• Business

    Κατ’ αρχήν έγκριση για το master plan του ΟΛΠ – «Αμοιβαίες υποχωρήσεις» και νέα συνεδρίαση της ΕΣΑΛ μετά τις εκλογές

    • Γιώργος Μανέττας
    ΟΛΠ


    Την κατ’ αρχήν έγκριση, αλλά με αρκετές παρατηρήσεις –όπως και την προηγούμενη φορά- έδωσε χθες η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) στο master plan του ΟΛΠ.

    Παράλληλα, η Επιτροπή κάλεσε τη διοίκηση του Οργανισμού που ελέγχεται από την κινέζικη Cosco να υποβάλλει εκ νέου το master plan, αφού πρώτα υιοθετήσει και ενσωματώσει τις αλλαγές ουσίες που ζήτησε. Από την άλλη πλευρά και η ίδια φέρεται να έκανε ένα βήμα πίσω, όσον αφορά σε κάποιες επενδύσεις που αρχικά απέρριψε όπως η δημιουργία logistics center και η ανέγερση κάποιων ξενοδοχείων.

    Σύμφωνα με πληροφορίες, στη μαραθώνια συζήτηση που πραγματοποιήθηκε χθες στα βασικά θέματα που αποτελούν «αγκάθι» και πηγή διαφωνιών ανάμεσα στις δυο πλευρές αποφασίσθηκαν τα εξής:

    1. Απερρίφθη για ακόμη μια φορά τη δημιουργία εμπορικού κέντρου (mall) μέσα στον επιβατηγό σταθμό κρουαζιέρας. Με βάση το σκεπτικό, η συγκεκριμένη επένδυση όχι μόνο δεν συμβαδίζει με τις λιμενικές χρήσεις, αλλά δημιουργεί και πρόβλημα ελέγχου στον χώρο κρουαζιέρας. Να σημειωθεί πως η ανέγερση mall μέσα στους χώρους του λιμανιού αποτέλεσε από την πρώτη στιγμή «κόκκινο πανί» για τους επαγγελματικούς φορείς του Πειραιά, οποίοι φοβήθηκαν πως θα χάσουν σημαντικό μέρος των εσόδων τους. Από την άλλη πλευρά, οι εκπρόσωποι του ΟΛΠ παρ’ ότι εξέφρασαν την έντονη δυσαρέσκεια τους, φαίνεται πως αποδέχθηκαν τελικά να κάνουν ένα βήμα πίσω, επισημαίνοντας σε υπόμνημα που απέστειλαν πως ο Πειραιάς δεν είναι ακόμη ώριμος για μια τέτοια επένδυση.

    2. Έγινε αποδεκτή η δημιουργία logistic center, αλλά μικρότερο σε μέγεθος, προκειμένου να διασφαλισθεί η εύρυθμη λειτουργία και κυκλοφορία στην περιοχή.

    3. Δόθηκε το «πράσινο φως» για τη δημιουργία και των 4 ξενοδοχείων, αλλά υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις. Εκφράστηκαν πάντως αρκετές ενστάσεις από διάφορες πλευρές για την αναγκαιότητα ύπαρξης τόσων ξενοδοχείων μέσα στο λιμάνι, και ειδικά αυτού που σχεδιάζεται να γίνει στο Πόρτο Λεόνε.

    4. Αποφασίσθηκε να δημιουργηθεί μουσείο ναυτικής τεχνολογίας σε μια από τις αποθήκες που βρίσκονται μέσα στο λιμάνι.

    5. Εγκρίθηκε η κατασκευή των δυο κτηρίων πάρκινγκ, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις

    6. Απερρίφθη τέλος η δημιουργία ναυπηγείου, μέσα στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη

    Η παραπάνω απόφαση έρχεται σε συνέχεια της συμφωνίας ανάμεσα στην κυβέρνηση και την Cosco πριν από περίπου τρεις μήνες, μετά την απόφαση του ΚΑΣ να κηρύξει μέρος του λιμανιού αρχαιολογικό χώρο και τις έντονες αντιδράσεις που προκλήθηκαν σε διεθνές επίπεδο.

    Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν πως έχουν σε μεγάλο βαθμό αμβλυνθεί οι διαφορές και έχει βρεθεί ένα modus operandi, μέσα από αμοιβαίους συμβιβασμούς.

    Όπως λένε, αυτό που τώρα απομένει είναι να διορθωθούν τα λάθη που υπάρχουν ακόμη στο master plan και τονίζουν η χθεσινή απόφαση της ΕΣΑΛ δεν διαφοροποιείται επί της ουσίας από την πρώτη συνεδρίαση, αλλά αποδέχεται τις τροποποιήσεις για το πάρκινγκ, κάποιες τροποποιήσεις για τα ξενοδοχεία και δίνει τη δυνατότητα να γίνει μικρότερο logistics.

    Να σημειωθεί πως η χθεσινή συνεδρίαση της ΕΣΑΛ ήταν μαραθώνια, καθώς τα 13 μέλη της Επιτροπής κλήθηκαν να αποφανθούν σε ένα σχέδιο 1.000 σελίδων, το οποίο είχε αποσταλεί μόλις την περασμένη Τετάρτη.

    Υπενθυμίζεται το master plan, το οποίο αποτελεί το βασικό επενδυτικό σχέδιο για την αναβάθμιση του λιμανιού στον Πειραιά σε εμπορευματικό κόμβο χωρίζεται σε δυο μέρη: στις υποχρεωτικές επενδύσεις που θα πρέπει να υλοποιήσει ο Οργανισμός βάση της σύμβασης παραχώρησης του 2016 και τις προαιρετικές, τις οποίες αναλαμβάνει οικειοθελώς ο νέος βασικός μέτοχος, η κινέζικη Cosco. Μάλιστα, ο πρόεδρος του ΟΛΠ Yu Zen Gang στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης των μετόχων που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα ανέφερε ότι η έγκριση του master plan και οι επενδύσεις που περιλαμβάνει θα ανοίξουν τον δρόμο για να γίνει το λιμάνι του Πειραιά ακόμη πιο λαμπρό.

    Το 2018 ο αριθμός διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι άγγιξε τα 5 εκατ. TEU που είχε ως αποτέλεσμα των λιμάνι του Πειραιά να καταστεί δεύτερο στη Μεσόγειο ενώ στόχος είναι μέσα στα επόμενα χρόνια, η ετήσια διακίνηση να φθάσει στα 10 εκατ. TEU. Επιπλέον, ο τζίρος της εταιρείας από τα 110 εκατ. ευρώ ανήλθε στα 130 εκατ. ευρώ το 2018, ενώ η μετοχή του ΟΛΠ παρουσίασε αύξηση 50% στο Χρηματιστήριο Αθηνών.



    ΣΧΟΛΙΑ