Τα συμπεράσματα από την πρόσφατη έκθεση της CLIA για την κρουαζιέρας, είναι εξόχως ενθαρρυντικά για το μέλλον της στην Ελλάδα. Σύμφωνα με την έκθεση, η κρουζιέρα εισφέρει στην εθνική μας οικονομία με 2 δισ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική της χώρας ως κορυφαίου προορισμού στην Ανατολική Μεσόγειο.

Επίσης:

1

  • Η κρουαζιέρα συνεχίζει να προσελκύει επιβάτες όλων των ηλικιών, με τη Gen-X και τους Millennials να πρωτοστατούν.
  • Από εμπειρίες για οικογένειες και φίλους μέχρι πολιτιστικά ταξίδια υψηλού επιπέδου, οι εταιρείες κρουαζιέρας καινοτομούν συνεχώς για να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες των επιβατών παγκοσμίως.
  • Η σταθερή και υπεύθυνη ανάπτυξη συνεχίζεται, με πρόβλεψη για 37,7 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας το 2025 και ισχυρή πρόθεση των καταναλωτών να κάνουν κρουαζιέρα — το 82% όσων έχουν ταξιδέψει σε κρουαζιέρα θα το ξανακάνουν, ενώ το 68% των ταξιδιωτών παγκοσμίως εξετάζουν το ενδεχόμενο να κάνουν την πρώτη τους κρουαζιέρα.
  • Με παγκόσμια οικονομική συνεισφορά άνω των 168 δισεκατομμυρίων δολαρίων και με υποστήριξη 1,6 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας, η αξία του τουρισμού κρουαζιέρας για τις κοινωνίες είναι ξεκάθαρη.

Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η ηγετική φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, δημοσίευσε την Ετήσια Έκθεση για την Κατάσταση της Κρουαζιέρας που αναδεικνύει τη ζωντάνια του κλάδου, ο οποίος τροφοδοτείται από τις εξελισσόμενες τάσεις, την ποικιλία επιλογών και την προσφορά καινοτόμων ταξιδιωτικών εμπειριών που ευθυγραμμίζονται με την αυξανόμενη καταναλωτική ζήτηση.

«Η Έκθεση της CLIA για την Κατάσταση της Κρουαζιέρας το 2025 δείχνει ότι η κρουαζιέρα εξακολουθεί να είναι ένας από τους πιο δυναμικούς και ανθεκτικούς τομείς του τουρισμού, με ανάπτυξη που συμβαδίζει με τη μεγάλη ζήτηση για διακοπές κρουαζιέρας, ιδιαίτερα μεταξύ των νεότερων γενεών και των ταξιδιωτών που δοκιμάζουν για πρώτη φορά αυτή την εμπειρία», δήλωσε ο Bud Darr, Εκτελεστικός Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της CLIA. «Την ίδια ώρα, ο κλάδος αποτελεί έναν ουσιαστικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης, συνεισφέροντας πάνω από 168 δισεκατομμύρια δολάρια σε κοινωνίες σ’ όλο τον κόσμο, υποστηρίζοντας 1,6 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και επενδύοντας σήμερα δεκάδες δισεκατομμύρια στον βιώσιμο στόλο του μέλλοντος.»

Τάσεις το 2025 που αναδεικνύουν έναν δυναμικό τομέα

· Οι «πρωτάρηδες» της κρουαζιέρας οδηγούν την ανάπτυξη με το 31% των επιβατών τα τελευταία δύο χρόνια να δοκιμάζουν για πρώτη φορά αυτό το είδος τουρισμού, γεγονός που αντικατοπτρίζει τα υψηλά ποσοστά ικανοποίησης από τον κλάδο και την ικανότητά του να προσελκύει νέους πελάτες.

· Επιθυμία για κρουαζιέρα: Το 82% όσων έχουν κάνει κρουαζιέρα επιθυμούν να ξανακάνουν. Οι Gen-X και οι Millennials είναι από τους πιο ενθουσιώδεις ταξιδιώτες κρουαζιέρας, που έλκονται από την ποικιλία εμπειριών, τη δυνατότητα επίσκεψης πολλών προορισμών και την αξία των διακοπών κρουαζιέρας.

· Ταξίδια για κάθε γενιά: Οι διακοπές με κρουαζιέρα προσφέρουν ποικίλες εμπειρίες για άτομα όλων των ηλικιών. Σχεδόν το ένα τρίτο των επισκεπτών κρουαζιέρας ταξιδεύουν σε ομάδες δύο ή περισσότερων διαφορετικών γενεών.

· Οι κρουαζιέρες έχουν υψηλότερες αξιολογήσεις ικανοποίησης σε σύγκριση με άλλους τρόπους διακοπών, όπως φαίνεται από τα ποσοστά επαναλαμβανόμενων ταξιδιών — το 25% των επαναλαμβανόμενων επιβατών ταξιδεύει δύο ή περισσότερες φορές τον χρόνο, το 14% ταξιδεύει δύο φορές τον χρόνο, και το 11% κάνει κρουαζιέρα τρεις με πέντε φορές τον χρόνο.

· Οι κρουαζιέρες εξερεύνησης είναι το ταχύτερα αναπτυσσόμενο κομμάτι της αγοράς με 22% περισσότερους επιβάτες να επιλέγουν αυτά τα ταξίδια το 2024 σε σχέση με το 2023.

Η κρουαζιέρα προσφέρει επιλογές, αξία και βιωσιμότητα

· Ποικιλία επιλογών: Με περισσότερα από 300 υπερωκεάνεια κρουαζιερόπλοια και χιλιάδες διαθέσιμα δρομολόγια, υπάρχει μια κρουαζιέρα για όλους. Από εμπειρίες για οικογένειες και παρέες έως πολιτιστικά ταξίδια υψηλού επιπέδου, η βιομηχανία της κρουαζιέρας προσαρμόζεται συνεχώς στις εξελισσόμενες ανάγκες και προσδοκίες των επιβατών.

· Υπεύθυνος τουρισμός: Οι επιβάτες κρουαζιέρας κάνουν την κράτηση για το ταξίδι τους πολύ νωρίτερα οπότε οι εταιρείες κρουαζιέρας προγραμματίζουν τις επισκέψεις σε λιμάνια ένα ή και περισσότερα χρόνια πιο πριν, γεγονός που δείχνει πώς ο τουρισμός κρουαζιέρας είναι διαχειρίσιμος τουρισμός.

· Η κρουαζιέρα επιδιώκει μια ποικιλία βιώσιμων εναλλακτικών πηγών ενέργειας και επενδύει σε τεχνολογίες πρόωσης με δυνατότητες προσαρμογής για χρήση καυσίμων χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών, όταν αυτές θα είναι διαθέσιμες σε μεγάλη κλίμακα.

· Μέχρι το 2028, το 50% των νέων κρουαζιεροπλοίων θα διαθέτει μηχανές που θα λειτουργούν με LNG/μεθανόλη και θα έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν σε bio- ή συνθετικό-LNG με μικρές ή καθόλου τροποποιήσεις στους κινητήρες.

· Περισσότερο από το 61% του στόλου της CLIA είναι εξοπλισμένο ώστε να μπορεί να αξιοποιήσει παράκτια ενεργειακή υποστήριξη –ποσοστό που αναμένεται να φτάσει το 72% έως το 2028.

Σημαντική οικονομική συνεισφορά

Παρότι αποτελεί μόλις το 2% του παγκόσμιου τουρισμού, ο κλάδος της κρουαζιέρας έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο στις κοινότητες παγκοσμίως, εισφέροντας πάνω από 168 δισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία το 2023 — το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί έως σήμερα. Στις ΗΠΑ, η βιομηχανία της κρουαζιέρας εισέφερε πάνω από 65 δισ. δολάρια συνολικά το 2023, υποστηρίζοντας 290.000 θέσεις εργασίας και 25 δισεκατομμύρια σε μισθούς. Στην Ευρώπη, η κρουαζιέρα εισέφερε 55 δισ. ευρώ στο σύνολο της οικονομίας το 2023, υποστηρίζοντας 440.000 θέσεις εργασίας.

Σημαντική ήταν για μία ακόμα χρονιά η συνεισφορά της κρουαζιέρας και στην ελληνική οικονομία, επιβεβαιώνοντας την δυναμική ανάπτυξης του κλάδου στην περιοχή. Συγκεκριμένα, το 2023 η κρουαζιέρα εισέφερε συνολικά στην ελληνική οικονομία 2 δισ. ευρώ (έναντι 1,4 δισ. ευρώ το 2022), κυρίως από τις δαπάνες των επιβατών και τις λειτουργικές δαπάνες των εταιρειών κρουαζιέρας, ενώ υποστήριξε 22.600 θέσεις εργασίας στη χώρα (έναντι 14.300 το 2022).

Η Ελλάδα αποτελεί σημαντικό κόμβο κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, τόσο ως δημοφιλής προορισμός όσο και για homeporting – με τον Πειραιά να πρωταγωνιστεί σε αυτόν τον τομέα. Η χώρα αξιοποιεί με επιτυχία την ισχυρή ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, η οποία το 2024 υποδέχθηκε 1,86 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας από όλο τον κόσμο, έναντι 1,54 εκατ. το 2023, από τους οποίους το 1,1 εκατομμύριο προερχόταν από την Ευρώπη – έναντι 966.000 το 2023.

Επιπλέον, η συνεισφορά του κλάδου ενισχύεται από τα οφέλη για τις κοινότητες σε όλον τον κόσμο μέσω της προμήθειας προϊόντων και υπηρεσιών σε τοπικό επίπεδο καθώς και των δαπανών πριν και μετά την κρουαζιέρα, καθώς το 69% των επιβατών μένουν μία ή περισσότερες νύχτες σε ξενοδοχείο. Επιπρόσθετα, 6 στους 10 επιβάτες κρουαζιέρας επιστρέφουν σε κάποιο προορισμό που επισκέφθηκαν για πρώτη φορά μέσω κρουαζιέρας, επεκτείνοντας τον οικονομικό αντίκτυπο του κλάδου στις κοινότητες και στο μέλλον.

  • Ο κλάδος της κρουαζιέρας παγκοσμίως υποδέχθηκε 34,6 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας το 2024, ενώ το 2025 αναμένονται 37,7 εκατομμύρια.
  • Η Ευρώπη παραμένει μια αγορά-κλειδί, με αύξηση 2,8% των Ευρωπαίων επιβατών κρουαζιέρας το 2024.
  • Οι πέντε κορυφαίες ευρωπαϊκές αγορές είναι η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία.
  • Το 2024, οι κρουαζιέρες κοντά στον τόπο κατοικίας των ταξιδιωτών παρέμειναν ελκυστικές, με την περιοχή της Μεσογείου να παραμένει ο πιο δημοφιλής προορισμός για τους Ευρωπαίους επιβάτες κρουαζιέρας, ακολουθούμενη από την Καραϊβική και τη Βόρεια Ευρώπη.
  • Οι εταιρείες-μέλη της CLIA θα καλωσορίσουν 11 νέα πλοία στον παγκόσμιο στόλο το 2025. Συνολικά, 56 νέα υπερωκεάνεια κρουαζιερόπλοια των μελών της CLIA έχουν παραγγελθεί για την περίοδο 2025–2036, αντιπροσωπεύοντας επένδυση 56,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων και αποδεικνύοντας την εμπιστοσύνη στο μέλλον της κρουαζιέρας.
  • Μια ενδεικτική εικόνα του πλαισίου ανάπτυξης του κλάδου, προκύπτει από το στοιχείο ότι πάνω από το 70% των κρουαζιεροπλοίων που υπάρχουν στο βιβλίο παραγγελιών από σήμερα έως το 2030, είναι μικρού και μεσαίου μεγέθους.

Διαβάστε επίσης: 

Τσικαλάκης: Τα αιτήματα της ΠΝΟ από την διήμερη απεργία που αρχίζει αύριο στα πλοία της Αδριατικής

Η Velos Shipping του Πασχάλη Διαμαντίδη αναζητά Έλληνες ναυτικούς

Παναγιώτης Τσιάνος: Το 1/3 των στελεχών του Λιμενικού Σώματος δεν υπηρετεί στην οργανική του θέση