• Business

    «Καλάθι του νοικοκυριού»: Από τα private label στην… αλμυρή φέτα του Μασούτη

    • Άννα Διανά


    Το περίφημο «καλάθι του νοικοκυριού» έκανε χθες το ντεμπούτο του σε δώδεκα αλυσίδες σούπερ μάρκετ και σε ένα online σούπερ μάρκετ.

    Κυρίαρχη θέση στα καλάθια των περισσότερων αλυσίδων έχουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που έχουν σημαντικά χαμηλότερη τιμή από τα επώνυμα.

    Η σύνθεση του καλαθιού ως προς την αναλογία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμων δεν είναι αντιπροσωπευτική των επιλογών που κάνουν οι καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ. Παρά το γεγονός ότι πληρώνουν ακριβότερα και αγοράζουν λιγότερα το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αν και αυξάνεται – έφτασε στο 14,4% στο εννεάμηνο, εξαιρουμένου του discount καναλιού (στοιχεία NielsenIQ)- υπολείπεται όμως από άλλες χώρες που τα PL κερδίσει μεγάλα μερίδια κατανάλωσης.

    Τα αρνητικά σχόλια στα social media ήταν πολλά εστιασμένα στο γεγονός ότι το καλάθι έχει πολλά private label προϊόντα. Μέσα όμως στο μπαράζ σχολίων έπεσε και το καλάθι της αλυσίδας Μασούτη όχι όμως για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας,  αλλά για ένα branded προϊόν.

    Στο επίκεντρο της κριτικής η υψηλή τιμή της φέτας (4,90 ευρώ/400 γρ. 12,25 ευρώ το κιλό) και πώς είναι δυνατόν στο καλάθι να μπαίνουν προϊόντα με τέτοιες τιμές.  Ωστόσο πρόκειται για τη φέτα Δωδώνη, ένα brand με ισχυρά μερίδια αγοράς και τιμή υψηλότερη από τα private label. Διέλαθε ωστόσο  της προσοχής ότι δεν είναι η ακριβότερη φέτα αφού στο καλάθι του My Market η φέτα (Μενεγάτος βαρελίσια σε άλμη 400 γρ.) είναι στα 5,94 ευρώ, ήτοι 14,85 ευρώ ανά κιλό.

    Η αυτοψία του Άδωνι σε εννέα σούπερ μάρκετ

    Αυτοψία σε εννέα καταστήματα μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ έκανε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνις Γεωργιάδης. Ο καταναλωτής που θα επιλέξει το καλάθι του νοικοκυριού, σίγουρα θα έχει μια σημαντική ωφέλεια στην εβδομαδιαία του κατανάλωση και αυτός είναι και ο στόχος, δήλωσε.

    Τα καταστήματα επισκέφθηκαν μαζί με τον υπουργό, ο  Αναπληρωτής υπουργός, Νίκος Παπαθανάσης, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, ο διοικητής της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), Χαράλαμπος Μελισσινός και ελεγκτές της ΔΙΜΕΑ. «Διαπιστώνουμε ότι οι αλυσίδες έχουν προσφέρει σημαντικά χαμηλότερες τιμές σε κρίσιμα είδη. Βρήκαμε φρέσκο γάλα με 1,12, βρήκαμε μακαρόνια με 0,62, βρήκαμε ζάχαρη με 0,94, γενικά βρήκαμε πολύ καλές προσφορές», τόνισε ο υπουργός και πρόσθεσε:

    «Υπάρχουν και προβλήματα. Το site «έπεσε» σχετικά γρήγορα λόγω της μεγάλης κίνησης. Περιμένουμε τώρα να ξανανέβει, αλλά είναι λογικό την πρώτη μέρα να υπάρχουν και προβλήματα. Συνεχίζουμε την προσπάθεια προς όφελος των ευάλωτων συμπολιτών μας και γενικά των καταναλωτών».

    Από την πλευρά του ο Αναπληρωτής υπουργός, Νίκος Παπαθανάσης επεσήμανε:

    «Προχωράμε σε ένα ακόμη μέτρο στήριξης των συμπολιτών μας, για να αντιμετωπίσουμε, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αυτό το κύμα της εξωγενούς κρίσης ακρίβειας που πλήττει και την πατρίδα μας.

    Κατά την επίσκεψή μας, είδαμε ότι όλα τα σούπερ μάρκετ έχουν εναρμονιστεί με τις οδηγίες που περιλαμβάνονται στη σχετική υπουργική απόφαση. Ήδη τα προϊόντα είναι αναρτημένα στους διαδικτυακούς τόπους των σούπερ μάρκετ αλλά και στο e-katanalotis.gov.gr. Σαφώς θα προχωρήσουμε και στις αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις για να κάνουμε πιο εύκολη την δυνατότητα εντοπισμού των προϊόντων από τους καταναλωτές. Ταυτόχρονα θα παρακολουθούμε πολύ στενά και την εξέλιξη της όλης διαδικασίας, λαμβάνοντας μέτρα όπου απαιτείται, για να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο η αποτελεσματικότητά του «καλαθιού».

    Το καλάθι έχει ισχύ για μια εβδομάδα σε κάθε αλυσίδα, διάστημα κατά το οποίο  θα πρέπει να έχει διασφαλιστεί η επάρκεια των αγαθών που προωθούνται.

    Η διεύρυνση των κατηγοριών και τα συνοικιακά μαγαζιά

    To καλάθι θα έχει αλλαγές ενώ στις σκέψεις είναι να επεκταθεί και στα συνοικιακά καταστήματα που εκφράζουν φόβους ότι θα έχουν μετατόπιση τζίρου ακόμη μεγαλύτερη προς τα σούπερ μάρκετ.

    Ετσι, σχεδιάζεται ένας νέος τύπος «καλαθιού» για κρεοπωλεία, αρτοποιεία, ιχθυοπωλεία κ.α. Το αν τελικά θα εφαρμοστεί εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από την επιτυχία του εγχειρήματος στις οργανωμένες αλυσίδες λιανεμπορίου τροφίμων.

    Επιπλέον, το επόμενο διάστημα αναμένεται να δημιουργηθεί μια κατηγορία υποκαλαθιού για ειδικές κατηγορίες ώστε να καλυφθούν και οι ευάλωτοι πολίτες που έχουν σοβαρές παθήσεις και χρειάζονται ειδική διατροφή με συγκεκριμένα τρόφιμα, όπως τα προϊόντα για διαβητικούς.

    Προ ημερών ο Αδωνις Γεωργιάδης είχε δηλώσει ότι «η ιδέα για το καλάθι έχει ως κεντρικό στόχο ο ευάλωτος συμπολίτης μας, του οποίο η ποιότητα της ζωής έχει τεθεί σε κρίση λόγω του πληθωρισμού, να έχει μια ασπίδα προστασίας. Αυτό είναι το κύριο μέλημά μας. Υπάρχουν όμως και άλλες πολλές κατηγορίες συμπολιτών μας, που ανήκουν στις λεγόμενες ειδικές κατηγορίες, όπως, για παράδειγμα, οι διαβητικοί, οι οποίοι δικαίως θα πουν ότι χρειάζονται και αυτοί κάτι αντίστοιχο».

    Το θέμα της δραστηριοποίησης και των μικρών της αγοράς έχει επισημάνει και η  Επιτροπή Ανταγωνισμού  στη σχετική γνωμοδότηση της σημειώνοντας ότι στο «καλάθι του νοικοκυριού» θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα να συμμετέχει κάθε  είδους επιχείρηση που δραστηριοποιείται στη λιανική αγορά, ακόμα  και εάν δεν εμπορεύεται το σύνολο των κατηγοριών των προϊόντων που  απαριθμούνται στη λίστα (π.χ. κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κ.λπ). «Οι  επιχειρήσεις αυτές θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα, εφόσον το επιθυμούν, να  εντάσσουν στο καλάθι του νοικοκυριού εκείνες τις κατηγορίες προϊόντων στις οποίες  δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση» ανέφερε χαρακτηριστικά.

    Συνάντηση Γεωργιάδη με βιομηχανία τροφίμων για συγκράτηση των τιμών

    Σε σύσκεψη καλεί για σήμερα τους βιομηχάνους των τροφίμων ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης όπως είπε,  μιλώντας χθες το βράδυ στον ΣΚΑΙ, για να συγκρατήσουν και αυτοί από την πλευρά τους τις τιμές, μετά την πρεμιέρα του «Καλαθιού του νοικοκυριού».

    Όπως ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης “τα προϊόντα στο καλάθι του νοικοκυριού ,σήμερα, ήταν φθηνότερα σε σχέση με τις 3 Οκτωβρίου που έγινε η συνάντηση στο Υπουργείο ανάπτυξης με  τους εκπροσώπους των  σούπερ μάρκετ.  Επισήμανε ότι από σήμερα θα αναγράφεται, μετά από απαίτηση του Υπουργείου και η προηγουμένη τιμή των προϊόντων που είναι στο καλάθι για να είναι άμεση η σύγκριση. Παράλληλα επισήμανε ότι τα προϊόντα στο  καλάθι θα αλλάζουν κάθε βδομάδα για να υπάρχουν επαρκείς ποσότητες.  Τόνισε ότι δεν υπάρχει άλλη ευρωπαϊκή χώρα που να έχει κινηθεί ταχύτερα από την Ελλάδα, όσον αφορά τη λήψη μέτρων για τα προϊόντα στα ράφια.

     Διαβάστε επίσης

    Σκλαβενίτης – ΑΒ Βασιλόπουλος – Μασούτης – My Market – Lidl: Τι προϊόντα έχουν στο καλάθι του νοικοκυριού (η λίστα και οι τιμές)



    ΣΧΟΛΙΑ