Από το κτήριο–«ναυαρχίδα» της Κόσμος Αυτοκίνηση του Σπύρου Παζαρόπουλου στη Λεωφόρο Κύμης, έως το συγκρότημα των Αναβρύτων του Προδρόμου Εμφιετζόγλου και τις εκτεταμένες εγκαταστάσεις της Έδραση Χ. Ψαλλίδας στο Κορωπί, οι πλειστηριασμοί του Νοεμβρίου περιλαμβάνουν τρία από τα πιο χαρακτηριστικά περιουσιακά στοιχεία επιχειρηματιών και εταιρειών που είχαν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ελληνική αγορά τις προηγούμενες δεκαετίες.

Κόσμος Αυτοκίνηση

Έξι ταυτόχρονοι πλειστηριασμοί έχουν δρομολογηθεί για τις 20 Νοεμβρίου 2025 για λογαριασμό της «Κόσμος Αυτοκίνηση Εμπορική Ανώνυμη Εταιρεία», της άλλοτε κραταιάς αντιπροσωπείας του Σπύρου Παζαρόπουλου, η οποία μεσουρανούσε επί δεκαετίες στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.

1

Μετά από δύο άγονες προσπάθειες, έξι ακίνητα της εταιρείας βγαίνουν ξανά στο σφυρί, με τιμές εκκίνησης που κυμαίνονται από μόλις 13.200 ευρώ έως και 3.180.000 ευρώ.

Το σημαντικότερο εξ αυτών είναι το εμβληματικό κτήριο της αντιπροσωπείας στη Λεωφόρο Κύμης στη Νέα Ιωνία, εκεί όπου στεγάστηκε η πρώτη κάθετη αντιπροσωπεία VW–Audi στην Ελλάδα.

Σημειώνεται, πως η εταιρεία με την επωνυμία «ΚΟΣΜΟΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», πρώην «S.P. RENT A CAR ΕΜΠΟΡΙΑ & ΕΝΟΙΚΙΑΣΕΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», οφείλει στο Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ.) το ποσό των 8.978.141,96 ευρώ.

Η επιχειρηματική διαδρομή του Σπύρου Παζαρόπουλου ξεκίνησε δυναμικά το 1990, όταν εισήλθε στην αγορά αυτοκινήτου ως εξουσιοδοτημένος dealer. Η εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης το 1992 σε συνεργασία με άλλους εμπόρους τον έφερε σε δεσπόζουσα θέση, ενώ το 1994 υπέγραψε τη συμφωνία με την Kosmocar, εγκαινιάζοντας τη θρυλική αντιπροσωπεία της Λεωφόρου Κύμης.

Ο Παζαρόπουλος υπήρξε ο πρώτος που εισήγαγε αυτοκίνητο αντικατάστασης σε περιόδους service, όπως και 24ωρη υπηρεσία οδικής βοήθειας, ενώ ο όμιλος εξελίχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους αντιπροσώπους Audi και Volkswagen, εισήγαγε την Abarth και λειτουργούσε εκθέσεις Skoda, Seat και Ford.

Ωστόσο, η οικονομική κρίση του 2008 έφερε ισχυρές πιέσεις. Το 2010 η Kosmocar ανακοίνωσε τη διακοπή συνεργασίας, ενώ εκθέσεις στη Θεσσαλονίκη και την Κηφισιά έκλεισαν, όπως και τα συνεργεία των Seat και Skoda. Το 2012 ο επιχειρηματίας συνελήφθη για μη απόδοση ΦΠΑ και ΦΜΥ 800.000 ευρώ, ενώ το 2018 η εταιρεία βρέθηκε ανάμεσα στις επιχειρήσεις με τα μεγαλύτερα «κόκκινα δάνεια» ύψους 30,9 εκατ. ευρώ.

Παρά τις πολύχρονες περιπέτειες, ο ίδιος συνεχίζει να δραστηριοποιείται στον χώρο του αυτοκινήτου, κυρίως σε after sales υπηρεσίες, service και πωλήσεις μεταχειρισμένων. Ήδη ένα σημαντικό ακίνητό του, η γνωστή βίλα στη Φτελιά Μυκόνου, έχει αλλάξει χέρια από το 2021 με τιμή κατακύρωσης 1,7 εκατ. ευρώ.

Παζαρόπουλος στη Νέα Ιωνία

Το μεγαλύτερο ακίνητο που βγαίνει στο σφυρί είναι το τριώροφο συγκρότημα στην Καλογρέζα, στον Αστικό Προσφυγικό Συνοικισμό του Δήμου Νέας Ιωνίας, επί της Λεωφόρου Κύμης. Πρόκειται για οικόπεδο 780,89 τ.μ. με οικοδομή που περιλαμβάνει υπόγειο 641,10 τ.μ. με μηχανοστάσια, ανελκυστήρες αυτοκινήτων, λεβητοστάσιο, αποθήκες και 17 θέσεις στάθμευσης· ισόγειο 542,35 τ.μ. με χώρους συνεργείου, έκθεσης και επιπλέον θέσεις στάθμευσης· πατάρι 143,80 τ.μ.· πρώτο και δεύτερο όροφο 542,35 τ.μ. έκαστο, οι οποίοι λειτουργούσαν ως εκθεσιακοί χώροι· και τρίτο όροφο 258,99 τ.μ. με χώρους εργασίας και διαμονής.

 Στη λίστα περιλαμβάνονται ακόμη υπόγειο 87 τ.μ. με θέση στάθμευσης, ισόγειο 132 τ.μ. με αποκλειστική θέση στάθμευσης, ποσοστό εξ αδιαιρέτου δικαιώματος υψούν, οικόπεδο 209,30 τ.μ. με οικοδομή στην οδό Περγάμου 70 και ισόγειο κατάστημα 128,46 τ.μ. στην Περγάμου 63.

Πρόδρομος Εμφιετζόγλου

Την ώρα που ο Παζαρόπουλος βρίσκεται αντιμέτωπος με νέο κύκλο εκπλειστηριάσεων, σε αντίστοιχη μοίρα βρίσκεται και ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, καθώς στις 20 Νοεμβρίου 2025 έχει προγραμματιστεί νέος πλειστηριασμός για το 50% εξ αδιαιρέτου της εμβληματικής κατοικίας–μουσείου της οικογένειας στα Ανάβρυτα Αμαρουσίου, με επισπεύδουσα την Cepal Hellas. Η τιμή πρώτης προσφοράς έχει εκτιναχθεί πλέον στα 12,5 εκατομμύρια ευρώ.

Το ακίνητο καλύπτει συνολική έκταση 49.202,94 τ.μ., εκ των οποίων μόλις 991,49 τ.μ. βρίσκονται εντός σχεδίου. Στην τεράστια αυτή έκταση αναπτύσσεται ένα σύνθετο συγκρότημα υψηλής αρχιτεκτονικής και πολιτιστικής αξίας, συνολικής δομημένης επιφάνειας 4.035,06 τ.μ., που περιλαμβάνει εννέα κτιριακές μονάδες και μία ιστορική βίλα του 1890.

 Ανάμεσά τους βρίσκονται πινακοθήκη, γλυπτοθήκη, διοικητικά γραφεία, πολυτελής κατοικία διευθυντή, βοηθητικές εγκαταστάσεις, υποσταθμός ρεύματος, ειδικός εκθεσιακός χώρος αφιερωμένος στον Κώστα Τσόκλη («Κιβωτός»), καθώς και η αναπαλαιωμένη βίλα «Νούφαρο». Ο εξωτερικός χώρος διαθέτει μαντρότοιχους, διαμορφωμένες φυτεύσεις, αυλόπορτες, υποδομές φωτισμού και πυρασφάλειας, κολυμβητική δεξαμενή 305,50 τ.μ. και ελικοδρόμιο, αμφότερα χωρίς άδεια.

Η «κάθοδος» του άλλοτε πανίσχυρου κατασκευαστή, που ίδρυσε τη Μηχανική ΑΕ το 1974 και την μετέτρεψε σε κολοσσό με διεθνή παρουσία, υπήρξε δραματική μετά την οικονομική κρίση. Από το 2015 η εταιρεία τέθηκε σε αναγκαστική διαχείριση, το 2018 οι μετοχές της διεγράφησαν από το Χρηματιστήριο και τα χρέη ξεπέρασαν τα 177 εκατ. ευρώ.

 Σειρά ακινήτων του Εμφιετζόγλου, από Μύκονο και Κηφισιά έως Νέο Φάληρο, πέρασαν ή περνούν τη διαδικασία πλειστηριασμού. Ενδεικτικά, την ίδια ημέρα που απέτυχε ο πλειστηριασμός των Αναβρύτων, οικόπεδο 462,50 τ.μ. στο Νέο Φάληρο άλλαξε χέρια έναντι 729.001 ευρώ.

Έδραση Χ. Ψαλλίδας

Σε αντίστοιχη τροχιά βρίσκεται και η ιστορική κατασκευαστική «Έδραση Χ. Ψαλλίδας ΑΤΕ», καθώς την Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2025 έχει οριστεί επαναληπτικός πλειστηριασμός για τις κεντρικές εγκαταστάσεις της στο «Πάτημα» Κορωπίου. Το ακίνητο περιλαμβάνει 138,4 στρέμματα εκτός σχεδίου και 25 κτίρια που στεγάζουν εργοστασιακές εγκαταστάσεις, αποθήκες, συνεργεία και το κτίριο διοίκησης.

Η τιμή πρώτης προσφοράς έχει εκτιναχθεί στα 15,2 εκατ. ευρώ, έπειτα από δικαστική απόφαση που αναγνώρισε την αξία των υποδομών και των εγκαταστάσεων, σε αντίθεση με την αρχική εκτίμηση των 3,13 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία, που ιδρύθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1950 στη Λαμία και εξελίχθηκε σε κορυφαία δύναμη στα έργα ειδικών θεμελιώσεων και γεωτεχνικών κατασκευών, είχε μακρά ιστορία μεγάλων έργων, από το Μετρό Αθηνών και την Αττική Οδό έως τον ΠΑΘΕ και τη Ζεύξη Ρίου–Αντιρρίου. Ωστόσο, η κρίση του 2008, οι καθυστερήσεις πληρωμών από το Δημόσιο και η αδυναμία τήρησης των συμφωνιών εξυγίανσης οδήγησαν σε κατάρρευση.

Το 2019 οι τράπεζες κατήγγειλαν τα δάνεια, τα συνολικά χρέη ξεπέρασαν τα 207 εκατ. ευρώ — εκ των οποίων 33 εκατ. προς το Δημόσιο — και οι μετοχές της διεγράφησαν από το Χρηματιστήριο. Στα βάρη της εταιρείας περιλαμβάνονται και οφειλές προς εργαζόμενους άνω των 23,2 εκατ. ευρώ σε μισθούς και ασφαλιστικές εισφορές.

Η τριπλή αυτή σειρά πλειστηριασμών, που απλώνεται από το 2024 έως το 2025, αποτυπώνει με εντυπωσιακή καθαρότητα την κατάρρευση τριών ιστορικών επιχειρηματικών ονομάτων, τα οποία για δεκαετίες κυριάρχησαν στους κλάδους αυτοκινήτου και κατασκευών, αλλά σήμερα βρίσκονται αντιμέτωπα με το σφυρί της δικαιοσύνης και τον επίλογο μιας ολόκληρης εποχής για την ελληνική επιχειρηματικότητα.

Διαβάστε επίσης: