• Business

    ΙΟΒΕ: Η κυβερνητική αλλαγή έφερε καταναλωτική εμπιστοσύνη -στο υψηλότερο επίπεδο 19 ετών

    • NewsRoom
    λιανεμποριο


    Στο υψηλότερο επίπεδο από το  2000 ανέβηκε ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης  σημειώνοντας ρεκόρ 19 ετών, σύμφωνα με τη μηνιαία έρευνα του ΙΟΒΕ για το Σεπτέμβριο. Η θετική ψυχολογία των καταναλωτών, έχει συμπαρασύρει συνολικά προς τα πάνω και το Δείκτη Οικονομικού Κλίματος, που βρίσκεται στις 107,2 μονάδες από 105,3 μονάδες τον Ιούλιο. Η επίδοση αυτή κινείται σε επίπεδα προ κρίσης, καθώς είναι η υψηλότερη από τον Μάρτιο του 2008.

    Η θετική ψυχολογία φαίνεται και από την αισιοδοξία των Ελλήνων,  όπου επίσης υπάρχει βελτίωση και για  πρώτη φορά από το 2010, οι Έλληνες καταναλωτές  δεν είναι στην πεντάδα των περισσότερο απαισιόδοξων στην ΕΕ. Πλέον η Ελλάδα βρίσκεται στην 9η θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης.
    Η πορεία της καταναλωτικής εμπιστοσύνης σχετίζεται άμεσα με την κυβερνητική αλλαγή αφού ακολουθεί ανοδική πορεία από  τον Ιούλιο και μετά.

    “Είναι φανερό ότι η θετική επίδραση του εκλογικού αποτελέσματος στις προσδοκίες πολιτών και επιχειρήσεων διατηρείται”, σημειώνει το ΙΟΒΕ, προσθέτοντας φυσικά ότι σε αυτήν ακόμη την φάση, αξιολογούνται περισσότερο οι προγραμματικές κατευθύνσεις της νέας κυβέρνησης, καθώς τα παραπάνω μένει να φανούν και στην πράξη.

    Η έρευνα επισημαίνει ότι η τόνωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης προήλθε από μέτρα που αφορούν άμεσα στα νοικοκυριά (μείωση ΕΝΦΙΑ, επέκταση ρύθμισης οφειλών έως 120 δόσεις).

    Δείκτης Οικονομικού Κλίματος

    Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος συνεχίζει να κινείται ανοδικά τον Σεπτέμβριο, στις 107,2 μονάδες από 105,3 μονάδες τον Ιούλιο. Η επίδοση αυτή είναι η υψηλότερη από τον Μάρτιο του 2008. Η άνοδος προέρχεται κυρίως από βελτίωση των προσδοκιών στο Λιανικό εμπόριο και τους
    Καταναλωτές, ενώ στους υπόλοιπους επιχειρηματικούς τομείς οι μεταβολές είναι ήπιες.

    Ταυτόχρονα, η καταναλωτική εμπιστοσύνη φθάνει στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 19 ετών. Είναι φανερό ότι η θετική επίδραση του εκλογικού αποτελέσματος στις προσδοκίες πολιτών και επιχειρήσεων διατηρείται. Βέβαια, σε αυτή τη μέτρηση αξιολογούνται ευνοϊκά, προς το παρόν, περισσότερο οι προγραμματικές κατευθύνσεις της νέας κυβέρνησης, καθώς σε επίπεδο νομοθετικού έργου οι παρεμβάσεις είναι ηπιότερες. Όμως και αυτές (π.χ. μείωση ΕΝΦΙΑ, επέκταση ρύθμισης οφειλών έως 120 δόσεις) επηρεάζουν θετικά τις προσδοκίες των νοικοκυριών. Η καλή εξέλιξη ορισμένων βραχυχρόνιων δεικτών που αφορούν στα νοικοκυριά, όπως της ανεργίας και του πληθωρισμού, επίσης επιδρά θετικά στις σχετικές προσδοκίες τους, ενώ και από τη σχέση με τους εταίρους και πιστωτές δεν προκύπτει προβληματισμός. Φυσικά, παραμένουν ανοικτά ορισμένα κεντρικά ζητήματα που θα επηρεάσουν τις προσδοκίες επιχειρήσεων και νοικοκυριών στο επόμενο χρονικό διάστημα, κυρίως η διαμόρφωση του φορολογικού και συνταξιοδοτικού συστήματος. Ειδικότερα οι εξελίξεις αυτές συναρτώνται με τον προϋπολογισμό του 2020 και το δημοσιονομικό περιθώριο που υπάρχει από τις εφαρμοζόμενες και προγραμματιζόμενες παρεμβάσεις και επηρεάζονται και από σημαντικές εστίες αβεβαιότητας στο διεθνές περιβάλλον.

    Ταυτόχρονα η σταθερά καλή εξέλιξη ορισμένων βραχυχρόνιων δεικτών, όπως της ανεργίας και του πληθωρισμού, επίσης επενεργεί πολύ θετικά στις προσδοκίες των νοικοκυριών, όπως αποτυπώνεται και στις σχετικές προβλέψεις. Ενδεικτική, για παράδειγμα, της αλλαγής του οικονομικού κλίματος είναι η ενίσχυση που καταγράφεται στην πρόθεση για νέες αγορές το επόμενο 12μηνο (αυτοκινήτων, ηλεκτρικών συσκευών, επίπλων, κλπ), με το δείκτη να παρουσιάζει σαφή ενίσχυση τον Σεπτέμβριο, και να διαμορφώνεται στις -26,4 (από -36,2) μονάδες.

    .

    Αναλυτικότερα:

    -Στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση ενισχύθηκε τον Σεπτέμβριο, όπως και ο δείκτης των εκτιμήσεων για τα αποθέματα, ενώ οι προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες παρουσίασαν μικρή αλλά θετική μεταβολή.

    -Στις Κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις έμειναν σχεδόν αμετάβλητες, όπως επίσης ενισχύθηκαν οι αρνητικές προβλέψεις για την απασχόληση.

    -Στο Λιανικό Εμπόριο, οι θετικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις ενισχύονται αισθητά, όπως και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους, ενώ τα αποθέματα υποχωρούν.

    -Στις Υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα ζήτηση υποχωρούν, ενώ οι αντίστοιχες για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων υποχωρούν μεν, αλλά ηπιότερα, όπως και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης.

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ