• Business

    Rebuilding Greece: 30 σκέψεις για τη φυγή προς τα εμπρός

    • NewsRoom

    Η Ελλάδα αφήνει πίσω της τα πέτρινα χρόνια της κρίσης και κοιτάζει το μέλλον με αισιοδοξία. Ηγετικές φυσιογνωμίες από τον χώρο της ελληνικής πολιτικής και της επιχειρηματικότητας δίνουν τις δικές τους απαντήσεις στο ερώτημα πώς οραματίζονται την χώρα πέντε χρόνια μετά, στο πλαίσιο της μεγάλης πρωτοβουλίας του mononews.gr, «Rebuilding Greece: Η Ελλάδα πέντε χρόνια μετά», η οποία ολοκληρώθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία.

    Σταχυολογώντας τα λόγια των σημαντικών προσωπικοτήτων, που μοιράστηκαν τις σκέψεις τους για το μέλλον της Ελλάδας:

    Κυριάκος Πιερρακάκης, υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης: «Όπως η Φινλανδία έχτισε ένα από τα πιο καινοτόμα συστήματα παιδείας στον κόσμο, όπως η Εσθονία ανέπτυξε ένα ψηφιακό κράτος που λειτουργεί, όπως το Ισραήλ διαμόρφωσε μια από τις πιο καινοτόμες ζώνες καινοτομίας στον πλανήτη, έτσι και εμείς θα πρέπει να αποφασίσουμε ποιες είναι η λέξεις εκείνες που θα βάλουμε δίπλα από τη λέξη ‘Ελλάδα’».

    Ρούμπη Γεωργακοπούλου-Μεγάλου, ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της Tite Strategy: «Σε μια Ευρώπη που βρίσκεται στην αρχή μιας οικονομικής ύφεσης, η Ελλάδα πρέπει να κάνει ορθοπεταλιά. Πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι οι Έλληνες σε κανόνες, ώστε να είμαστε έτοιμοι να φύγουμε από τη βολή μας. Να δείξουμε ότι αλλάξαμε».

    Χρήστος Χαρπαντίδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Παπαστράτος Α.Ε: «Η πιο σημαντική πρόκληση είναι να αποκτήσουμε ένα σχέδιο συγκροτημένο, ρεαλιστικό, που θα δανειστεί τις καλές πρακτικές άλλων χωρών και θα αξιοποιεί τις δυνατότητες της χώρας. Το μεγάλο στοίχημα για τη γενιά μας είναι να αλλάξουμε κουλτούρα, να καταλάβουμε ότι ο δρόμος για όσα ονειρευόμαστε δεν υπάρχει, πρέπει να τον δημιουργήσουμε. Το έχουμε κάνει ως λαός στο παρελθόν. Πρέπει να το κάνουμε ξανά».

    Ιωάννα Δρέττα, CEO της Marketing Greece: «Η μεγαλύτερη πρόκληση που υπάρχει μπροστά μας είναι να καταφέρουμε να αναστρέψουμε μια συγκρουσιακή λογική που κυριαρχεί στο δημόσιο βίο. Να απενεργοποιήσουμε την κυρίαρχη κουλτούρα που μας θέλει να συγκρουόμαστε πολύ και να συνεννοούμαστε λίγο. Μια κουλτούρα που διαποτίζει και τις προσωπικές μας σχέσεις, την καθημερινότητα με τους φίλους ή την οικογένεια μας. Έχουμε μάθει να φωνάζουμε πολύ και να μην ακούμε τον συνομιλητή μας».

    Αναστασία Σακελλαρίου, CEO Praxia Bank: «Το στοίχημα για τα επόμενα 5 χρόνια είναι να μπει η Ελλάδα σε μια σταθερή τροχιά ανάπτυξης, σε μια νέα, υγιή βάση, ανακάμπτοντας ουσιαστικά από την περίοδο ύφεσης. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ταχεία υλοποίηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων και η δημιουργία του κατάλληλου περιβάλλοντος που θα επιτρέψει στην ιδιωτική πρωτοβουλία να ανθίσει και να δημιουργήσει αξία για την ελληνική οικονομία και την κοινωνία».

    Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος AVAX: «Άμεσα θα πρέπει να καταπολεμήσουμε την έλλειψη συντονισμού, ταχύτητας, οργάνωσης και μακροπρόθεσμου προγραμματισμού που διέπει τη χώρα μας. Πέρα από την πολιτική βούληση που απαιτεί κάτι τέτοιο, ώστε, για παράδειγμα, η αλλαγή μιας κυβέρνησης ή ενός υπουργού να μη φέρνει αλλαγή και στο σχεδιασμό ή τις προτεραιότητες όπως αυτές έχουν τεθεί, χρειάζεται επίσης και δραστική μείωση της γραφειοκρατίας με την αξιοποίηση της τεχνολογίας και των άμεσων τομών που αυτή μπορεί να προσφέρει».

    Φίλιππος Βενετόπουλος, General Manager Marine, Interpid Group:  «Το τρίπτυχο τουρισμός – πολιτισμός – έρευνα είναι για μένα κομβικό για το μέλλον του τόπου. Οι συνέργειες στους τομείς τουρισμού και πολιτισμού είναι αναγκαίες για να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τις δυνατότητές μας ως χώρα – προορισμός. Και, ταυτόχρονα, να αναδείξουμε το φυσικό μας κάλλος με την ιστορία και την παράδοση του τόπου μας. Αναφορικά με την έρευνα, εκτιμώ ότι η Ελλάδα διαθέτει λαμπρά μυαλά. Η επιστήμη και η τεχνολογία είναι τομείς στους οποίους οφείλουμε να πρωταγωνιστούμε».

    Στηβ Βρανάκης, Chief Creative Officer, Προεδρία της Κυβέρνησης: «H μεγαλύτερη πρόκληση είναι να αλλάξει ο τρόπος που οι Έλληνες αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους και τις δυνατότητές τους, να κερδίσουν πίσω τη εμπιστοσύνη στον εαυτό τους κλείνοντας τις πληγές που άνοιξε η κρίση. Τα έχουμε καταφέρει για χιλιάδες χρόνια και μπορούμε να το επαναλάβουμε. Χρειαζόμαστε μια αλλαγή στο πώς σκεφτόμαστε και να αυξήσουμε την αλληλεγγύη».

    Ιουλία Τσέτη, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος, UnifarmaIntermed: «Χρειάζεται να γίνουμε υπεύθυνοι, αυστηροί στην κριτική μας και κυρίως αυστηροί με τον εαυτό μας και να αναζητήσουμε την τελειότητα, καθώς επίσης και συνέργειες, οι οποίες θα μας βοηθήσουν να κάνουμε τις δουλειές μας καλύτερα. Να εργαζόμαστε ήσυχα, αλλά με πάθος, συνεργατικά και ομαδικά, αλλά πάνω απ’ όλα με ηθικές αξίες».

    Στέφανος Χανδακάς, ιδρυτής του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Hope Genesis: «Για να ελαττωθεί η επίπτωση του δημογραφικού στη κοινωνία θα πρέπει να ενεργοποιηθούν και οι μηχανισμοί εκείνοι που θα πείσουν τους 400.000 νέους, άρτια εκπαιδευμένους, εξειδικευμένους, μορφωμένους Έλληνες, οι οποίοι διέφυγαν στο εξωτερικό κατά την διάρκεια της κρίσης, να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Αυτό θα συμβεί αν εκεί αντιληφθούν ότι υπάρχουν δουλειές, αλλά και οι κατάλληλες εργασιακές προϋποθέσεις».

    Ζαχαρίας Ραγκούσης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Pfizer Hellas: «Θα θέλαμε να δούμε ένα σύστημα υγείας που ανταποκρίνεται στις μεταβαλλόμενες ανάγκες του πληθυσμού για περίθαλψη, υιοθετώντας με γοργούς ρυθμούς την καινοτομία. Προσβλέπουμε σε ένα περιβάλλον, όπου θα έχει προετοιμαστεί να εντάξει τις σημαντικές επιστημονικές εξελίξεις στον φαρμακευτικό κλάδο, όπως είναι οι γονιδιακές θεραπείες».

    Κατερίνα Βλάχου, Managing Director Ελλάδας και Κύπρου, Mondelez: «Υπάρχουν σημεία στα οποία ως χώρα θα πρέπει να δώσουμε μεγάλη έμφαση. Το πρώτο είναι να αποκαταστήσουμε τη φήμη της χώρας μας διεθνώς. Είναι γνωστό ότι μια φήμη που χτίζεις χρόνια μπορεί να διαλυθεί μέσα σε λίγα λεπτά και ύστερα για να τη ξαναχτίσεις απαιτείται διπλάσια προσπάθεια. Το δεύτερο και πιο σημαντικό, κατά την άποψή μου, είναι να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη της νέας γενιάς στη χώρα μας και να την κάνουμε να πιστέψει στις δυνατότητες που έχουμε και σε όλα όσα μπορούμε να επιτύχουμε».

    Αλέξανδρος Σαμαράς, αρχιτέκτονας: «Εκεί που σήμερα κανείς δεν θέλει να αλλάξει τίποτα, σε λίγα χρόνια όλοι να θέλουν να αλλάξουν τα πάντα: Αυτή είναι η Ελλάδα που επιθυμώ να δω… Εκεί που μέχρι σήμερα όλοι ψάχνουν ‘επιδόματα’, σε λίγα χρόνια να ψάχνουν ευκαιρίες. Και εκεί που σήμερα ‘όνειρο’ για ορισμένους αποτελεί το βόλεμα ή η ‘αρπαχτή’, θα ήθελα να δω τη χώρα μου να διακρίνεται για την καινοτομία, την εξωστρέφεια, την παραγωγική εργασία».

    Δημήτρης Δέμος, αντιπρόεδρος DEMO ΑΒΕΕ: «Η μεγαλύτερη άμεση πρόκληση για τη χώρα και τη γενιά μας είναι να κάνουμε μία επανεκκίνηση στη ψυχολογία μας, ένα «restart», ας μου επιτραπεί ο όρος. Ιδιαιτέρως αφού η νεολαία της Ελλάδας ζει μέσα στην απαισιοδοξία.[…] Η πρόκληση λοιπόν είναι ακριβώς αυτή: Να γίνει επανεκκίνηση, να εμπνευστούμε, να αλλάξουμε. Να βρούμε νέους κώδικες επικοινωνίας και δημιουργίας».

    Σοφία Κουνενάκη-Ευφραίμογλου, Πρόεδρος Εθνικού Επιμελητηριακού Δικτύου Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών, αντιπρόεδρος Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, Μέλος ΔΣ Ομίλου Χρηματιστηρίου Αθηνών: «Το όραμά μου ταυτίζεται με την εξέλιξη και τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής κοινωνίας και της οικονομίας, την εξάλειψη των ανισοτήτων και την ανάδειξη του πολιτισμού σε βασικό εργαλείο προόδου και ανάπτυξης».

    Ευγενία Χανδρή, Ιδρύτρια του A Magic Cabinet: «Η Ελλάδα μπορεί να κάνει το άλμα προς το μέλλον: αξιοποιώντας τη μαγεία της, την ιστορία της, τη βαρύτητά της, με την προϋπόθεση ότι υπάρχει μια σταθερή και οργανωμένη υποδομή που θα στηρίξει την παραπάνω εικόνα και όραμα».

    Χρήστος Σταϊκούρας, υπουργός Οικονομικών: «Η αξιοπρέπεια και η αξιοπιστία της χώρας στις διεθνείς σχέσεις της είναι βασικό μέλημά μας. Γνωρίζουμε ότι θαύματα δεν γίνονται και ότι ο δρόμος είναι δύσβατος. Όμως αισιοδοξούμε ότι με τη συμβολή όλων θα τα καταφέρουμε».

    Φώφη Γεννηματά, πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής: «Θέλουμε μια κοινωνία που θα πατήσει ξανά στα πόδια της, θα πιστέψει στις δυνάμεις της και δεν θα βολευτεί σε σωτήρες και λαοπλάνους. Όπου το μεγάλωμα της ‘πίτας’ δεν θα αφορά τους λίγους, αλλά όλους. Και τα εργαλεία αυτής της αναγκαίας κατανομής θα είναι ένα δίκαιο και λειτουργικό δικαστικό σύστημα, ένα σύγχρονο και διαφανές Δημόσιο, μια οικονομία ανταγωνιστική με κανόνες και εξαγωγικό προσανατολισμό, δημόσιες κοινωνικές υπηρεσίες, που δεν θα αφήνουν κανέναν έξω».

    Λίλιαν Νεκταρίου, γενική διευθύντρια Coca Cola Hellas για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα: «Το όραμα μας για την Ελλάδα είναι να αποτελέσει ένα ‘φάρο’ αξιών για τους κατοίκους της και για όλες τις χώρες της Ευρώπης, με έμφαση στην ανθρωποκεντρική ανάπτυξη και το σεβασμό στο περιβάλλον. Να γίνει ένας ‘πυρήνας σκέψης’, συνδυάζοντας την επιχειρηματικότητα, με έμφαση πάντα στις ανάγκες των πολιτών, και τη δημιουργία αξίας για την κοινωνία, προωθώντας την κοινωνική συνοχή και τη βιωσιμότητα. έλξης ταλέντων από το εξωτερικό, μέσα από την ενδυνάμωση της αξιοπιστίας της χώρας, αλλά και τη δύναμη που έχει το κοινό όραμα».

    Χάρης Θεοχάρης, υπουργός Τουρισμού: «Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για να ευημερήσουμε και η χώρα μας να πάει μπροστά. Πρέπει ο πολίτης να μπορεί να εμπιστεύεται το Δημόσιο και η Δημόσια Διοίκηση να εμπιστεύεται τον πολίτη».

    Νατάσα Μαρτσέκη, CEO Bright Blue: «Θα ήθελα να δω το Δημόσιο να διοικείται με τη λογική της μεγιστοποίησης της αξίας που προσφέρει στους Έλληνες πολίτες, αφού οι πολίτες είναι οι πραγματικοί ‘μέτοχοι’ του Ελληνικού Κράτους. Οι φόροι τους αξίζουν το σεβασμό που τους αναλογεί και μόνον έτσι θα υπάρξει ένα ισχυρό μήνυμα για ένα σύγχρονο κράτος με ένα αξιοκρατικό μοντέλο οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής διακυβέρνησης».

    Λίνα Μενδώνη, υπουργός Πολιτισμού: «Ο πολιτισμός από άποψη οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική αποτελεί για τις σύγχρονες κοινωνίες ένα πολύτιμο κεφάλαιο που, εκτός από το γεγονός ότι είναι φορτισμένο από πλήθος συμβολικών αξιών, δημιουργεί και προστιθέμενες αξίες στην οικονομία λόγω της διασύνδεσής του με παραγωγικούς κλάδους».

    Αλέκος Φασιανός, ζωγράφος: «Το ιδανικό θεωρώ πως θα ήταν η Ελλάδα να κατάφερνε να επιδείξει ένα νέο πρόσωπο, απαλλαγμένο από τις στρεβλώσεις του παρελθόντος. Δηλαδή την εικόνα μιας υγιούς, ευνομούμενης κοινωνίας όπου οι πολίτες θα εφαρμόζουν εξελιγμένα χρηστά ήθη σύμφωνα με τις σύγχρονες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες».

    Guy Krief, Upstream: «Δεν υπάρχει κάποια μαγική συνταγή. Πηγαίνεις μπροστά μόνο με σκληρή δουλειά. Από όλους. Ειδικά στην περίπτωση της χώρας που έχουν πολλά να γίνουν για να κερδηθεί το χαμένο έδαφος, απαιτείται σκληρή δουλειά από όλους μαζί και σε όλα τα επίπεδα».

    Μιχάλης Τσαμάζ, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Ομίλου ΟΤΕ: «Η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αξιοποιήσει άμεσα και ουσιαστικά τις ευκαιρίες που προσφέρει η Ψηφιακή Οικονομία, ώστε σε μια πενταετία να βρίσκεται ανάμεσα στις ψηφιακά ώριμες χώρες. Διαθέτει ικανό ανθρώπινο δυναμικό, η οικονομία της βρίσκει σταδιακά τους βηματισμούς της, υπάρχει κινητικότητα σε επίπεδο επενδύσεων, ενώ υπάρχουν σημαντικοί κλάδοι όπως ο τουρισμός, η ναυτιλία και ο πολιτισμός που αν προχωρήσουν στον ψηφιακό τους μετασχηματισμό πραγματικά θα απογειωθούν».

    Αλέξανδρος Δανιηλίδης, διευθύνων σύμβουλος Αθηναϊκή Ζυθοποιία: «Κοινός στόχος για όλους μας, παραγωγικούς και πολιτειακούς φορείς, είναι να έχουμε χτίσει σε μερικά χρόνια από τώρα μια ισχυρή και ανταγωνιστική οικονομία, θωρακισμένη από κινδύνους που οδήγησαν στην κρίση. Έτσι, την ερχόμενη περίοδο, θα πρέπει να εργαστούμε με κατεύθυνση την ανάκτηση της αξιοπιστίας και της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία και τη διαμόρφωση ενός νέου περιβάλλοντος που θα ευνοεί την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και τις επενδύσεις».