Με το βλέμμα στραμμένο και στην περιφέρεια κινούνται οι κατασκευαστικές εταιρείες, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη σημαντικά έργα σε αερολιμένες και μαρίνες, ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ.

Από το αεροδρόμιο στην Καλαμάτα και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, μέχρι και τα μεγάλα έργα υποδομής του ΟΛΘ, το επενδυτικό ενδιαφέρον αυξάνεται ολοένα και περισσότερο στις περιφέρειες, δεδομένης της ευρύτερης ανάπτυξης και του σιδηροδρομικού δικτύου, σε συνάρτηση με τον στόχο της κυβέρνησης η Ελλάδα να γίνει ανταγωνιστική ως διαμετακομιστικός κόμβος σε Μεσόγειο και Βαλκάνια.

1

Αεροδρόμιο στο Καστέλι: Το πιο σύγχρονο αεροδρόμιο της Κρήτης σε λειτουργία το 2027

Με γοργούς ρυθμούς προχωρούν οι εργασίες κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι, το οποίο θα αποτελέσει το δεύτερο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ελλάδα, ως επιχειρησιακή συνέχεια του υφιστάμενου Κρατικού Αερολιμένα Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης». Το πιο σύγχρονο αεροδρόμιο της Κρήτης υπολογίζεται ότι θα τεθεί σε λειτουργία τον Φεβρουάριο του 2027 και θα εξυπηρετεί 10.000.000 επιβάτες ετησίως κατά την έναρξη, ενώ κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης αναμένεται να ξεπεράσει τους 18.000.000 σε ετήσια βάση.

Πρόκειται για ένα σύγχρονο και «πράσινο» αεροδρόμιο, με έναν διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων, 19 πύλες επιβίβασης, εκ των οποίων 8 θα είναι συνδυαστικής χρήσης για πτήσεις εντός και εκτός Σένγκεν, και συνολική έκταση αεροσταθμού 94.000 τ.μ. με 8 επίπεδα.

Ήδη, τα έργα έχουν προχωρήσει σε ποσοστό άνω του 60%. «H κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι είναι ένα από τα σημαντικότερα δημόσια έργα στη χώρα. Ένα έργο το οποίο πραγματικά θα αλλάξει όχι μόνο την Κρήτη, αλλά και την Ελλάδα. Θα είναι το πιο σύγχρονο αεροδρόμιο στη χώρα και θα εξυπηρετεί εκατομμύρια επιβάτες», ανέφερε μεταξύ άλλων τον περασμένο Ιούλιο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, σχετικά με την εξέλιξη των έργων.

Το masterplan του αεροδρομίου στο Καστέλι
Το masterplan του αεροδρομίου στο Καστέλι

Υπενθυμίζεται πως η εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης» έχει συσταθεί για την κατασκευή και διαχείριση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα στο Καστέλι της Κρήτης. Σε αυτή συμμετέχουν το Ελληνικό Δημόσιο (45,90%), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (32,46%) και η GMR Airports Ltd (21,64%).

Αεροδρόμιο Καλαμάτας: Σε τροχιά υλοποίησης τα σχέδια αναβάθμισης

Μια νέα σελίδα γράφτηκε στην ιστορία του Κρατικού Αερολιμένα Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος», με την κοινοπραξία Fraport AG,  Πηλέας του Ομίλου Κωνσταντακόπουλου και Delta Airport Investments του Ομίλου Κοπελούζου, που έχει αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής στον διαγωνισμό του Υπερταμείου, να έχει προχωρήσει στη δημιουργία της εταιρείας «Αεροδρόμιο Καλαμάτας Α.Ε.», εταιρεία παραχώρησης, που αναλαμβάνει την ανάπτυξη και τη διαχείριση του αεροδρομίου για τα επόμενα 40 χρόνια.

Ως γνωστόν, οι επενδύσεις που προβλέπονται για την αναβάθμιση και την ανάπτυξη του αεροδρομίου, ξεπερνούν τα 28 εκατομμύρια για την πρώτη τριετία, με στόχο την εξυπηρέτηση πάνω από 500.000 επιβατών ετησίως, καθώς και την κατασκευή νέου αεροσταθμού για αυξημένη επιβατική κίνηση. Παράλληλα, η συνεχής άνοδος της επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου δημιουργεί θετικές προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη για τον τουρισμό και την οικονομία της περιοχής.

Λιμένες: Σημαντικά έργα αναδεικνύουν τον τουρισμό στην περιφέρεια

ΟΛΘ
ΟΛΘ

Μία σειρά από σημαντικά έργα σε λιμένες που λαμβάνουν χώρα στην περιφέρεια έχουν τεθεί σε τροχιά υλοποίησης και αναμένεται να αναδείξουν τον τουρισμό στις ευρύτερες περιοχές, γεγονός που συνεπάγεται και της οικονομικής ανάπτυξης.

Η επέκταση του προβλήτα 6 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στοχεύει στον διπλασιασμό της δυναμικότητας του λιμανιού, με τον προϋπολογισμό του έργου να ξεπερνά τα 200 εκατομμύρια ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού).Σημειώνεται ότι η διάρκεια των πρόδρομων εργασιών είναι 120 ημέρες, με εκτίμηση ολοκλήρωσης έως τον Νοέμβριο του 2025. Η εν λόγω επένδυση αποτελεί το μεγαλύτερο νέο λιμενικό έργο στην Ελλάδα, τόσο από άποψη διάρκειας όσο και προϋπολογισμού, με σημαντικό αναπτυξιακό αντίκτυπο για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα.

Εξίσου σημαντικά έργα γίνονται και σε άλλες περιφέρειες, όπως στην περιφέρεια Πελοποννήσου, με την κατασκευή της νέας μαρίνας στην περιοχή του Ναυπλίου. Το έργο αφορά στη δημιουργία ενός σύγχρονου τουριστικού λιμένα στη θαλάσσια περιοχή πεντακόσια μέτρα βόρεια του υπάρχοντος λιμανιού της πόλης Ναυπλίου, με επιφάνεια θαλάσσιας ζώνης περίπου 71.200 m² και χερσαίας ζώνης 43.125 m². Το συνολικό κόστος του έργου αγγίζει τα 23,4 εκατομμύρια ευρώ, με ανάδοχο εταιρεία την ΤΕΚΑΛ. Η κατασκευή έχει υπογραφεί ως έργο ΣΔΙΤ με διάρκεια σύμβασης 40 ετών. Με βάση τον προγραμματισμός το έργο να εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί πλήρως κατά το πρώτο εξάμηνο του 2028.

Φωτορεαλιστική απεικόνιση της μαρίνας Ναυπλίου. Πηγή: ΤΕΚΑΛ
Φωτορεαλιστική απεικόνιση της μαρίνας Ναυπλίου. Πηγή: ΤΕΚΑΛ

Στην ανάδειξη της περιοχής, που θα ωφελήσει τόσο την οικονομία της, όσο και την έλευση των τουριστών, στοχεύει η κατασκευή της νέας μαρίνας στη Ρόδο. Η μαρίνα θα βρίσκεται δυτικά του προβλήτα κρουαζιέρας στο λιμάνι της Ρόδου και με δυνατότητα ελλιμενισμού 410 σκαφών μήκους έως και 140 μέτρων και χερσαία ζώνη περίπου 39.400 τετραγωνικών μέτρων. Συλλήβδην, το έργο προβλέπει τη δημιουργία πολυτελούς τουριστικού προορισμού με ξενοδοχείο, συγκροτήματα κατοικιών, καταστήματα, εστιατόρια και ψυχαγωγικές εγκαταστάσεις.

Πρόκειται για μία επένδυση μείζονος σημασίας για το νησί των Ιπποτών, που ξεπερνά τα 220 εκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει τέσσερις φάσεις ανάπτυξης που θα αυξήσουν τις θέσεις ελλιμενισμού από 440 σε 620. Την υλοποίηση του έργου έχει αναλάβει η Lamda Development, σε συνεργασία με το Ελληνικό Δημόσιο και σημαντικό οικονομικό αντάλλαγμα για το δημόσιο.

Φωτορεαλιστική απεικόνιση της νέας μαρίνας στη Ρόδο
Φωτορεαλιστική απεικόνιση της νέας μαρίνας στη Ρόδο

Επισημαίνεται ότι η δεύτερη φάση της μαρίνας προχωρά με έργα ηλεκτρομηχανολογικών υποδομών, αυτοματισμών και δικτύων νέας τεχνολογίας, με σύμβαση ύψους 2,8 εκατ. ευρώ και διάρκεια 12 μηνών. Το έργο προβλέπεται ότι θα συμβάλει καθοριστικά στην περαιτέρω ανάπτυξη της περιοχής ως τουριστικό προορισμό με νέες υποδομές υψηλών προδιαγραφών.

Αυτά είναι μόλις μερικά από τα πιο αξιοσημείωτα έργα που πραγματοποιούνται σε μαρίνες στην περιφέρεια. Ωστόσο, επενδύσεις μικρότερου προϋπολογισμού παρατηρούνται και σε άλλες νησιωτικές περιοχές, γεγονός που οδηγεί και στην άνθιση του τουρισμού στην Ελλάδα, με τη χώρα μας να βρίσκεται ανάμεσα στους πιο δημοφιλείς προορισμούς παγκοσμίως.