• Business

    Πράσινα Λεωφορεία: Ποιο έργο αναλαμβάνει επίσημα ο Όμιλος Κοπελούζου

    Δημήτρης Κοπελούζος Πρόεδρος του Copelouzos Group

    Δημήτρης Κοπελούζος Πρόεδρος του Copelouzos Group


    Σε τροχιά ολοκλήρωσης βρίσκεται ο διαγωνισμός για τα πράσινα λεωφορεία στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να επιλέγει και επίσημα πλέον τη Yutong Bus που εκπροσωπείται από τον Όμιλο Κοπελούζου στην Ελλάδα για ένα από τα τέσσερα υπο-έργα του διαγωνισμού.

    Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με απόφαση που δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια και υπογράφεται από το γενικό γραμματέα μεταφορών, Ιωάννη Ξιφαρά, η Yutong αναλαμβάνει την προμήθεια 250 εκατ. Ευρώ και η προσφορά της ανήλθε στα 110 εκατ. Ευρώ.

    Το παραπάνω έργο είναι το πέμπτο υπό-τμήμα του εν εξελίξει διαγωνισμού και εκτός από την Yutong προσφορές είχαν υποβάλει η ισπανική IRIZAR και η κινεζική Build Your Dreams (BYD), η οποία έχει εκπρόσωπο την Πετρόπουλος ΑΕΒΕ.

    Όσον αφορά την προσφορά της IRIZAR αυτή δεν έγινε δεκτή, καθώς δεν προχώρησε στην ανανέωση της, ενώ από την άλλη η BYD φαίνεται πως δεν έπεισε το Υπουργείο Υποδομών.

    Τα υπόλοιπα τμήματα του διαγωνισμού

    Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός αφορά συνολικά στην προμήθεια 650 λεωφορείων νέας τεχνολογίας συνολικής αξίας άνω των 310 εκατ. Ευρώ.

    Σχετικά με τα άλλα τμήματα του διαγωνισμού το Υπουργείο έχει ήδη επιλέξει την ολλανδική IVECO για την προμήθεια 100 λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου CNG.

    Επιπλέον, αναμένεται οι επιλογή των αναδόχων για δύο ακόμα υπό-έργα, ενώ στόχος του υπουργείου είναι τα πρώτα λεωφορεία να καταφτάσουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη εντός του Α΄ Εξαμήνου του τρέχοντος έτους.

    Αναλυτικότερα, τα τμήματα που εκκρεμούν είναι η προμήθεια 200 λεωφορείων CNG (εκτιμώμενο κόστος 59 εκατ. ευρώ) με την ιταλική Industria Italiana Autobus να έχει υποβάλει τη μοναδική προσφορά. Σημειώνεται πως στο μετοχικό κεφάλαιο της ιταλικής εταιρείας συμμετέχει η τουρκική Karsan κατά 30%.

    Το έτερο τμήμα στο οποίο αναμένεται η επιλογή του αναδόχου αφορά στην προμήθεια 100 ηλεκτρικών λεωφορείων (προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ). Η μοναδική προσφορά που έχει γίνει αποδεκτή είναι αυτή της κινεζικής BYD, καθώς οι προσφορές των IRIZAR, IVECO και VAN HOOL δεν ανανεώθηκαν.

    Νέα λεωφορεία μετά από 13 χρόνια

    Πρόκειται για έναν διαγωνισμό, ο οποίος είναι απαραίτητος για τη βελτίωση του συγκοινωνιακού έργου στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, καθώς τόσο ο ΟΑΣΑ όσο και ο ΟΑΣΘ πραγματοποιούν δρομολόγια με έναν γηρασμένο στόλο, ενώ η τελευταία φορά που έγινε παρόμοιος διαγωνισμός ήταν πριν από 13 χρόνια.

    Επιπλέον, ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για τις μεταφορές με λεωφορεία καθώς προάγονται πιο φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα (ηλεκτρική ενέργεια και CNG). Αξίζει να αναφερθεί πως η ΟΣΥ Α.Ε., δηλαδή η εταιρεία που διαχειρίζεται τα τρόλεϊ και τα λεωφορεία, θα δεχθεί ενισχύσει το στόλο της με νέα οχήματα.

    Αυτό σημαίνει πως στους δρόμους της Αθήνας θα κυκλοφορούν περισσότερα από 1400 λεωφορεία, δίνοντας λύσεις στο πρόβλημα των καθυστερήσεων λόγω βλαβών, αλλά και θα συμβάλουν στη μείωση των χρονοαποστάσεων μεταξύ των δρομολογίων.

    Αξίζει να αναφερθεί πως ο διαγωνισμός που πρόκειται να ολοκληρωθεί σύντομα από την πρώτη από τις δύο φάσεις για τη συνολική προμήθεια 1300 νέων λεωφορείων. Μάλιστα, η πορεία του διαγωνισμού θα αποτελέσει έναν οδηγό για τα τεύχη δημοπράτησης της δεύτερης φάσης.

    Ένας διαγωνισμός με…αναταράξεις

    Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε το τελευταίο τρίμηνο του 2021 και σημαντικές καθυστερήσεις που προκλήθηκαν κυρίως από αιτήματα παρατάσεων αλλά και τους νομικούς διαξιφισμούς μεταξύ των εταιριών.

    Αρχικά ο διαγωνισμός αποτελούταν από πέντε υπό-έργα συνολικής αξίας 383 εκατ. Ευρώ. Ωστόσο, το πρώτο τμήμα (100 υβριδικά λεωφορεία αξίας 38,4 εκατ. ευρώ) «υπέφερε» σημαντικά με τις Mercedes και Solaris να προσφεύγουν κατά των όρων διακήρυξης, χωρίς όμως οι κινήσεις αυτές να μεταφραστούν και σε έμπρακτο ενδιαφέρον μέσω υποβολής προσφορών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το συγκεκριμένο υπό-έργο να βγει άγονο και πλέον εξετάζεται η ένταξη των 100 λεωφορείων, που σύμφωνα με πληροφορίες δε θα είναι υβριδικά, στο διαγωνισμό της Β΄ Φάσης

    Σημαντική μάχη δόθηκε, επίσης, για το πέμπτο υπό-έργο καθώς η κινεζική BYD αποκλείστηκε στα τεχνικά κριτήρια. Αξίζει να σημειωθεί πως το mononews σε σειρά ρεπορτάζ του είχε αποκαλύψει τις σημαντικές βλάβες των ηλεκτρικών λεωφορείων της BYD στην Ολλανδία, αλλά και τα προβλήματα που υγείας που προκαλούσαν τα εργοστάσιά της στην Κίνα.

    Εν ολίγοις, η κινεζική εταιρεία προσέφυγε τον περασμένο Νοέμβριο στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) με στόχο την ανάκληση της απόφασης αποκλεισμού της με αποτέλεσμα να υπάρξουν καθυστερήσεις στην επιλογή των αναδόχων, καθώς χρειάστηκε να περιμένουμε μέχρι και τον Ιανουάριο. Τελικά, η προσφυγή δεν τελεσφόρησε καθώς η ΕΑΔΗΣΥ απέρριψε σιωπηρά το αίτημα της κινεζικής εταιρείας.



    ΣΧΟΛΙΑ