• Ναυτιλία

    Χαράλαμπος Σημαντώνης: Μέσα σε αυτό το ασταθές παγκόσμιο περιβάλλον η ναυτιλία λειτούργησε ως φάρος σταθερότητας

    • NewsRoom
    Χαράλαμπος Σημαντώνης

    Χαράλαμπος Σημαντώνης


    «Ακολουθώντας μια πολιτική αξιοποίησης των ευκαιριών που προκύπτουν από τις εξελίξεις στο περιβαλλοντικό πεδίο και σε γεωπολιτικό επίπεδο η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων πιστεύει ότι η πράσινη ανάπτυξη είναι χρυσή ευκαιρία για την ανανέωση του στόλου ενώ αποτελεί την ραχοκοκαλιά της εμπορικής αλυσίδας στην Ελλάδα συνδέοντας την ηπειρωτική χώρα με τα νησιά», τονίζει στην Ετήσια Έκθεση, ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Χαράλαμπος Σημαντώνης.

    Με την ευκαιρία της Ετήσιας Έκθεσης της ΕΕΝΜΑ για το 2022-23 ο πρόεδρος Χαράλαμπος Σημαντώνης αναφέρει στο μήνυμα του: «Ο Ρωσο-ουκρανικός πόλεμος απέδειξε ότι δεν υπάρχουν δεδομένα και σταθερές που δεν μπορούν να ανατραπούν άρδην και η παγκόσμια κοινότητα ήρθε αντιμέτωπη με τα δυσμενή αποτελέσματα μιας πολεμικής σύρραξης και μάλιστα σε Ευρωπαϊκό έδαφος» και στη συνέχεια, προσθέτει:

    «Μέσα σε αυτό το ασταθές παγκόσμιο περιβάλλον η ναυτιλία λειτούργησε ως φάρος σταθερότητας, διατηρώντας ζωντανή την εφοδιαστική αλυσίδα, αποτρέποντας την διαφαινόμενη επισιτιστική κρίση, ενώ ταυτόχρονα κράτησε την Ευρώπη “ζωντανή”, αφού ανέλαβε εξ ολοκλήρου τον ενεργειακό εφοδιασμό της.

    Και ενώ η δίνη της παγκόσμιας αβεβαιότητας έχει επηρεάσει όλους τους κοινωνικο οικονομικούς τομείς σε παγκόσμιο επίπεδο, η ναυτιλία έχει να αντιμετωπίσει και τις αλλαγές που πραγματοποιούνται σε κανονιστικό πλαίσιο, με στόχο έναν στόλο μηδενικών εκπομπών αερίων.

    Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως διαμορφώνεται μέσα από το πακέτο “Fit for 55”, τοποθετεί τη Shortsea ναυτιλία στο επίκεντρο των εξελίξεων, καθώς αποτελεί το μεταφορικό μέσο που μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην επίτευξη των στόχων της Κοινότητας για κλιματική ουδετερότητα.

    Η πράσινη μετάβαση αποτελεί για τη ναυτιλία σημείο καμπής και χρυσή ευκαιρία για εκσυγχρονισμό και ανανέωση του στόλου της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, με την προϋπόθεση ότι θα συνοδεύεται από τον ταυτόχρονο εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου που διέπει το ελληνικό Shortsea, ώστε να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα και να καταστεί η ανάπτυξη της Shortsea ναυτιλίας βιώσιμη.

    Και επειδή η Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της εμπορικής αλυσίδας η πολιτεία οφείλει να διαμορφώσει εκείνο το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα διασφαλίζει την απρόσκοπτη λειτουργία της Shortsea ναυτιλίας.

    Οι εποχές των προκλήσεων παρουσιάζουν και ευκαιρίες, αρκεί να τις αντιληφθούμε, να κατανοήσουμε ότι οφείλουμε να συνεργαστούμε, Φορείς και Πολιτεία, και να επιτύχουμε τη σωστή διαχείριση».

    Η έκθεση

    «Το 2022 ήταν μια χρονιά γεμάτη ανατροπές», επισημαίνεται στην έκθεση της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων. Αναλυτικά, η έκθεση αναφέρει τα εξής:

    «Ανατροπές που δεν επηρέασαν μόνο τη ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά το σύνολο της «παγκόσμιας τάξης», όπως είχε διαμορφωθεί τις τελευταίες δεκαετίες και τον πυρήνα των αξιών του δυτικού πολιτισμού. Ο Ρωσο-Ουκρανικός πόλεμος απέδειξε ότι δεν υπάρχουν δεδομένα και σταθερές που δεν μπορούν να ανατραπούν άρδην και η παγκόσμια κοινότητα ήρθε αντιμέτωπη με τα δυσμενή αποτελέσματα μιας πολεμικής σύρραξης και μάλιστα σε Ευρωπαϊκό έδαφος.

    Μέσα σε αυτό το ασταθές παγκόσμιο περιβάλλον η ναυτιλία λειτούργησε ως φάρος σταθερότητας, διατηρώντας ζωντανή την εφοδιαστική αλυσίδα, αποτρέποντας την διαφαινόμενη επισιτιστική κρίση, ενώ ταυτόχρονα κράτησε την Ευρώπη «ζωντανή», αφού ανέλαβε εξ ολοκλήρου τον ενεργειακό εφοδιασμό της ηπείρου, από τη στιγμή που η Ρωσία μείωσε τις ροές φυσικού αερίου. Είναι γεγονός ότι η γεωπολιτική κρίση που ξέσπασε τον τελευταίο χρόνο και η υγειονομική κρίση που βιώσαμε τα προηγούμενα έτη, ανέδειξαν για μία ακόμη φορά τη σημασία της ναυτιλίας και τη συνεισφορά του κλάδου στην διατήρηση της παγκόσμιας «κανονικότητας».

    Αναλογιζόμενοι ότι σχεδόν το 90% του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών και το 72% του διεθνούς εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης διεξάγεται μέσω θαλάσσης και ταυτόχρονα η ελληνική ναυτιλία κατέχει το 21% του παγκόσμιου στόλου και το 59% του ευρωπαϊκού, μπορούμε να αντιληφθούμε τη σημασία της ναυτιλίας στη διατήρηση της παγκόσμιας οικονομίας και της κοινωνικής συνοχής. Και ενώ η δίνη της παγκόσμιας αβεβαιότητας έχει επηρεάσει όλους τους κοινωνικοοικονομικούς τομείς σε παγκόσμιο επίπεδο, η ναυτιλία έχει να αντιμετωπίσει και τις αλλαγές που πραγματοποιούνται σε κανονιστικό πλαίσιο, με στόχο έναν στόλο μηδενικών εκπομπών αερίων.

    Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως διαμορφώνεται μέσα από το πακέτο “Fit for 55”, τοποθετεί τη shortsea ναυτιλία στο επίκεντρο των εξελίξεων, καθώς αποτελεί το μεταφορικό μέσο που μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην επίτευξη των στόχων της Κοινότητας για κλιματική ουδετερότητα.

    Η πράσινη μετάβαση αποτελεί για τη ναυτιλία σημείο καμπής και χρυσή ευκαιρία για εκσυγχρονισμό και ανανέωση του στόλου της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, με την προϋπόθεση ότι θα συνοδεύεται από τον ταυτόχρονο εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου που διέπει το ελληνικό shortsea, ώστε να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα και να καταστεί η ανάπτυξη της shortsea ναυτιλίας βιώσιμη.

    Η Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, λόγω πολυνησιωτικότητας, αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της εμπορικής αλυσίδας, αφού είναι ο συνδετικός κρίκος του ηπειρωτικού κορμού της χώρας και των νησιών, συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη και στη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής.

    Η πολιτεία λοιπόν οφείλει να διαμορφώσει εκείνο το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα διασφαλίζει την απρόσκοπτη λειτουργία της shortsea ναυτιλίας. Οι εποχές των προκλήσεων παρουσιάζουν και ευκαιρίες, αρκεί να τις αντιληφθούμε, να κατανοήσουμε ότι οφείλουμε να συνεργαστούμε, Φορείς και Πολιτεία, και να επιτύχουμε τη σωστή τους διαχείριση.

    Το 60% του Ευρωπαϊκού στόλου είναι ελληνόκτητος, αποτελώντας τη ραχοκοκαλιά των Ευρωπαϊκών μεταφορών, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τη συνεισφορά του στο Ευρωπαϊκό ΑΕΠ και στην κάλυψη θέσεων εργασίας για τους Ευρωπαίους πολίτες. Άλλωστε, τα τελευταία χρόνια με την έξαρση της πανδημίας και την Ρωσο–Ουκρανική σύρραξη, ο κλάδος της ναυτιλίας κράτησε την Ευρώπη ενεργειακά «ζωντανή», αφού ανέλαβε τον εφοδιασμό της ηπείρου σχεδόν εξ ολοκλήρου, μετά την απόφαση της Ρωσίας να μειώσει τις ροές φυσικού αερίου και απέτρεψε μία πιθανή επισιτιστική κρίση».

    Διαβάστε επίσης:

    Diana Shipping (Σεμίραμις Παληού): Δάνειο 100 εκατ. δολαρίων από την Danish Ship Finance



    ΣΧΟΛΙΑ