• Business

    Υπουργείο Υποδομών: «Γκαζώνει» για την υποβολή προσφορών για την παραχώρηση του 1,5 δισ. ευρώ στο ΒΟΑΚ

    Κώστας Αχ. Καραμανλής (Υπουργός Υποδομών), Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)


    Ένα βήμα πιο κοντά έρχεται η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα (ΒΟΑΚ), που δημοπρατεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Πρόκειται για το τρίτο και «ακριβότερο» τμήμα του ΒΟΑΚ, καθώς η συνολική αξία του ξεπερνάει τα 1,5 δισ. Ευρώ και το διεκδικούν μεγάλοι εγχώριοι και διεθνείς Όμιλοι.

    Αναλυτικότερα, όπως αναφέρεται σε απόφαση στη Διαύγεια που αναρτήθηκε πρόσφατα και υπογράφηκε από τον Υπουργό Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, εγκρίθηκαν τα τεύχη δημοπράτησης για την πρόσκληση των ενδιαφερομένων για την υποβολή προσφορών.

    Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί την επιτάχυνση για την είσοδο του διαγωνισμού στο Β’ Στάδιο κατά τη διάρκεια του οποίου οι επίδοξοι μνηστήρες θα διαπραγματευθούν με την αναθέτουσα αρχή και εν συνεχεία θα υποβάλουν τις προσφορές τους.

    Η απόφαση αυτή επιβεβαιώνει όσα είχε γράψει το mononews εντός της εβδομάδας, όπου και αναφερόταν από πηγές του Υπουργείου ότι η επιτροπή του διαγωνισμού «εργάζεται ακόμα και τα Σαββατοκύριακα» προκειμένου να τρέξουν οι απαραίτητες διαδικασίες.

    Στόχος του Υπουργείου, ο οποίος είναι εφικτός, είναι η υποβολή των προσφορών, η ανάδειξη του αναδόχου, και η υπογραφή της σχετικής σύμβασης να έχουν ολοκληρωθεί εντός του 2023, ενώ επιδιώκεται και η εκκίνηση των έργων εντός της ίδιας χρονιάς.

    Σημειώνεται πως το εν λόγω τμήμα του ΒΟΑΚ αποτελεί το μοναδικό που τελεί υπό δημοπράτηση, καθώς μέσα στη χρονιά υπεγράφη το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος με ανάδοχο τον ΑΚΤΩΡ, ενώ η υπογραφή της σύμβασης για το ΣΔΙΤ Χερσόνησος-Νεάπολη από την Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλακτωρ-Intrakat αναμένεται μέσα το Α΄ Τρίμηνο του 2023.

    Με την υπογραφή του έργου και την εκκίνησή του θα υλοποιείται ένα project συνολικού εκτιμώμενου κόστους άνω των 2 δισ. ευρώ στην Κρήτη, το οποίο έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και ευρωπαϊκά κονδύλια. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ θα είναι ένα από τα τελευταία της κατηγορίας του, καθώς πλέον το Υπουργείο στρέφεται σε πιο πράσινα έργα, όπως τα αντιπλημμυρικά, τα φράγματα και τα σιδηροδρομικά.

    Ποιοι είναι οι «μνηστήρες»

    Στην κούρσα της διεκδίκηση του διαγωνισμού έχουν εισέλθει, όπως φάνηκε κατά την περίοδο της υποβολής των φακέλων της εκδήλωσης ενδιαφέροντος που ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2019, τα εξής σχήματα:

    • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
    • Ο Όμιλος Ελλάκτωρ μέσω της θυγατρικής του ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις
    • Ο Όμιλος ΑΒΑΞ
    • O Όμιλος Mytilineos που ενώνει τις δυνάμεις του με την ισπανική
    • Ο γαλλικός κολοσός της Vinci (Vinci Highways S.A.S.-Vinci Concessions S.A.S.)

    Δεν αποκλείεται να υπάρξουν και νέες προσθήκες στους επίδοξους μνηστήρες της παραχώρησης, εφόσον αυτοί συμμετέχουν σε κάποιο από τα υφιστάμενα σχήματα.

    Μία από τις εταιρείες που θα μπορούσε να προχωρήσει σε αυτή την κίνηση είναι η Intrakat, καθώς ο Διευθύνων Σύμβουλος της, Αλέξανδρος Εξάρχου, δήλωσε προχθές ότι η εισηγμένη, ύστερα από την έγκριση για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, βρίσκεται πλέον σε θέση να διεκδικεί έργα παραχωρήσεων, καθώς αυτές θα προσθέτουν σταθερές χρηματοδοτικές ροές, ενώ έγινε ειδική μνεία και στον εν λόγω διαγωνισμό.

    Το έργο

    Πρόκειται για το μεγαλύτερο και ακριβότερο υπό δημοπράτηση τμήμα του ΒΟΑΚ, καθώς το κόστος κατασκευής και συντήρησης έχει εκτιμηθεί στα 1,5 δισ. Ευρώ και το μήκος της ανέρχεται στα 157,5 χλμ, εάν συνυπολογίσουμε και την προαίρεση για το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά.

    Στην παρούσα φάση ο διαγωνισμός αναμένεται να περάσει στο Β΄ Στάδιο στο αμέσως επόμενο διάστημα, καθώς τον περασμένο Ιούλιο εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου. Το υπό δημοπράτηση τμήμα αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2027 ή τις αρχές του 2028, καθώς η κατασκευαστική του διάρκεια ανέρχεται στα τέσσερα και στη συνέχει θα ακολουθήσει 26ετής περίοδος λειτουργίας και συντήρησης.

    Διαβάστε επίσης

    ΒΟΑΚ: Ποδαρικό με υπογραφές από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ- Intrakat – «Τρέχει» η παραχώρηση του 1,5 δισ. ευρώ

    Υπουργείο Υποδομών: Προχωρούν οι διαδικασίες για το ηλεκτρονικό διόδιο και τη νέα επέκταση του ΒΟΑΚ

    ΒΟΑΚ: Το μεγαλύτερο οδικό έργο ξεκινά – Υπεγράφη η σύμβαση για το πρώτο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος



    ΣΧΟΛΙΑ