τα ναύλα και σε ποια επίπεδα, αλλά λαμβάνοντας υπόψη τα πλάνα εξαγωγών της Σαουδικής Αραβίας για τους επόμενους μήνες σε περισσότερα από 10 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως – καθώς και τη ζήτηση για πλωτή αποθήκευση – τότε μπορούμε να αναμένουμε ότι οι τιμές θα παραμείνουν ισχυρές» δήλωσε ο Anoop Singh, επικεφαλής ανάλυσης του τομέα των τάνκερ στη Ασία, στην ναυλομεσιτική Braemar ACM.

«Το ερώτημα είναι πόσο ισχυρά», συνεχίζει ο αναλυτής.

Καθώς η παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο προβλέπεται να βουλιάξει κατά 15 έως 20 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, που μεταφράζεται σε πτώση 20% σε σχέση με πέρυσι, οι έμποροι αναγκάζονται όλο και περισσότερο να αποθηκεύσουν αργό πετρέλαιο προκειμένου να εκμεταλλευτούν τη διαφορά ρεκόρ που υπάρχει μεταξύ της spot και της μελλοντικής τιμής του εμπορεύματος.


ΣΧΟΛΙΑ