Business

ΓΕΜΗ: Λιγότερη γραφειοκρατεία αλλά και «τσουχτερά» πρόστιμα για τις Ανώνυμες Εταιρίες

  • NewsRoom


Αυστηρότερες διατάξεις για τους υπόχρεους εγγραφής στο Μητρώο, κατάργηση ελέγχων, αλλά και διασύνδεση με το taxisnet, καθώς και λιγότερη γραφειοκρατία, για τη συντριπτική πλειονότητα των Ανωνύμων Εταιρειών σηματοδοτεί το σχέδιο νόμου για το Γενικό Εμπορικό Μητρώο που έθεσαν σε δημόσια διαβούλευση ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννης Δραγασάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Στέργιος Πιτσιόρλας.

Κι αυτό, διότι καταργούνται οι υφιστάμενοι έλεγχοι πληρότητας και νομιμότητας που πραγματοποιούν οι Διευθύνσεις Ανάπτυξης των Περιφερειών, καθώς η αρμοδιότητα περνάει στις Υπηρεσίες ΓΕΜΗ (Υ.Γ.Ε.ΜΗ.)

Με το νέο πλαίσιο, πλέον οι ισολογισμοί των εταιριών, οι οικονομικές καταστάσεις, οι αλλαγές στα διοικητικά συμβούλια κ.ο.κ. δεν θα εγκρίνονται από συγκεκριμένες διευθύνσεις, αλλά μόνο από το ΓΕΜΗ. Σύμφωνα με άρθρο 33 του νομοσχεδίου «Όπου στο ν. 4548/18 και στο ν. 4601/2019 γίνεται αναφορά σε έλεγχο νομιμότητας, έλεγχο πληρότητας, έγκριση ή εγκριτική απόφαση της Περιφέρειας, Περιφερειακής Ενότητας ή του Περιφερειάρχη νοείται πλέον έλεγχος της αρμόδιας για τον υπόχρεο Υ.Γ.Ε.ΜΗ. και απόφαση του Προϊσταμένου αυτής».

Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται η σύσταση στην Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδας Αυτοτελούς Υπηρεσίας Υποστήριξης και Ανάπτυξης των Πληροφοριακών Συστημάτων Γ.Ε.ΜΗ. & ΥΜΣ, διακριτή από τις λοιπές Υπηρεσίες της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας.

Τα πρόστιμα

Πλέον το ανώτατο πρόστιμο από 10.000 ευρώ αυξάνεται σε 100.000 ευρώ. Μάλιστα «σε περίπτωση υποτροπής για την ίδια παράβαση εντός τριετίας, το ποσό του επιβαλλόμενου προστίμου διπλασιάζεται και σε περίπτωση επανειλημμένης υποτροπής εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος το ποσό του προστίμου τριπλασιάζεται», σύμφωνα με το νομοσχέδιο.

Με την κίνηση αυτή γίνεται μία προσπάθεια να μπει φρένο στις επιχειρήσεις που επιλέγουν να μην αναρτούν, ως οφείλουν, μέσα στα χρονικά περιθώρια που δίνει ο νόμος κρίσιμα στοιχεία και έγγραφα, όπως για παράδειγμα τον ισολογισμό τους.

Τα κριτήρια επιβολής, το ύψος του προστίμου ανάλογα με το είδος και τη βαρύτητα της παράβασης, η διαδικασία επιβολής και είσπραξης των προστίμων, το ποσοστό κατανομής μεταξύ των δικαιούχων και κάθε άλλο σχετικό θέμα θα καθοριστούν αργότερα με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας & Ανάπτυξης.

Επίσης ο προσδιορισμός και η επιβολή του προστίμου, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, θα γίνεται με απόφαση της εκάστοτε αρμόδιας Υ.Γ.Ε.ΜΗ. ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης και κατόπιν ακροάσεώς.

Σε πιο τεχνικά ζητήματα, το νομοσχέδιο ορίζει πως «σε περίπτωση που ο υπόχρεος υπάγεται στις ειδικές Υ.Γ.Ε.ΜΗ. τα πρόστιμα επιβάλλονται από τον προϊστάμενο της αρμόδιας Διεύθυνσης και αποτελούν εξ ολοκλήρου έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού. Σε περίπτωση που ο υπόχρεος υπάγεται σε Υ.Γ.Ε.ΜΗ. Επιμελητήριου τα πρόστιμα επιβάλλονται από τον προϊστάμενο της Υ.Γ.Ε.ΜΗ. και αποτελούν εν μέρει έσοδα των Υπηρεσιών αυτών (50%) και εν μέρει έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού (50%). Το Π/Σ του Γ.Ε.ΜΗ. δύναται να επιβάλλει και με αυτοματοποιημένο τρόπο πρόστιμα στους υπόχρεους. Η είσπραξη των προστίμων διενεργείται με βάση τις διατάξεις του ΚΕΔΕ και με ηλεκτρονικό τρόπο».


ΣΧΟΛΙΑ