• Business

    Υπουργείο Υποδομών: Βραχυκλώνουν έργα άνω των 500 εκατ. ευρώ

    Χρήστος Σταϊκούρας, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών

    Χρήστος Σταϊκούρας, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών


    Δύο οδικά έργα αξίας άνω των 500 εκατ. Ευρώ που δημοπρατεί το υπουργείο υποδομών έχουν βραχυκυκλώσει, καθώς έχουν εγκλωβιστεί στις συμπληγάδες των προσφυγών από ενδιαφερόμενες εταιρείες στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ). Πρόκειται για τους οδικούς άξονες Ιωάννινα – Κακαβιά και Λαμία – Καρπενήσι (Μακρακώμη-Τύμφρηστος), οι οποίοι προκηρύχθηκαν εντός της τρέχουσας χρονιάς, αλλά μετρούν ήδη σημαντικές καθυστερήσεις ή ακόμα και ματαιώσεις.

    Σύμφωνα με πληροφορίες, τα δύο έργα κολλάνε, καθώς ένα κοινό σχήμα με τις προσφυγές του έχει οδηγήσει τους σχετικούς διαγωνισμούς σε «φρενάρισμα».

    Αναλυτικότερα πρόκειται για το κοινό μπλοκ των ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ – ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ, οι οποίες έχουν επικαλεστεί το γεγονός ότι οι όροι των διακηρύξεων παραβιάζουν τις αρχές της αναλογικότητας και του ελεύθερου ανταγωνισμού με την προσθήκη πρόσθετων όρων χωρίς αιτιολογία.

    Πηγές πολύ κοντά στη διαγωνιστική διαδικασία αναφέρουν στο mononews ότι η ΕΑΔΗΣΥ βρίσκεται πολύ κοντά στο να λάβει τις σχετικές αποφάσεις, αλλά αυτές χρειάζεται να καθαρογραφούν. Με αποτέλεσμα η υποβολή των οικονομικών προσφορών να μετατίθεται έως ότου βγάλει «λευκό καπνό» η αρχή.

    Σημειώνεται ότι τα εν λόγω έργα εκτός από το σχήμα που προσφεύγει διαρκώς αναμένεται να προσελκύσει όλους τους μεγάλους ομίλους, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos. Σχεδόν σίγουρη θεωρείται επίσης και η συμμετοχή της Interkat του Πανουργιά Παπαϊωάννου και της ΤΕΚΑΛ του Παναγιώτη Ψαλτάκου.

    Ιωάννινα – Κακαβιά

    Το Ιωάννινα – Κακαβιά είναι το πιο «ακριβό» και συνάμα πιο «βασανισμένο» εκ των δύο έργων που έχουν κολλήσει, καθώς ο προϋπολογισμός του έχει εκτιμηθεί στα 310 εκατ. Ευρώ, ενώ έχουν γίνει ήδη δύο προσφυγές στην ΕΑΔΗΣΥ.

    Μάλιστα, η πρώτη προσφυγή από το σχήμα ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ – ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ, είχε οδηγήσει στην αναγκαστική ματαίωση και επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού, καθώς η ΕΑΔΗΣΥ είχε εκδώσει απόφαση υπέρ της προσφυγής, ανοίγοντας μάλιστα την πόρτα για τη συμμετοχή μικρότερων κατασκευαστικών εταιριών (σ.σ. 5ης και 6ης τάξης) σε τόσο μεγάλα έργα.

    Εν τούτοις, σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν πηγές της αγοράς στο mononews, ο νέος διαγωνισμός δεν τηρούσε τα όσα είχε προτείνει η ΕΑΔΗΣΥ με αποτέλεσμα να γίνει και δεύτερη προσφυγή.

    Αυτή εκδικάστηκε την περασμένη Παρασκευή 7 Ιουλίου και αναμένεται να καθαρογραφεί η σχετικά απόφαση, ενώ μέχρι να γίνει αυτό η διαγωνιστική διαδικασία έχει οδηγηθεί σε αναστολή.

    Αναλυτικότερα ο διαγωνισμός για το σημαντικό έργο για την Ήπειρο, που θα ολοκληρώσει την Ιόνια Οδό, προκηρύχθηκε τον περασμένο Μάρτιο και έχει λάβει δύο παρατάσεις για τις 9 Μαΐου και στη συνέχεια για τις 22 Ιουνίου, αν και τελεί ακόμα υπό την «ομηρία» της τελευταίας προσφυγής.

    Στα του έργου, ο ανάδοχος καλείται κατασκευάσει εντός 54 μηνών από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, ο οποίος σπάει σε δύο τμήματα. Αυτά είναι τα εξής:

    • Ιωάννινα – Καλπάκι, συνολικού μήκους 46,4 χλμ και
    • Καλπάκι-Κακαβιά 23,1 χλμ.

    Λαμία – Καρπενήσι

    Το Λαμία – Καρπενήσι, και πιο συγκεκριμένα το Μακρακώμη – Τύμφρηστος μήκους 30 χλμ, έχει κοστολογηθεί στα 200 εκατ. Ευρώ και ο διαγωνισμός χωρίζεται σε δύο μέρη.

    Το πρώτο που είχε οριστεί αρχικά για τις 15 Ιουνίου ήταν η εκδήλωση ενδιαφέροντος και στη συνέχεια, εφόσον δώσει το πράσινο φως το υπουργείο υποδομών και μεταφορών τα εγκεκριμένα σχήματα θα κληθούν να δώσουν τις τελικές προσφορές τους. Σημειώνεται ότι ο μέγιστος αριθμός των ενδιαφερομένων θα ανερχόταν στα έξι σχήματα.

    Ωστόσο, και αυτό έχει «κολλήσει», καθώς η ίδια κοινοπραξία έχει προσφύγει στην ΕΑΔΗΣΥ και η Αρχή αναμένεται να λάβει την απόφασή της την ερχόμενη Παρασκευή, δηλαδή στις 15 Ιουνίου, αν και θα χρειαστεί να περιμένουμε ώστε να καθαρογραφεί.

    Το υπό δημοπράτηση έργο αφορά στην κατασκευή εντός 54 μηνών ενός οδικού άξονα που θα βελτιώσει σημαντικά τη σύνδεση του Καρπενησίου με τη Λαμία, αλλά και των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων.

    Διαβάστε επίσης:

    Σταϊκούρας: Στόχοι και προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών

    Διπλή κυβερνητική σύσκεψη για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια – Αύριο η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την ΑΝΕΚ

    Δόμνα Μιχαηλίδου: Κάθε χρόνο το υπουργείο Παιδείας θα προσλαμβάνει 4.000-5.000 εκπαιδευτικούς



    ΣΧΟΛΙΑ