ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με εκτενή ανακοίνωση σχετικά με την πορεία των εργασιών στη Λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας, η «Ανάπλαση Δημόσιων Χώρων Α.Ε.» επιχειρεί να δώσει μια ολοκληρωμένη εικόνα τόσο για το μέγεθος και το κόστος του έργου όσο και για τον χρόνο που απαιτείται για την ολοκλήρωσή του. Αφορμή στάθηκαν οι πρόσφατες δημόσιες τοποθετήσεις του δημάρχου Αθηναίων, Χάρη Δούκα, ο οποίος έχει επισημάνει καθυστερήσεις στην παράδοση του δρόμου.
Προς το τέλος της ανακοίνωσης η εταιρεία απαντά επίσης σε αναφορές περί καθυστερήσεων πληρωμών, τονίζοντας ότι όλες οι διαδικασίες προβλέπονται ρητά από τη νομοθεσία και εφαρμόζονται απαρέγκλιτα.
Η εταιρεία υπενθυμίζει ότι η Αθήνα διαθέτει μοναδικά σε αξία αρχαιολογικά στρώματα, τα οποία συχνά αποκαλύπτονται ακόμη και σε μικρές παρεμβάσεις στο υπέδαφος. Ενδεικτικά αναφέρει ότι στη Βασιλίσσης Όλγας συναντώνται κατάλοιπα των Θεμιστόκλειων τειχών, το Βαλεριάνειο τείχος και οικοδομικά ίχνη από τη ρωμαϊκή και βυζαντινή περίοδο.
Όπως σημειώνει, η ανάπλαση της λεωφόρου στοχεύει στη δημιουργία ενός ανοικτού δημόσιου χώρου, ο οποίος θα λειτουργεί ως σύνδεσμος ανάμεσα στο Ολυμπιείο, το Ζάππειο και τον Εθνικό Κήπο, ολοκληρώνοντας τη διαδρομή του αρχαιολογικού περιπάτου από τον Κεραμεικό μέχρι τον λόφο του Αρδηττού και το Παναθηναϊκό Στάδιο. Ο σχεδιασμός προτάσσει τη βιώσιμη κινητικότητα, με έμφαση στους πεζούς και τα μέσα μαζικής μεταφοράς — λεωφορεία, τρόλεϊ και Τραμ — ενώ παράλληλα διασφαλίζεται η πλήρης προσβασιμότητα για ΑμεΑ σε όλη την έκταση του πεζόδρομου.
Η αρχική μελέτη εκπονήθηκε την περίοδο 2011–2014 από την «Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων Α.Ε.» και επικαιροποιήθηκε το 2021–2022 από την «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.». Το έργο εντάσσεται στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Υποδομών και Μεταφορών 2021- του Υπουργείου Μεταφορών (ΑΔΑ: 6ΣΛΝ46ΜΤΛΡ-ΖΛΔ).
Με την ολοκλήρωση των εργασιών, ολόκληρη η επιφάνεια της λεωφόρου θα αποδοθεί σε πεζούς, εκτός από δύο εξαιρέσεις:
– τις γραμμές ανόδου και καθόδου του Τραμ προς και από το Σύνταγμα,
– και μία λωρίδα ανόδου για τρόλεϊ και λοιπά ΜΜΜ από το Παγκράτι προς το Σύνταγμα.
Η συμβατική δαπάνη του έργου, όπως προέκυψε από ανοικτό μειοδοτικό διαγωνισμό και περιλαμβάνει ανασκαφές, μεταφορές τρολεϊκών δικτύων, μετατόπιση ΟΚΩ και λοιπές απολογιστικές εργασίες, ανέρχεται σε 4.606.819,10 ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
Παράλληλα με την ανάπλαση, η εταιρεία αναφέρει ότι ενισχύθηκαν ή αποκαταστάθηκαν βασικές υποδομές που είτε έλειπαν είτε κρίθηκαν ανεπαρκείς. Μεταξύ άλλων:
- Δημιουργήθηκε νέο σύστημα αποχέτευσης ομβρίων, το οποίο δεν υπήρχε.
- Τοποθετήθηκε φωτισμός στην άνοδο προς το Σύνταγμα, επίσης ανύπαρκτος πριν.
- Αντικαταστάθηκαν παλιοί αγωγοί φυσικού αερίου εκτός προδιαγραφών ασφαλείας.
- Συντηρήθηκαν οι στηρίξεις των γραμμών του Τραμ.
- Αποκαλύφθηκαν, καταγράφηκαν και συντηρήθηκαν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, που αποτυπώνουν τον ιστορικό πλούτο της περιοχής.
- Φυτεύτηκαν 160 νέα δέντρα και περίπου 8.500 καλλωπιστικά φυτά, ενισχύοντας αισθητά το αστικό πράσινο.
Η ανακοίνωση προχωρά και σε μια σύγκριση με άλλα έργα ανάπλασης όπου ο αρχαιολογικός πλούτος έχει επηρεάσει αντίστοιχα τον χρόνο και το κόστος. Για τη Βασιλίσσης Όλγας, ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 4,6 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), με σύμβαση υπογεγραμμένη στις 20/02/2023 (ΑΔΑΜ: 23SYMV012337153 2023-03-21). Για τις αρχαιότητες απαιτείται πρόσθετη δαπάνη 0,7 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου 15% επιπλέον του αρχικού προϋπολογισμού.
Αντίστοιχα, για την Πλατεία Θεάτρου, όπου κύριος του έργου είναι ο Δήμος Αθηναίων, η αρχική σύμβαση ύψους 0,8 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) υπογράφηκε στις 18/05/2022. Ωστόσο, η ανάγκη αποκάλυψης αρχαιοτήτων οδήγησε σε νέα σύμβαση με προϋπολογισμό 0,9 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), δηλαδή ποσό άνω του 100% του αρχικού, η οποία υπογράφηκε στις 25/04/2024 (ΑΔΑΜ: SYMV014676161 2024-4-26). Και τα δύο έργα παραμένουν σε εξέλιξη.
Κλείνοντας, η «Ανάπλαση Δημόσιων Χώρων Α.Ε.» επαναλαμβάνει ότι οι διαδικασίες πληρωμών τηρούν απαρέγκλιτα όσα ορίζει η νομοθεσία — από τη σύνταξη των ΑΠΕ και τις γνωμοδοτήσεις του Τεχνικού Συμβουλίου του Υπουργείου Υποδομών έως τις εγκρίσεις από το ΔΣ της εταιρείας και το Ελεγκτικό Συνέδριο, πριν από την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης. Όπως υπογραμμίζεται, τα συγκεκριμένα βήματα ακολουθήθηκαν από την πρώτη ημέρα ανάληψης του έργου.
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μπέσεντ: Γιατί ο Τραμπ τον θέλει ΥΠΟΙΚ αλλά και επικεφαλής του NEC στον Λευκό Οίκο;
- Τουρισμός Υγείας & Ευεξίας: Στη 2η θέση η Ελλάδα μετά την Ασία
- ΥΠΑΑΤ: Οδηγίες για τις μετακινήσεις αιγοπροβάτων ενόψει της εορταστικής περιόδου
- Κακλαμάνης στον πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων της Λιβύης: Το τουρκολιβυκό μνημόνιο του 2019 δεν πρέπει να κυρωθεί από το Κοινοβούλιο της Λιβύης